matkalaukku lukkoon?
matkalaukku lukkoon?
Lähtö olisi edessä aika pikapuoliin, ja nyt sitten jäi mietityttämään tuo matkalaukun kohtalo. Siinä on numerolukko, jonka periaatteessa voisin ihan hyvin jättää lukitsematta. Laukun sivuilla on kummallakin puolella laukun omat sulkemismekanismit, joista tajusin äsken, että nehän aukeavat tosi helposti, jos niihin joku kolahtaa. Eli käytännössä laukku levähtää helposti auki. Niihin on kuitenkin ns avaimet, joilla ne pitäisi lukita.
Eli voiko ne laittaa kuitenkin "lukkoon", vai pitäisikö vaan laittaa hihna ympärille ja toivoa parasta? Nykyäänhän kai on ohje, että ei mielellään lukittaisi?
Mites kokeneemmat matkaajat, neuvoja?!
Eli voiko ne laittaa kuitenkin "lukkoon", vai pitäisikö vaan laittaa hihna ympärille ja toivoa parasta? Nykyäänhän kai on ohje, että ei mielellään lukittaisi?
Mites kokeneemmat matkaajat, neuvoja?!
Re: matkalaukku lukkoon?
Tutkittiin laukkua uudestaan, ehkä ne ei niin herkät ole aukeamaan kuin eka ajattelin, mutta en nyt ihan niiden varaan laskisi..Taruha kirjoitti:Laukun sivuilla on kummallakin puolella laukun omat sulkemismekanismit, joista tajusin äsken, että nehän aukeavat tosi helposti, jos niihin joku kolahtaa. Eli käytännössä laukku levähtää helposti auki. Niihin on kuitenkin ns avaimet, joilla ne pitäisi lukita.
- Lasse
- Pohjois-Thaimaan ajajat
- Viestit: 33746
- Liittynyt: 15.12.2003 11:22
- Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
- Viesti:
Kävin just kaivamassa kellarista matkalaukun, laukun molemmilla sivuilla lukko, päällä numerolukko ja kaksi muuta lukitusta. Käyn ostamassa varoiksi laukun ympärille vielä leveän hihnan. Numerolukkoa enkä avaimia tule käyttämään lukituksissa koska kentällä voivat murtaa laukun lukitukset jos laukku on lukossa ja jostain syystä on tarvetta mennä katsomaan laukun sisältöä.
Toivoa parasta? meinaatko vielä että hihnaa käyttämällä laukku leviää kuin jokisen eväät?
Toivoa parasta? meinaatko vielä että hihnaa käyttämällä laukku leviää kuin jokisen eväät?

FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
- mikrobitti
- Viestit: 4174
- Liittynyt: 11.10.2004 21:10
- Paikkakunta: Espoo
Pieni sähköjohtojen nippuside on ihan kätevä tapa "lukita" laukku vetoketujun vetimistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nippuside
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nippuside
Miten saat laukun perillä auki, stilettiähän ei saa kanniskella käsimatkatavaroissa?Peku kirjoitti:Minulla on tapana laittaa vyö laukun ympärille ja teipata vyön päät muutamalla kierroksella ilmastointiteippiä. Tämän jälkeen ei remmiä saa avattua kuin puukolla, stiletillä tai muulla teräaseella. Joku saa nähdä vaivaa jos meinaa ruveta repimään. On toiminut..


Se onkin povarissa.gunther kirjoitti:Miten saat laukun perillä auki, stilettiähän ei saa kanniskella käsimatkatavaroissa?Peku kirjoitti:Minulla on tapana laittaa vyö laukun ympärille ja teipata vyön päät muutamalla kierroksella ilmastointiteippiä. Tämän jälkeen ei remmiä saa avattua kuin puukolla, stiletillä tai muulla teräaseella. Joku saa nähdä vaivaa jos meinaa ruveta repimään. On toiminut..![]()

- som nam naa -
Tässä mallia matkalaukusta. Maksaa jonkun bahtin ja kestää.
Thaimaasta kotiin tullessa erittäin hyvä vaihtoehto.

Itse käytän noita ylläolevia sekä pehmeitä putkikasseja, lukitukseen nippusiteitä, ympärille matkalaukkuhihnoja ja Gsusteippiä. Ei lukkoja.
No, on mukana yksi kova lentolaukku ruumaan, jos "sattuu" olemaan lasitavaraa
Sen ympärille teippiä.
Thaimaasta kotiin tullessa erittäin hyvä vaihtoehto.
Itse käytän noita ylläolevia sekä pehmeitä putkikasseja, lukitukseen nippusiteitä, ympärille matkalaukkuhihnoja ja Gsusteippiä. Ei lukkoja.
No, on mukana yksi kova lentolaukku ruumaan, jos "sattuu" olemaan lasitavaraa

Kun väittelet idiootin kanssa pidä huolta, että hän ei tee samoin.
Normaalisti 20 kg, Finnairin sivuilta löytyy tarkemmat ehdot. Kesäkuussa tullessa matkalaukussa tavaraa 37kg, checkinnissä virkailija pyysi vain viemään laukun oversize hihnalle, ei lisämaksujaJudiana kirjoitti:Ei liity asiaan, mutta paljos tota matkatavaraa saa tuoda thaimaasta? Finskillä lennetään. Onko jotain tiettyä laukku määrää vai meneekö painon mukaan? Paljonko lisäkilot maksaa ja peritäänkö niitä maksuja yleensä?


Minunkin täytyy nähdä perillä sitä vaivaa jotta saan remmin irtiPeku kirjoitti:...Joku saa nähdä vaivaa jos meinaa ruveta repimään. On toiminut..

Toisaalta ison urheilukassini vetoketju on lukittu lukko & ketju yhdistelmällä, mikä viimeistään pysäyttää turva-/murtomiehen. Semmoinen omaehtoinen patentti on kyseessä

Ihmettelin itse kun pari vuotta sitten Hesassa olin just päässyt kentällä ensimmäisen oluen ääreen, kun kuuluttivat mua ja pyysivät takaisin turvatarkastukseen. sSiellä naisimmeinen pyysi avaamaan lukitun laukkuni ja tarkasti laukussa olleen vodkan alkoholiprosentin. Sit vaan laukku takas kiinni ja hyvää matkaa.Antero kirjoitti:Hienoa, että Pekulla on itseluottamus kohdillaan. On kuitenkin niin, että myös turvatarkastajat saavat ja myös aukaisevat millaiset lukot vaan.
Sen takia: Ei lukkoon mutta kunnolla kiinni.
Ihmettelen että juoksuttivat ihan kiusallaan. Eiks ton laukun olis turvahenkilökunta voinu itsekin avata ja sen pullon volumen tarkistaa?Laukku oli aika vanha eikä ollut ees mitään numerolukkoa...
Juuri noin minäkin toimin, majapaikassa laukku lukossa, lentokentällä laukku auki, paitsi jos joutuu menemään Pariisiin kautta.AroKani kirjoitti:Olen senverran paranoidi että lukitsen satavarmasti .
Ennen lähtöä hotellilla vielä laukku 100 % tyhjäksi ja tarkastan kaikki mitä pakkaan .
Sitten laukku on lukossa huoneessa lähtöön asti.
AK

Skype:juusot6886
http://www.turunsanomat.fiMitä tehdä, jos kapsäkki katoaa?
HANNU TUOMINEN
Yksi laukku sadasta katoaa lennoilla, mutta vain harvoin lopullisesti. Finnairilla katoaa väliaikaisesti kymmeniä laukkuja päivässä. Luku kuulostaa suurelta. Määrä ei kuitenkaan ole suuri, kun sitä vertaa Finnairin kokonaismatkustajamäärään, joka on yli kahdeksan miljoonaa matkustajaa vuodessa. Paljon matkustavalle laukun katoaminen osuu yleensä jossain vaiheessa kohdalle. Kun näin käy, pitää katoamisilmoitus tehdä heti lentokentän Lost and found -pisteessä. Ulkomailla tarvitaan silloin hieman kielitaitoa.
Kun laukku lähtee matkaan, se merkitään viivakoodilla lähtöselvityksessä. Laukun omistaja saa viivakoodista vastakappaleen, joka tulee säilyttää, kunnes on saanut laukkunsa määränpäässä takaisin. Laukut ohjataan oikeaan kohteeseensa pienimmillä lentoasemilla käsin, mutta suurilla asemilla työ tehdään optisesti. Koneet lukevat viivakoodeja ja ohjaavat laukut eteenpäin.
Katoamisilmoituksen antamisen jälkeen alkaa laukun ATK-pohjainen etsintä. Laukun ja matkareitin tiedot syötetään tietokoneelle, joka yhdistää kadonneet ja löydetyt matkatavarat automaattisesti. Kadonnut laukku paikallistetaan yleensä melko nopeasti. Omistaja saa laukkunsa takaisin ilmoittamaansa osoitteeseen tavallisesti vuorokauden sisällä. Mutta aina ei käy näin hyvin. Laukku on voinut lähteä yksin matkaan toiselle mantereelle ja saattaa palautua omistajalle vasta loman viimeisenä päivänä.
Jatkolennoilla riski kasvaa
Kun matkustajalla on jatkoyhteyksiä, riski laukun katoamiseen kasvaa, etenkin suurkaupunkien lentokentillä. Kun vaihtoaika on lyhyt ja kone on myöhässä, laukkuja ei ehkä ehditä siirtää koneesta toiseen. Riskiä voi pienentää, jos lähtöselvityksessä laukku merkataan kiireelliseksi. Pahimpia ajankohtia ovat lomakauden huiput, kuten pääsiäinen ja joulu.
Vain äärimmäisen harvoin laukku katoaa lopullisesti. Viivakoodi saattaa kadota, esimerkiksi kahvan irtoamisen takia. Jos laukussa ei ole omistajan osoitelappua ja yhteystietoja, on laukkua lähes mahdotonta palauttaa omistajalleen. Tässä tapauksessa erikoistuntomerkit, kuten tarrat tai poikkeuksellinen laukun väri saattavat auttaa laukun etsimisessä. Yhteystiedot kannattaa laittaa useampaan paikkaan, myös sisäpuolelle. Nykyisin suositellaan, että matkalaukku jätetään lukitsematta. Epäilyttävä laukku avataan turvatarkastuksen yhteydessä, oli se lukittu tai ei.
Lentoyhtiön vastuu vaatimaton
Menomatkalla ilman tavaroitaan jäänyt matkustaja saa lentoyhtiöltä ensiapua. Useimmat antavat asiakkailleen ensiapupakkauksen, joissa on muun muassa T-paita, sukat ja kosmetiikkaa sekä miehille yksinkertaiset parranajovälineet. Kovin hanakasti eivät lentoyhtiöt tätä palvelua mainosta, sitä pitää itse osata vaatia.
Jos matkalaukku katoaa lopullisesti, lentoyhtiö korvaa vain pienen osan. Loppuosan korvaa matkatavaravakuutus, mikäli matkustajalla sellainen on. Vakuutusyhtiölle ei kannata liioitella kadonneen laukun sisältöä, sillä yleensä laukku myöhemmin löytyy. Syntyy kiusallinen ongelma, kun laukussa ei olekaan vakuutusyhtiölle kadonneiksi ilmoitettuja tavaroita. Vaikka laukku ei katoakaan, kannattaa sen kunto tarkistaa heti määränpäässä. Lentoyhtiö korvaa lentomatkan aikana vaurioituneen laukun korjauskustannukset.
Nykyisin käsimatkatavaroihin ei saa pakata nestemäisiä tuotteita, esimerkiksi ennen turvatarkastusta tuliaisiksi ostettuja alkoholijuomia. Ruumaan menevä matkalaukku kannattaa pakata harkiten, sillä mitään helposti särkyvää ei korvata. Koneen ruumassa matkalaukusta valuvan punaviinin itselleen ja muille aiheutuvat vahingot rokottavat vain omaa kukkaroa.
Turun kentällä erikoisjärjestelyjä
Turun lentokenttä muuttuu vuorokauden viimeisten lentojen aikana "kylmäasemaksi", vain pakollinen minimihenkilökunta on paikalla. Kadonneen matkalaukun etsijät eivät saa henkilökunnalta apua. Pulaan joutuneen tulee itse täyttää katoamisilmoitus ja sujauttaa se Finnairin punaiseen postilaatikkoon. Yhteyttä voi ottaa maksulliseen palvelunumeroon tai toimistoaikana Finnairin ilmoittamaan numeroon.
SAS:n myöhäislennon asiakkaita varten tuloaulassa on käyntikortteja. Niistä selviää puhelinnumero, josta voi kysellä kadotettuja laukkujaan.
Erikoista Turussa on myös laukkujen purku koneesta. Kun kysymyksessä on Finnair Airbus -kone, kestää 123 matkustajan laukkujen purku ja kuljetus 50 metriä koneesta tuloaulan hihnalle yhtä kauan, kuin itse lento Helsingistä Turkuun. Koominen ongelma johtuu asianmukaisen purkukaluston puutteesta.
Julkaistu 27.6.2007 2:31:19
Tämä lienee ollut täällä jo aiemmin?