1,2. 90-luvun aikana useampi hyvä tuttu vieraili Thaimaassa, minä panostin työhön, uraan, harrastukseen ymv asioihin ja ihmettelin oikeasti miksi noi kaverit kehuvat niin kovasti lomailua. Minun matkani olivat vain työmatkoja tai harrastukseen liittyviä urheilureissuja. Lähettelivät tekstiviestejä Helsinki-Vantaalta, että ovat Thaimaahan menossa ja yrittivät ilmeisesti saada minua jotenkin kateelliseksi.. Jopa silloinen vaimokekokelaskin kävi kerran lomalla Thaimaassa, mutta ei minua kiinnostanut mukaan lähteä, olihan sitä töitä Suomessa. Kehui kovasti matkan jälkeen maata. Mitäs siinä Thaimaassa muka niin ihmeellistä on ajattelin itse? Myönnän, että olin kyllä hyvin ennakkoluuloinen esim. seksimatkailun suhteen, suomalaiset propaganda tiedotusvälineet olivat minut aivopesseet tässä suhteessa. Kuitenkin tuossa porukassa oli pari kaveria, joita arvostin ihmisinä. Toinen näistä sitten pyysi reissuun joskus vuosituhannen vaihteessa. Oli käynyt pari kertaa aikaisemmin Phuketissa. Olin itse poikamiehistynyt tässä vaiheessa ja ajattelin, että minullahan on useamman vuoden lomat käyttämättä, säästöjä tilillä, niin mikä ettei, lähdetään käymään nyt sitten Thaimaassa lomalla. Pomokin oli jo vihjaillut pitempään, että kyllä sun olis parempi lähteä lomalle, ettet homehdu tänne työmaalle..
3. Ensimmäinen muisto on se kuuma seinä, jota vasten kävelin lentoasemalta ulos astuttuani. Sen tunteen jälkeen en ole sietänyt Suomen ilmastoa kuin ne molemmat lämpimät kesäpäivät. Enkä usko enää, että ulkona suoritettavassa kesälaji urheilussa suomalainen voi pärjätä.
4. Loma oli todella onnistunut, oikeasti en noin kolmen viikon aikana miettinyt työasioita hetkeäkään. Olin täysin hämmästynyt kaikesta kokemastani, lisäksi kävi niin onnellisesti, että törmäsin hyvin vanhaan ystävääni Thaimaassa tällä ekalla reissulla ja muutamaan vuoteen emme olleet tekemisissä olleetkaan. Näiden kahden ystäväni kanssa sitten todella otimme lomasta kaiken irti. Valitettavasti vain olin tehnyt suurimman mahdollisen virheen, tästä porukasta minä lähdin pari päivää ennen muita kotiin, kun olin reissua varatessani ajatellut, että on muka kiire töihin. Voi autuas sitä tunnetta, kun viimeisenä iltanani odottelin minibussin saapumista ja kaverit vieressä naureskelivat jäädessään vielä paikalle. Tippa siinä meinasi karunkin miehen linssiin tulla. Beneä lainaten, ei ollutkaan kiva palata kotiin... Onneksi kokeneemmat kaverit osasivat sanoa tuon legendaarisen lauseen, "muista, että Thaimaahan pääsee aina takaisin".
5. Toiseen reissuun lähdin 3 kuukautta ekan reissun päättymisen jälkeen. Ja suoraan Chiang Maihin Songkraniin, täydellinen rentoutuminen on ajatukseni tuosta reissusta CM:ään.
Tuon ensimmäisen reissun jälkeen olen sitten käynyt muutaman kuukauden välein ja tuhlannut niitä vuosien varrella kerääntyneitä lomia. Tällä hetkellä on ensimmäisen kerran tilanne ekan reissun jälkeen, ettei ole edes suunnitelmaa seuraavasta reissusta ja se vaivaa pahasti mieltä. Hieman tekisi mieli kiertää jotakin kautta, nähdä jotakin muutakin, mutta siten, että reissu päättyisi Thaimaahan, johon sitten jäisi joksikin aikaa...
Jaa, ne työt, no ei ne enää paljon kiinnosta, kun ajatukset pyörivät kaakkois-aasiassa...
//vlahti