Alustus tietoa:
Tarkoitus olisi lähteä huhti-toukokuun vaihteessa ja viettää paikalla noin kuukausi. Reissaajina minä itse, avovaimo ja 7v lapsi.
Alustava suunnitelma oli katsoa lennot Bangkokiin ja viettää siellä ~3 päivää jonka jälkeen Phuketin kautta Raya Yaille jossa viettäisimme 2-3 viikkoa lähinnä sukelluksen ja mielenlepuuttamisen parissa. Takaisin sitten taas Phuketin kautta Bangkokkiin jossa ~2 päivää lähinnä shoppaillen jne.
Kysymyksiä:
Matkan lähtöaikaa ei ole lyöty mitenkään lukkoon (liukumaa viikko pari suuntaan tai toiseen) ja olen käsittänyt, että edullisia matkoja pitäisi alkaa ilmestyä tuohon aikaan, jos ei Finnairilta niin sitten joltain muulta. Löytyisikö edullisia lippuja jostain jo ennen huhtikuuta. Ei viitsisi aivan viimetinkaan jättää lippujen hankintaa. Ehdotuksia vaihtoehdoista Finnairille? (joka suorana olisi tietty mukavin).
Kannattaako liittyä johonkin maili ohjelmaan tms? Finnairin tai muiden ja pitääkö kaikkien liittyä? Ilmeisesti en voi omia kaikkien maileja omalle kortille? Teemme kyllä aika harvoin omatoimi matkoja ja yleensä reissut ovat Finnmatkojen/Aurinkomatkojen kautta. Tämä kait puoltaisi (Finnmatkojen kannalta) Finnairin kortin valintaa? Kai noista turistimatkoistakin jotain sai heiltä jos ovat Finnairin koneella?
Voiko lippuja tilatessa ilmoittaa minnepäin konetta haluaa (Finnair ja muut) ja mitkä olisivat paikat joita kannattaisi hamuilla? Laitetaanko lapsiperheet yleensä hyville paikoille vai onko lapsemme jo liian vanha moiseen luokitteluun? (tai onko moista luokittelua edes).
Mitä Bangkokista kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa tuon parin kolmen päivän aikana? Shoppailut jätetään paluumatkalle mutta ehkäpä jotain paikkaa voisi jo käydä myös kurkkaamassa. Entä mihin kannattaisi majoittautua jotta nähtävyyksiin jne ei olisi hirveä matka. Edullisia/hyviä hotelleja alueella?
Siirtyminen Phukettiin. Ajattelin ensin junaa millä olisi nähnyt kivasti myös hiukan turistialueiden ulkopuolelle vaan sepä ei menekkään Phuketiin tai näin olen lukenut. Linja-auto taas ei ole vaihtoehto (pojalla taipumusta oksennella autoissa) eli ilmeisesti lentäen vie kulkijan tie? Mitä lentoyhtiötä kannattaisi käyttää ja milloin liput pitäisi hommata viimeistään? Onko reppujemme koko/paino ongelma sisäisillä lennoilla? Omat sukelluskamat mukana, painoa noin 30 kiloa...
Mitä tehdä Phuketissa päivä tai pari? Phuket toimii meillä lähinnä siirtymäpaikkana matkan varsinaiseen kohteeseen joka on Raya Yai (tai Racha Yai mitenvaan).
Rayalle päästyämme on tarkoitus lähinnä lepuuttaa mieltä ja sukeltaa. Raya:lla on ainakin Ban raya (jota Raya divers suosittelee) sekä uudempi Racha resortti. Lisäksi muitakin bungaloweja on käsittääseni tarjolla? Onko kenelläkään kommentteja näistä majoitusvaihtoehdoista ja onko esim. Ban Rayalla jotain tiettyä bungalowia tms joka erityisesti kannattaisi yrittää saada (tai aluetta). Rannan läheisyys ja miksei maisematkin ovat kiva lisä majoituksessa.
Mitä Rayan sukelluskohteista kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa? Mikä on kalojen ja muiden merenelävien tilanne toukokuussa?
Palatessa shoppailua Bangkokissa. Hyviä shoppailupaikkoja? Mitä kannattaa tuoda jne.
Muuta huomioitavaa, ehdotuksia, jne

/esc