Minun matkani

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
tappi76
Viestit: 1
Liittynyt: 10.5.2006 20:49
Paikkakunta: oulu

Minun matkani

Viesti Kirjoittaja tappi76 »

tervehdys palstalaiset!

Ensimmäinen matka thaimaaseen takana. Ajattelin listata muutaman asian mitkä minua askarrutti ennen matkaa ja miten asiat sitten lopulta meni. Nämä on sitten vain minun mielipiteitäni ja ei välttämättä anna yleistä kuvaa.

RAHA: Vaihdoin forexillä ennen lähtöä 100€:lla bateja, otin käteistä matkaan 300€ ja pikapankki kortin (visa). Eurot kannattaa vaihtaa siellä, kurssi paljon parempi (täällä 44,5 siellä 48,3). Mielestäni ei kannata turvautua vain yhteen vaihtoehtoon.

HYÖNTEISET: heti kun pääsimme lomakohteeseemme (CHA-AM) ostimme hyttysmyrkkyä, mutta kahdenviikon loman aikana myrkkyä ei käytetty kertaakaan. Hyönteiset ei ollut minulle mikään ongelma, en havainnut yhtään pistosta/puremaa.

RUOKA: Vaikkakin katukeittiöistä saa aterian ~50sent/ateria, en kuitenkaan syönyt kertaakaan katukeittiöstä, ravintolassa aterian hinta on noin 1,5€/ateria, joten otin varmanpäälle ja söin ravintolaruokaa. Lomani aikana ei vääntänyt mahaani kertaakaan (olen myös keliaakikko, joten muutenkin aika tarkkaa mitä syön). Ruoka ravintoloissa ei ollut liian tulista, eikä mausteista.

JUOMA: Join päivittäin vettä ~4 litraa/päivä. Juomiseen kannattaa kiinnittää huomiota senkin takia että mahan bakteerit pysyy kunnossa.

RIKOLLISUUS: En törmännyt koko aikana minkäänlaiseen epärehellisyyteen, enkä kuullut että joku olisi joutunut huijauksen/varkauden kohteeksi.

ILMASTO: kahdenviikon loman aikana ei näkynyt yhtään pilveä, steesta puhumattakaan. lämpötila oli päivisin 29-34 astetta varjossa, illalla 21-26 astetta, joten voi huoletta jättää ne pitkät kalsarit suomeen. Aurinko päivällä on polttavaa joten aurinkorasva pakollista, minulla suojakerroin rasvassa oli 30 ja en palanut.

YLLÄTYKSET: CHA-AMin seutu oli sotkuista, roskaista ja paikoin haisi todella pahalle.

KOIRAT: Kulkukoiria oli todella paljon, ja koira ihmisenä kävi todella sääliksi joitakin koiria jotka taistelivat hengestään jossakin puskan alla. paikalliset ihmiset eivät välitä vaikka eläin kuolee kitumalla, TODELLA ÄRSYTTÄVÄ, mutta maassa maan tapa. Koirat oli todella ystävällisiä ja niitä ei tarvui pelätä, olivat tottuneet ihmisiin, lepposia kavereita:) Mutta olisi jollekkin rankkurille töitä että poistaisi sairaat yksilöt katukuvasta.

LIIKKUMINEN: Taksit on halpoja ja mielestäni aika luotettavia (ainakin chaam) lisäksi vuokrasin skootterin millä pääsi kiertelemään seutua. Vuokra oli ~5€/24h eli ei kallista (hintaan sisältyi bensat).

SILMÄLASIT: Charon opticalista ostettiin 2 kpl silmälaseja ohennetuilla linsseillä, vahvuus -5.5 hajataittoa on++. toiset kehykset oli GUZZI ja toiset oli myös merkkikehykset merkki ei tule nyt mieleen. hintaa kertyi 230€ yhteensä, eli mielestäni kohtuu hintaiset. toimitus aika oli 5pv

VAATTEET: moni hotellistamme teettivät vaatteita räätälillä, ja monella meni matkasta suuri osa sovittaessa vaatteita. Paras oli yksi paita jota eräs kävi sovittamassa 5 kertaa ja viimeisellä kerralla oli ilmestynyt paitaan tahra joka ei lähtenyt pois, joten uusiksi meni... Hinnat oli kohtuullist mutta ei mielestäni halpaa, mutta edullista ehkä. Muuten vaatteet oli halpoja T-paita maksoi ~2€ shortsit samoin

siinä listaus joistakin asioista jotka tuli mieleen.

Thaimaa on mukava paikka jonne tulen tulevaisuudessa matkustamaan uudestaan, kanarian matkat on minun osaltani suoritettu, on niin ylivertainen paikka taikamaa...
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Kiitos Tappi76:lle kattavasta listasta, varmasti omiaan lievittämään epäluuloa ensimmäistä matkaa suunnittelevien mielissä.
jusadjay
Viestit: 9
Liittynyt: 2.1.2007 11:46
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja jusadjay »

Kyllä vaan, itse lähdössä ekalle reissulle maaliskuun alussa ja loi uskoa "paremmasta" :)
Avatar
Klovni
Säätäjä
Viestit: 201
Liittynyt: 20.9.2005 13:03
Paikkakunta: Mie oon hesast mist sie oot??

Re: Minun matkani

Viesti Kirjoittaja Klovni »

tappi76 kirjoitti: Thaimaa on mukava paikka jonne tulen tulevaisuudessa matkustamaan uudestaan, kanarian matkat on minun osaltani suoritettu, on niin ylivertainen paikka taikamaa...
Näinhän siinä yleensä käy :-D
Vituttaa joka päivä muttei koskaan koko päivää.

Seuraava reissu 12.12.2011-20.01.2012
RönssiRitu
Viestit: 21
Liittynyt: 7.1.2007 15:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja RönssiRitu »

Jep, koukussa Thaimaahan ekan kerran jälkeen, näin kävi. Päätetty silti ollaan, että toiseen suuntaan tarvii tutustua väliilä, esim. Brasilia....Mutta ei nyt vielä....
Kuva
Avatar
tuoesa-1
Viestit: 577
Liittynyt: 29.12.2006 16:53
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja tuoesa-1 »

joo hieno maa tää taikamaa. ise kun kävin ekan kerran niin sitten vuoden sisällä piti käydä neljästi yht. 11vk enkä kadu päivääkään
jos joku on varmaa niin se on aivan varmaa
lexsa
Viestit: 11
Liittynyt: 6.5.2006 16:23
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja lexsa »

Täällä kanssa yksi koukussa oleva, tosin olemme reissaanneet aasiaa ja karibiaa vuorotellen. Nyt olemme lähdössä Thaimaahan parin viikon kuluttua ja mukaamme lähtee pariskunta jotka ei ole koskaan käyneet kanariaa pidemmällä. Heistä toinen puolisko täyttää pyöreitä vuosia ja minullahan on varpaatkin pystyssä että ihastuisivat maahan.
Ensi vuonna voimmekin olla talvikuukaudet Thaimaan lämmössä kun eläkepäivät koittaa :smt026 :D
Avatar
I ovn
Isaan on My Mind
Viestit: 1898
Liittynyt: 15.12.2003 22:55
Paikkakunta: Korso/Si Khiu

Viesti Kirjoittaja I ovn »

KOIRAT: Kulkukoiria oli todella paljon, ja koira ihmisenä kävi todella sääliksi joitakin koiria jotka taistelivat hengestään jossakin puskan alla. paikalliset ihmiset eivät välitä vaikka eläin kuolee kitumalla, TODELLA ÄRSYTTÄVÄ, mutta maassa maan tapa. Koirat oli todella ystävällisiä ja niitä ei tarvui pelätä, olivat tottuneet ihmisiin, lepposia kavereita:) Mutta olisi jollekkin rankkurille töitä että poistaisi sairaat yksilöt katukuvasta
.

Liittyy käsittääkseni jotenkin buddhalaisuuteen ja elämän kiertokulkuun. Siinä voi isoisä maata puskan alla odottamassa parempaa elämää, karrikoidusti kirjoitettuna.
เข้าเมืองตาหลิ่ว ต้องหลิ่วตาตาม
kanako
Viestit: 79
Liittynyt: 19.4.2006 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kanako »

Samoin minulla ensimmäinen reissu takana, olin Phuketissa, Karonilla.

Meidän perheestä pojalle tuli isoja paukamia hyttysistä, joten tarvittiin myrkkyä, mutta vain parina ensimmäisenä päivänä. Poika taitaa olla vähän allerginen hyttysten puremille.

Myös me söimme vain ravintoloissa - toki thairuokaa. Silti jokaisella oli vatsavaivoja, mutta se oli ihan odotettavissa sekä hallittavissa :) Ruoka oli aivan taivaallista, varsinkin Chicken Panang, sekä se kana, jossa on cashew-pähkinöitä.

Rikollisuudesta ei ollut juu tietoakaan. Me jätimme lompakon aina rantatuolille (kassiin) ja hyvin säilyi. Eihän se toki viisasta ollut, mutta emme pitäneet koko budjettia beachilla mukana....

Pilvisiä päiviä oli pari ja puolipilvisiä myöskin, mutta ihan hyväähän se teki kärventyneelle iholle, lämpöä kuitenkin riitti ihan tarpeeksi :)

Roskaista oli myös Phuketissa, se yllätti myöskin minut. Toisaalta taas hotellit olivat tosi siistejä, samoin allasalueet. Sekä ravintolat.

Koirat olivat kyllä ihan hyvinvoivia siellä, en nähnyt yhtään kituvaa/kärsivää koiraa. Oppaan mukaan koirat saavat olla rauhassa, sillä kuten joku tuossa kirjoitti, jonkun isoisä, serkku tms. voi olla koiran muodossa siellä jolkottelemassa..... :wink:

Kaiken kaikkiaan aivan ihana paikka, ja samaa mieltä, että Kanaria on käyty, kyllä seuraavaksikin pitää päästä Thaimaahan. Sikäli "hassua", että halvin maa, missä olen käynyt, mutta toisaalta missään muualla ei ole mennyt niin paljon rahaa :lol:
Avatar
rickhard71
Viestit: 993
Liittynyt: 2.4.2006 23:53
Paikkakunta: Lahti-Bangkok (CCS)-Pattaya
Viesti:

Re: Minun matkani

Viesti Kirjoittaja rickhard71 »

tappi76 kirjoitti:tervehdys palstalaiset!


VAATTEET: moni hotellistamme teettivät vaatteita räätälillä, ja monella meni matkasta suuri osa sovittaessa vaatteita. Paras oli yksi paita jota eräs kävi sovittamassa 5 kertaa ja viimeisellä kerralla oli ilmestynyt paitaan tahra joka ei lähtenyt pois, joten uusiksi meni... Hinnat oli kohtuullist mutta ei mielestäni halpaa, mutta edullista ehkä. Muuten vaatteet oli halpoja T-paita maksoi ~2€ shortsit samoin
Vaatteet pitää ottaa pois ja se ei maksa mitään :twisted:
NoCanDo!
tirrikkä
Viestit: 7
Liittynyt: 24.1.2007 17:10
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tirrikkä »

Juu!! huhtikuussa ensimmäist kertaa Thaimaahan.. neljä päivää Bangkokissa ja 15 pvää Cha Am:ssa..Odotellaan innolla :D , Vähän on ollut epävarma olo siitä millanen kulttuuri jne (siis mikä kohteliasta jne), mut hyvin oon saanu "taustatietoja" näitä keskusteluja selaillessani läpi..
tmpitkan
Viestit: 29
Liittynyt: 18.11.2006 17:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Sunnuntaina palailtiin reissusta, suuntana oli Phuket, patong beach. Välillä käytiin tosin pari päivää mantereellakin ja joka halvatun päivä oltiin menossa, milloin minnekin. Johan se piti jo uusi matka varata :D .

Yhtään itikan pistoa en löytänyt kintuistani, vaikka oltiin kaksi päivää Kansallispuistossa ja patikoitiin yksi päivä. (herää kysymys, olemmeko niin pahahmakuisia, ettei kelpaa täkäläiselle itikalle...?)

Ruokaa syötiin joka paikassa.....Kalliimmista paikoista, "mopogrilleihin", vakkariksi muodostui ottaa vielä yhdet vartaat ennen hotellille menoa. :D Kummallakaan ei ollut minkäänlaista vatsan väännettä havaittavissa.

Kulkukoirissa pisti todellakin silmään niiden ystävällisyys, yksikään ei näyttänyt meille hammasta, vaan häntä heilui jos lähestyi. Eli ehkäpä niitä kaltoin kohdellaan keskimäärin vähemmän kuin jossain muualla....

noh....vuosi tässäkai on odoteltava seuraava reissua :?
Avatar
TatuS
Mai tong löi!
Viestit: 1941
Liittynyt: 9.1.2006 15:21
Paikkakunta: Cebu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TatuS »

Itikoista sen verran, että en ole kertaakaan suihkinut myrkkyjä iholleni noita pikku otuksia karkoittaakseni. Jopa kerran olen huomannut itikan imuttelevan verta kädestäni ja muutaman pikkupatin huomasin nyt joulun alla.

Kun taas avopuoliskoni, joka on Thaimaalaista verta kelpaa erittäin hyvin ruuaksi ja saapa vielä järjettömät patitkin kaupan päälle. Saa heti illan tullen aloittaa myrkkysuihkun.

Mistähän moinen johtuu etten itikoille kelpaa? Tietenkin hyvä vaan :)
Veriryhmä, ominaishaju, ihonväri vai mikähän lie siihen vaikuttaa?

Ruuasta sitten vielä...
Syön sormin ja haarukoin. Pesen käsiäni normaalisti.
Paikalla ei ole väliä onko se katukeittiö, ravintola vai grilli.
Ainoa mitä vältän on erittäin tuliset ruuat.
Löysästä vatsasta ei ole tarvinnut kärsiä päivääkään vaan pikemminkin päin vastoin.
En siis käytä mitään maitohappobakteereita sun muita apukeinoja.
Luulempa siis, että tuon tulisen ruuan syömisellä on monen kohdalla merkitys näissä vatsavaivoissa eli maltillisesti niiden chilien ja muiden mausteiden kanssa.
Avatar
Thaifani
Viestit: 123
Liittynyt: 14.11.2005 15:31
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Thaifani »

Meikäläinen on ilmeisesti niin Thaimielinen jo,että verikin todennäköisesti muuttunut Thaityyliseksi, koska kahdella viime reissulla on hyttysmyrkyille ollut todellista käyttöä (Cha-Am ja Hua-Hin). Ensimmäisellä reissulla Karon Beachilla ei hyttyset kiusanneet mutta näissä jälkimmäisissä oli jaloissa myrkytyksestä huolimatta melkoisia punaisia läimäreitä iltaruokailun jälkeen. Se ei silti estä minua haaveilemasta matkasta jälleen Thaimaahan :lol: 8)
Avatar
tukataa
Hyperkannattajajäsen
Viestit: 21852
Liittynyt: 28.2.2004 2:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minun matkani

Viesti Kirjoittaja tukataa »

Tiivistin tähän tapin tärkeät havainnot joita ilman en usko selviäväni ensi reissusta:
tappi76 kirjoitti: Juomiseen kannattaa kiinnittää huomiota ja
voi huoletta jättää ne pitkät kalsarit suomeen.
Kanarian matkat on minun osaltani suoritettu
:D :wink:
kanako
Viestit: 79
Liittynyt: 19.4.2006 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kanako »

Hmmm... joskus luin sellaiset tutkimuksen, että itikat syövät vain seksikkäitä ihmisiä 8)

Tosin kyse taisi olla suomalaisista itikoista :-D
Avatar
tukataa
Hyperkannattajajäsen
Viestit: 21852
Liittynyt: 28.2.2004 2:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tukataa »

kanako kirjoitti:Hmmm... joskus luin sellaiset tutkimuksen, että itikat syövät vain seksikkäitä ihmisiä 8)

Tosin kyse taisi olla suomalaisista itikoista :-D
Thaimaassa lompakon paksuus voi vaikuttaa asiaan?
Vastaa Viestiin