Autoilu Thaimaassa

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja eagle »

whitesand kirjoitti: 5.2.2024 13:56 Kiitos Kari hyvästä vastauksesta, joka on ensimmäinen ymmärrettävä näkemäni vastaus tähän ikuisuuskysymykseen. Olen joskus yrittänyt kysyä sitä paikalliselta harvinaisen rauhalliselta naiselta, joka ei ajele normaalilla kamikaze-tyylillä, mutta ei hänkään edes ymmärtänyt kysymystäni. Häneltä sain irti, että ilmeisesti ensimmäisenä risteykseen tuleva saa mennä ensin, ja tietysti isompi ensin.
Muistaakseni sama sääntö Suomessakin eli ensiksi risteykseen tuleva saa mennä ensiksi. Voi olla muuttunut, mutta tuolla haetaan myös järkeä liikenteeseen eli ei pidä odottaa, että se pappa saa ajettua risteykseen saakka, kun ehtii itse juoda kahvit odottaessa.

Minulle on jäänyt mieleen "samanaikaisesti risteystä lähestyttäessä"...
passukatos
Viestit: 557
Liittynyt: 1.11.2013 19:12
Paikkakunta: Senangkhanikhom

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja passukatos »

Itse ajan aina Thaimaan tyylin "jokainen osapuoli on jossain määrin syyllinen", eli hissun kissun.
yamox
Viestit: 3445
Liittynyt: 10.8.2004 18:26

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja yamox »

Markki kirjoitti: 3.2.2024 18:43
Kari69 kirjoitti: 3.2.2024 17:40
Pitääkö siis oikeasti antaa vasemmalta tuleville etuajo-oikeus?
Minulla on sellainen käsitys, että vasemmalta tulevalle pitää antaa tietä, jos hän ajaa suoraan risteyksen yli. Jos hän kääntyy, niin silloin vasemmalta tulija on väistämisvelvollinen. Tuo on aivan älytön sääntö, mutta kun Thaimaasta on kyse, niin ei mikään ihme.

T-risteyksessä kääntyvä on väistämisvelvollinen. Aina ei ole selvää, onko kyseessä T-risteys vai Y-risteys.
Täydelllinen TIT, This Is Thailand ohjeet. :mrgreen:
Mutta jeps, noin ne menee. Soveltamalla ja jos saa auton nokan tarpeeksi eteen, yleensä saa tilaa.
Thaikku exältä kun kysyin että kuka saa mennä ensin, oli vastaus ”up to you” :lol:
Avatar
pasina
Viestit: 2599
Liittynyt: 13.3.2015 10:20

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja pasina »

Thaimaassa ajaessa on se huonopuoli, että vaikka itse osaisitkin lähes kaikki liikennesäännöt niin 99% muista tienkäyttäjistä ei osaa. Enkä väitä, että minäkään tietäisin läheskään kaikkia, mutta olen kuitenkin pyrkinyt väistämisvelvollisuus jutut yms selvittämään. Aikalailla turhanpäiväistä kuitenkin. Justiinsa tuli Pattiksella 62v hollantilainen pappa puskuriin. Kääntyi suoraan menevältä kaistalta mopolla oikealle ja meikäläisen eteen. Onneksi startattiin valoista niin ei henkilövahinkoja. Sukhumvitilta Jompparille, jossa 2 kääntyvää kaistaa. Upposi kivasti jalkatappi auringossa käryävään puskuriin. Tarjosi 5000 batia, joka ei tietenkään meikälle käynyt. Takuunalainen auto kuitenkin ja tuolla hinnalla ei marmorilla tehdä mitään edes Thaimaassa. Pelkäsi kyttiä. Olen muutaman vastaavan setvinyt aikaisemmin ja tiesin, että kyttiä ei edes tarvita koko touhussa, jos papalla on asiallinen ajokortti. Jos ei olisi ollut niin kytät olisi pitänyt soittaa, muuten eivät anna sitä korjauslappua yhtiöltä tai Thanachart ei ainakaan anna. Eipä sillä mitään käsitystä ollut miten tulee toimia, joten soitin sitten oman vakuutusyhtiön ukon paikalle ja ihmeteltiin vuokraskootterin papereita ja löytyi sieltäkin numero niin vähän joudutti asian setvimistä. Vakuutus ukot tuli paikalle ja setvi sopan ja lappu mulle vastapuolen yhtiöltä kouraan, jolla Nissanille korjaileen. 20 kilon setti oli uuspuskuri+sumari yms. Skootteriin ei tainnut pientänaarmua lukuunottamatta tulla mitään niin ei tästä edes tolle ukolle mitään kuluja tule. Vuokraaja tietty jotain naarmusta voi vaatia. Kyllä nääkin hommat täälä asiallisesti hoituu, kun vaan ajelee asiallisilla korteilla,vakuutukset ja ukko kondiksessa.
Liitteet
seniili puskurissa.PNG
seniili puskurissa.PNG (652.78 KiB) Katsottu 598 kertaa
Mackmyra
Viestit: 4593
Liittynyt: 6.9.2021 22:22

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Mackmyra »

Mulle kanssa vakuutusyhtiön ukko sanoi et aina ensin soitat hänelle niin hommat hoituu.Parempi niin kun turha siinä itse alkaa säätämään vaikka olisit syyllinen kolariin
Elämää kuuluu elää, ei suorittaa
Avatar
pasina
Viestit: 2599
Liittynyt: 13.3.2015 10:20

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja pasina »

Joo kyllä on joka kerta näissä mun häslingeissä molempien osapuolien vakuutusyhtiöiden edustajat tulleet paikalle. Ja jos haluat korjauksen ns. virallisesti vakuutuksen piikkiin niin se lappu on oltava missä runkonumero otettu sellasella teipillä siihen lappuun mukaan. Ja ne vakuutusyhtiön edustajat tekee kytille ilmotuksen kyttälaitokselle näistä, jos vakuutusyhtiön piikkiin korjataan. Sen takia kuvataan ajokortit.
Avatar
pasina
Viestit: 2599
Liittynyt: 13.3.2015 10:20

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja pasina »

Tämän näköinen on se runkonumerosta otettu jäljennys. Hondalla ja Nissanilla korjaillut näitä ja katsovat aina ensiksi, että tämä numero täsmää ennen kun mitään alkaa tapahtumaan. Tämäkin inffona, jos joku ei tiennyt. Kannattaa olla oman vakuutusyhtiön numero tallennettuna luuriin ja sinne kun soittaa ja kertoo sijainnin niin ei tarvi itse enää tehdä mitään. Suurinosa farangeista ei valitettavasti omaa mitään käsitystä miten näissä pitää toimia ja soitellaan sitten hädissään tyttöystäville, vaimoille ja vaikka mille tirehtööreille :D Hölmöimmät uskovat niitä tornihuhuja, että falle aina syyllinen. Ei ole. Oma vakuutusyhtiö lähtökohtaisesti ei halua viuluja maksaa. Thanachart Insurancelta tullut aina englantia asiallisesti puhuva vakuutusduunari paikalle, jos falle osallinen. Paljon kun liikuskelee niin kyllä näitä pikku tällejä tulee. Pääasia ettei henkilövahinkoja tule kenellekkään. Romua saa aina uutta tai parsittua kasaan. Nykyään nämä arkisetkin asiat sujuu kätevästi, kun tuli tehtyä päätös jo vuosia sitten hoitaa nämä kaikki asiat aina itse, että oppii maan tavat. Edellinen kolari oli thaikun kanssa niin kyllä me ihan kohtuullisesti saatiin thaimaaksikin asiat hoidettua, kun vastapuoli ei englantia puhunut. Toimi myös asiallisesti eikä kiistänyt tai alkanut mitään vänkäämään.
Liitteet
runkonumero.PNG
runkonumero.PNG (102.55 KiB) Katsottu 582 kertaa
Boston57
Viestit: 2080
Liittynyt: 11.3.2021 11:44

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Boston57 »

Onko tuo auto aivan paperia? Kahdenkympin korjaus kun mopoon ei tullu kuin naarmu.
Avatar
pasina
Viestit: 2599
Liittynyt: 13.3.2015 10:20

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja pasina »

Boston57 kirjoitti: 5.3.2024 9:53 Onko tuo auto aivan paperia? Kahdenkympin korjaus kun mopoon ei tullu kuin naarmu.
Muovipuskuri auringon paisteessa kyllä painuu sisään todella helposti ei sillä ole merkin kanssa mitään tekemistä. Metalli jalkatappi tuohon upposi. Tuo kyllä pullautettiin kopauttamalla takaisin ja palasi lähes täydellisesti muotoonsa ja sitä ei olisi erottanut jos ei osaisi katsoa osumakohtaa. Ajeltiin viikko näin, että saivat tilattua puskurin ja rämmäleet vaihdettavaksi. En tietenkään hyväksy pari vuotta vanhaan autoon mitään rävellyskorjauksia. Osuma oli niin kevyt, että sen nippanappa autossa sisältä havaitsi. Koelautakamerastakin näkyy, että mopo heilahtaa vain hitusen.
swissman
Kannattajajäsen
Viestit: 3754
Liittynyt: 1.5.2009 20:38
Paikkakunta: Hamina/Rayong

Re: Autoilu Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja swissman »

pasina kirjoitti: 5.3.2024 10:15
Boston57 kirjoitti: 5.3.2024 9:53 Onko tuo auto aivan paperia? Kahdenkympin korjaus kun mopoon ei tullu kuin naarmu.
Muovipuskuri auringon paisteessa kyllä painuu sisään todella helposti ei sillä ole merkin kanssa mitään tekemistä. Metalli jalkatappi tuohon upposi. Tuo kyllä pullautettiin kopauttamalla takaisin ja palasi lähes täydellisesti muotoonsa ja sitä ei olisi erottanut jos ei osaisi katsoa osumakohtaa. Ajeltiin viikko näin, että saivat tilattua puskurin ja rämmäleet vaihdettavaksi. En tietenkään hyväksy pari vuotta vanhaan autoon mitään rävellyskorjauksia. Osuma oli niin kevyt, että sen nippanappa autossa sisältä havaitsi. Koelautakamerastakin näkyy, että mopo heilahtaa vain hitusen.
Muovillakin on "muisti" eli kun tuollaisen painauman pullauttaa takaisin nopeasti niin palaa takaisin lähes alkuperäiseen muotoonsa, vielä jos vähän lämpöpuhaltimella avittaa.. Muutaman päivän kuluttua asia menee paljon hankalammaksi.
Tokihan kannattaa uudehkoon autoon korjauttaa ihan kunnolla kuten tässäkin tapauksessa.
Sattuneesta syystä näitä joutunut paljon näkemään ja joskus päällepäin mitättömän näköinen juttu paisunut isommaksi kuin uskoisikaan. Tuollainen muovipuskuri saattaa käväistä joskus syvälläkin ja palata takaisin itsestään, puskurin takana on nykyään paljon elektroniikkaa, antureita, boxeja, kameroita jäähdyttimiä...
Kallista tavaraa.
huonokin reissu voittaa hyvät kotiolot.
Vastaa Viestiin