sää hua hinissä

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
sannukka81

sää hua hinissä

Viesti Kirjoittaja sannukka81 »

Tästä on varmasti keskusteltu paljon ennenkin mutta itse olen Thaimaa-matkailun suhteen aika tuore niin ksynpähän kuitenkin.

Parin viikon päästä Hua Hiniin ja nyt näyttää CNN:n säätiedotteet ukkosta ja sadetta. Kuinka paljon tuohon aikaan sataa normaalisti? Onko yleensä pilvistä? Vai aurinkoa? Alkoi jänskättää noin kelit nyt aikalailla, viikko kun on kuitenkin niin lyhyt aika olla piakn päällä. :?
Antero
Päänyrveli

Viesti Kirjoittaja Antero »

Ja tässä vastaus:

Älä polta itseäsi, aurinko polttaa pilvenkin läpi!
Hyvää ja kuumaa lomaa :)
sannukka81

Kiiiiitoooos :D
BangkokBoy
Up to you

Viesti Kirjoittaja BangkokBoy »

Suomalaisten / kansainvalisten saatiedotteiden mukaan taalla Thaimaassa ja Bangkokissakin sataa ihan jatkuvasti. Useimmiten ovat vaarassa, paitsi sadekaudella, ja silloinkin sade jaa yleensa 1-2 tuntiin vuorokaudessa.
sad

Viesti Kirjoittaja sad »

Siis jos matkustaa Thaikkulaan elo-syyskuussa niin sanottuna sadekautena niin päivässä ei sada välttämättä kahta tuntia enempääkö?
Huppe

Viesti Kirjoittaja Huppe »

Ei sada. Itse pelkäsin vuosi sitten ekalla reissulla samaa asiaa http://www.iltasanomat.fi/saa kertoi että sataa joka päivä, totuus oli kuitenkin että satoi viimeksi joskus kuukausia sitten eräillä paikoilla, 3vk aikana ei sitten satanut kuin yhden kerran kuurosadetta.

EDIT: ja siitä kuurosateesta ei ole muuta kuin hyötyä 8)
pmk

Viesti Kirjoittaja pmk »

Tulimme maanantaina viikon matkalta HuaHinistä ja käsittääkseni parillekin päivälle oli salamankuvaa säätiedotuksissa (mm. matkatoimiston tiedoissa). Todellisuudessa ilma ei olisi voinut olla parempi. Lämpöä reilut 30 astetta ja todella aurinkoista. Muutamana päivänä oli vähän tuulista rannalla mutta sehän on sellaista lämmintä tuulta mikä vaan tekee hyvää helteessä. Edellisellä viikolla oli kuulemma pitkästä aikaa satanut yhtenä yönä ja se oli mukavasti puhdistanut ilmaa.

En usko että teidän tarvitsee huolehtia säästä ollenkaan. Maalis-huhtikuuhan on kuumaa ja sadetonta aikaa.

HuaHin on todella kiva paikka, hotellimme (Hilton) oli aivan super. Aurinkoisia lomapäiviä teille!
Flassi
Kiinalainen

Viesti Kirjoittaja Flassi »

uskoisin huahinin ilman lämpötilan olevan plussan puolella ja auringon nousevan taivaalle kerran päivässä... jos erehdyn niin minut saa lynkata.
18x vuodesta 2004
sannukka81

8) ihanaa kuulla! Alkaa matkakuume jo nousta. Vaikka silti pitäisi vaan jaksaa pääsykoekirjoja tuijottaa 7h päivässä. Sitten huomaankin jo surffailevani täällä.... No, ei auta muu kuin tsempata vielä vajaat pari viikkoa.

Millaisilla suojakertoimilla aurinkorasvojen kanssa kannattaa olla liikenteessä? Riippuen tietenkin aina ihotyypistä mutta en oiken hahmota kuinka paljon enemmän tehoja pitäisi laittaa ettei pääse palamaan? Ja löytyykö sieltä apteekista aloe vera- rasvaa tms.. edullisesti (mikäli nyt pääsee palamaan) vai kannattaako hankkia jo Suomesta?

Meillä ei hotelli tod.näk ole mikään priima mutta kai sitä vaikka veneen alla asuu viikon :) Ja tiukan paikan tullen vaikka kaksi :lol:
Antero
Päänyrveli

Viesti Kirjoittaja Antero »

sannukka81 kirjoitti:Millaisilla suojakertoimilla aurinkorasvojen kanssa kannattaa olla liikenteessä? Riippuen tietenkin aina ihotyypistä mutta en oiken hahmota kuinka paljon enemmän tehoja pitäisi laittaa ettei pääse palamaan?
Auringonlaskun jälkeen voi käyttää 20 suojakerrointa :D

Eli isoilla ja "ota" aurinkoa varjon alla. Periltä saa isoilla kertoimilla olevia rasvoja, ovat kohtalaisen hintaisia sielläkin.

Siis ihan oikeasti: Ole varovainen auringon kanssa!

:)
pmk

Viesti Kirjoittaja pmk »

Moikka,
Auringosta...itse olen vaalea hiuksiltani ja iholtani, rusketun sitten kyllä ihan ok. Otin mukaan suojakertoimet 15, 8, 6 ja 2. Ennen matkaa kävin muutaman kerran solessa jotta sai vähän pohjaa. Aloitettiin tuolla 15:llä ja pikkuhiljaa siirryttiin pienempii kertoimiin. Se on niin ihotyypistä kiinni miten sietää aurinkoa joten kannattaa aloittaa varovasti.

Muutamana päivänä aamut menivät golfatessa ts. enemmissä vaatteissa mutta muuten olin kyllä päivät biksut päällä poolilla enkä palanut. Itse olin ajatellut että se aurinko Thaimaassa olisi ollut vieläkin voimakkaampi. Mutta kuten sanoin aloita varovasti niin pääset joka päivä auringosta nauttimaan täysin siemauksin. Ja kunnon after sunit päivän päätteeksi.

Itse ostin voiteet Suomesta, Hki-Vantaan kentällä huomasin että olisikin kannattanut ostaa ne kentältä (esim. PizBuin duo 15/8 Stockalla 21eur ja kentällä 16eur). Paikan päällä en hintoja vertaillut.
BangkokBoy
Up to you

Viesti Kirjoittaja BangkokBoy »

Ei mun mielesta aikuinen ihminen, jollei nyt ole ihan punatukkainen ja pisamainen, tarvitse sentaan mitaan 30-50 kertoimista voidetta. 12-15 on ihan riittavia Thaimaankin aurinkoon, kunhan niita kayttaa ohjeiden mukaan (laittaa sen iholle varttia ennen aurinkoon menoa, lisailee pitkin paivaa) ja ottaa aluksi varovasti eika siis grillaa itseaan koko paivaa.

Itse olen vaalea enka hirvean helpolla rusketu, en kylla nyt ihan heti pala korpuksikaan. 8-12 suojakertoimilla lahden biitsilomilleni. Ekat paivat kannattaa kylla olla suosiolla varjossa ainakin klo 10-14 koska silloin aurinko paistaa kuumimmillaan suoraan zeniitista 8)

Eli maltilla alkuun, pienta varovaisuutta kehiin... ei muuta kuin hyvia paivia auringossa!
bowx

Viesti Kirjoittaja bowx »

Palaminenhan riippuu ihan ihotyypistä. Itse kävin pari kertaa ennen reissua (Samuille) solkussa. Paikan päällä heitin 12 kertoimet naamaan. Hyvin pystyi olemaan koko päivän biitsillä pilvettömällä säällä. Matkakamu lähti matkaan suoraan "hautausmaalta" 30 kertoimella, oli 30 minuuttia auringossa ja melkein paloi. Eli jos olet vaikeasti ruskettuvaa sorttia, kannattaa laittaa kunnon kertoimet.

Aurinkorasvat oli ainakin Samuilla kalliita, after sunit ja aloe verat taas halpoja. 8-kertoiminen jenkeissä tislattu rasva tais maksaa jossain minimartissa vajaa 8e (peruskoko, olisko 250ml), Nivean after sun alle 3 euroa (sama 250ml) ja aloe vera -geeli (alle 200 ml) alle 2 euroa.
juusii

Viesti Kirjoittaja juusii »

Ei kannata raahata suomesta kun malliksi että pääsee alkuun.Tultiin eilen Hua Hinistä ja siellä heti mennessä ostin nivea 25 kerrointa,(maksoi n.250b/5€) sehän tarkoittaa vain sitä että voit periaatteessa olla auringossa/varjon alla pidempään, ja toivottavasti et pala.Nimittäin kun kalpea suomalainen menee sinne ja kököttää varjonkin alla ja nilkat on hetken auringossa keveillä kertoimilla niin käriseehän ne.Ottaa se aurinko jokatapauksessa,ja eikä mene seuraava päivä pilalle ku nahka on arka ja olo tuskainen. :oops: Mukavaa lomaa! 8)ps. koko ajan oli muuten mahtavat ilmat, ja jos siellä joskus sataiskin niin ei varmaan kestä kauaa,ja sehän vaan raikastaa!
hemeju

Viesti Kirjoittaja hemeju »

Olen tämmönen tyypillinen vaaleaihoinen suomalainen.Käytin kerroin 25 koko loman 2vko. Kolmantena päivänä istuin rannalla varjon alla kerroin 12..paloin olkapäät ja käsivarret ja oli sen verran tuskanen olo, että en enää suoraan aurinkoon/auringonottoon hinkunut.Varjon alla istuskelin rannalla paljon siipan kanssa katselemassa rantaelämää ja kaupustelijoita jne. oli tosi mukavaa/ virkistävää/tuulista.
Thaimaan aurinkoa pitää ottaa tosi varovaisesti. Jos olet käynyt Italiassa, Espanjassa yms. niin tätä Thai aurinkoa ei voi verrata niihin maihin. Kaikista parhaimman ja tasaisemman rusketuksen saat istuskelemalla suosiolla varjossa.Saat jopa ihailuja thaikuilta vaalean ihosi vuoksi.Ihmettelevät, että miksi turisti haluaa pilata upean vaaleutensa.Kuulin, että thaikut pitävät vaaleutta vaurauden merkkinä?Pitääkö muuten paikkansa, osaako kukaan vastata?
Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Kuulin, että thaikut pitävät vaaleutta vaurauden merkkinä?Pitääkö muuten paikkansa, osaako kukaan vastata?
Näin on. Akkainlehdet ovat täynnä valkeuttavien voiteiden mainoksia. Eräs perussyy on se että tumma ihminen on ulkotöissä eikä siis voi olla kovin varakas. On nämäkin meidän kylän puutarhaihmiset ja kadunlakaisijat vaatettaneet itsensä lähes täysin peittoon ettei vaan aurinko tai lämpö pääsisi likelle.

Ainahan ihminen kaipaa sellaista mitä ei luonnostaan ole. :D
Danas66

Viesti Kirjoittaja Danas66 »

Täältä löytyy Hua Hinin sää:
http://www.weather.com/outlook/travel/b ... earch_city

Hua Hin on Thaimaan vähinsateinen paikka. Tilastollisesti 12 sadepäivää vuodessa.
Mr. Dan Guesthouse & Restaurant
6 Amnuaysin Road
Hua Hin
Prachuabkirikhan 77110
Tel.+66 85 0604527
E-mail: danihuahin@hotmail.com
hik

Viesti Kirjoittaja hik »

hemeju kirjoitti: Kaikista parhaimman ja tasaisemman rusketuksen saat istuskelemalla suosiolla varjossa.
Samaa mieltä. Kun asiaa ajattelee, niin eihän ole järkevää istua auringossa tuntitolkulla isokertoimiset rasvat iholla, kun varjossa voi olla muutenkin mukavammin pienemmät kertoimet päällä ja ruskettua saman verran. Lisäksi aurinkovoiteen läpi pääsee suhteellisesti enemmän läpitunkevampaa UVa:ta, joka suotta vanhentaa ihoa.
masa r
Jätkä

Viesti Kirjoittaja masa r »

Sää ja sademäärä infoa
http://www.worldweather.org/089/c00576.htm
:D
The man

Viesti Kirjoittaja The man »

nyt kun tuli taas kerran säästä keskustelua 8) aattelin laittaa tähän pienen vinkin firefoxia käyttäville surffaaajille.

Kiva pikku laajennusosa tuohon firefoxiin on tuo säätiedot näyttävä palikka, johonka voi laittaa useampia kohteita esim. Tampere, helsinki, Bangkok. phuket, hua hin jne. ja vaihdella niiden välillä tai kierrättää niitä.

näyttää tämän hetkisen ja tulevan sään.

https://addons.update.mozilla.org/exten ... ows&id=398
Vastaa Viestiin