Tässä thaimaalaisen autokortin koerata. Numerolla yksi on stop and go testi eli tuohon jalkakäytävän reunalle pitää ajaa noin 20 cm etäisyydelle ja molemmat pyörät samalla tasolla sekä auton etuosa pysäytysviivalla.
Vieressä kakkosrata ja on vaikeampi pickupilla kuin Micralla. Eikä tasoitusta anneta. Ajetaan keppien välistä ja sitten peruutetaan takaisin.
Takimmainen eli pujottelurata on mopoille. Olisi ollut kiva kokeilla autolla. Oikealla takana on "lankku" ja sitä pitkin pitäisi pystyä ajamaan. Yksi falle veti 30-40 kertaa pudoten koko ajan ja sen jälkeen saatiin lopulta kiinni, kun ei nähnyt eikä kuullut mitään, vaan ajoi ympyrää. Onneksi ei saanut korttia.
Tuolla taustalla on mäkilähtötesti, mutta automaattivaihteisella sitä ei tarvitse tehdä...
Alla taskuparkkipiste ja pickupilla on pidennetty rata. Jos ei ole pickup, niin aivan sama onko mopoauto vaiko jenkkilaiva pituuden suhteen. Taskuparkin kaikki tietävät. Pitää mennä max 7 kertaa vaihdekeppiin koskien. Tuota opeteltiin eniten ja tyttö osasi sen ihan ok harjoituksissa, mutta tositilanteessa aivot jäivät kotiin eikä ekasta kerrasta tullut mitään. Toisella kertaa sentään oli järkevämpää toimintaa, mutta edelleen hirveä jännitys päällä. Kolmannella kerralla teki kolme täydellistä taskuparkkia, mutta keskeytti jättäen vain renkaat suoristamatta (olisi ollut hyväksytty). Ajoi takaisin alkuun ja yritti uudelleen kaksi kertaa, kolmannella kerralla sitten tuli ok ja suoristi renkaat. Sai luvan jatkaa hyväksytyn parkin jälkeen ja kaatoi kepin, kun koskenut kuusi kertaa vaihdekeppiin eikä ollut varaa ottaa taakse. Tosielämässähän saa niin tehdä. Lähti suoraan ilman tilaa kääntymään. Tutkinnon vastaanottajan kanssa juteltiin aika paljon ja oli samaa mieltä, että osaa todella hyvin pysäköidä, mutta ne aivot... neljännellä kerralla ohjeistin, että saa ajaa hieman heikomminkin eli ei tarvitse täydellistä suoritusta tehdä. Ajoi sitten enemmän vinossa ruutuun ja suoristi sisään sekä peruutti keskelle. Lähti sitten luvan saatuaan nätisti ruudusta.
Tuli useampi kymmenen kokelasta seurattua ja tyttö oli sieltä parhaasta päästä, jos ei paras. Ei ainakaan ollut poikittain ruudussa.

Ekan päivän falle kyllä oli kaikille paikallaolijoille parasta viihdettä. Arveltiin sitä, että pääseekö koskaan yli puolta metriä lankkua ja kummalle puolelle putoaa. Pääsi muuten kerran yli metrin.
Nuo testit mittaavat vain sitä, että pystyy poistumaan ajettuaan umpikujaan kykenemättä u-käännökseen, pysähtymään kaupungissa ja siten ei aiheuta liikennekaaosta ja näkeehän siinä hieman osaako kääntää rattia. Aika moni oli paikalla ilman minkäänlaista harjoittelua. Meillä tilanne alkoi, että tyttö kysyi saako autoa lainaksi. Minä, että olisi hyvä ajaa hieman ennen kuin menee oudolla autolla kokeeseen. Harjoiteltiin sitten noita kuvioita, kun ei ollut opetellut aikaisemmin, vaikka yksi tuttu olikin ajamaan opettanut.

Itsellä sentään ollut opetusluvat ja tutkinnon vastaanotto-oikeus Suomessa.
Mielenkiintoisin yksityiskohta, että vihreällä vilkkuvalolla pitää pysähtyä ja matkaa saa jatkaa vasta punaisen valon syttyessä. Ihan oikeasti.
Ps. Testitapahtumaa ei muuten saa kuvata. Tutkinnon vastaanottajan sana on siis ratkaiseva eikä voi näyttää poikkeavaa kuvamateriaalia.