Uskaltaako ilman rokotuksia lähteä Thaimaan matkalle??
Uskaltaako ilman rokotuksia lähteä Thaimaan matkalle??
Hei,
Olen samassa tilanteessa kuin Karoliina eli raskaus on alussa. Mieli tekisi matkalle, mutta minulla ei ole Havrix rokotusta, enkä voi tietenkään sitä ottaakaan. Otanko liian kovan riskin, jos lähden reissuun?
Olen samassa tilanteessa kuin Karoliina eli raskaus on alussa. Mieli tekisi matkalle, mutta minulla ei ole Havrix rokotusta, enkä voi tietenkään sitä ottaakaan. Otanko liian kovan riskin, jos lähden reissuun?
rokotukset
Kaikille Thaimaan matkoille A-hepatiittisuoja
Aasia
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisu ... rveysopas/
Aasia
http://www.yliopistonapteekki.fi/displa ... cleId=2859Aasiaan suuntautuvilla matkoilla suositeltaviin rokotuksiin kuuluvat samat perusrokotukset kuin Euroopassa sekä hepatiitti A –suoja (ei Japanissa). Yli 3-4 viikon matkoilla etenkin maaseudulla tavanomaisten turistialueiden ulkopuolella oleskeleville suositellaan lavantauti- ja meningokokkirokotusta sekä oleskelualueesta ja vuodenajasta riippuen rokotusta Japanin aivotulehdusta vastaan. Japanin aivotulehdus on hyttysten levittämä sairaus. Rokotesarjaan kuuluu 3 pistosta, joiden antaminen tulisi aloittaa noin 4-6 viikkoa ennen matkaa.
TodennäköisestiOtanko liian kovan riskin, jos lähden reissuun?

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisu ... rveysopas/
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Hei,
Joku muukin painiskelee siis saman ongelman kanssa kuin allekirjoittanut...
Keskustelin itse terveysasemamme tartuntatautien asiantuntijan kanssa ja hänen mielestään raskaana oleville annetuista rokotteista ei sinällään ole mitään vaaraa sikiölle. Toisaalta raskaana olevia ja sikiöitä ei tämän asian suhteen oikein ole voitu tutkia, joten olettamukset perustuvat hiiri-tms. kokeisiin. Suomessa raskausajan rokotteet on haluttu kuitenkin minimoida juuri sen takia, ettei jossittelulle jää sijaa, JOS kaikki ei raskauden kanssa meneekään niinkuin pitäisi.
Itselleni hän suositteli gammaglobuliini-pistosta. Se ei siis ole rokote, jossa annetaan heikennettyä virusta, jota vastaan keho muodostaa itse vasta-aineen, vaan se on valmista, puhdistettua vasta-ainetta. Jostain luin, ettei tämän teho olisi yhtä hyvä kuin havrix-rokotteen, mutta ainakin tämä lääkäri rauhoitteli minua asian suhteen. Totesi, että lyhyelle matkalle (2vkoa) teho riittää oikein hyvin.
Juttele ihmeessä jonkun asiantuntijan kanssa ja kysele noista. Me teimme päätöksen lähteä matkalle, mutta tiettyä extra-varovaisuutta se kyllä tässä tilassa vaatii (tiedostettava tuon hepa-a:n lisäksi esim. listeria- ja salmonellavaara jne, mutta eiväthän nuo muutenkaan olisi mukavia tuliaisia). Silti aiomme nauttia lomastamme suurin sydämin!
Tsemiä päätöksen tekoon!
Joku muukin painiskelee siis saman ongelman kanssa kuin allekirjoittanut...

Keskustelin itse terveysasemamme tartuntatautien asiantuntijan kanssa ja hänen mielestään raskaana oleville annetuista rokotteista ei sinällään ole mitään vaaraa sikiölle. Toisaalta raskaana olevia ja sikiöitä ei tämän asian suhteen oikein ole voitu tutkia, joten olettamukset perustuvat hiiri-tms. kokeisiin. Suomessa raskausajan rokotteet on haluttu kuitenkin minimoida juuri sen takia, ettei jossittelulle jää sijaa, JOS kaikki ei raskauden kanssa meneekään niinkuin pitäisi.
Itselleni hän suositteli gammaglobuliini-pistosta. Se ei siis ole rokote, jossa annetaan heikennettyä virusta, jota vastaan keho muodostaa itse vasta-aineen, vaan se on valmista, puhdistettua vasta-ainetta. Jostain luin, ettei tämän teho olisi yhtä hyvä kuin havrix-rokotteen, mutta ainakin tämä lääkäri rauhoitteli minua asian suhteen. Totesi, että lyhyelle matkalle (2vkoa) teho riittää oikein hyvin.
Juttele ihmeessä jonkun asiantuntijan kanssa ja kysele noista. Me teimme päätöksen lähteä matkalle, mutta tiettyä extra-varovaisuutta se kyllä tässä tilassa vaatii (tiedostettava tuon hepa-a:n lisäksi esim. listeria- ja salmonellavaara jne, mutta eiväthän nuo muutenkaan olisi mukavia tuliaisia). Silti aiomme nauttia lomastamme suurin sydämin!
Tsemiä päätöksen tekoon!
käsien pesua hieman useemmin kun normaalisti ja kattelet minne kosket kädellä ja jos kosket niin sen jälkeen ei vissiin kannattaisi sitä kätöstä enää suuhun laittaa.
Minkälaisessa katuravintolassa pistät ruokaa suuhun...
Eiköhän sitä tuommoisilla suojilla mitkä hetkeksi suojaa niin pärjää, varsinkin kun hieman miettii missä niitä pöpöjä voi olla.
Matkaan vaan jos jonkun suojan saa, ilman suojaa jättäisin menemättä...
Minkälaisessa katuravintolassa pistät ruokaa suuhun...
Eiköhän sitä tuommoisilla suojilla mitkä hetkeksi suojaa niin pärjää, varsinkin kun hieman miettii missä niitä pöpöjä voi olla.
Matkaan vaan jos jonkun suojan saa, ilman suojaa jättäisin menemättä...
18x vuodesta 2004