lentopaikoista koneessa
lentopaikoista koneessa
Pitääkö paikkaansa, että jotkut saa parempia paikkoja esim MD-11:llä siksi, että on terveydenhuollon ammattilaisia, jotka voi auttaa pakko/hätälaskutilanteessa? Esim lääkärit ja hoitajat?
Tässä eräällä keskustelupalstalla tuli tälläistä ilmi.
Tässä eräällä keskustelupalstalla tuli tälläistä ilmi.
- mikrobitti
- Viestit: 4173
- Liittynyt: 11.10.2004 21:10
- Paikkakunta: Espoo
Re: lentopaikoista koneessa
Erittäin epätodennäköistä, että missään isommassa lentoyhtiössä tehtäisiin noin. Rahalla (=> varausluokalla) ja muovikortilla on merkitystä, muulla ei juurikaan. Toivomuksiahan voi aina esittää ja internet-checkin'llä valita itselleen sopivan paikan jäljellä olevista.smurfiina kirjoitti:Pitääkö paikkaansa, että jotkut saa parempia paikkoja esim MD-11:llä siksi, että on terveydenhuollon ammattilaisia, jotka voi auttaa pakko/hätälaskutilanteessa? Esim lääkärit ja hoitajat?
Tässä eräällä keskustelupalstalla tuli tälläistä ilmi.
Niin ja ne taitaa olla ISTUMApaikkoja eikä lentopaikkoja. Sorry, en voinut vastustaa kiusausta saivarrella näin yön syvällä hetkellä.

- dynamite28
- Viestit: 1854
- Liittynyt: 21.4.2004 15:41
- Paikkakunta: Vantaa
En näe merkitystä pakko/hätälaskutilanteen kannalta missä päin konetta mahdollinen lääkäri/hoitaja istuu. Lääkäri ei kovin paljoa pysty tekemään pakko/hätälaskutilanteessa, koska heillä ei tähän ole koulutusta, miehistö (lentoemännät,stuertit, lentäjät) on koulutettu näitä tilanteita varten.
Eri asia on sitten, jos joku saa sairaskohtauksen kesken lennon, mutta tässäkään tapauksessa ei mielestäni mahdollisen lääkärin sijainnilla ole kovin suurta merkitystä. Mikä olisi sitten paras paikka koneessa? Käytävän puoleinen istuin, mahdollisimman keskellä konetta? Lentoyhtiöllä on rajatut mahdollisuudet saada tietoa etukäteen, onko koneessa matkustajina terveydenhuollon ammattilaisia, joten mahdollisessa hätätilanteessa miehistö luultavasti kuuluttaa ja pyytää kyseisiä henkilöitä ottamaan yhteyttä.
Eri asia on sitten, jos joku saa sairaskohtauksen kesken lennon, mutta tässäkään tapauksessa ei mielestäni mahdollisen lääkärin sijainnilla ole kovin suurta merkitystä. Mikä olisi sitten paras paikka koneessa? Käytävän puoleinen istuin, mahdollisimman keskellä konetta? Lentoyhtiöllä on rajatut mahdollisuudet saada tietoa etukäteen, onko koneessa matkustajina terveydenhuollon ammattilaisia, joten mahdollisessa hätätilanteessa miehistö luultavasti kuuluttaa ja pyytää kyseisiä henkilöitä ottamaan yhteyttä.
Tuttu hammaslääkäri oli kerran Suomi-Thaimaa-lennolla ja hänen apuaan tarvittiin. Jonkun matkustajan leuka oli mennyt sijoiltaan haukotellessa. Sen paikoilleen laitto oli kaverille ihan normaalihommaa. Näin käy toisinaan myös hammaslääkärissä, kun potilas joutuu olemaan kauan suu ammollaan.
Kaveri sai palkkioksi yhden lentomatkan Thaimaahan.
Kaveri sai palkkioksi yhden lentomatkan Thaimaahan.
mä saan aina hyvän paikan koska mulla pysyy rukari ja jakari ammatinpuolesta hyvin käsissä. jos koneeseen tulee lennon aikana jokin vika niin pääsen kätevästi pistämään vaikka koko koneen palasiksi ja korjaanmaan sen
. ettekö muka ole koskaan lennonaikana kuulleet kun kapteeni kuuluttaa "olisiko koneessa sähkömiestä"
eli kyllä ne paikat jaetaan ammatin mukaan, onhan siellä edessä yleensä johtajia. perällä on sitten kaikki siivoojat+puupuolenväki

eli kyllä ne paikat jaetaan ammatin mukaan, onhan siellä edessä yleensä johtajia. perällä on sitten kaikki siivoojat+puupuolenväki

Re: lentopaikoista koneessa
Minkalainen koulutus terveydenhuoltoihmisilla on koneen evakuointiin ja miten he voivat olla koneen tyhjennyksessa enemman apuna kun kirvesmies tai tyoton?smurfiina kirjoitti:Pitääkö paikkaansa, että jotkut saa parempia paikkoja esim MD-11:llä siksi, että on terveydenhuollon ammattilaisia, jotka voi auttaa pakko/hätälaskutilanteessa? Esim lääkärit ja hoitajat?
Tässä eräällä keskustelupalstalla tuli tälläistä ilmi.
Re: lentopaikoista koneessa
Tuo huhu on ilmeisesti jotain jatketta sille tosiasialle, että varauloskäytävän kohdalle oleville paikoille ei oteta liikuntaesteisiä, jotteivat evakuoinnissa olisi tientukkona. Exit-row:lle istutetaan tervejalkaisia ja muuten fyysisessä kunnossa olevia ihmisiä, joista voi olettaa olevan apua esim. varauloskäynnin aukaisemisessa ja ehkäpä kabiinihenkilökunnan avustamisessa evakuointitilanteessa. Vähintään kuitenkin niin että ovat ripeasti pois jaloista.smurfiina kirjoitti:Pitääkö paikkaansa, että jotkut saa parempia paikkoja esim MD-11:llä siksi, että on terveydenhuollon ammattilaisia, jotka voi auttaa pakko/hätälaskutilanteessa? Esim lääkärit ja hoitajat?
Tässä eräällä keskustelupalstalla tuli tälläistä ilmi.

Toki poikkeus vahvistaa säännön, ylläoleva ei ole kiveenhakattua, mutta useimmat lentoyhtiöt pyrkivät noudattamaan ylläolevaa aina kuin vain mahdollista.
Hyvää, Halvalla, Nopeasti - valitse näistä kaksi.
Jotain faktaa
Edellinen kirjoittaja oli "jäljillä" tässä asiassa. Se ei koske mitenkään erityisesti MD-11 konetta (kuten ap kysyjä arveli) tai muutakaan konetyyppiä eikä koneissa sinänsä ole "parempia" paikkoja (makuasioita...), vaan kyse on nimenomaan exit-paikoista. Niihin ei voida sijoittaa lapsimatkustajia, huonosti liikkuvia vanhuksia tai esim. sellaisella perusteella että "jalkani on kipsissä, tarvitsen lisätilaa" VAAN nimenomaan normaalikuntoisia henkilöitä, jotka voivat olla avuksi (tai ei ainakaan vaivaksi...) mahdollisessa evakuointitilanteessa. Eli jos erikoisesti haluaa matkustaa exit-paikalla, ei kannata vedota lonkkaleikkaukseen/kipsiin/huonoon liikkumiseen vaan parempi mahdollisuus siihen on päästä, jos ilmoittaa olevansa vaikkapa palomies! monesti myös exit-paikat täytetään viimeisenä, esim. itselleni on käynyt niin että kun seurue on jostain syystä sijoitettu eri puolille konetta alkuperäisesä paikanjaossa ja olemme sitten esittäneet lähtöselvityksessä toiveen päästä vierekkäin, niin meidät on sijoitettu nimenomaan exit-riville, joka on ollut siihen mennessä "tyhjä". Mutta mikään mitä edellä kirjoitin ei ole absoluuttinen totuus, vaan tilanteet vaihtelevat. Totta on kuitenkin se, että exit-paikoille ei sijoiteta tietyntyyppisiä matkustajia kuten lapsia ja huonosti liikkuvia.
- rickhard71
- Viestit: 993
- Liittynyt: 2.4.2006 23:53
- Paikkakunta: Lahti-Bangkok (CCS)-Pattaya
- Viesti:
Näin kävi
Ei tarvii olla lääkäri kun vetäsee Finnair Plus-kortin taskusta ja isoon ääneen valittaa annetusta paikasta..Kuuluttivat oikein Bangkokissa nimeltä ja kiikuttivat haluamani paikan (vaikka kone oli täysi)
Finskillä palvelu pelasi..ainakin 20.5.2006

Finskillä palvelu pelasi..ainakin 20.5.2006
NoCanDo!
Olen usemmiten ollut varauskäytävän kohdalla riippumatta lentoyhtiöstä tai kohdemaasta. Varsinkin mikäli paikkanumero kirjoitetaan vasta kentällä, pitkälle mutta melko sopusuhtaiselle on kirjoitettu exit-paikka. Melkeen oli pettymys, jos ei saanut ko. paikkaa. Joskus varsinkin 80-luvun Boeingin jumbojeteissä oven tiivisteet vuotivat, niin että oli huurua sisällä ja jalat jäässä Atlannin ylityksessä.
Nyt kun aloin muistelemaan, niin jos raskaan työviikon jälkeen tuli otettua jonkuverran alkoholia kentälle saavuttaessa, niin eipä ole aina kirjoitettu kentällä exit-paikkaa paluulennolle. Eli kännikalaa ei laiteta siihen.
Ja sitten off-topic: Kerran kotimaanlennolla oli vaihdettu ATR potkuriturbiini DC-9 tilalle, kun matkustajia oli vain kourallinen. Eikö yksi nuorimies saanut ahtaanpaikan kohtauksen ja pyrki ulos ovesta lennon aikana! Meillä oli lentoemon kanssa täysi työ pidätellä tyyppi irti oven kahvoista ja rauhoitella. Henkilökunta kertoi, että ovia ei pitäisi saada auki ylipaineen takia lennon aikana. Rauhoituttuaan tämä muuten aivan fiksu kaveri jäi vielä lopuksi vessaan lukkojen taakse, kyllä vessanlukko antoi periksi kaverin rynniessä läpi ovesta!
Nyt kun aloin muistelemaan, niin jos raskaan työviikon jälkeen tuli otettua jonkuverran alkoholia kentälle saavuttaessa, niin eipä ole aina kirjoitettu kentällä exit-paikkaa paluulennolle. Eli kännikalaa ei laiteta siihen.
Ja sitten off-topic: Kerran kotimaanlennolla oli vaihdettu ATR potkuriturbiini DC-9 tilalle, kun matkustajia oli vain kourallinen. Eikö yksi nuorimies saanut ahtaanpaikan kohtauksen ja pyrki ulos ovesta lennon aikana! Meillä oli lentoemon kanssa täysi työ pidätellä tyyppi irti oven kahvoista ja rauhoitella. Henkilökunta kertoi, että ovia ei pitäisi saada auki ylipaineen takia lennon aikana. Rauhoituttuaan tämä muuten aivan fiksu kaveri jäi vielä lopuksi vessaan lukkojen taakse, kyllä vessanlukko antoi periksi kaverin rynniessä läpi ovesta!
Vai etta tiivisteet vuoti. Keksi parempaa.KaEl kirjoitti:Olen usemmiten ollut varauskäytävän kohdalla riippumatta lentoyhtiöstä tai kohdemaasta. Varsinkin mikäli paikkanumero kirjoitetaan vasta kentällä, pitkälle mutta melko sopusuhtaiselle on kirjoitettu exit-paikka. Melkeen oli pettymys, jos ei saanut ko. paikkaa. Joskus varsinkin 80-luvun Boeingin jumbojeteissä oven tiivisteet vuotivat, niin että oli huurua sisällä ja jalat jäässä Atlannin ylityksessä.
Kylla moisessa paikassa on kannissa istuttu. Ala yrita esittaa...KaEl kirjoitti:Nyt kun aloin muistelemaan, niin jos raskaan työviikon jälkeen tuli otettua jonkuverran alkoholia kentälle saavuttaessa, niin eipä ole aina kirjoitettu kentällä exit-paikkaa paluulennolle. Eli kännikalaa ei laiteta siihen.
Sita ovea/ovia saa repia mita haluaa... eivat aukea ilmassa. Hyva KaEl. Ootko tays spede?KaEl kirjoitti:Eikö yksi nuorimies saanut ahtaanpaikan kohtauksen ja pyrki ulos ovesta lennon aikana! Meillä oli lentoemon kanssa täysi työ pidätellä tyyppi irti oven kahvoista ja rauhoitella.

Thai Airways sai pisteet kyllä multa täysin. Olin yksinään menossa Thaimaan suuntaan, Tukholmassa kysäisin kohteliaasti ikkunapaikkaa tiskiltä, kaikki varattuja. No painelin koneeseen ja kyseinen virkailija olikin merkityllä paikallani odottamassa, josta ohjasi toiselle puolelle konetta, ikkunapaikka ja tyhjä paikka vieressä
. Eipä ole vastaavaa sattunut vielä muilla yhtiöillä lentäessäni. Muutenkin aivan mahtavaa palvelua ja hyvää sapuskaa + kunnon jalkatilat turistiluokassa.

Kyllä tiivisteet tai ovi voi vuotaa lämpöä ulos ja huurua on ollut jokus oven alareunassa. On kylmä paikka silloin.OX266 kirjoitti: Vai etta tiivisteet vuoti. Keksi parempaa.
On kanssa siinä istuttu kännissä, kun paikkanumero on ollut etukäteen annettu, mutta ei enää kentällä annettaessa.....OX266 kirjoitti: Kylla moisessa paikassa on kannissa istuttu. Ala yrita esittaa...
Hätä oli nuorella lentoemollakin ja enpä tiennyt tuota ATR:stä silloin, vasta heti jälkikäteen. -Sorry, että lähes Speden ikäinen on kanssa joskus muinoin joutunut istumaan koneissa, eipä asiasta kohdaltani enempää.OX266 kirjoitti:Sita ovea/ovia saa repia mita haluaa... eivat aukea ilmassa. Hyva KaEl. Ootko tays spede?
Exiteja ei pre-assigneta. Tiivisteet ei vuoda.KaEl kirjoitti:Kyllä tiivisteet tai ovi voi vuotaa lämpöä ulos ja huurua on ollut jokus oven alareunassa. On kylmä paikka silloin.OX266 kirjoitti: Vai etta tiivisteet vuoti. Keksi parempaa.
On kanssa siinä istuttu kännissä, kun paikkanumero on ollut etukäteen annettu, mutta ei enää kentällä annettaessa.....OX266 kirjoitti: Kylla moisessa paikassa on kannissa istuttu. Ala yrita esittaa...
Hätä oli nuorella lentoemollakin ja enpä tiennyt tuota ATR:stä silloin, vasta heti jälkikäteen. -Sorry, että lähes Speden ikäinen on kanssa joskus muinoin joutunut istumaan koneissa, eipä asiasta kohdaltani enempää.OX266 kirjoitti:Sita ovea/ovia saa repia mita haluaa... eivat aukea ilmassa. Hyva KaEl. Ootko tays spede?
Monta kertaa Thailla ja SAS:lla ollut etukäteen varattuna exit-paikka ja aina se on ollut sitten lennollakin. Kerran jopa niin että samat hemmot istu vieressä sekä mennessä että tullessa Thain ARN-BKK-CPH lennoilla kun kävin pyörimässä kuukauden verran kiinassa ja filsuilla.OX266 kirjoitti:Exiteja ei pre-assigneta. Tiivisteet ei vuoda.KaEl kirjoitti:Kyllä tiivisteet tai ovi voi vuotaa lämpöä ulos ja huurua on ollut jokus oven alareunassa. On kylmä paikka silloin.OX266 kirjoitti: Vai etta tiivisteet vuoti. Keksi parempaa.
On kanssa siinä istuttu kännissä, kun paikkanumero on ollut etukäteen annettu, mutta ei enää kentällä annettaessa.....OX266 kirjoitti: Kylla moisessa paikassa on kannissa istuttu. Ala yrita esittaa...
Hätä oli nuorella lentoemollakin ja enpä tiennyt tuota ATR:stä silloin, vasta heti jälkikäteen. -Sorry, että lähes Speden ikäinen on kanssa joskus muinoin joutunut istumaan koneissa, eipä asiasta kohdaltani enempää.OX266 kirjoitti:Sita ovea/ovia saa repia mita haluaa... eivat aukea ilmassa. Hyva KaEl. Ootko tays spede?

- kallionkunkku
- Viestit: 81
- Liittynyt: 27.1.2006 16:20
Re: lentopaikoista koneessa
Silloin pitäisi virkavallalla kans olla paremmat paikat !!!!!smurfiina kirjoitti:Pitääkö paikkaansa, että jotkut saa parempia paikkoja esim MD-11:llä siksi, että on terveydenhuollon ammattilaisia, jotka voi auttaa pakko/hätälaskutilanteessa? Esim lääkärit ja hoitajat?
Tässä eräällä keskustelupalstalla tuli tälläistä ilmi.

Jos vaikka joku abu-dabi alkaa konetta kaappaamaan.....
Istuin paikalla 41A finskin MD11 bkk-hki eli exit rivin ikkunapaikka, näytti tosi huonolta ensin kun vasen polvi painoi oven reunaan mut kun viritteli tyynyt väliin niin varmaan paras paikka turistin puolella, tosin 41 on eka rivi missä ei oo niitä pääntukia.
Kaikki hyvä elämässä on joko laitonta, moraalitonta tai sitten se lihottaa...
istumapaikat
Sillä on kyllä väliä, minkä yhtiön koneella menee ja sillä minkälaisia bonus-kortteja sulla on näyttää. Thain jo hopeakortilla saatikka kultakorteilla on aika iso merkitys, on useamman kerran kyselty mihin haluaa istumaan, ja viimeksi kun tultiin SAS:lla ja näytettiin Thain korttia, niin istuttivat businekseen. Ja Thailla joskus istuttaneet 1-luokkaan
http://www.huahin-land.com (tontit)
http://www.golfinhuahin.com (golfpaketit)
http://www.longstayers.com (asunnot)
http://www.skanditours.net (retket, kuljetukset ym.)
terv. Heikki & Helena
http://www.golfinhuahin.com (golfpaketit)
http://www.longstayers.com (asunnot)
http://www.skanditours.net (retket, kuljetukset ym.)
terv. Heikki & Helena
Lainaan tätä ketjua kysymykseeni;
Olen varailemassa lentoja ensi toukokuulle Finnairilta, ja tuossa varatessa on mahdollisuus laittaa toive istumapaikoista. Meitä on kaksi lähtijää. Vapaita istumapaikkoja on rivilta 28 riville 56. Osaisko joku kokenut MD11-matkustaja kertoa mistä kantsisi ottaa, vai onko ne kaikki paikat ihan samanlaisia? Rivillä 56 keskellä näyttäisi olevan vaan kolme paikkaa, ja siinäkin kaksi paikkaa on erillään ja yksi "yksinään". Pitääköhän paikkansa (ja miksi siinä on tyhjää?)?
Olen varailemassa lentoja ensi toukokuulle Finnairilta, ja tuossa varatessa on mahdollisuus laittaa toive istumapaikoista. Meitä on kaksi lähtijää. Vapaita istumapaikkoja on rivilta 28 riville 56. Osaisko joku kokenut MD11-matkustaja kertoa mistä kantsisi ottaa, vai onko ne kaikki paikat ihan samanlaisia? Rivillä 56 keskellä näyttäisi olevan vaan kolme paikkaa, ja siinäkin kaksi paikkaa on erillään ja yksi "yksinään". Pitääköhän paikkansa (ja miksi siinä on tyhjää?)?
Viimeksi muokannut Jenny, 1.10.2006 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.