Olen itse harjoittanut seuraavanlaista metodia, jos olen ollut syömässä taikkupaikassa laskun ollessa muutama sata B niin annan aina vähintään 20B, jos taas seurueessa on useita, niin sitte laskukin tuppaa nousemaan ja myös tuo "tippi" mutta yleensä EI koskaan yli 100B, vaikka porukassa 10-20 henkilöä.
Jos taas olen asioinut liikkeessä tai esimerkiksi metallipajassa niin sitten asia on toinen. "tipin" suuruus riipuu siitä, mieten hyvin ja nopeasti ovat asian hoitaneet, yleensä suhteutan sen kokonaismaksun suhteen.
Viimeksi kun olin metalliverstaassa hakemassa apua kuivausrummun akseli ongelmaan, niin kokonaislaskun summa oli 700B ja annoin tekijälle, ei pomolle, 100B "tippiä" koska homma tehtiin aika fiksusti ja nopeasti. Jälkeen päin sain kyllä patavAhdilta kuulla, että annoin liikaa, mutta vastasin hänelle, että nyt sitten taas tuo kuivausrumpu toimii. Se asia oli sillä kertaa sovittu.
Mielestäni olisi hyvä tietää noiden tekijöiden päiväpalkka ja yleensä tuon ansion saaminen. Joissain paikassa elävät vain tuon "tipin" varassa ja senhän on sitten aika paljon tuurista kiinni. Kaiken kaikkiaan aika vaikea asia, jos annat liikaa on se sama asia kuin "kusisit" omaan kippoon ja varsinkin niille, jotka asuvat paikkakunnalla vakituisesti ja joutuvat sitten elämään ns. turistien maksamien liian korkeiden "tippien" kanssa.
Mielestäni maalaisjärjen kanssa pärjää aika pitkälle ja kun pitää sen mielessä, mitä euron arvo on thaimaassa, eli itse opettelin sen niin, että yksi markka on yksi bahti ja tällä olen selvinnyt aika pitkälle.