Autoilu Thaimaassa
-
- Viestit: 142
- Liittynyt: 1.4.2008 16:18
Autoilu Thaimaassa
Yritin selailla aiempia keskusteluja, mutta taisivat olla aika vanhoja ja vain sivusivat aihetta.
Ekana sellainen juttu kun ei ole ennestään kokemusta ajamisesta autolla jossa ratti on väärällä puolella. Sehän on selvä että vaihdekeppi on vasemman käden puolella mistä syystä ajattelinkin ottaa automaattivaihteisen, mutta entäs polkimet? Ovatko ne samoinpäin vai eri päin kuin suomalaisissa autoissa? Kaasua vasemmalla ja kytkintä/jarrua oikealla? Automaattivaihteisissa myös jarru ja kaasu toisinpäin?
Toinen juttu eli autonavigaattorit. Palstan keskusteluja ja googlettamalla on tullut kuva että aika heikkoa olisi tuo puoli Thaimaassa, mutta välillä kuulee huhuja että joillakin kännykkänavigaattoreilla voisi onnistua (millä ja kuinka hyvin?), ja ilmeisesti Garminin navigaattoriin on joskus ollut saatavilla Thaimaan karttoja, mutta niiden myynti on lopetettu?
Jostain myös luin ainoastaan Thaimaassa myytävistä navigaattoreista, mutta niistä en nähnyt sen enempää käyttökokemuksia.
Onko jollain kokemuksia esim. tämän autovuokraamon vasemmassa laidassa tarjoamasta Garminin navigaattorista, toimiiko kuinka hyvin ja löytyykö maaseudulla edes päätiet? Siitä jo luinkin että navigaattorin käyttöä yleisesti hankaloittaa paikannimien vaihtelevat länsimaiset kirjoitusasut, mutta kaikkea ei voi saada. Voisin vaikka merkata hotellini navigaattorin Suosikiksi GPS-koordinaattiensa perusteella jotta löydän sinne takaisin mistäpäin tahansa.
Tarjoavatko muutkin paikalliset autovuokraamot navigaattoreita vuokralle kuin vain tuo yksi? En nähnyt mainintaa muiden sivuilla.
http://www.pattayacar-rent.com/
Ekana sellainen juttu kun ei ole ennestään kokemusta ajamisesta autolla jossa ratti on väärällä puolella. Sehän on selvä että vaihdekeppi on vasemman käden puolella mistä syystä ajattelinkin ottaa automaattivaihteisen, mutta entäs polkimet? Ovatko ne samoinpäin vai eri päin kuin suomalaisissa autoissa? Kaasua vasemmalla ja kytkintä/jarrua oikealla? Automaattivaihteisissa myös jarru ja kaasu toisinpäin?
Toinen juttu eli autonavigaattorit. Palstan keskusteluja ja googlettamalla on tullut kuva että aika heikkoa olisi tuo puoli Thaimaassa, mutta välillä kuulee huhuja että joillakin kännykkänavigaattoreilla voisi onnistua (millä ja kuinka hyvin?), ja ilmeisesti Garminin navigaattoriin on joskus ollut saatavilla Thaimaan karttoja, mutta niiden myynti on lopetettu?
Jostain myös luin ainoastaan Thaimaassa myytävistä navigaattoreista, mutta niistä en nähnyt sen enempää käyttökokemuksia.
Onko jollain kokemuksia esim. tämän autovuokraamon vasemmassa laidassa tarjoamasta Garminin navigaattorista, toimiiko kuinka hyvin ja löytyykö maaseudulla edes päätiet? Siitä jo luinkin että navigaattorin käyttöä yleisesti hankaloittaa paikannimien vaihtelevat länsimaiset kirjoitusasut, mutta kaikkea ei voi saada. Voisin vaikka merkata hotellini navigaattorin Suosikiksi GPS-koordinaattiensa perusteella jotta löydän sinne takaisin mistäpäin tahansa.
Tarjoavatko muutkin paikalliset autovuokraamot navigaattoreita vuokralle kuin vain tuo yksi? En nähnyt mainintaa muiden sivuilla.
http://www.pattayacar-rent.com/
Re: Autoilu Thaimaassa
Polkimet ovat onneksi samoinpäin. Myös automaatin vaihdevalitsin on vasemmalla kädellä.Ekana sellainen juttu kun ei ole ennestään kokemusta ajamisesta autolla jossa ratti on väärällä puolella. Sehän on selvä että vaihdekeppi on vasemman käden puolella mistä syystä ajattelinkin ottaa automaattivaihteisen, mutta entäs polkimet? Ovatko ne samoinpäin vai eri päin kuin suomalaisissa autoissa? Kaasua vasemmalla ja kytkintä/jarrua oikealla? Automaattivaihteisissa myös jarru ja kaasu toisinpäin?
Eniten ongelmia aiheuttaa vilkkuvalokytkin ja lasinpyyhkijät.
Tupakointi käyttäen auton tuhkakuppia on myös vaikeaa vasemmalla kädellä.
- Lasse
- Pohjois-Thaimaan ajajat
- Viestit: 33746
- Liittynyt: 15.12.2003 11:22
- Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
- Viesti:
Re: Autoilu Thaimaassa
Itselläni on ainakin hyviä kokemuksia Thaimaassa myytävästä autonavigaatorista. Niitä voi lukea vaikka tästä viestiketjusta.numerouuno kirjoitti:
Toinen juttu eli autonavigaattorit. Palstan keskusteluja ja googlettamalla on tullut kuva että aika heikkoa olisi tuo puoli Thaimaassa, mutta välillä kuulee huhuja että joillakin kännykkänavigaattoreilla voisi onnistua (millä ja kuinka hyvin?), ja ilmeisesti Garminin navigaattoriin on joskus ollut saatavilla Thaimaan karttoja, mutta niiden myynti on lopetettu?
Jostain myös luin ainoastaan Thaimaassa myytävistä navigaattoreista, mutta niistä en nähnyt sen enempää käyttökokemuksia.
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... vigaattori
Seuraavalle reissulla on Garminin Zumo 500:n hakusessa Thaimaan kartta mutta sen hankinta menee varmaan Bangkokin Phantip Plazan päähän koska pixmanian uk sivujen kautta sitä ei saatu tilattua.
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Re: Autoilu Thaimaassa
Tama enemman kuin totta, joka toinen kerta tuurilla laittaa oikean asian paalle, yleensa kaantyessa alkaa pyyhkimet sutia, tosin nykyaan se tapahtuu suomessa autoillessa. Mutta oikeasti ainakin omasta mielesta on helppo tottua ajamaan vaaralla puolella.Tuomo kirjoitti:Polkimet ovat onneksi samoinpäin. Myös automaatin vaihdevalitsin on vasemmalla kädellä.Ekana sellainen juttu kun ei ole ennestään kokemusta ajamisesta autolla jossa ratti on väärällä puolella. Sehän on selvä että vaihdekeppi on vasemman käden puolella mistä syystä ajattelinkin ottaa automaattivaihteisen, mutta entäs polkimet? Ovatko ne samoinpäin vai eri päin kuin suomalaisissa autoissa? Kaasua vasemmalla ja kytkintä/jarrua oikealla? Automaattivaihteisissa myös jarru ja kaasu toisinpäin?
Eniten ongelmia aiheuttaa vilkkuvalokytkin ja lasinpyyhkijät.
Tupakointi käyttäen auton tuhkakuppia on myös vaikeaa vasemmalla kädellä.
Re: Autoilu Thaimaassa
Juuri nuo lasinpyyhkimet oli ensimmäisillä ajokerroilla päällä joka risteyksessä kun olin jonnekkin kääntymässä. Mutta siihen kun tottui niin meni ok, alkoi vain laitella vilkkuja tarpeeksi ajoissa päälle niin ei tarvinnut panikoida. reflekseihin jos pitää luottaa niin eihän se sitten oikein mene.Tuomo kirjoitti:Polkimet ovat onneksi samoinpäin. Myös automaatin vaihdevalitsin on vasemmalla kädellä.Ekana sellainen juttu kun ei ole ennestään kokemusta ajamisesta autolla jossa ratti on väärällä puolella. Sehän on selvä että vaihdekeppi on vasemman käden puolella mistä syystä ajattelinkin ottaa automaattivaihteisen, mutta entäs polkimet? Ovatko ne samoinpäin vai eri päin kuin suomalaisissa autoissa? Kaasua vasemmalla ja kytkintä/jarrua oikealla? Automaattivaihteisissa myös jarru ja kaasu toisinpäin?
Eniten ongelmia aiheuttaa vilkkuvalokytkin ja lasinpyyhkijät.
Tupakointi käyttäen auton tuhkakuppia on myös vaikeaa vasemmalla kädellä.
Automaattivaihteiseen autoon ei ole tosiaan noiden polkimien suhteen tarvetta, ne menee nätisti ja ei ollut vaihdekepinkään kanssa ongelmia "väärällä" kädellä vaihtaessa.
Mutta pahin ongelma itsellä oli kuitenkin ison auton korin hahmottaminen. Pikkukaupungeissakin kadut voi olla kapeita ja mopoja sekä autoja pysäköitynä vähän miten sattuu tienpieleen niin välillä oli aivan varma, että nyt kyllä kolahtaa, mutta ei ole vielä kolahtanut. Lotus Tescon parkkihalliin kun menin ja ei ollut jäljellä kuin parkkipaikkoja, joihon pääsi peruuttamalla niin kyllä pikkaisen naama punoitti, kun takana hillitön jono ja parkkeerausmies viheltelee pilliin ja viittoilee kädellään minne suuntaan olisi pitänyt peruuttaa


Re: Autoilu Thaimaassa
Eilen illalla katkesi sähköt. Pari kertaa sen jälkeen välähti, mutta ei jäänyt valot palamaan. Katkoa kesti pari tuntia. Vaimolle tuli sitten soitto, että joku oli ajanut sähkötolppaan kylän keskustassa eli 250 metrin päässä.
Menin aamulla paikalle katsomaan ja siellä auto oli vielä tolpan alla. Se oli poikki ja 45 asteen kulmassa tien yllä lankojen varassa. Tolpassa oli voimavirtajohdot ja sähköjohtoja ja alinna internetjohdot.
Auto oli törmännyt ensin muuriin, sitten pysäköityyn mopoon ja roskatynnyriin ja lopuksi katkaissut sähkötolpan. Auto oli varsin pahassa kunnossa, kun oli sitä tolpan alapäätäkin lykännyt puoli metriä eteenpäin.
Kuskina nuori mies, 20-30 v ja humalassa. Poliisiraporttiin oli kirjattu, ettei alkoholia ollut. Äiti oli maksanut sopivan summan. Samalla miehellä jo kolmas kolari. Yhdessä oli kuollut ihminen.
Tolppa on tänään vaihdettu uuteen. Näppärästi asia on hoidettu, kun on ollut vain yksi alle puolen tunnin sähkökatkos.
Menin aamulla paikalle katsomaan ja siellä auto oli vielä tolpan alla. Se oli poikki ja 45 asteen kulmassa tien yllä lankojen varassa. Tolpassa oli voimavirtajohdot ja sähköjohtoja ja alinna internetjohdot.
Auto oli törmännyt ensin muuriin, sitten pysäköityyn mopoon ja roskatynnyriin ja lopuksi katkaissut sähkötolpan. Auto oli varsin pahassa kunnossa, kun oli sitä tolpan alapäätäkin lykännyt puoli metriä eteenpäin.
Kuskina nuori mies, 20-30 v ja humalassa. Poliisiraporttiin oli kirjattu, ettei alkoholia ollut. Äiti oli maksanut sopivan summan. Samalla miehellä jo kolmas kolari. Yhdessä oli kuollut ihminen.
Tolppa on tänään vaihdettu uuteen. Näppärästi asia on hoidettu, kun on ollut vain yksi alle puolen tunnin sähkökatkos.
Re: Autoilu Thaimaassa
Kohta äiskältä loppuu rahat, kun pitää lahjusten lisäksi maksaa uusi pickup pari kertaa vuodessa. Mitäs sitten tapahtuu? Todellisuus iskee päin naamaa nuorisolle?Kari69 kirjoitti: ↑14.1.2024 15:00 Kuskina nuori mies, 20-30 v ja humalassa. Poliisiraporttiin oli kirjattu, ettei alkoholia ollut. Äiti oli maksanut sopivan summan. Samalla miehellä jo kolmas kolari. Yhdessä oli kuollut ihminen.
Tolppa on tänään vaihdettu uuteen. Näppärästi asia on hoidettu, kun on ollut vain yksi alle puolen tunnin sähkökatkos.
Re: Autoilu Thaimaassa
Luulisi et pick up on vakuutus ja sehän korvaa kun alkoholilla ei osuutta kolareihin kuten poliisiraporteista käy ilmimelville kirjoitti: ↑14.1.2024 19:42Kohta äiskältä loppuu rahat, kun pitää lahjusten lisäksi maksaa uusi pickup pari kertaa vuodessa. Mitäs sitten tapahtuu? Todellisuus iskee päin naamaa nuorisolle?Kari69 kirjoitti: ↑14.1.2024 15:00 Kuskina nuori mies, 20-30 v ja humalassa. Poliisiraporttiin oli kirjattu, ettei alkoholia ollut. Äiti oli maksanut sopivan summan. Samalla miehellä jo kolmas kolari. Yhdessä oli kuollut ihminen.
Tolppa on tänään vaihdettu uuteen. Näppärästi asia on hoidettu, kun on ollut vain yksi alle puolen tunnin sähkökatkos.

Elämää kuuluu elää, ei suorittaa ja jos ei oma äly riitä, käytä tekoälyä
Re: Autoilu Thaimaassa
Lomalla tuli sahattua autolla aika reippaasti. En katsonut kilsoja, mutta varmasti yli 4000 kilsaa tuli sahattua. Pääsääntöisesti liikenne sujuu ihan hienosti. Tiettyjä outouksia tuonne tietysti osuu. Vaikka tietä saa yleensä hyvin, niin välillä pisti silmään se, että vasemman puoleisin kaista saattoi olla pitkältä matkalta tyhjä ja sitten rekat ohittavat toisiaan kolmekin rinnakkain. Phuketin suuntaan mennessä kiinnitin huomiota, että todella moni linja-auto otti heti oikean puolimmaisen kaistan, vaikka tie olisi tyhjä. Joku kumma taipumus on mennä sinne ”ohituskaistalle”. Nämähän sitten aiheuttavat sen, että on pakko ohittaa vasemmalta. Ja kun on neljä kaistaa suuntaansa, niin monesti sitten porukka ohittelee sitä kaistaa myöden, mikä on tyhjänä. Paikalliset Palanderit sitten sukkuloivat kaikilla mahdollisilla kaistoilla. Peileihin saa katsoa tiiviisti, ettei tule törmäyksiä jonkun torpedon kanssa, kun itse on lähdössä vaihtamaan kaistaa.
Koska liikenne ei toimi edes kotimaassa siten, että ei jäätäisi hissuttelemaan sinne vasemmalle kaistalle, niin en edes haaveile siitä, että Thaimaassa liikenne toimisi paremmin.
Kaiken kaikkiaan liikenne sujuu melko selkeästi. Tiettyjä suhareita on aina liikenteessä, mutta muuten homma sujuu aika lailla hyvässä yhteisymmärryksessä. Thaimaassa on helppo ajaa autolla, joten sitä ei tarvitse jännittää.
Tällä kertaa taisin näyttää vain kerran aikeeni kaistanvaihdosta pyyhkijöillä. Nyt taas kotimaassa tein saman kertaalleen. On se perhana, kun pitää viiksien olla väärässä järjetyksessä. Paitsi Bemareissa ja mersuissa ne vissiin on ”oikeilla” paikoillaan.
Koska liikenne ei toimi edes kotimaassa siten, että ei jäätäisi hissuttelemaan sinne vasemmalle kaistalle, niin en edes haaveile siitä, että Thaimaassa liikenne toimisi paremmin.
Kaiken kaikkiaan liikenne sujuu melko selkeästi. Tiettyjä suhareita on aina liikenteessä, mutta muuten homma sujuu aika lailla hyvässä yhteisymmärryksessä. Thaimaassa on helppo ajaa autolla, joten sitä ei tarvitse jännittää.
Tällä kertaa taisin näyttää vain kerran aikeeni kaistanvaihdosta pyyhkijöillä. Nyt taas kotimaassa tein saman kertaalleen. On se perhana, kun pitää viiksien olla väärässä järjetyksessä. Paitsi Bemareissa ja mersuissa ne vissiin on ”oikeilla” paikoillaan.
- der Bomber
- Viestit: 16219
- Liittynyt: 4.7.2008 22:03
Re: Autoilu Thaimaassa
Tuli Suomessakin laitettua vielä pyyhkijät päälle vuokra-Audista pari viikkoa sitten, vaikka thaikkureissusta jo kuukausi. Toki en ajanut Euroopassa autoa tuossa välissä.PJE67 kirjoitti: ↑2.2.2024 20:47 Kaiken kaikkiaan liikenne sujuu melko selkeästi. Tiettyjä suhareita on aina liikenteessä, mutta muuten homma sujuu aika lailla hyvässä yhteisymmärryksessä. Thaimaassa on helppo ajaa autolla, joten sitä ei tarvitse jännittää.
Tällä kertaa taisin näyttää vain kerran aikeeni kaistanvaihdosta pyyhkijöillä. Nyt taas kotimaassa tein saman kertaalleen. On se perhana, kun pitää viiksien olla väärässä järjetyksessä. Paitsi Bemareissa ja mersuissa ne vissiin on ”oikeilla” paikoillaan.
Re: Autoilu Thaimaassa
Itsellä edelleen kyllä epäselvää, kun tuolla kaupungissa ajelen. Risteys, missä kenelläkään ei ole liikennemerkkejä. Suomessa oikealta tuleville annetaan tietä.
Kysyin tänään kuskina olevalta henkilöltä, että miten tässä toimitaan... Vastaus oli, että ne, jotka ajaa päätietä, menee ensin... Jepsjeps, mutta kun ei noilla pikkukaduilla mielestäni ole mitään päätietä. Kumpikin on yhtä pieni/suuri.
Pitääkö siis oikeasti antaa vasemmalta tuleville etuajo-oikeus?
Tällä hetkellä menen fiiliksillä ja varmaan jatkossakin, jos tuntuu, että voin mennä, menen
Kysyin tänään kuskina olevalta henkilöltä, että miten tässä toimitaan... Vastaus oli, että ne, jotka ajaa päätietä, menee ensin... Jepsjeps, mutta kun ei noilla pikkukaduilla mielestäni ole mitään päätietä. Kumpikin on yhtä pieni/suuri.
Pitääkö siis oikeasti antaa vasemmalta tuleville etuajo-oikeus?

Tällä hetkellä menen fiiliksillä ja varmaan jatkossakin, jos tuntuu, että voin mennä, menen

Re: Autoilu Thaimaassa
Sekin oli hauska katsoa, kysyin, pitääkö käyttää vilkkua, kun poistuu liikenneympyrästä. Kuski oli hiljaa, takapenkiltä tuli, että joo, pitää.
Seurasin ajoa, kertaakaan ei kyllä vilkkua käyttänyt liikenneympyrästä poistuessa, ellei ollut risteys heti ympyrän jälkeen, minne piti kääntyä.
Ohitukset yhtenäisellä sulkuviivalla jne.
Mutta ajoi sujui hemmetin hyvin ja ilman mitään tukoksia. Ehkäpä näin parempi, antaa kuskien soveltaa?
Seurasin ajoa, kertaakaan ei kyllä vilkkua käyttänyt liikenneympyrästä poistuessa, ellei ollut risteys heti ympyrän jälkeen, minne piti kääntyä.
Ohitukset yhtenäisellä sulkuviivalla jne.
Mutta ajoi sujui hemmetin hyvin ja ilman mitään tukoksia. Ehkäpä näin parempi, antaa kuskien soveltaa?
Re: Autoilu Thaimaassa
Kannatta vain ajaa, toki varovaisesti mutta kuitenkin rohkeasti! Ei pidä nöyristellä mutta pitää ymmärtää antaa muillekin tilaa ruuhkassa. Loppujen lopuksi melkein parempi kuin Suomessa, jossa ei millään anneta periksi, jos on oikeus mennä! Ja sitten liikenne on aivan sumpussa!
Tee laatua tänään niin on töitä huomennakin!
Re: Autoilu Thaimaassa
Samaa mieltä, kyllä tuo liikenne Thaimaassa hyvin joustavaa. Suomi ihmisillä esim. Bangkokin liikenne pysähtyisi täysinTomYam kirjoitti: ↑3.2.2024 1:55 Kannatta vain ajaa, toki varovaisesti mutta kuitenkin rohkeasti! Ei pidä nöyristellä mutta pitää ymmärtää antaa muillekin tilaa ruuhkassa. Loppujen lopuksi melkein parempi kuin Suomessa, jossa ei millään anneta periksi, jos on oikeus mennä! Ja sitten liikenne on aivan sumpussa!

Tosin siellä on paljon typeryksiä joukossa.
Paljon tarkempana pitää olla.
กาย
Re: Autoilu Thaimaassa
Useimmin se vasemman puoleinen kaista on niin kuoppainen, kun painavat rekat yms se pilanneet ja siksi ajellaaa tasaisemmalla oikeanpuoleisella kaistaila...
Keep EXCELing
@Kunde
@Kunde
Re: Autoilu Thaimaassa
Kannattaa vaan väistellä kaikkea mikä liikkuu..Markki kirjoitti: ↑2.2.2024 21:06 Itsellä edelleen kyllä epäselvää, kun tuolla kaupungissa ajelen. Risteys, missä kenelläkään ei ole liikennemerkkejä. Suomessa oikealta tuleville annetaan tietä.
Kysyin tänään kuskina olevalta henkilöltä, että miten tässä toimitaan... Vastaus oli, että ne, jotka ajaa päätietä, menee ensin... Jepsjeps, mutta kun ei noilla pikkukaduilla mielestäni ole mitään päätietä. Kumpikin on yhtä pieni/suuri.
Pitääkö siis oikeasti antaa vasemmalta tuleville etuajo-oikeus?![]()
Tällä hetkellä menen fiiliksillä ja varmaan jatkossakin, jos tuntuu, että voin mennä, menen![]()

huonokin reissu voittaa hyvät kotiolot.
Re: Autoilu Thaimaassa
Tänäänkin pari kertaa: tietyö, mikä sulkee toisen kaistan. Ei siitä varoiteta ennakkoon merkeillä. Ensimmäinen varoituspuomi tai -porsas on kaivetun kuopan reunalla.
Onpa niinkin, että heti mutkan jälkeen huomaat kaistasi suljetun ja edessäsi kaivannon.
Onpa niinkin, että heti mutkan jälkeen huomaat kaistasi suljetun ja edessäsi kaivannon.
Re: Autoilu Thaimaassa
Varmaan on paikoitellen niinkin, mutta mitä itse pari kertaa menin ohi rekoista vasemmalta, niin kaista oli hyvässä kunnossa, eli se kaistan huono kunto ei ollut silloin syynä. Toki sitä joutui ajelemaan vasemmalla kaistalla myös silloin kun tuli liittymästä tai huolttikselta.
Yksi motiivi voi olla antaa tietä sivusta tuleville, mutta ihan joka paikassa ei sekään käy järkeen.
Eikä tuo nyt iso murheen aihe ollut.
Yksi asia mikä kiinnitti huomion on se, että kun on oikean puolimmaisella kaistalla 120 km/h rajoitus 100 km/h miniminopeudella, niin sinne puskee kanssa kalustoa ajelemaan 70-80 km/h nopeudella. Eivät kyllä yleensä matele pitkään siinä, mutta kuitenkin.
Re: Autoilu Thaimaassa
Kaikkia isompia autoja kannattaa väistellä. Tulevat ne sitten mistä tahansa.Markki kirjoitti: ↑2.2.2024 21:06 Itsellä edelleen kyllä epäselvää, kun tuolla kaupungissa ajelen. Risteys, missä kenelläkään ei ole liikennemerkkejä. Suomessa oikealta tuleville annetaan tietä.
Kysyin tänään kuskina olevalta henkilöltä, että miten tässä toimitaan... Vastaus oli, että ne, jotka ajaa päätietä, menee ensin... Jepsjeps, mutta kun ei noilla pikkukaduilla mielestäni ole mitään päätietä. Kumpikin on yhtä pieni/suuri.
Pitääkö siis oikeasti antaa vasemmalta tuleville etuajo-oikeus?![]()
Tällä hetkellä menen fiiliksillä ja varmaan jatkossakin, jos tuntuu, että voin mennä, menen![]()
Oikeasti tuolla toimii yhteispeli yllättävän hyvin. Kunhan näyttää keulaa, että nyt meinasin mennä minä, niin hyvin saa tilaa.
Minun perusperiaate on se, että en juuri luota sokeasti kehenkään liikenteessä. Ainakaan jos ajan mopolla. Jos jostain risteyksestä pilkistää kulkuneuvon keula, niin varaudun siihen, että se tyyppi voi tunkea siihen eteen. Jos ajaa mopolla, niin monesti autot tunkevat surutta siihen eteen.
Re: Autoilu Thaimaassa
Usein läheltä piti tilanteita tulee kun olet ennakoinut ja siirtynyt ohittamaan oikeaa kaistaa pitkin niin siitä vasemman kaistan jonosta ilman vilkkua,ilman peiliin katsomista joku ääliö kääntää sun eteen ja aiheuttaa vaaratilanteen.Näitä osaa jo varoa kun niitä tarpeeksi monta tilannetta tullut eteen.
Varsinkin rekkakuskeilla on tälläinen tyyli.
Varsinkin rekkakuskeilla on tälläinen tyyli.
Elämää kuuluu elää, ei suorittaa ja jos ei oma äly riitä, käytä tekoälyä
Re: Autoilu Thaimaassa
Jeps, noin pyrin menemään itsekkin, trust no-one.PJE67 kirjoitti: ↑3.2.2024 10:36 Minun perusperiaate on se, että en juuri luota sokeasti kehenkään liikenteessä. Ainakaan jos ajan mopolla. Jos jostain risteyksestä pilkistää kulkuneuvon keula, niin varaudun siihen, että se tyyppi voi tunkea siihen eteen. Jos ajaa mopolla, niin monesti autot tunkevat surutta siihen eteen.
Mopolla kaikki on vain helpompaa verrattuna kun ajaa tankkiautolla. Jää kuolleita kulmia jne. Silloin täytyy jo vähän luottaa siihen, että muut väistää. Ainakin ne pienemmät. Mutta sitten jos kolahtaakin, kuka oikeassa. Sen takia noi väistämissäännöt mietityttää.
Tykkään niin paljon siitä, että vasemmalle saa kääntyä punaisilla,kunhan varoo vähän.
Re: Autoilu Thaimaassa
Minulla on sellainen käsitys, että vasemmalta tulevalle pitää antaa tietä, jos hän ajaa suoraan risteyksen yli. Jos hän kääntyy, niin silloin vasemmalta tulija on väistämisvelvollinen. Tuo on aivan älytön sääntö, mutta kun Thaimaasta on kyse, niin ei mikään ihme.Pitääkö siis oikeasti antaa vasemmalta tuleville etuajo-oikeus?
T-risteyksessä kääntyvä on väistämisvelvollinen. Aina ei ole selvää, onko kyseessä T-risteys vai Y-risteys.
Re: Autoilu Thaimaassa
Näin on tuossa käynyt. Vakuutus korvasi alle jääneen mopon ja sähkötolpan. Autoa ei korvattu, koska kuskilla ei ollut ajokorttia, ainakaan voimassa olevaa. Auto on poliisilaitoksen luona eikä sitä kannata korjata.Luulisi et pick up on vakuutus ja sehän korvaa kun alkoholilla ei osuutta kolareihin kuten poliisiraporteista käy ilmi
Re: Autoilu Thaimaassa
Täydelllinen TIT, This Is Thailand ohjeet.Kari69 kirjoitti: ↑3.2.2024 17:40Minulla on sellainen käsitys, että vasemmalta tulevalle pitää antaa tietä, jos hän ajaa suoraan risteyksen yli. Jos hän kääntyy, niin silloin vasemmalta tulija on väistämisvelvollinen. Tuo on aivan älytön sääntö, mutta kun Thaimaasta on kyse, niin ei mikään ihme.Pitääkö siis oikeasti antaa vasemmalta tuleville etuajo-oikeus?
T-risteyksessä kääntyvä on väistämisvelvollinen. Aina ei ole selvää, onko kyseessä T-risteys vai Y-risteys.

Mutta jeps, noin ne menee. Soveltamalla ja jos saa auton nokan tarpeeksi eteen, yleensä saa tilaa.
Re: Autoilu Thaimaassa
Kiitos Kari hyvästä vastauksesta, joka on ensimmäinen ymmärrettävä näkemäni vastaus tähän ikuisuuskysymykseen. Olen joskus yrittänyt kysyä sitä paikalliselta harvinaisen rauhalliselta naiselta, joka ei ajele normaalilla kamikaze-tyylillä, mutta ei hänkään edes ymmärtänyt kysymystäni. Häneltä sain irti, että ilmeisesti ensimmäisenä risteykseen tuleva saa mennä ensin, ja tietysti isompi ensin.
Tuohon vasemmalla kaistalla ajeluun arvelen selitykseksi sitä, että kuoppaisemman asvaltin lisäksi vasemmalla on jos jonkinlaista hitaampaa kulkijaa mopoista koiriin ja sivuvaunumopoihin, puoliksi pientareelle/puoliksi kaistalle pysäköityjä, puolirikkonaisia autoja jne. ja oikealla kaistalla on sen vuoksi rauhallisempaa menoa ja vähemmän varottavaa, paitsi tietysti u-käännösten tekijät, joilla on periaate, että kyllä se tulija väistää jos vaan itse saa nokan eteen. Jos kaistoja on kolme, usein keskimmäinen on rauhallisin, koska on vähiten kääntyjiä ja liittyjiä.
Tuohon vasemmalla kaistalla ajeluun arvelen selitykseksi sitä, että kuoppaisemman asvaltin lisäksi vasemmalla on jos jonkinlaista hitaampaa kulkijaa mopoista koiriin ja sivuvaunumopoihin, puoliksi pientareelle/puoliksi kaistalle pysäköityjä, puolirikkonaisia autoja jne. ja oikealla kaistalla on sen vuoksi rauhallisempaa menoa ja vähemmän varottavaa, paitsi tietysti u-käännösten tekijät, joilla on periaate, että kyllä se tulija väistää jos vaan itse saa nokan eteen. Jos kaistoja on kolme, usein keskimmäinen on rauhallisin, koska on vähiten kääntyjiä ja liittyjiä.