Phuketista (Katalta) yksinkertaisimmat kohtuu-hyvät saariretket tekee Racha Yai (Raya Yai) saarelle. Kunhan ei snorklaa "Bungalow Bay'ssä" (en muista thai-nimeä), niin snorklauskohteet ovat normaalisti vähinttään hyviä. Racha Yai on reilun tunnin venematkan päässä ja siinä mielessä snorklaajalle turvallinen valinta - vaikka parille reissulle.
Similan on erittäin(!) hyvä. Koko maailmassa ei lienee ole ainakaan montaa kymmentä parempaa. Sukeltajalle siellä on Thaimaan parhaat kohteet. Valitettavasti snorklaamalla ei näe parhaita paikkoja, mutta silti snorklauskokemus on normaalisti vähintäänkin erinomainen.
Olen tehnyt lukuisia 4-5 yön reissuja Similanille ja sen perustella sanoisin, että Similanin hienous kyllä jää suurelta osin kokematta yhden päivän reissulla. En edelleenkään koe suurempaa LOMAN tunnetta kuin se, kun lähtee veneellä kohti Similanin "paratiisisaaria" ja tietää, että edes puhelimella ei välttämättä minua tavoita muutamaan päivään. Hyvä seura kruunaa retken.
Vaikka Similan on kulunut vuosien varrella, on siellä suomalaisen näkökulmasta nähtävissä uskomaton vedenalainen elämä. Välttämättä ei tarvitse mennä edes syvälle - parhaat näkymät ovat mielestäni noin 5-12 metrissä. Similanilla on useita erinomaisia snorklauskohteita, mutta suosittelen, mikäli mahdollista, tekemään Similanilla vaikkapa sukelluskokeilun. Uskon, että sen hinta on elämänkokemuksen arvoinen.
Mikäli vaan loma antaa mahdollisuuden, niin suosittelen oleilemaann ja RENTOUTUMAAN pari-kolme yötä joko Racha Yailla tai Similanilla. Similanin osalta suosittelen ottamaan yhteyttä eri (suomalaisiin?) sukellusliikkeisiin ja kysymään miten parin-kolmen yön laivalla olo snorklaajan ja mahdollisen sukelluskokeilijan näkökulmasta järjestyisi. Käsittääkseni esim.
http://www.chalongseasport.com 'lla on 2-3 yön reissuja Similanille. Hinnat on normaalisti sukeltajille, mutta soittamalla/emaililla selviää paljonko snorklaus/sukelluskokeilu maksaisi.
Jokaisin täytyy tietysti löytää, että mikä on hänen juttunsa. Minulle yksi suurimmista loma-jutuista on Similanin saaristossa oleilu: sukeltelu, laivan kannella makoilu, uiminen, snorklailu, laivan hyvistä ruoista nauttiminen ja veneen hyvä seura. Suosittelen!
Yritän myöhemmin etsiä muutamia kuvia Similanilta tähän ketjuun...