snorklaus

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
sovv

snorklaus

Viesti Kirjoittaja sovv »

Olemme lähdössä elokuussa bangkok-pattaya reissulle. Kannattaako kantaa suomesta omat snorkkelit mukana vai kenties ostaa paikan päältä? Minkä hintaisia mahtaa olla? Kiitos vastauksista!
kas-vain

Viesti Kirjoittaja kas-vain »

Varmasti paikanpäältä saa maskin ja snorkkelit, mutta käsittääkseni eivät välttämättä ole mitenkään erityisen edullisia verrattuna suomen hintoihin, koska ovat tuontitavaraa. Siis, jos puhutaan merkkivehkeistä. Itse olen lähdössä sukeltelemaan helmikuun puolessa välissä Thaimaahan ja päätin ostaa maskin ja snorkkelin suomesta (mares) http://www.varuste.net paikasta. Kävin siis kokeilemassa kaupassa ja ostin itselleni sopivimmat vehkeet. Jos taas pärjää kioskikamoilla niin tuskin suomesta kannattaa lähetä kantelemaan.
Lemongrass

Viesti Kirjoittaja Lemongrass »

Olin Pattayalla 8.1.-23-1 ja siellä tuli ajankohtaiseksi snorkkelien osto.

Tehtävä oli hankalampi kuin esimerkiksi Kanarialla, missä muistaakseni joka kulmassa on rantavehkeitä myyvä kauppa, mutta Jomptienin rantakadulta löytyi tälläinen ja snorkkelit lähti mukaan 300 batilla.

Emme viitsineet samalla ostaa toisia vaikka tarvitsimmekin kahdet sillä hinta sai meidät epäilemään että snorklaus saattaa noin halpojen vehkeiden kanssa jäädä haaveeksi, ja niinpä ostimme toiset Walking Streetin aivan eteläpäädyssä olevasta sukelluskaupasta. Hinta oli 1200 batia, ja näissä snorkkeleissa on ns. night vision eli maski on kokonaan musta jotta näkisi paremmin.

Snorklatessa neljä kertaa kalliimmat snorkkelit eivät olleet neljä kertaa paremmat. Itse pidin niistä enemmän sillä halvemmissa suuputkeen tihkui jostain vettä, mutta poikaystävälläni samaa ei tapahtunut joten vika saattoi olla minussa. Lisäksi halvemmat olivat mukavemmat suussa sillä tytölle kalliimmissa on oudon mallinen suukappale.
Dude

Snorklausvehkeistä

Viesti Kirjoittaja Dude »

Halvallakin maskilla porskuttelee kyllä hetken, mutta mitä enemmän rahaa sijoitat sen parempaa tavaraa saat. Yllättävää eikö totta! :D

Ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota istuvuuteen. Jos maski ahdistaa pinnalla se ahdistaa vielä enemmän vedessä. Maskia ei ole tarkoitus, eikä tarpeellista kiristää tiukalle. Joissain maskeissa onkin järjestelmä, joka estää liiallisen kiristämisen. Itse suosin kirkasta silikonia. Valoa pääsee näkökenttään enemmän ja ainakin itse tykästyin siihen.

Räpylöissä erot on omasta mielestäni suuria. Omat volo racet on todella kevyet potkia ja tehokkaatkin vielä. Mutta mitkä tahansa oikeat sukellusräpylät on varmasti tyydyttävät.

Suomesta ostamisen sijaan voi katsella myös nettikaupoista. Ostin omani Tanskasta ja hinta oli noin kolmasosan edullisempi. Nälkä tosin kasvoi syödessä ja tuli ostettua aiottua kalliimmat. Mares X-vision on hyvä!

Kannattaa okkeilla vaikka lainavehkeillä ja KUN on jäänyt koukkuun hankkia tasokkaat omat välineet!
Cruisse

Viesti Kirjoittaja Cruisse »

Edessä on myös snorkkelivehkeitten osto ja tuli mieleen, että kun menee sovittamaan räpylöitä, niin pitääkö ne olla just sopivat, tiukat vai vähän väljät. Ajattelin vaan jos ne siellä vedessä alkaa käyttäytymään jotenkin toisin, kuin soviteltaessa kuivana.
Itte olen kattellut kanssa noita Volo Race ja Maresin Pure Vision tai vastaavaa. Itse snorkkelista en ole vielä päässyt selvyyteen mikä on hyvä, venttiilillä vai ilman ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon.
jerrysalminen

räpylä

Viesti Kirjoittaja jerrysalminen »

Tosta räpylöiden valinnasta sanoisin kaksi omakohtaista kokemusta.

1. ei liian kireitä! alkaa puristamaan jalkoja pidemmän päälle. valitse siis juuri jakaan sopivat, eli ei kuitenkaan sellaiset jotka hölskyvät miten sattuu.

2. osta "lerput" tai sanoisinko pehmeät räpylät. kovilla/muovisilla on hankala kävellä esim rantavedessä jne.... pehmeä kumiräpylä ei myöskäään satu niin hirveästi osuessaan kaveriin....

Nämä siis omakohtaisia ajatuksia ja joku kokeneempi varmaan kertoo jotain ihan muuta.
:D
Dude

Räpylät

Viesti Kirjoittaja Dude »

Räpylöiden koon kanssa saa olla tarkkana. Ei tietenkään sellaisia, ettei veri kierrä, mutta vähänkin liian isot meinaa vedessä lähteä jalasta (paremmalta puoliskolta kuultua).

En itse hankkisi kumisia/löysiä räpylöitä. Jos räpylät on kovin löysät, on potkukin tehoton. Veteen mennessä räpylät kannattaa laittaa vasta vedessä jalkaan. Ja jos jalkaa tulee niin se sattuu aina! :D

Meillä on maresin snorkkelit ja oon ollut tyytyväinen. Tyhjennysventtiili on ihan mukava, mutta ei mitenkään pakollinen. Vähän kevyempi tyhjentää.

Ja volo racet on vieläkin hyvät! :D
glenni

Viesti Kirjoittaja glenni »

Mites tällainen näkövammainen? Eli rillipää... Voiko maskiin laittaa rillit vai pitääkö hommata erityiset linssit maskiin? Ilman rillejä näkyvyys aikasta heikko :)
soimies
Ketsuppimies

Viesti Kirjoittaja soimies »

glenne suosittelen Lääkärissä käyntiä pilo lasit maskin alle ja ei kovin syviä sukelluksia .Koska aivan hyvin näkee tietysti paikasta riipuen 3-6 metriä .Pattajalla snorkelit Bikci ostarilla 194-jotain 1200 Bat jos kerta reisulle mutta se on vaikea Kaupassa näyttä hyvältä Mutta merellä ei mitään ..Kannatta käydä siellä missä on Suomalaisia sukellus Oppaita varmaan antavat neuvoja ja vuokraa Sonkrlaus vehkeitä joten eikun Merille :shock: :shock:
Supsa

Piilolasit ja snorklaus

Viesti Kirjoittaja Supsa »

Olen noviisi sekä piilolasien että snorklauksen suhteen, joten suokaa anteeksi typeryyteni....

Onko piilareiden kanssa hyvä snorklata? Ajattelin vaan, että mahtavatko silmät kuivaa kovasti sukelluslasien sisällä....

Ja miten on aurinkovoiteen kanssa. Itse en oikein luota voiteiden vedenkestävyyteen vaan lisään rasvaa aina uinnin jälkeen. Jos tunnin snorklaa vedenpinnassa, niin onko seurauksena palanut iho?
vissio

piilarit silmissä

Viesti Kirjoittaja vissio »

Moikka;Snorklaile ihan rauhassa piilarit silmissä ja t-paitakin olis enemmän kuin suotava.Nahka nimittäin palaa tosi helposti.Nähtävää riittää,hyviä reissuja.
Vastaa Viestiin