Sukelluskurssit

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Orchidd

Sukelluskurssit

Viesti Kirjoittaja Orchidd »

Onko kellään kokemusta/kokemuksia sukelluskursseista Chalong sea Sportilla tai Raya Diversillä? :) Kumpaa suosittelisitte? Lähtö Thaimaahan jo todella lähellä!!! :-)
The Phantom
Viidakko legenda

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

Vetäisin melkein tikulla kumman valitsisin. Hinnat, aikataulut ja kurssit samat.
Vielä kerran anteeksi !
Art2
Ukkomies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Art2 »

Olen ollut CSS:n kurssilla ja olin oikein tyytyväinen. Olen tehnyt heidän kanssaan pari Similanin safaria ja muutamia päiväretkiä. Hyvin ovat toimineet kaikki!
Viimeksi muokannut Art2, 8.11.2007 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paikkakuntia joilla olen yöpynyt Thaimaassa on toistaiseksi kertynyt 29 kpl.
Sitä saa mitä tulee!
mikrobitti

Viesti Kirjoittaja mikrobitti »

Olen käynyt Chalong Sea Sportilla
- Advance OWD
- Rescue Diver
- Nitrox
- Divemaster
kurssit. Lisäksi minulla on kokemusta heidän OWD-kurssilta apukouluttajan ominaisuudessa.

Olen siis CSS'n vakioasiakas. Lisäksi käynyt heidän Similan safarilla 4 kertaa ja päiväretkillä toistakymmentä kertaa.

Kouluttajat ovat olleet osaavia, aikataulut sopivat, hinnat edulliset. Saga (Satu) on joustanut asioissa kunhan itselläkin on ollu järki päässä. Yhden kerran on hotellilta nouto epäonnistunut, kun kuski on ottanu väärät henkilöt kyytiin. Tuolloin CSS maksoi tuk tuk -kyydin sukellusliikkeelle ja homma hoitui.

Itselläni ei ole mitään moitittavaa CSS'n toiminnassa.

Edit: Minulle viides Similan safari starttaa kolmen viikon päästä. :-)
heke.r

Viesti Kirjoittaja heke.r »

olin css.n kurssilla parivuotta sitten ja kokemukset pelkästään positiivisia,
ei muuta kun sinne vaan.... :smt026 :smt026
sataysi
Totally Lost

Viesti Kirjoittaja sataysi »

Ite suoritin viimekuussa CSS:n kautta OWD ja AOWD kurssit. Moitittavaa en keksi millään, pelkkää positiivista sanottavaa vaan tulee mieleen. :smt023
Koittakaa kestää...
iani

Viesti Kirjoittaja iani »

sataysi kirjoitti:Moitittavaa en keksi millään, pelkkää positiivista sanottavaa vaan tulee mieleen. :smt023
Tämähän kuulostaa lupaavalta :!:

Mulla alkaa peruskurssi tuolla vajaan kuukauden päästä. Lainasin kaverilta sen oppikirjan ja kovasti olen sitä etukäteen lueskellut. En oikein meinaa nahoissani pysyä kun pitäisi jo päästä pinnan alle.

Odottavan aika on yllättävän pitkä... :smt090
The Phantom
Viidakko legenda

Kauhiasti kun Chalong sea Sportia kehutaan, tasapuolisuuden nimissä on sanottava että Rayadiversin toiminta myös erittäin hyvää. Hommat hoituu leppoisasti turvallisuus huomioiden. Suosittelen. :smt023 Tuskin suomalaiselle kautta maailman parempia kouluja ja palvelu tarjontaa muualla kuin Phuketissa. :D
Vielä kerran anteeksi !
Orchidd

Sukeltamaan :)

Viesti Kirjoittaja Orchidd »

:lol: Kiitos kaikista vastauksista! Kertokaa vielä te sukelluksen ammattilaiset tai jo noilla vesillä sukeltaneet, mitä erikoisia kaloja olette nähneet siellä syvyyksissä tai mitkä ovat olleet ne mieleenpainuvimmat kokemukset sukellusreissuillanne?
uuze

Viesti Kirjoittaja uuze »

yp32405 kirjoitti:Tuskin suomalaiselle kautta maailman parempia kouluja ja palvelu tarjontaa muualla kuin Phuketissa. :D
Egyptistä palanneenna ja siellä ¨osin suomalaisessa keskuksessa¨ sukeltaneena voin yhtyä täysin tähän mielipiteeseen. Vaikka ei uskois niin turvallisuus oli phuketissa huomattavasti korkeempaa tasoa. Kurssista en tiedä kun kävin teoriat suomessa ja phuketissa sitten suoraan mereen. Rya Diversista ei ole mitään pahaa sanottavaa mut valitsisin silti CSS:n. Omat kokemukset oli tosi hyvät ja yks tärkee pointti oli et botskilla ei ollut ruuhkaa, mahtu hyvin lepäilemään kannelle. Rya Diversin suosio on kova mikä voi näkyä pienenä ruuhkana laivalla.
The Phantom
Viidakko legenda

uuze kirjoitti:
yp32405 kirjoitti:Tuskin suomalaiselle kautta maailman parempia kouluja ja palvelu tarjontaa muualla kuin Phuketissa. :D
Egyptistä palanneenna ja siellä ¨osin suomalaisessa keskuksessa¨ sukeltaneena voin yhtyä täysin tähän mielipiteeseen.
Siihen egyptiin ja turkin sekä brasilian kohteisiin minäkin vertasin. Muslimi maissa muutoinkin paljon miinuksia mitkä nyt sinänsä ei liity sukellukseen. Thaimaa pesee kokonaisuutena kaikki paikat joissa olen sukeltanut. :smt023
Vielä kerran anteeksi !
hallis
Jätkä on kuraa

Viesti Kirjoittaja hallis »

Helmikuussa tarkoitus mennä Phukettiin ja tämä kehttu Similan safari rupesi kiinnostamaan. Tarkoituksena olisi myös käydä AOWD-kurssi samalla reissulla mutta ajanpuutteen vuoksi se pitäisi käydä safarilla. Onko jollakin kokemusta, että onko kurssi ok. käydä safarilla?

CSS ei taida pitää kursseja muuta kuin päiväreissuilla, joten vaihdoehdoksi jää Raya Divers. Vai onko muita suositeltavia firmoja?
The Phantom
Viidakko legenda

Re: Sukeltamaan :)

Orchidd kirjoitti:Kertokaa vielä te sukelluksen ammattilaiset tai jo noilla vesillä sukeltaneet, mitä erikoisia kaloja olette nähneet siellä syvyyksissä tai mitkä ovat olleet ne mieleenpainuvimmat kokemukset sukellusreissuillanne?
Riuttahait, leopardihait, mureenat, barracudat, kilpikonnat ( kaikki aivan lähietäiysyydeltä jotta sain kuvattuakin )....rauskut ja delfiinit jäivät meiltä näkemättä viime reissulla vaikka saman paatin toinen sukeltaja pari niitäkin näki. 8)
Vielä kerran anteeksi !
mikrobitti

hallis kirjoitti:Helmikuussa tarkoitus mennä Phukettiin ja tämä kehttu Similan safari rupesi kiinnostamaan. Tarkoituksena olisi myös käydä AOWD-kurssi samalla reissulla mutta ajanpuutteen vuoksi se pitäisi käydä safarilla. Onko jollakin kokemusta, että onko kurssi ok. käydä safarilla?

CSS ei taida pitää kursseja muuta kuin päiväreissuilla, joten vaihdoehdoksi jää Raya Divers. Vai onko muita suositeltavia firmoja?
On ihan ok. Menohan safarilla on rauhallista ja dyykkien välissä on aikaa opetella teoriaa.

CSS ei pääsääntöisesti ole laittanu kouluttajia Safarille. Aina voi kysyä Sagalta ja varsinkin jos koulutettavaa olis enemmänkin/muitakin, niin silloin voi olla kannattavaa/mahdollisuus laittaa kouluttaja mukaan. Kysy toki asiaa ajoissa CSS'ltä, mikäli AOWD+Safari kiinnostaa.
hernan80

Viesti Kirjoittaja hernan80 »

Ihan mielenkiinnosta, minkähintaisia Phuketista hoidetut kurssit + safarit ovat. Kiinnostaa vain verrata hintatasoa muualle Thaimaahan.

Eli OWD, AOWD, rescue ja safareista esim. 4pv/3yötä/12-14 sukellusta.
Art2
Ukkomies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Art2 »

Katseleppa vaikka tuolta.
http://www.chalongseasport.com
Paikkakuntia joilla olen yöpynyt Thaimaassa on toistaiseksi kertynyt 29 kpl.
Sitä saa mitä tulee!
hallis
Jätkä on kuraa

pbe kirjoitti:
hallis kirjoitti:Helmikuussa tarkoitus mennä Phukettiin ja tämä kehttu Similan safari rupesi kiinnostamaan. Tarkoituksena olisi myös käydä AOWD-kurssi samalla reissulla mutta ajanpuutteen vuoksi se pitäisi käydä safarilla. Onko jollakin kokemusta, että onko kurssi ok. käydä safarilla?

On ihan ok. Menohan safarilla on rauhallista ja dyykkien välissä on aikaa opetella teoriaa.

CSS ei pääsääntöisesti ole laittanu kouluttajia Safarille. Aina voi kysyä Sagalta ja varsinkin jos koulutettavaa olis enemmänkin/muitakin, niin silloin voi olla kannattavaa/mahdollisuus laittaa kouluttaja mukaan. Kysy toki asiaa ajoissa CSS'ltä, mikäli AOWD+Safari kiinnostaa.
Kurssilaisia on minä ja kaverini. Tiedustelin asiaa CSS:ltä, mutta valitettavasti järjestävät kursseja vain päiväretkillä.
hernan80

Jonkun toisen koulun kautta varmaankin onnistuu. Itse kävin Koh Tao Diversien kanssa Similanilla safarilla ja mukana oli yksi AOWD-oppilas.

Varmaan Phuketin suunnaltakin vois löytyä, mites esim. Raya Divers?
hallis
Jätkä on kuraa

hernan80 kirjoitti:Jonkun toisen koulun kautta varmaankin onnistuu. Itse kävin Koh Tao Diversien kanssa Similanilla safarilla ja mukana oli yksi AOWD-oppilas.

Varmaan Phuketin suunnaltakin vois löytyä, mites esim. Raya Divers?
Raya Diversin kautta tuo onnistuu. Tuo CSS:n edullinen safari hinta vain houkutteli.
mikrobitti

hallis kirjoitti:Raya Diversin kautta tuo onnistuu. Tuo CSS:n edullinen safari hinta vain houkutteli.
Vaihtoehtona on myös tehdä tuo AOWD Similanin jälkeen.
hernan80

pbe kirjoitti: Vaihtoehtona on myös tehdä tuo AOWD Similanin jälkeen.
Rajaa vain aika pahasti safarin spotteja jos vain OWD suoritettuna. Ite ainakin suosittelisin et on Advanced suoritettuna tai suoritetaan safarin yhteydessä - saa enemmän irti kohteista.

CSS:n safarit vaikuttivat kyllä edullisilta.
hallis
Jätkä on kuraa

pbe kirjoitti:Vaihtoehtona on myös tehdä tuo AOWD Similanin jälkeen.
Tämä sopii ajanpuutteen vuoksi meille huonosti, kun matka jatkuu Phuketista eteenpäin. Täytyy nyt harkita mitä tekee. Yksi vaihtoehto käydä AOWD päiväreissuilla ja tehdä sitten yhden päivän reissu Similanille ja ensi syksyn reissulla sitten safarille.
jaskau

Viesti Kirjoittaja jaskau »

Orchidd kirjoitti: mitkä ovat olleet ne mieleenpainuvimmat kokemukset sukellusreissuillanne?
Eiköhän se ollut sellanen kovin tuttavallinen triggeri joka kiinnoistui kovasti mun räpylästä. Tuli harrastettua sellaista pikapotkua 20 metriä :)

Kilpikonna oli myös oikein hieno hetki, veijari ui metrin päästä mun vatsan ali.

edit: Hemmosta löytyi kuvakin. Kuvahan on kökkö mut todistaa et 3 metriin tarkoitettu kertiskamera toimii vielä 15 metrissä :)
Kuva
mikrobitti

hallis kirjoitti:Yksi vaihtoehto käydä AOWD päiväreissuilla ja tehdä sitten yhden päivän reissu Similanille ja ensi syksyn reissulla sitten safarille.
Vahva suositukseni on, että teet MIELUMMIN pelkästään Similanin ilman AOWD-kurssia kuin se, että AOWD-aikataulumurheiden vuoksi passaisit Similanin safarin.

Similan on mielestäni ERITTÄIN hieno kokemus sukeltajalle. Kovin usein ei välttämättä matkaan, lomaan ja kohteeseen saa mahdutettua mahdollisuutta käydä kiireettömästi Similanilla. Se kuitenkin kannattaa käydä silloin kun on mahdollista. Arvelen, että päiväretkellä ei saa läheskään samanlaista kiireetöntä ja monipuolista kuvaa Similanin tarjonnasta kuin usean päivän live-a-board reissulla.

Toisaalta AOWD'n voi suorittaa huonommissakin oloissa Suomessa tai Thaimaassa, Phuketissa, Khao Lak'ssa, Koh Taolla, Phi Phillä, Pattayalla, Koh Changilla, Koh Samuilla, Koh Lantalla, jne. jne. jne. ;)
mikrobitti

Orchidd kirjoitti:erikoisia kaloja olette nähneet siellä syvyyksissä tai mitkä ovat olleet ne mieleenpainuvimmat kokemukset sukellusreissuillanne?
Tämä linkki löytyy jo muutamasta ketjusta, mutta laitetaan tännekin, jos on jäänyt katsomatta. Valitse kuvista omasta mielestäsi mieleenpainuvimmat. Joka safarilla on ollu erittäin hienoja sukelluskokemuksia.

Kuvia Similanilta 04/2007

Kun suurentaa selaimen F11-painikkeella ja klikkaa sivulta [> Slideshow] -painiketta, niin kuvat näkyvät parhaiten.
Vastaa Viestiin