""Juna valittiin kulkuneuvoksi alun perin siksi, että jostain syystä luultiin automaattisesti että se olisi kaikkein halvin (ei sitten ilmeisesti) ja lisäksi nimenomaan tuon kokemuksen vuoksi.

okei, tarkotushan olisi tietty _nukkua_ siellä junassa, mutta kyllä mua ainakin viehättää ajatus että samalla tulisi nähtyä thaimaasta muutakin kun ne rantaparatiisit, joissa meinataan kuitenkin suurin osa ajasta viettää.""
Seuraavassa omakohtaisia kokemuksia:
-Junalla matkustaminen on halpaa (halvin ehdottomasti): BKK-Surat 2nd Class Fan (ei tarvi A/C -> on liian kylmä) yläpeti 498 B ja alapeti 548 B eli halpaa on. Alapeti hieman mukavampi jos ei sitten huonolla tuurilla satu yöllä sataan vettä matkan aikana, nimittäin sellainen kiva alapetin ylellisyys kuin ikkuna, saattaa ikävästi vuotaa punkkaasi. (jota tietenkin "pikkusiivuissa" luulet yläpetiläisen "pikkusiivuisen" kuseksi ja tilanteesta saa ensikosketuksella mielenkiintoisen vaikka se yläpetin matkustaja kaveri olisikin...

saatikka sitten jos se olisi tuntematon...) Nimimerkillä tästä lähtien aina yläpeti. Joo vähän kapeempi punkka ja pikkasen heiluu, mutta pysyypähän kuivana.
http://www.thailandbytrain.com/SouthernLine.html
Yöjunaan ei kannata mennä nähdäkseen muitakin paikkoja: Eipä siellä ole paljon nähtävää pimeällä. Ja matkan varrella pysähdyttävillä asemilla kun ei yksinkertaisesti ole mitään nähtävää. Kokemus on sitävastoin upea, mutta en suosittele heti 10n tunnin lennon perään 12 tunnin junamatkaa vaikka Suwarnabumilta nykyään pääseekin kätevästi junalla keskustaan (molemmat, Expressline 150 B ja Cityline 45 B pysähtyy Makkasanilla, josta metrolla Hualampongin R-asemalle...) Tämän lisäksihän Travelfish
http://www.travelfish.org/transport/tha ... _thani/all
Kertoo, että vaikka bussi Phuketiin on halpa 120 B, matka on lisää 6 tuntia...
-Bussikyyti BKK-Phuket on myös pitkä ajallisesti, mutta ainakin osa noista matkoista ajetaan autoilla, joista selkänojat todella kääntyvät alas asti eli penkistä saa "melkein" punkan. Matkan hinta siellä 1000n Bn korvilla. Aikatauluista tosin ei ole tietoa. (tällaisella bussilla siirryttiin harmillisen lyhyt matka kerran Krabi-Surat-välillä vain "syöttöliikenteen" pätkä. Mutta itse dösä oli kyllä todella upea ja mukava sen lyhyen aikaa, jonka sai maata, oli matkalla Bangkokiin..)
-Lentäminen: Se se vaan tuntuu kaikista vaihtoehdoista parhaalta. Jos tarkoitus on rynnätä heti suoraan Phuketiin, lienee se nopeutensa ja mukavuutensa ansiosta sittenkin käytännöllisin vaikka hintaa tuleekin.
(en tosin pidä kalliina jos airasian promohinta on 1590 B...).(Noh, tähän tietty tulee päälle se yksi yö, minkä junalipulla toki säästää...) Ja sitten on vielä lentoaikataulujen yhteensovittaminen... Voihan olla, että ette ehdi Suomi-lennolta siihen airasian lentoon ja sitten joudutte odottelemaan 6 tuntia seuraavaa lentoa.
Kaikki em. riippuu vähän siitäkin oletteko nukkuneet Suomi-lennolla... Jos on hyvin nukuttu, voi jatkolentoa kaverin kanssa odotellakin jonkun aikaa. Jos ei ole nukuttu yhtään voi taas sekin auttaa unen saantiin yöjunassa... Vaikka ei olisikaan nukuttu ja jatkolentoa ei tarvitse odotella, on siitä enää tunnin rypistys Phuketiin... Nää on vähä tämmösiä nää asiat.
