Ilta-Sanomat 21.11.2007 10:34
Vakava lento-onnettomuus on SAS:lla vain ajan kysymys, varoittaa turvallisuusasiantuntija Kjell Klevan Norjan ilmailulaitoksessa.
- Yhtiö on muuttunut vakaasta ja turvallisesta epävakaaksi ja haavoittuvaiseksi, Klevan sanoo Jyllands-Postenille lähettämässään kirjeessä.
Laskusuunnasta Klevan syyttää etenkin yhtiön heikkoa johtoa.
SAS kärsi valtaisat taloudelliset tappiot syksyllä joutuessaan vetämään jatkuvista laskuteline- ja muista vioista kärsineet Dash 400 -mallin koneensa pois käytöstä. Yhtiö ilmoitti vastikään irtisanovansa juuri Dash-tappioiden vuoksi yli 200 työntekijää Ruotsissa.
Niillä lienee noita kummallisia tapauksia enemmänkin kuin julkisuuteen päästetyt. Olin itse 3-4 vuotta sitten yhdellä lennolla Köbiksestä Stadiin, kun kone otti nousun loppuvaiheessa äkkinäisen tiukan kaarron takaisin kunnon kallistuksella. Ei kuulutuksia vaan henkilökunnan hätäistä liikehdintää ja lähes paniikissa esiintynyt keski-ikäinen naispurseri.
Itseäni ei pelottanut, ei ollut aikaa, sillä kahta nais-vierustoveria jouduin tosissani rauhoittelemaan. Laskeutuessa brankkarit sun muut kentällä valmiina. Tavarat piti jättää koneeseen, mutta kaikki hätäisesti ulos ja bussilla johonkin kokoontumistilaan, missä tarjoiltiin alkoholittomia juomia (ja meinattiin ensin kieltää jopa tupakointi).
Sitten annettiin hatara selitys – jostakin ilmanvaihdon lävestä oli tuprunnut savua, että siksi. Surkea esitys ja vielä surkeampi korvaavien lentojen järjestely (jokainen joutui hoitelemaan ongelmansa itse miten kukin kykeni). Sain itselleni jatkon hankalalla pompulla Tukholman kautta, rutkasti myöhässä perillä. SAS ei korvanut mistään mitään eikä edes vastannut myöhempään kyselyyni. So what ... Mediassa ei ollut tapauksesta mitään mainintaa.
Vähän kuin viimeinen pisara itselleni siitä yhtiöstä ja SAS:n kyvystä hoitaa asioita omalla kohdallani. Mutta onhan noita muita.
SAS = sex and service