Polttoainelisät (HS, 26.9.05 20:00)

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Balticum
Viestit: 7
Liittynyt: 2.10.2005 11:04

Viesti Kirjoittaja Balticum »

Ilkka kirjoitti:No eihän se valmismatkakaan ole kiinteällä hinnalla.
No niin, nyt ollaan päästy asian ytimeen. Lainsäätäjän pitäisi korjata epäkohta ja velvoittaa matkatoimistoja pitämään kaupantekohetken hinnat.

Niinkuin tässä keskustelussa on havaittu, polttoainelisän periminen ei kestä päivänvaloa. Vaikka porukka miten laskee, ei 91 euron hinnankorotukselle löydy perustetta polttoaineen hintakäppyrästä. Haiskahtaa enemmänkin, että on tähdätty juuri 10% hinnankorotusrajan alapuolelle.

Mukavahan se on on korjata yhtiön tulospaineita perimällä lisämaksu jo myydyistä matkoista. Kynnys peruuttaa sovittu matka on luonnollisesti korkea, kun samanlaista matkaa ei tietenkään ole sillä hetkellä enää muualta tarjolla.

Onneksi Suomen valvovat viranomaiset ja lehdistö vielä toimivat eli asiaa vaan esille, valituksia kuluttaja- ym. asiamiehille. Kyllä nämä norsunluutornit kaatuvat, kun vaan jaksaa joukolla nakertaa.

Muokattu: Verratkaapa muihin kuljetusyrittäjiin: Kun polttoaineen hinta nousee, kertovat yrittäjät TV:ssä miten yritysten tulokset tippuvat ja konkurssit lisääntyvät. Kukaan ei kerro, että lähettelee lisälaskuja asiakkailleen. Yrittäjät joutuvat karsimaan siis muita kuluja tai ala alkaa hakea kustannussäästöjä keskittymisen kautta.

Mutta Finnair-Aurinkomatkat (koska kilpailu ei toimi): Lähetetään vaan lisälasku asiakkaille.
Avatar
Koo
tosiporvari ja raharötkö
Viestit: 4596
Liittynyt: 15.12.2003 12:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koo »

Kari69 kirjoitti:
Koo kirjoitti:BTW, kerosiinin hinta tänään 551 taalaa per tonni, eli 472,11 euroa/tonni.
Mistä katsot tuon polttoaineen hinnan ?
Ööh, duoda, töissä sisäisiltä uutissivuilta. Tulee vissiin se hinta alunperin jostain uutistoimisto Reutersin johdannaistickeristä. Tuo tickeri nakuttaa mulle sitä hintaa reaaliajassa, ts. aina kun kauppoja siihen hintaan tehdään.
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Verratkaapa muihin kuljetusyrittäjiin: Kun polttoaineen hinta nousee, kertovat yrittäjät TV:ssä miten yritysten tulokset tippuvat ja konkurssit lisääntyvät. Kukaan ei kerro, että lähettelee lisälaskuja asiakkailleen.
Höpö höpö.
Katsopa kuljetusliikkeiden laskuja. Kohdassa polttoainelisä otetaan kohonneet kulut asiakkaalta. Olen nyt vuoden aikana nähnyt monet tiedotteet missä kuljetusliikkeet kertovat polttoainelisänsä korottamisesta.
Balticum
Viestit: 7
Liittynyt: 2.10.2005 11:04

Viesti Kirjoittaja Balticum »

Ilkka kirjoitti: Höpö höpö.
Katsopa kuljetusliikkeiden laskuja. Kohdassa polttoainelisä otetaan kohonneet kulut asiakkaalta. Olen nyt vuoden aikana nähnyt monet tiedotteet missä kuljetusliikkeet kertovat polttoainelisänsä korottamisesta.
Okei okei..mutta kahden yrityksen välisessä kaupassa ei kuluttajansuojaa lain mukaan tunneta. Toisin on yrityksen ja kuluttajan välisessä kaupassa, jota säädellään tarkasti.

Katsotaan nyt, mitä Kuluttaja-asiamies sanoo vireillä oleviin valituksiin.
Ainakin tässä ketjussa on kerrottu valitetun kahdesta asiasta:

1) Liian korkea polttoainemaksu verrattuna polttoaineen hintakehitykseen.

2) 50e:n varausmaksun palautus hinnastoon painettujen ehtojen vastaisesta hinnankorotuksesta aiheutuneesta peruutuksesta. Jännä nähdä riittäkö Kuluttaja-asiamiehelle AM:n ilmoitus erilaisten lippu-lappujen jaosta asiasta ilmoitettaessa. Vai pitäisikö asiakkaalta ottaa allekirjoitus paperiin, jossa asiakas ilmaisee ymmärtävänsä muuttuneet ehdot.

Laittaakaa valittajat tietoa päätöksistä, kun niitä jossain vaiheessa alatte saada.
betoniporsas
Viestit: 10
Liittynyt: 13.11.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja betoniporsas »

Uskoisin, että Finnair kyllä laskee hinnankorotukset ihan oikein. Hinta tarkistetaan 40 päivää ennen matkantekokuukauden alkua ja hinnankorotus perustuu polttoaineindeksin muutokseen helmikuun 24. päivän ja tuon tarkistuspäivän välillä. Prosentin nousu polttoaineen hinnassa johtaa runsaan 2 euron matkan hinnannousuun.

Matkatoimiston asiakkailleen tekemät hinnankorotukset sitä vastoin ovat perusteettomia siltä osin, kun polttoaineen hinnanousu on tapahtunut ennen matkan varausmaksun maksamista. Eikö ole aivan selvää, että esimerkiksi maaliskuussa tapahtunut polttoaineen hinnannousu ei voi enää elokuussa olla sellainen odottamaton muutos, jota ei matkanostohetkellä voida ottaa huomioon.

Finnmatkojen mainonta on aika hauskaa. Niissä matkoissa, joihin ei polttoainelisää tule, asia nostetaan esiin mainoksissa. Taas niissä matkoissa, joihin lisä tulee, ei ole asiasta mitään mainintaa. Annetaanko näin kuluttajalle markkinoinnissa oikea ja selkeä kuva palvelun lopullisesta hinnasta?
peekoo
Viestit: 7
Liittynyt: 3.4.2005 17:33

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Onko kukaan yrittänyt laskea todellisia polttoainekuluja, siis mitä Boeing 757 kuluttaa esim. välillä Hki-Phuket? Itse olen laskenut (hatarilla lähtötiedoilla kylläkin) lisämaksun suuruudeksi 60-80 euroa, kun verrataan maaliskuun ja lokakuun hintoja, siis näitä, joiden mukaan matkanjärjestäja ilmoittaa korotuksen lasketuksi. Nythän lisämaksu joulukuussa Phuketiin on 84 euroa, mutta tammikuussa putoaa 61 euroon. Meidän tapauksessa ottaa jonkinverran pattiin se, että lähtö on 20 minuuttia(!) joulukuun puolella eli 31.12. klo 23.40. Käytännössä koko lento on tammikuun puolella, mutta lisä on joulukuun mukaan! (tekee meidän perheelle 4x84e) Tästähän seuraa sellainen tilanne, että paluulennollamme 15.1.06 samassa koneessa toisilla on lisämaksu 84e ja toisilla (tammikuun alussa viikon matkalle lähteneet) on lisämaksu 61e! Ei silloin maksuilla ole enää mitään tekemistä TODELLISTEN polttoainekustannusten kanssa!
Tein tästä kohtuullistamisehdotuksen Aurinkomatkoille, mutta kuten arvata saattaa, se jätettiin huomioimatta tekoystävällisten kohteliaisuuksien saattelemana.
Kaikenkaikkiaan tässä lisämaksurahastuksessa on senverran epämääräistä, että minultakin lähtee postia kuluttajavalitulautakuntaan.
Avatar
Koo
tosiporvari ja raharötkö
Viestit: 4596
Liittynyt: 15.12.2003 12:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koo »

Jos joku todella on kuluttajavirastoon yhteydessä, niin seuraavat 4 'huonosti hoidettua' asiaa voisi ottaa esiin:

1) Polttoainelisämaksun perustelu
Kuluttajavirasto on seuramatkatoimistojen kanssa sopinut että mahdolliset polttoainelisämaksut perustellaan kuluttajalle, ja näytetään todelliset kustannukset. Mielestäni toteamus 'se nyt vaan on niin' ei oikein riitä tuon sopimuksen mukaan. Missä laskelmat?

2) Virheellinen myyntihinta

Jos asiakas varasi maaliskuussa matkan jouluksi, voi olla perusteltua, että polttoaineen hinnanmuodostuksen vuoksi lisämaksu on paikallaan. Jos taas asiakas varasi matkansa lokakuussa, polttoaineen hinnan muodostus oli jo tiedossa. Miksi sitten myydä matkoja edelleen tuolla samalla maaliskuun hinnalla, ja rokottaa jälkikäteen polttoainelisämaksuja, kun ne olisi voinut periä korkeampana matkan hintana jo lokakuussa? Pahinta tietysti ettei lokakuussa ostavalle edes kerrota ettei matkan lopullinen hinta olekaan se mitä matkaa varatessa sovitaan.

3) Laaja hintahaitari
Riipuen siitä miltä matkanjäjestäjältä matka on ostettu, polttoainelisämaksu vaihtelee. Näinhän sen ei pitäisi olla, vaan jokaiselle samalla koneella menevälle pitäisi olla sama lisähinta.

4) Vain suomalainen keksintö?
Polttoainelisämaksua peritään tietääkseni vain Finnairin lennoista. Air Finlandilla ei ole polttoainelisämaksua. Muualla skandinaviassa niistä ei ole edes kuultu, vaikka mm. TUI operoi Suomen lisäksi muistakin pohjoismaista. Onko siis Finnair ainoa joka maksaa polttoaineestaan kovaa hintaa?

Näihin kun joku osaisi vastata, niin hälvenisi pilvet tämänkin asian yltä.
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
MagnetoX
Viestit: 9
Liittynyt: 1.4.2005 9:29

Viesti Kirjoittaja MagnetoX »

peekoo kirjoitti:Nythän lisämaksu joulukuussa Phuketiin on 84 euroa, mutta tammikuussa putoaa 61 euroon.
Mitähän mahtaa käytännössä tarkoittaa Aurinkomatkojen sivuilla ilmoitettu teksti: "Lentopetrolin hinnankehitystä seurataan ja mahdollinen lisähinta tarkistetaan Lomalentojen osalta kuukausittain"???

Jos teidän matkanne hinta olisi tarkistettu esim. 30.11, olisi hinnankorotuksen pitäisi olla ainoastaan noin 10€. Eli kerosiinin hinta oli silloin alimmillaan sitten kesäkuun puolenvälin.

Todella erikoista että Aurinkomatkat väittää tarkistavansa hinnat kuukaisittain, mutta kuitenkin esimerkiksi tammikuun lomalentojen hinnankorotukset on ilmoitettu nettisivuillekkin jo 19.10.2005?!

:evil:
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Koo kirjoitti:
Polttoainelisämaksua peritään tietääkseni vain Finnairin lennoista. Air Finlandilla ei ole polttoainelisämaksua.
Tjareborg kirjoittaa:
Air Finland on ilmoittanut nostavansa myös reittilentojensa hintoja 27.6.2005 lähtien.
Air Finlandin polttoainelisä marras- ja joulukuun Bangkokin lähdöille 7.11. - 26.12. on 77 euroa per matkustaja.

Jo matkansa varanneille postitetaan kirje ja uusi osanottajatodistus, johon lisämaksu on merkitty.
http://www.tjareborg.fi

EDIT:
Lisää:
Kallis lentopetroli nostaa lentojen hintoja

Kohonneiden polttoainekustannuksien vuoksi myös Futura International Airways on joutunut korottamaan lentojensa hintoja. Tästä johtuen Hispanian lomalennoilla lennettävien Malagan lentojen hinta on noussut Yleisten Valmismatkaehtojen kohdan 10.1.b. mukaisesti.

Polttoainelisämaksu peritään kaikilta matkustajilta, myös lapsilta, ja se koskee kaikkia lähtöjä.

Polttoainelisämaksut:

1.1.2006 alkaen: MALAGA 18 euroa/hlö
http://virtual8.nebula.fi/~hispania/his ... 04-25.html
Avatar
Koo
tosiporvari ja raharötkö
Viestit: 4596
Liittynyt: 15.12.2003 12:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koo »

Näköjään sitten tuo polttoainelisävouhotus on tarttunut muihinkin Suomesta lentäviin yhtiöihin. Ruotsalaisten en ole vielä nähnyt niitä makselevan, en virolaisten enkä tanska- tai norjalaisten.
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Koo kirjoitti:Näköjään sitten tuo polttoainelisävouhotus on tarttunut muihinkin Suomesta lentäviin yhtiöihin. Ruotsalaisten en ole vielä nähnyt niitä makselevan, en virolaisten enkä tanska- tai norjalaisten.
Salliiko heidän lainsäädäntö korotukset?
peekoo
Viestit: 7
Liittynyt: 3.4.2005 17:33

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Finnairin lisät joulukuussa, esim. Phuket: Tjäreborg 78 eur / Aurinkomatkat 84 eur.
Eli Finnair "laskuttaa" omalta tytäryhytiöltään enemmän kuin kilpailijalta!
Aurinkomatkat näyttääkin toimivan lähinnä lentomatkustajien rahastustehtävissä. Itse asiassa näinhän minulle sieltä vastattiinkin, että he perivät asiakkailtaan vain sen (ja VAIN sen?), mitä Finnair on on heiltä laskuttanut. Näin se piiri pieni pyörii meillä täällä Sohjolassa!
Eikös täältä palstalta löydy ketään, jolla olisi asiantuntemusta lentokoneen polttoainekulutuksen laskemiseksi, jos sitä kautta pääsisi lähemmäs arvioimaan niitä todellisia polttainekustannuksia.
Laitoin tästä kulutusasiasta kyselyn myös Finskille, oikein nyt jänskättää, mitä saankaan vastaukseksi...! 8-[
Avatar
Koo
tosiporvari ja raharötkö
Viestit: 4596
Liittynyt: 15.12.2003 12:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koo »

peekoo kirjoitti:Eikös täältä palstalta löydy ketään, jolla olisi asiantuntemusta lentokoneen polttoainekulutuksen laskemiseksi, jos sitä kautta pääsisi lähemmäs arvioimaan niitä todellisia polttainekustannuksia.
Näin kirjoitin jo aikaisemmin erääseen toiseen samanaiheiseen viestiketjuun:
Jos oletetaan, että:
- Bangkokiin on 7878 km (15 756 km eestaas, lähde Finskin pisteytys)
- MD-11 syö 4 litraa / 100 km / matkustaja, 75% matkustajatäyttöasteella (lähde FAA)
- kerosiini painaa 625g / litra (lähde Nasa)
- kerosiinin (A1 Jet fuel) hinta maaliskuussa 550, elokuun lopussa 699 ja nyt 563 taalaa / tonni (lähde Reuters)
- ja 1 euro oli eilen 1,1762, elokuun 29. 1,2289 ja maaliskuussa keskimäärin 1,3107 taalaa (lähde Suomen Pankki)

niin:

Edestakaisen BKK-HEL-BKK lennon polttoainekustannus per matkustaja oli:
- maaliskuussa 165,29 €
- elokuun lopussa eli korkeimmillaan 224,05 €
- eilen 189,59 €

Ja Phuketin lomalentokoneesta:


B-757-300 syö 6800 litraa per tunti.

http://flybernhard.de/ueb_eng.htm?http: ... b757_e.htm

Jos perustaisi tuohon että Finskin B-757-200 söisi saman verran, ja lentoaika on 11h per sivu (12h total, tunnin välilasku), niin löpöt lomalennolla maksais (227 matkustajaa jakamassa):

550 taalan/tonni mukaan 226,54 taalaa, maaliskuun kurssilla 172,84 €
563 taalan/tonni mukaan 231,89 taalaa, nykykurssilla 197,15 €
699 taalan/tonni mukaan 287,91 taalaa, elokuun lopun kurssilla 234,28 €

Tämä siis jälleen kerran laskennallista.
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
MagnetoX
Viestit: 9
Liittynyt: 1.4.2005 9:29

Viesti Kirjoittaja MagnetoX »

Koo! Tarkistaisitko pitääkö laskuni kerosiinin hinnoista ja maksukorotusarvioista paikkaansa...

24.02.2005 - 511,25 $/t = 393,27 €/t (AM hintojen tarkistus, ns. nollataso)

30.09.2005 - 698,00 $/t = 579,64 €/t (lisämaksuarvio 94,78€)

15.11.2005 - 554,25 $/t = 475,06 €/t (lisämaksuarvio 41,59€)

28.12.2005 - 537,75 $/t = 451,28 €/t (lisämaksuarvio 29,50€)

Eli lisämaksuarvio laskettu; hinnanmuutos-% x 2€.

Heitäppä Koo kommenttia, kun olet noita hintoja itsekkin jonkin verran seurannut.
Avatar
Koo
tosiporvari ja raharötkö
Viestit: 4596
Liittynyt: 15.12.2003 12:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koo »

Vähän heittää nuo:

24.02.2005 - 523,20 $/t = 395,82 €/t (AM hintojen tarkistus, ns. nollataso)

30.09.2005 - 689,00 $/t = 572,40 €/t (lisämaksuarvio 89,22€)

15.11.2005 - 543,50 $/t = 465,96 €/t (lisämaksuarvio 35,44€)

28.12.2005 - 547,25 $/t = 459,45 €/t (lisämaksuarvio 32,15€)


Mistä tämä on derivoitu?
Eli lisämaksuarvio laskettu; hinnanmuutos-% x 2€.
Laskin sen kuitenkin tuohon mukaan yllämainitulla tavalla...
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
MagnetoX
Viestit: 9
Liittynyt: 1.4.2005 9:29

Viesti Kirjoittaja MagnetoX »

Hmmm... mistähän nuo heitot johtuvat. Omissa laskelmissa olen käyttänyt kerosiinin Eurooppa-hintoja. Onko nuo sun hinnat Europa, US, Mideast vaiko mitä hintoja?

No kuitenkin ollaan kokolailla samoissa lukemissa. Laskentaan käytetty "kaava" on jonkun jossakin käyttämä, älä kysy kenen ja missä? Muistaakseni joku käytti tätä perustellessaan korotuksia, varmuutta ei ole. Ja kuten sanottu, arvioitahan nämä kaikki ovat. Kiinnostaisi vain tietää paljonko AM mätkäyttää lisämaksua maaliskuun lähtöihin ja millä perusteella.
Avatar
Koo
tosiporvari ja raharötkö
Viestit: 4596
Liittynyt: 15.12.2003 12:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koo »

MagnetoX kirjoitti:Hmmm... mistähän nuo heitot johtuvat. Omissa laskelmissa olen käyttänyt kerosiinin Eurooppa-hintoja. Onko nuo sun hinnat Europa, US, Mideast vaiko mitä hintoja?
Näyttäis olevan ihan Reutersin (globaali) spot-hinta kerosiinille.

Kuva
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
MagnetoX
Viestit: 9
Liittynyt: 1.4.2005 9:29

Viesti Kirjoittaja MagnetoX »

Näytti Aurinkomatkat julkaisseen polttoainelisät helmikuun lähdöilleen. Kummallista että korotukseen ei vaikuta yleinen kerosiinin hinnan lasku???

"Kaikilla Talven 2005-2006 Lomaoppaan helmikuun lähdöillä (1.-28.2.06) korotus on:

Kanariansaaret 32
Kanariansaaret Oulusta 37
Dubai 36
Madeira 35
Costa del Sol 29
Kypros 28
Pattaya ja Rayong (Lomalennot) 75
Phuket ja Dominikaaninen tasavalta 69
Marokko ja Egypti 34
Meksiko ja Kuuba 73
Miami 70
Brasilia 69
Intia 67
Vietnam 78"
Jarze
Viestit: 19
Liittynyt: 23.8.2005 8:18

Viesti Kirjoittaja Jarze »

Finnmatkat pisti meille Thaimaa/Phuket reissulle 69€ per nassu lisäyksen :evil:
The truth is in the eye of the beholder...
MagnetoX
Viestit: 9
Liittynyt: 1.4.2005 9:29

Viesti Kirjoittaja MagnetoX »

03.01.2006 sain viestin Aurinkomatkojen asiakaspalautepäälliköltä jossa selitettiin seuraavaa...

"Lentoyhtiö tarkistaa polttoainekustannukset lomalennoissa 6 viikkoa
ennen kunkin kuukauden ensimmäistä päivää.
Sen jälkeen matkanjärjestäjät saavat tiedon kustannuksista.

Aurinkomatkojen lomat talvi 2005-2006 on hinnoiteltu 7.3.2005
kustannustason mukaisesti ja siitä polttoaineet ovat nousseet
huomattavissa määrin.
Lentopetroolin hintoja ei lasketa öljyn päivän hinnan mukaan, vaan
suurten erien hinta perustuu kuukausittaisiin keskiarvoihin."

Tietäiskö kukaan mistä voisi seurata noita kerosiinin kuukausittaisia keskihintoja? Koo?
Avatar
Thaifani
Viestit: 123
Liittynyt: 14.11.2005 15:31
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Thaifani »

Ihmejuttu, mutta Finnmatkoilta ei meille tipahtanut mitään lisämaksua kun matkustimme joulukuussa Hua Hiniin. Lentoyhtiö oli Air Finland.
En valita
Avatar
Koo
tosiporvari ja raharötkö
Viestit: 4596
Liittynyt: 15.12.2003 12:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koo »

MagnetoX kirjoitti:03.01.2006 sain viestin Aurinkomatkojen asiakaspalautepäälliköltä jossa selitettiin seuraavaa...

"Lentoyhtiö tarkistaa polttoainekustannukset lomalennoissa 6 viikkoa
ennen kunkin kuukauden ensimmäistä päivää.
Sen jälkeen matkanjärjestäjät saavat tiedon kustannuksista.

Aurinkomatkojen lomat talvi 2005-2006 on hinnoiteltu 7.3.2005
kustannustason mukaisesti ja siitä polttoaineet ovat nousseet
huomattavissa määrin.
Lentopetroolin hintoja ei lasketa öljyn päivän hinnan mukaan, vaan
suurten erien hinta perustuu kuukausittaisiin keskiarvoihin."

Tietäiskö kukaan mistä voisi seurata noita kerosiinin kuukausittaisia keskihintoja? Koo?
Edelleenkään tuossa vastauksessa ei ole niitä kuluttajaviraston kanssa sovittuja laskelmia mukana, vain ympäripyöreitä toteamuksia ilman mitään konkreettista dataa :-/ Ihme salailua :evil:

Voihan tietty noista maailmanmarkkinahinnoista laskea kuukausikeskiarvoja, mutta noudattako Finnairin pumpuilla maksama hinta sitten niitä, niin paha sanoa. Kuten aiemmin mainittu, nuo mun hinnat on Reutersin feedistä peräisin, joka maksaa X euroa kuukaudessa. En iedä kerääkö ja julkaiseeko joku netissä jotain statistiikkaa.
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
betoniporsas
Viestit: 10
Liittynyt: 13.11.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja betoniporsas »

Käyn edelleen vilkasta kirjeenvaihtoa Finnmatkojen kanssa polttoainelisistä. Lähetettyäni alkuperäisen valituksen kuluttajavalituslautakuntaan olen nyt saanut kaksi Finnmatkojen vastinetta ja olen itse kirjoittanut kaksi vastineenvastinetta takaisin sinnepäin. Odottelen parhaillaan Finnmatkojen seuraavaa vastineen vastineen vastinetta. Materiaalia alkaa kohta olla pieneksi kirjaksi asti. Mitään uutta asiassa ei ole ilmennyt. Jankkaan itse samoja asioita kuin alkuperäisessä valituksessa ja Finnmatkat taas keksii mitä ihmeellisimpiä laintulkintoja, joiden avulla saisivat vakuutettua kuluttajavalituslautakunnan. Itse en koe voivani lopettaa vastailua, kun Finnmatkojen lauselmissa on aina sellaisia "tulkintoja", jotka on pakko korjata.

Kuluttajavalituslautakunnan yhteyshenkilö kertoi, että valittajia on tämän aiheen tiimoilta useita (jotenkin ymmärsin, että kymmeniä). Käsittelyaikahan valituksessa oli arviolta 10 kuukautta, joten päätöksen pitäisi tulla noin elokuussa. En tiedä sitten, mitä vaikuttaa se, ettemme ole vielä saaneet tätä vastineenvastineenvastineen-kirjoittelua Finnmatkojen kanssa päättymään.

Onkos täällä palstalla monia, jotka tekivät valituksen? Oletteko ajautunuut samanlaiseen kirjeenvaihtoon kuin minä?
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Onkos täällä palstalla monia, jotka tekivät valituksen?
Tällä palstalla saattaa olla enemmän niitä joita ei kiinnosta pätkääkään lippalakkimatkojen polttoainelisät. :D
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Älä ainakaan anna periksi betoniporsas, vaan kun lähtee leikkiin, niin loppuun asti vain. Sehän on sinun puolellasi hyvä asia, että he tekevät vain tuota työkseen, mutta sinua ajaa oma etu joka yleensä antaa enemmän pontta asioiden hoitamiseen. Vaikka tuossa ei enää tuntipalkoille pääse kulutettuun aikaan nähden vaikka Finnmatkat tuomittaisiin palauttamaan/olemaan vaatimatta polttoainelisiä, niin periaate on periaate. Tsemiä taistoon!
Vastaa Viestiin