Parin kuukauden reissu

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Avatar
stonecold
Viestit: 45
Liittynyt: 10.5.2006 17:52

Parin kuukauden reissu

Viesti Kirjoittaja stonecold »

Niin siinä sitten kävi, että pieni paussi normaalista aherruksesta tuli tarpeeseen ja tarkoitus on lähteä muille maille vierahille.

28.11 lento Bangkokkiin ja paluu sitten helmikuun puolella armon vuonna 2007.

Tarkoitus olisi, täältäkin saatujen neuvojen mukaan, matkustaa kevyesti. Varustukseksi ajattelin normaalia 40 l reppuja ja nasse-laukku. Niihin sitten täytteeksi kevyesti vaihtovaatetta, kamera, soitin. Jotain muuta, mitä?

Millaista lääkevarastoa kannattaisi? Ja mitä ylipäätään perusburanan lisäksi?

Minkähintaisia muistikortit ovat paikan päällä? Kameraan lisää kun edelliset täyttyy.

Rahaa ajattelin kuljettaa euroina paikan päälle pari sataa ja vaihtaa sitten heti kentällä. Korteiksi lähtee visa ja visa electron.

Matkasuunnitelma sinänsä vielä avoin. Kiirettä ei tarvitse pitää, mutta toisaalta moneen kertaan ees-taas ei välttämättä tunnu fiksulta reissata. Lisäksi tuntuisi fiksulta ajoittaa matkustelut siten, että rajat pääsisi ylittämään fiksusti.

Jokatapauksessa tarkoitus olisi käydä niin pohjoinen (Chiang Mai, muita?) kuin eteläkin (Krabi, eri saaria kummaltakin puolelta) ja jossei kaikki aika kulu näissä niin sitten itään (Pattaya, Koh Chang)

Ajallisesti voisi miettiä, missä kannattaisi olla joulun aikaan tai uutena vuotena.

Ja varmaan reissun lopuksi muutama päivä Bangkokissakin.

Jonkin sortin treenimahdollisuudet myös kiinnostaa. Miten löytyy kuntosaleja tms harjoittelupaikkoja?

Nyt tähän aikaan ei sitten muuta enää ollutkaan. Lisää myöhemmin.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

stonecold kirjoitti:Millaista lääkevarastoa kannattaisi? Ja mitä ylipäätään perusburanan lisäksi?
Mahdolliset henkilökohtaiset lääkkeet kannattaa ottaa mukaan, tavallisia käsikauppalääkkeitä saa helposti ostettua matkakohteistasi.
Minkähintaisia muistikortit ovat paikan päällä? Kameraan lisää kun edelliset täyttyy.
Hinnat käytännössä lähes samat kuin Suomessa. Ostaisin ennen reissuun lähtöä Suomesta.
hongnamman
Pattayan M.A.Numminen
Viestit: 3579
Liittynyt: 4.1.2004 18:28
Paikkakunta: Dark Side Of The Moon

Viesti Kirjoittaja hongnamman »

dynamite28 kirjoitti:
stonecold kirjoitti:Millaista lääkevarastoa kannattaisi? Ja mitä ylipäätään perusburanan lisäksi?
Mahdolliset henkilökohtaiset lääkkeet kannattaa ottaa mukaan, tavallisia käsikauppalääkkeitä saa helposti ostettua matkakohteistasi.
Minkähintaisia muistikortit ovat paikan päällä? Kameraan lisää kun edelliset täyttyy.
Hinnat käytännössä lähes samat kuin Suomessa. Ostaisin ennen reissuun lähtöä Suomesta.
Minä taas ottaisin mukaan vaikkapa gigasen muistitikun ja mitä sinne ei mahdu, niin lopuista polttelisin vaikkapa cd:lle.
Panem et circenses
Avatar
Kaahari
Master Trucker
Viestit: 1934
Liittynyt: 20.9.2004 20:52
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Parin kuukauden reissu

Viesti Kirjoittaja Kaahari »

stonecold kirjoitti: Minkähintaisia muistikortit ovat paikan päällä? Kameraan lisää kun edelliset täyttyy.
Ei niitä montaa kannata mukana raahata, kun voi niitä kuvia edullisesti vaikka alan liikkeissä polttaa levylle.

Olinpa hidas :shock:
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

1 gigan kortti maksaa palttia rallaa 25 €. Tuskin saat Thaimaasta halvemmalla. Netti kahviloissa voi polttaa CD/DVD riippuen paikasta.
Tai sitten heität mulle YV:n ja saat Gmailistä pari gigaa tilaa kuvillesi :wink:
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

hongnamman kirjoitti:Minä taas ottaisin mukaan vaikkapa gigasen muistitikun ja mitä sinne ei mahdu, niin lopuista polttelisin vaikkapa cd:lle.
Muistitikku on tietysti yksi vaihtoehto mutta ennemmin ostaisin vaikka pari kappaletta 2 gigasia muistikortteja. Esim. 2 GB SD-muistikortit maksavat noin 35-45 euroa kpl. Suosittelen ehdottomasti pitämään kuvista kahdet kopiot eri medioilla eri paikoissa. Kauhuskenaario olisi varmasti, jos olisi polttanut kaikki kuvat esim. useammalle cd:lle tai dvd:lle ja sitten ne häviäisivät/varastettaisiin/vahingoittuisivat. Kannattaa muistaa, että CD/DVD-levy saattaa vaurioitua matkan aikana, joten en luottaisi pelkästään yhteen mediaan.

Jos poltat kuvat jossain liikkeessä niin tarkista, että kaikki kuvat todellakin löytyvät CD/DVD-levyltä ja että ne myös aukevat normaalisti. Itse en välttämättä uskaltaisi edes antaa omaa muistikorttiani jossain internet-kahvilassa jonkun 14-vuotiaan pojan räpellettäväksi polttamista varten. :shock:

Jos tarvitsee levytilaa kuvien kopioimista varten niin esim. Saunalahdelta saa 50 gigaa 5e/kk, ensimmäiset 3kk ilmaisia. Ongelmana luultavasti tulee olemaan se, että kuvien siirtäminen palvelimelle kestää liian kauan.

Offtopiccia, Thaimaan internet-yhteydet ovat parantuneet merkittävästi vuoden aikana. Viime vuonna loka-marraskuussa kansainvälinen runkoverkkojen kaista oli vain noin 6 Gbit/s luokkaa, nyt jo n. 10 Gbit/s. On siis helppo ennustaa, että jatkossa yhteydet nopeutuvat entisestään, varsinkin kun laajakaistayhteydet ovat yleistyneet Thaimaassakin hiljalleen.
Viimeksi muokannut dynamite28, 27.10.2006 9:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

Miksi siitä tilasta tarvitsee maksaa, kun gmailistä saat ilmaiseksi tuon 2 gigaa?
Kyllä noista netti paikoista saa nopempia yhteyksiä kun vaan pyytää. Ainakin Pattayalta ihan vaan kysymällä saa uploadia sanomalla, että tarvis upata aika paljon. Maksaa tietysti vähän lisää verrattuna normaali(kai 256) uppiin.
Viimeksi muokannut ttm69, 27.10.2006 9:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

ttm69 kirjoitti:Miksi siitä tilasta tarvitsee maksaa, kun gmailistä saat ilmaiseksi tuon 2 gigaa?
Kuten sanoin niin 3kk saa ilmaiseksi 50 gigaa. Lisäksi isojen tiedostomäärien siirtäminen on helpompaa, koska gmailissa ei taida olla mitään tapaa siirtää helposti esim. 200 tiedostoa kerralla.
Fred

Re: Parin kuukauden reissu

Viesti Kirjoittaja Fred »

stonecold kirjoitti: Millaista lääkevarastoa kannattaisi? Ja mitä ylipäätään perusburanan lisäksi?
Kokemus on opettanut, että buranan lisäksi hyödyllistä kantaa mukana laastareita, desinfiointiainetta, närästyslääkkeitä ja jonkinmoista settiä vatsataudin varalle. Antibioottikuurikaan (ofloksasiini/cipro) ei ole huonompi, jos vatsatauti iskee jossain, jossa ei heti pääse lääkäriin. Lääkkeet saa halvemmalla sieltä.

Changin suunnalle kun kerran olit menossa, joku voisi suositella malaroneakin, mutta itse en viitsisi syödä.
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

dynamite28 kirjoitti:
ttm69 kirjoitti:Miksi siitä tilasta tarvitsee maksaa, kun gmailistä saat ilmaiseksi tuon 2 gigaa?
Kuten sanoin niin 3kk saa ilmaiseksi 50 gigaa. Lisäksi isojen tiedostomäärien siirtäminen on helpompaa, koska gmailissa ei taida olla mitään tapaa siirtää helposti esim. 200 tiedostoa kerralla.
OK. Luki häiriö :wink:
Mulla tuli myös kameran(Nikon) mukana niiden ilmainen globaali kuvien tallennus systeemi mukana(en kyllä muista paljonko sinne sai laitettua).

Noh, kumminkin ei Thaimaasta muisti korttia saa ainakaan mitenkään merkittävästi halvemmalla, kuin Suomesta.
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

FREDILLE: Kukaan täisi järkinen ei maksa Buranasta sitä melkein 4 €, kun vaikka Ibumax(1.84) on täysin sama lääke :wink:
Markki
Viestit: 7724
Liittynyt: 9.10.2004 22:22

Re: Parin kuukauden reissu

Viesti Kirjoittaja Markki »

Kaahari kirjoitti:
stonecold kirjoitti: Minkähintaisia muistikortit ovat paikan päällä? Kameraan lisää kun edelliset täyttyy.
Ei niitä montaa kannata mukana raahata, kun voi niitä kuvia edullisesti vaikka alan liikkeissä polttaa levylle.
Toivottavasti on parempaa tuuria kuin minulla, yksi 256Mb muistikortti tyhjeni ja tuli takaisin 128Mb kokoisena, kuvat toki oli mennyttä. Formatoituani kortin se oli sitten taas se 256 Mb.
Ja paras oli että CD-levy, jolle liike oli polttanut kuvat, ei toiminut kotona ollenkaan. :D.
Tämä Bua Yaissa ihan hienolta näyttävässä Kodak-liikkeessä.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

Markki kirjoitti:Toivottavasti on parempaa tuuria kuin minulla, yksi 256Mb muistikortti tyhjeni ja tuli takaisin 128Mb kokoisena, kuvat toki oli mennyttä. Formatoituani kortin se oli sitten taas se 256 Mb.
Tälläisissä tapauksissa kannattaa muistikortti laittaa hyvään talteen ja tuoda Suomeen. Useimmissa tapauksissa kortilta on mahdollista palauttaa kuvat, vaikka ne olisivatkin jo "poistettu". Formatoidulta muistikortiltakin on yleensä ihan hyvät mahdollisuudet palauttaa kuvat.
Ja paras oli että CD-levy, jolle liike oli polttanut kuvat, ei toiminut kotona ollenkaan.
Oikein klassinen (ja pelottava) tapaus.
Avatar
stonecold
Viestit: 45
Liittynyt: 10.5.2006 17:52

jees

Viesti Kirjoittaja stonecold »

Löytyy 256 muistikortti, 1 gt tikku. Näissä kahviloissa pystynee siis siirtelemään myös omille medioille tavaraa.

Toinen mitä mietin ostaa, olisi ipod, mutta ilmeisesti sekään ei liene siellä kovin halvempi.
hongnamman
Pattayan M.A.Numminen
Viestit: 3579
Liittynyt: 4.1.2004 18:28
Paikkakunta: Dark Side Of The Moon

Viesti Kirjoittaja hongnamman »

Itsellä on vaan 16Mb:n kortti kamerassa, mutta ei ole vielä ollut tarvetta isompaan. Mulla on ollu rundeilla läppäri mukana, johon olen sitten kuvat tallentanut. Mulla vaan kävi niin hassusti, että laiskana miehenä olin jättänyt kaikki kuvat( n 2000 kuvaa) pelkästään koneelleni ja niin siinä tietysti kävi, että kovalevy hajosi. :oops:
Sinne meni monen vuoden muistot bittiavaruuteen. Onneks oli tullut reissulla vaihdettua kuvia kaikkien kesken, joten sain sentään osan jenkkirundin kuvista takaisin. Mutta esim kaikki Auschwitz kuvat meni ja paljon muita kuvia euroopan rundilta. Nyt on kuvat sekä koneella, että CD:llä.
Pitäis varmaan vielä tehdä extra kopiot.
Panem et circenses
Avatar
Kaahari
Master Trucker
Viestit: 1934
Liittynyt: 20.9.2004 20:52
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Parin kuukauden reissu

Viesti Kirjoittaja Kaahari »

Markki kirjoitti: Toivottavasti on parempaa tuuria kuin minulla, yksi 256Mb muistikortti tyhjeni ja tuli takaisin 128Mb kokoisena, kuvat toki oli mennyttä. Formatoituani kortin se oli sitten taas se 256 Mb.
Ja paras oli että CD-levy, jolle liike oli polttanut kuvat, ei toiminut kotona ollenkaan. :D.
Tämä Bua Yaissa ihan hienolta näyttävässä Kodak-liikkeessä.
Aina siinä tietysti riski on mutta siin kun seisoo vieressä ja katsoo vähän perään mitä tekevät niin riski pienenee ja levyn voi tarkistaa hetimiten toimiiko vai ei.
Jim Beam

Viesti Kirjoittaja Jim Beam »

Mä ottasin mukaan hyvää ja iloista mieltä sekä paljon rahaa.Niillä pärjää tässä maassa.Turha tänne roudata Suomesta mitään sillä täältä saat kaikkea.Repsut mukaan jos tarvit lääkkeitä.Niitä kyl saat oli repsuja tai ei.
Sanosinko Passi ja Hammasharja linja niin hyvä tulee.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

hongnamman kirjoitti:tietysti kävi, että kovalevy hajosi.
Sinne meni monen vuoden muistot bittiavaruuteen
Kannattaa muistaa, että monesti tiedot voidaan vielä pelastaa hajonneelta kiintolevyltä. Kiintolevyn palautusfirmat ovat erikoistuneet tietojen palauttamiseen ja hyvässä tapauksessa palauttaminen maksaa alle 400 euroa. Kokemusta on mm. http://www.turvamies.fi palvelusta, joka on palauttanut useampia kiintolevyjä, jotka vaurioituvat salaman iskusta.

Jos kiintolevyllä on sitten ihan oikeasti arvokasta tietoa niin Norman Ibas yleensä pystyy auttamaan. http://www.ibas.fi - ovat palauttaneet tietoja lähes 30 vuotta eri medioilta. Vaikka kiintolevy olisi tippunut valtamereen niin yleensä tiedot tai ainakin osa tiedoista pystytään pelastamaan. Palvelun hinta on tietysti hieman toista luokkaa...

Itse käytän Maxtorin ulkoista 250 GB kiintolevyä ja Microsoftin ilmaista SyncToy ohjelmaa backuppien tekemiseen. Lisäksi polttelen 8,5 GB DVD-levyille esim. digikuvat, videopätkät ja muut tärkeät tiedostot.
Avatar
stonecold
Viestit: 45
Liittynyt: 10.5.2006 17:52

puhelin

Viesti Kirjoittaja stonecold »

varmuudeksi aattelin ottaa vanhan luurin messiin. Siihen sitten joku edullinen pre-paid. Jos tulee tarve itse soittaa jonnekin.

Suosituksia, ajatuksia?
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

Itse käytin puolisen vuotta DTACia ja hyvin toimi aina. Puhelut ainakin silloin olivat 3 thb / min. Tietty jos paljon soittaa niin sitten joku Orange tulee halvemmaksi, mutta oli tuolla DTACillakin aina jotain promootiota.
Jim Beam

Viesti Kirjoittaja Jim Beam »

Minusta sama mitä thai liiittymää käyttää.Onko niissä hinnoissa juuri eroja?Ei ainakaan niin merkittävää että mun puhelinlaskuilla niitä kannattaisi seurailla.
Avatar
stonecold
Viestit: 45
Liittynyt: 10.5.2006 17:52

Rajojen ylitykset

Viesti Kirjoittaja stonecold »

Mitään suosituksia rajojen ylityksiin?

Pohjoisessa, etelässä ja idässä.

Olisiko joku mukava rajakaupunki toisella puolella missä päivän pari saattaisi viihtyä vai käykö vaan hakemassa leimat passiin.

Maksaako nuo miten paljon? Riippuen tietty minne menee.
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33670
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Re: Rajojen ylitykset

Viesti Kirjoittaja Lasse »

stonecold kirjoitti: Pohjoisessa, etelässä ja idässä.
Ehken mielenkiintoisin ylitys missä itse olen käynyt on Chiang Saenista Mekongia pitkin pitkähäntäpikaliipparilla Myanmarin puolelella ja samaa reittiä takaisin. Tämä rajanylityspaikka toimi myös silloin kun Mae Sain rajaylityspaikka oli ammuskelujen takia suljettu.

Kuvat:
Lasse's Paradise
http://www.saunalahti.fi/lassek1/

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Avatar
stonecold
Viestit: 45
Liittynyt: 10.5.2006 17:52

Etelässä

Viesti Kirjoittaja stonecold »

Entäs etelässä rajan ylitys? Malesian puolella jotain mielekästä paikkaa muutamaksi hetkeksi?

Tosin ajattelin ajoittaa ylityksen siten, että ehtisin takaisin jo jouluksi ja sitten ehkä samassa paikassa vuoden vaihteeseen asti. Lienee jo ruuhkaa silloin jonkin verran ja majoituksen saaminen haasteellisempaa?
Avatar
stonecold
Viestit: 45
Liittynyt: 10.5.2006 17:52

Selkis

Viesti Kirjoittaja stonecold »

Noniin.

Alustava matkasuunnitelma, ennenkuin kohtaan ruotsalaiset 20 v. kaksoset.

Eli pari päivää ensin Bangkokissa ja täydennetään reppuun se mitä tarvitaan. Sitten etelään päin ja ekku Hua Hiniin. Siellä sitten se aika mikä nyt menee. Päivä, kaks tai viikko.

Sitten taas alemmas ja kohti itäpuolen saaria. Ko Tao ja sukellussetti kondikseen. Samui ja Phangan. Taas aikaa menee x päivää.

Mantereelle takaisin ja kohti Krabia, kiipeilyt ja rannat.

Josta sitten länsipuolen saaret Lanta, Phuket yms.

Sitten katotaan mitä kello on. Voi olla, että menee noin tai sitten ei.

Tuon jälkeen vaikka pohjoinen tai pattyan suunta.
Vastaa Viestiin