Mitä mukaan reppumatkalle Thaimaahan?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

venluska

Mitä mukaan reppumatkalle Thaimaahan?

Viesti Kirjoittaja venluska »

Mitä te yleensä otatte/suosittelette matkalle mukaan n. kuukauden reppureissulle?

Kertokaa kaikki hyödylliset aina "nukkumisvälineistä" ensiaputarvikkeisiin.
Vaatteita ei varmaan paljon tartte mukaan ottaa, mut kertokaa vähän niistäkin. Esim. kannattaako ilmastoituja busseja varten olla vähän jotain lämpimämpääkin kuin t-paita?

Entäs mitkä on asiat jotka pitää hoitaa kuntoon Suomessa ennen reissua (esim. vakuutukset, rokotukset ym.)? Oletteko muuten ottaneet polion vahvistuksen ennen lähtöä?

Kiitti jo etukäteen avustanne :)
BlackMike
ATM

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Rokotukset nyt ensimmäiseksi kuntoon (väh. havrix, mielellään twinrix suojaamaan hepatiitti A ja B, polio, jäykkäkouristus), mitään vahvistusta en ole ottanut rokotteille, katsoo vain rokotekortista, että ovat voimassa (n. 10 vuotta).

Lääkelaukussa olen itse aina pitänyt mm. seuraavia tuotteita:

- puhdistusnestettä haavoihin
- sideharsoa ja teippiä siihen
- laastareita
- hiilitabletteja + Imodiumia
- Ciproxin antibioottia tulehduksiin ja erityisesti vatsanalueen ongelmiin, mm. ruokamyrkytykseen
- käsien desinfoimisgeeli (ja yksi kappale muuten vain käsimatkatavaroissa, hyvä käyttää ennen ruokailuja jos on pidempään pois sivistyksestä)

Matkavakuutus on ainakin itselleni aivan selviö, on kokoajan voimassa oleva matkavakuutus joka maksaa muutaman kympin koko vuodeksi, eli maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin jo ensimmäisenä sairaalapäivänä jos semmoinen tulee.

Lentomatkalla ainakin itse olen monesti pitänyt college-hupparia tai ohutta fleecetakkia, se ei jatkossa paljon tilaa vie, joten sitä voi pitää jos bussissa matkaa pidempiä matkoja, tai jopa elokuvateattereissa koska niissä on yleensä jäätävän kylmä. :)
venluska

Kiitos BlackMike vastauksestasi :).

Mites noi nukkumisvälineet? Otatteko omia lakanoita, silkki(?)makuupussin, pyyhkeen ym. mukaan? Kannattaako roudata Suomesta vai ostaa paikanpäältä?

Jostain palstalta tosiaan luin, että porukka nukkuu jossain silkkimakuupusseissa ja et ne ois tosi hyviä. Onko täällä kellään noista kokemuksia? Saa varmaan sit Bangkokista ostettua?
jiixx
Banglaroad Spiderman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiixx »

venluska kirjoitti:Kiitos BlackMike vastauksestasi :).

Mites noi nukkumisvälineet? Otatteko omia lakanoita, silkki(?)makuupussin, pyyhkeen ym. mukaan? Kannattaako roudata Suomesta vai ostaa paikanpäältä?

Jostain palstalta tosiaan luin, että porukka nukkuu jossain silkkimakuupusseissa ja et ne ois tosi hyviä. Onko täällä kellään noista kokemuksia? Saa varmaan sit Bangkokista ostettua?
No mä en kyllä lähtis mitää noista Kotoo asti roudaamaan...
Bangkokista saa ostettuu jos tarvii...
BlackMike
ATM

Jos makuupussissa haluaa nukkua, niin ehdottomasti sitten joku silkkinen ts. mahdollisimman vilpoinen, eipä tosin vie paljon tilaa jos ostat heti paikanpäältä lakanan, jos siis suosit majapaikkoja missä ei noita lakanoita ole. Niissä guest houseissa missä itse olen asunut Thaimaassa on kyllä ollut lakanat samoin kuin pyyhkeetkin tarjolla, ei tosin ole kuin muutama gh vertailupohjana, joku kokeneempi gh-matkaaja voisi vastata, itse yleensä suosin hotelleja, niitäkin kun saa jo 200 bahtista ylöspäin ilman etsimisen vaivaa (riippuu toki sijainnista).
epsilon

Viesti Kirjoittaja epsilon »

Lakanat ja peitot on aina löytynyt vaikka majoittuisi 100b bungaloviin. Ei siellä mitään silkkimakuupusseja tarvita ellet aio taivasalla nukkua.
glitter
Kukkahattusetä

Viesti Kirjoittaja glitter »

venluska kirjoitti: Mites noi nukkumisvälineet? Otatteko omia lakanoita
Jossain bungaloweissa ei tosiaankaan ole välttämättä liinavaatehuoltoa ja siksi olen mukanani pitänyt omaa lakanaa, etenkin sen jälkeen kun kerran Koh Sametilla selkään iski likasista petivaatteista herpes!!? :shock: Pussilakanakin voisi olla ihan jees jos peittoa kaipaa, mutta makuupussi tuntuu kyl aika turhalta.
Kuten jiixx mainitsi niin kaikkea saa kyl Bangkokista, mutta nuo liinavaatteet ei siellä nyt niin erityisen paljon halvempia ole kuin Suomessa. Ihan miten vaa.. jos himasta löytyy jotku ei niin priimat petivaatteet niin mukaan vaa ja voit sit dumpata ne matkan lopuksi vaikka roskikseen.
venluska

Kiitos vastauksistanne :)

Glitter
: Näin mäkin ajattelin. Voi olla että otan aluslakanan mukaan ja heitän sen sit siellä viimeistään ennen lähtöä roskiin. Sellaiset pitää tosiaan ottaa mukaan, mitä ei sit enää takaisin Suomeen tuoda.

Pussilakanaa en siksi viitsi ottaa mukaan, kun se silkkimakuupussi on ilmeisesti tosi kevyt ja sellaiseen nyrkin kokoiseen tilaan menevä. Eli pienempi kuin pussilakana. Tietääkö joku mistä sellaisen saa ostettua halvimmalla? Khao Sanilta? Ja mitä siitä kannattaa ylipäätänsä maksaa?
babar
Hammock lover

Viesti Kirjoittaja babar »

Mulla ollut mukana vanha 160 cm sängyn lakana joka on ommeltu makuupussiksi. Joka paikassa ei ole ollut aina lakanoita tai lakanan vaihtoa. Ei se juuri mitään paina ja kuka sitä rinkkaa oikeesti hirveesti siellä kantelee? Korkeintaan GH:sta bussiin/taksiin/junaan/lauttaan kun matkustaminen esim. taksilla on lähes ilmasta. Tää on joku myytti, että reppureissulainen kantaisi sitä rinkkaansa päivittäin paikasta toiseen.
minja

Viesti Kirjoittaja minja »

Hmm, itselläni oli 3,5 viikon reissulla viime keväänä pyyhe, peseytymisvälineet, muutama hassu toppi, muutamat kalsarit, pitkälahkeiset vaaleat housut, pitkähihainen t-paita, neulehuppari ja parit varrettomat sukat sekä bikinit. Hirveän vähällä sitä selvisi, majapaikoissa sitten pesin käsin tai pesetin halvalla. Lentokoneesta onneksi sai pitkävartiset sukat, ne oli todella tarpeelliset. Hamosta ja toppia tuli sitten ostettua perillä lisää.

Sitten tennarit ja retkisandaalit, varvassandaalit kannattaa ostaa periltä.

Kannattaa ottaa nopeasti kuivuvia materiaaleja. Meinaa itselläni puuvillaneulehuppariin kävi joku ötökkä laskemassa munat joista tuli toukkia. Oli sitten kiva kantaa märkää hupparia repussa kun tuli lähdön aika.

Jos meinaat viidakkoon niin siellä saattaa paleltaa. Meillä ei ollut makuupusseja, sieltä löytyi mökistä makuupussit ja viltit, joita ei ole varmaan pesty ikinä ja joiden toimivuudesta ei voi antaa takeita. Tuli vedettyä kaikki mitä oli päälle. Yhdet pitkävartiset sukat kannattaa ottaaa mukaan.

Skannaa tärkeät paperit -> passi, lentoliput, matkavakuutus yms ja laita ne sähköpostiin talteen.

Petivaatteet löytyi puhtaina kaikista yöpaikoista (jos ei lasketa viidakkoa, mikä muuten must kokea).

Muutama pokkari on hyvä olla matkalukemisina. Jossain paikoissa on kirjanvaihtopisteitä ja lyösimpä suomenkielisiä romaaneitakin.

Taskulamppu!!

Rokotuksista katso milloin viimeiset tehostukset annettu ihan noista perusjutuista, mitään erikoisia en ottanut itse.

Lääkelaukussa oli mukana aspirin zipp -pusseja, lääkehiili kapseleita, lastaria, desinfiointipyyhkeitä, maitohappo-kapseleita ja omat henkilökohtaiset joka päiväiset lääkkeet.

Itsekin pian lähdössä, ihan kiva mietiskellä näitä :)..
tier
Setämies

Viesti Kirjoittaja tier »

No juu..Rinkan kantaminen on sen verran minimaalista että se paino on sikäli aivan sama kunhan lentokoneessa ei tarvi mitään lisä rahtimaksuja maksaa. Päivä reissuilla on kumminkin joku pienempi reppu tai laukku.
venluska

Kiitos kiitos taas hyvistä vastauksistanne!

Minjalle erityiskiitos pitkästä ja ja monipuolisesta vastauksesta! Monia juttuja olin ajatellutkin, mutta koin muutaman ahaa-elämyksenkin ;).

Lisää vaan tulemaan jos joku vielä keksii...
travellaaja

Viesti Kirjoittaja travellaaja »

Korvatulpat! Vaikka niitä tarvii joskus muutenkin, niin varsinkin guest houseissa toisten mölötys kuuluu parin sentin paksuisten seinien läpi todella ärsyttävästi. Yritä siinä nyt selvitä krapulasta kun bäkkerit ramppaa kolistellen ja huutaen toisilleen koko aamun ja päivän huoneesta sisään ja ulos. En ole koskaan tajunnut mistä syystä tarvii meluta niin paljon että seinät tärisee, mutta se kai kuuluu jotenkin asiaan 8)
pöllöpää

Viesti Kirjoittaja pöllöpää »

lentokoneesta ei varmasti saa tollasta kunnon niskatyynyä, vaan normi tyynyjä joilla ei vältämättä ole kauhean hyvä nukkua... mahtaakos niitä saada hoidettua vielä tuolta taxfreen puolelta helsinki-vantaalla?
minja

Viesti Kirjoittaja minja »

Niskityynyn virkaa on toimittanut taiteltu iso liina jota myydään joka paikassa, paksu pokkari tai jopa litran vesipullo (kannattaa kuitenkin katsoa ettei tekstit ole ihoa vasten). Näitä en kyllä suosittele välttämäti pitkälle lennolle. :-D

Sellainen puhallettava niskatyyny voisi olla kiva matkalla. Itselläni on retkityyny, mutta se kyllä vie turhan paljon tilaa repussa. Saa siis jäädä ensikesän vaelluksia oottamaan.

Korvatulppia en edes tajunnut mainita, kun itse nukun vaikka vieressä tanssittaisiin sambaa. Tosin reittilennolta sai kyllä sellaset, oli yksi saksalaistyttö sit tosi onnellinen kun lahjoittelin sille omani, kun olin palannut takaisin Lontooseen ja hostelliasumiseen.
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lasse »

pöllöpää kirjoitti:lentokoneesta ei varmasti saa tollasta kunnon niskatyynyä, vaan normi tyynyjä joilla ei vältämättä ole kauhean hyvä nukkua... mahtaakos niitä saada hoidettua vielä tuolta taxfreen puolelta helsinki-vantaalla?
Kunnollaisia niskatyynyjä saa tilattua vaikka kotiovelle klupituotteen kautta :wink:

http://www.thaiklupi.fi/?17
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
BlackMike
ATM

Jep, viimereissulla oli ekan kerran sekä mennen, että tullen tuo klupin setti mukana ja eipä tulee enää ilman sitä lähdettyä. Takaisintullessa heräsin 'jo' kun Finskin kone oli Tallinnan kohdalla ja laskeutuminen oli alkamassa, aamiaiset menivät onnellisesti ohitse.
venluska

Jee jee 8) Kivoja vastauksia *we want more* :-D
disconix

Viesti Kirjoittaja disconix »

Ma en lahtis mitaan lakanaa tai makuupussia raahaamaan, niita guest houseja ja bungaloweja on sen verran tarjolla, etta jos huone ei miellyta (ei puhtaita lakanoita tai puhdasta ylipaataan), niin ei muutakun seuraavaan.. Oon ite nyt ollu 3kk reissussa ja kertaakaan en oo tarvinnu, sen sijaan pyyhe on hyva olla mukana, silla sita ei halvimmista majoista koskaan loydy.
-Spede-
Majatalon Spede

Viesti Kirjoittaja -Spede- »

Visa-kortti ja käteistä. Täällä Thaimaassakin myydään kaikenlaista (ja aika halvalla!), ei niitä tarvii Suomesta rahdata. Koneeseen otan tosin yleensä nuuskaa, puhallettavan niskatyynyn ja pokkarin. Kaiken muun saakin sitten perillä.
***Kirjoittaja tunnustaa olevansa herkkä mies.***
epsilon

Viesti Kirjoittaja epsilon »

Usko Venluska Disconixiä, ei siellä mitään peittoja ja lakanoita tarvita. Valinnanvaraa löytyy normaalikohteista riittävästi. :lol:
jiixx
Banglaroad Spiderman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiixx »

Mulla oli viimeks mukana päällä olevat vaatteet. (Shotsit ja t-paita)
Repussa yhdet vaihtosukat, 2kpl kirjoja,hammaharja,passi,liput,master,amex ja vähän käteistä.)
Kaiken muun tarvittavan saa paikanpäältä.
kohta ois taas lähtö (5 viikkoa) ja enpä meinannu enempää ottaa tavaraa nytkään.
...ja vaikkei mitää pitänyt kauheesti ostaakaan ni 19kg paino kassi kotiintullessa :D
babar
Hammock lover

Viesti Kirjoittaja babar »

Mulla ollu kuukauden reissuilla mukana:

-Lakanapussi
-Jalassa kunnon sandaalit, repussa lenkkarit (mopoilua varten)
-Parit sukat ja kalsarit
-Kauluspaita ja 2 t-paitaa
-Pitkät housut ja shortsit
-Hattu
-Huomaamaton vyölaukku. Toimii vyönä ja sinne mahtuu just lompakko ja puhelin.
-Nahkamies
-Mini DV ja Ixus400+ 10 Kasettia ja laturit+linssit
-Pari pokkaria, jotka luettua voi vaihtaa divarissa
-iPod
-Reissupäiväkirja ja matkaopaskirja
-Jeesusteippiä (tällä voi tehdä/korjata/korvata mitä vaan)
-narua
-Jotain pieniä tuliaisia Suomesta
-Meikkilaukku lääkkeineen ja aurinkorasvoineen
-Pyyhe

Ensi reissulle lähtee toi riippukeinu mukaan. :D Painoa repulla ollut sellanen 8 kg lähtiessä.
samee
Lamai Lover
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samee »

Nahkamies
:shock: Meni hetki ennenku tajusin :lol:
Meinasin jo kysästä, et mitä helv.. :-D
Kuva
marika

Viesti Kirjoittaja marika »

Olipa paljon hyviä vinkkejä reissaajilta. Itse kuiva silmäisenä ottaisin mukaan vielä kostuttavat silmätipat. Ovat nimittäin mukavia silloin kun lentokoneessa ilmastointi on kovalla.
Sekä nimppusiteet ovat pelastaneet tilanteita, esim. jos ei bungalovin ikkunat tahdo pysyä kiinni niin omat viritelmät ovat paikallaan...
Vastaa Viestiin