Polttoainelisät (HS, 26.9.05 20:00)
- Jeppe Jääkarhu
- Viestit: 86
- Liittynyt: 7.1.2005 15:51
Oikeesti kysyin ekassa viestissä sinulta jotain täsmennystä, mutta ainoo kai mitä sinusta saa irti on pakettimatkalaisten arvioiminen lippalakkimatkalaisina. Jos nyt kertoisit jotain faktaa, mikä liittyisi tähän asiaan. Ei millään pahalla, mutta ei hyvälläkään:).Ilkka kirjoitti:No ainakin tuota lippalakkimatkojen korotus-narinaa on ollut jommassa kummassa iltapäivälehdessä ja muistaakseni viime torstain numerossa Iltalehdessä tai Ilta-Sanomissa Finnairilta joku antaa vastauksen näihin samoihin asioihin nitä tässäkin ketjussa kysellään.
- Jeppe Jääkarhu
- Viestit: 86
- Liittynyt: 7.1.2005 15:51
Ah. Katos muistinkii väärin keskustelun, mutta asia on ihan sama.
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtopic.php?t=10868
tuonne olen odottanut vastausta, mutta eipä sitä ole näkynyt.
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtopic.php?t=10868
tuonne olen odottanut vastausta, mutta eipä sitä ole näkynyt.
Tähän kysymykseen en ole nähnyt vielä selvää vastausta? Ehkä Ilkan kommentit voisi tulkita, että EI, mutta onko näin, jos vaikka varaa ja maksaa lentonsa vuotta aikaisemmin ja bensan hinta nousee vuoden aikana vaikka 300%flassi kirjoitti:voiko pelkiltä reittilento matkoilta tulla kanssa lisälasku, lähtö 5.1 hesa-köpis-bkk ?

Kun on kyse rakkaudesta, ei kannata miettiä rahanmenoa!
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13.11.2005 19:49
Tein omasta jutustani valituksen kuluttajavalituslautakuntaan selviteltyäni asiaa ensin perusteellisesti sekä Finnmatkojen talousjohtajan, Finnairin ja kuluttajaneuvojan kanssa. Finnmatkat väitti kuluttajaviraston hyväksyneen tällaisen menettelyn hinnankorotusten osalta, mutta kuluttajaneuvoja selvitti asian ja totesi, että kuluttajavirasto ei ole hyväksynyt menettelyä ja samalla kehoitti tekemään asiassa valituksen.
En näe mitenkään mahdolliseksi, että valituslautakunnasta tulisi kannaltani negatiivinen päätös. Valitettavaa on, että käsittelyaika on 10kk, kun juuri nyt olisi mukava hetki saada asiasta päätös, kun keskustelu käy vilkkaana.
Homma lähti liikkeelle, kun laskeskelin, että matkan oston jälkeen tapahtunut polttoaineen hinnannousu antaisi oikeutuksen korkeintaan n. 30 euron matkan hinnankorotukselle. Finnmatkat taas nosti hintaa 81 euroa. Valmismatkehdoissa lukee selväsit, että hinnakorotus on mahdollinen vain sellaisen polttoainemuutoksen osalta, "jota ei voitu ottaa lukuun sopimusta tehtäessä." Lisäksi asiaa on ainakin kuluttajaviraston nettisivuilla tulkittu niin, että kyseessä pitää olla "odottamaton" muutos.
Hinnannousut perustuvat ainakin Finnmatkojen osalta helmikuun 24. päivä olleeseen NWE Jet CIF Cargoes indeksin arvoon (arvo tuolloin noin 500). Sopimuksentekohetki minulla oli 29.8. (se hetki, jolloin maksetaan varausmaksu, ei se jolloin tehdään varaus!). Finnair vahvisti lokakuun lähtöjen hinnat 24.8., jolloin indeksi oli noussut n.30%. Tämä nousu johtaa 81 euron matkan hinnankorotukseen (tämä kyllä pitää laskelmieni mukaan paikkaansa). Finnmatkat ilmoitti polttoainelisästä 31.8.
Mielestäni on päivänselvää, että kyseessä ei ole sellainen muutos jota ei voitu ottaa lukuun sopimusta tehtäessä. Ensinnäkin, esimerkiksi maaliskuussa tapahtunut polttoaineindeksin nousu ei voi olla enää elokuussa odottamaton muutos, jota ei voida ottaa lukuun. Toiseksi, lokakuun lentojen tarkka hinta ehdittiin tarkastaa ennen kuin tein sopimuksen Finnmatkojen kanssa (24.8 vrs 29.8 ). En tiedä katselenko asiaa jotenkin yksisilmäisesti, mutta mun mielestä asia on täysin selvä ja kaikkien lisämaksun saaneiden pitäisi tehdä asiasta valitus.
Korotusten ajankohta sattui samaan aikaan, kun hinnat nousivat hirmumyrsky Katrinan takia. Kyseisellä hirmumyrskyllä vaan ei ole mitään tekemistä ainakaan lokakuun lentojen polttoainelisien kanssa.
En näe mitenkään mahdolliseksi, että valituslautakunnasta tulisi kannaltani negatiivinen päätös. Valitettavaa on, että käsittelyaika on 10kk, kun juuri nyt olisi mukava hetki saada asiasta päätös, kun keskustelu käy vilkkaana.
Homma lähti liikkeelle, kun laskeskelin, että matkan oston jälkeen tapahtunut polttoaineen hinnannousu antaisi oikeutuksen korkeintaan n. 30 euron matkan hinnankorotukselle. Finnmatkat taas nosti hintaa 81 euroa. Valmismatkehdoissa lukee selväsit, että hinnakorotus on mahdollinen vain sellaisen polttoainemuutoksen osalta, "jota ei voitu ottaa lukuun sopimusta tehtäessä." Lisäksi asiaa on ainakin kuluttajaviraston nettisivuilla tulkittu niin, että kyseessä pitää olla "odottamaton" muutos.
Hinnannousut perustuvat ainakin Finnmatkojen osalta helmikuun 24. päivä olleeseen NWE Jet CIF Cargoes indeksin arvoon (arvo tuolloin noin 500). Sopimuksentekohetki minulla oli 29.8. (se hetki, jolloin maksetaan varausmaksu, ei se jolloin tehdään varaus!). Finnair vahvisti lokakuun lähtöjen hinnat 24.8., jolloin indeksi oli noussut n.30%. Tämä nousu johtaa 81 euron matkan hinnankorotukseen (tämä kyllä pitää laskelmieni mukaan paikkaansa). Finnmatkat ilmoitti polttoainelisästä 31.8.
Mielestäni on päivänselvää, että kyseessä ei ole sellainen muutos jota ei voitu ottaa lukuun sopimusta tehtäessä. Ensinnäkin, esimerkiksi maaliskuussa tapahtunut polttoaineindeksin nousu ei voi olla enää elokuussa odottamaton muutos, jota ei voida ottaa lukuun. Toiseksi, lokakuun lentojen tarkka hinta ehdittiin tarkastaa ennen kuin tein sopimuksen Finnmatkojen kanssa (24.8 vrs 29.8 ). En tiedä katselenko asiaa jotenkin yksisilmäisesti, mutta mun mielestä asia on täysin selvä ja kaikkien lisämaksun saaneiden pitäisi tehdä asiasta valitus.
Korotusten ajankohta sattui samaan aikaan, kun hinnat nousivat hirmumyrsky Katrinan takia. Kyseisellä hirmumyrskyllä vaan ei ole mitään tekemistä ainakaan lokakuun lentojen polttoainelisien kanssa.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13.11.2005 19:49
Reittilennoilla ei käsittääkseni ole oikeutta korottaa hintaa jälkikäteen. Oikeus koskee vain valmismatkoja. Finnairille nämä valmismatkat ovatkin siinä mielessä hyvä juttu, että ei tarvitse suojautua polttoaineen hinnanmuutoksia vastaan, vaan vastuu on siirretty matkatoimistoille, jotka taas sujuvasti siirtävät sen matkustajille.
Meillä on reittilennot jouluksi Lufthansan kautta ja lisälaskua pamahti marraskuun alussa hiukka yli 400€ (4 henk.). Johtuneeko sitten siitä, että ollaan fiksusti odoteltu eräpäivää, eikä olla siis vielä maksettu muuta kuin varausmaksu,
vaikka lennot on varattu jo alkuvuodesta. Eli tässä tapauksessa reittilennot eivät näytä suojaavan korotuksilta.
vaikka lennot on varattu jo alkuvuodesta. Eli tässä tapauksessa reittilennot eivät näytä suojaavan korotuksilta.
- Jeppe Jääkarhu
- Viestit: 86
- Liittynyt: 7.1.2005 15:51
betoniporsas: hienoa! Perusteet täysin samat kun minulla ja samaa tuubaa ne syötti myös minulle.
Edelleen itse toivoisin mahdollisimman monen pitävän julkista ääntä hommasta jos tuntuu, että kuluttajaa kustaan silmään. Kuten aiemmin sanoin tuo valituspäätös tulee liian myöhään, että siitä olisi hyötyä positiivisena mahdollisimman monelle kuluttajalle. Jos ei muuta, niin tulva tuonne kuluttajavalituslautakuntaan, jos se herättäisi hiukan päättäjiä. Valituksen tekeminen on ilmaista ja siihen on valmis pohja netissä. Yhden foorumikirjoittelun vaivalla voi tehdä tuonne valituksen.
Edelleen itse toivoisin mahdollisimman monen pitävän julkista ääntä hommasta jos tuntuu, että kuluttajaa kustaan silmään. Kuten aiemmin sanoin tuo valituspäätös tulee liian myöhään, että siitä olisi hyötyä positiivisena mahdollisimman monelle kuluttajalle. Jos ei muuta, niin tulva tuonne kuluttajavalituslautakuntaan, jos se herättäisi hiukan päättäjiä. Valituksen tekeminen on ilmaista ja siihen on valmis pohja netissä. Yhden foorumikirjoittelun vaivalla voi tehdä tuonne valituksen.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 13.11.2005 19:49
Taisin sitten olla väärässä tuon reittilentoasian suhteen. Siellä täytyy olla lufthansan sopimusehdoissa pykälä, joka oikeuttaa muuttaa hintoja. Muutenhan laki vaatii, että markkinoinnissa annetaan oikea kuva lopullisesta hinnasta. Oudolta kyllä tuntuu...
Jepelle: Toivotaan tosiaan, että valituksia tehdään mahdollisimman paljon. Jos sinne tulee kymmeniä valituksia samasta asiasta, niin ehkä asia päätyy johonkin nopeampaan prosessiin
Samoin kannustaisin mahdollisimman monia lähettämään mahdollisimman moninaisia kysymyksiä Finnmatkoille ja muillekin.
Toinen asia on sitten se, että lautakunnan päätös ei mitenkään velvoita osapuolia. Päästään siis vielä käräjöimään asiasta. Toivottavasti tunnet halvan lakimiehen
Jepelle: Toivotaan tosiaan, että valituksia tehdään mahdollisimman paljon. Jos sinne tulee kymmeniä valituksia samasta asiasta, niin ehkä asia päätyy johonkin nopeampaan prosessiin

Toinen asia on sitten se, että lautakunnan päätös ei mitenkään velvoita osapuolia. Päästään siis vielä käräjöimään asiasta. Toivottavasti tunnet halvan lakimiehen

Viimeksi muokannut betoniporsas, 14.11.2005 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikö ne ole vähän pakko maksaa heti ja kokonaan? Finnair ainakin vaatii maksun viikon päästä varauksesta. Muuten en olisi todellakaan maksanut jo elokuussa tammikuun lentoja.Ilkka kirjoitti:Reittilennot kannattaa maksaa heti ja kokonaan kun hyvä hinta on löytynyt.
(Kantapään kautta opittua)
Kun on kyse rakkaudesta, ei kannata miettiä rahanmenoa!
Aurinkomatkojen Hintatakuu
Kaikkein hauskinta tässä sopassa on se, että Aurinkomatkojen Talvikauden lomaoppaassa (2005-2006), hinnastosivuilla (hinnasto, sivu 8 ) on luvattu matkan ostajalle Hintatakuu.
Hintatakuu tarkoitti AM:n mukaan sitä, että hinta ei muutu polttoaineen hinnan muuttuessa.
Nyt kun sain matkani loppuerän laskun, oli siinä 91 euron polttoainelisämaksun lisäksi Lisätiedote-niminen sivu, jossa lukee seuraavaa:
"..talvikauden Lomaoppaan hinnaston sivulla 8 kohdassa Hintatakuu Finnairin lomalennolla on painovirhe. Toisin kun esitteessä on mainittu, hintatakuu ei ole voimassa ensi syksyn, talven ja kevään 2005-2006 lennoilla..jne jne"
Peruin matkan ja nyt yritän periä koko varausmaksua takaisin Aurinkomatkoilta. Taitaa olla varminta lähettää kirje samantien Kuluttajavirastoon.
Hintatakuu tarkoitti AM:n mukaan sitä, että hinta ei muutu polttoaineen hinnan muuttuessa.
Nyt kun sain matkani loppuerän laskun, oli siinä 91 euron polttoainelisämaksun lisäksi Lisätiedote-niminen sivu, jossa lukee seuraavaa:
"..talvikauden Lomaoppaan hinnaston sivulla 8 kohdassa Hintatakuu Finnairin lomalennolla on painovirhe. Toisin kun esitteessä on mainittu, hintatakuu ei ole voimassa ensi syksyn, talven ja kevään 2005-2006 lennoilla..jne jne"
Peruin matkan ja nyt yritän periä koko varausmaksua takaisin Aurinkomatkoilta. Taitaa olla varminta lähettää kirje samantien Kuluttajavirastoon.
Joopa, matkatoimiston kautta ostimme liput ja siksi niiden kirjoitustakin
on voinut vetkuttaa tänne asti (1 kk lähtöön) tunnetuin seurauksin... ajatuksena oli,
että kirjoitettuja lippuja ei olisi voinut enää millään muuttaa, jos tarvetta olisi ollut.
Kyselin tänään matkatoimiston tädiltä asiaa. Sanoi polttoainekorotuksen olevan lentoyhtiökohtainen. Finnair ei ole sitä lisännyt, mutta Lufthansa siis on. Ja tämä siis koskee kirjoittamattomia lippuja. Kirjoitettujen reittilippujen hinnat eivät muutu millään yhtiöllä. Tästä siis opimme jotain.
on voinut vetkuttaa tänne asti (1 kk lähtöön) tunnetuin seurauksin... ajatuksena oli,
että kirjoitettuja lippuja ei olisi voinut enää millään muuttaa, jos tarvetta olisi ollut.
Kyselin tänään matkatoimiston tädiltä asiaa. Sanoi polttoainekorotuksen olevan lentoyhtiökohtainen. Finnair ei ole sitä lisännyt, mutta Lufthansa siis on. Ja tämä siis koskee kirjoittamattomia lippuja. Kirjoitettujen reittilippujen hinnat eivät muutu millään yhtiöllä. Tästä siis opimme jotain.
Re: Aurinkomatkojen Hintatakuu
Ja tästä virheestä on lomaoppaan välissä lisäpaperi jossa kerrotaan painovirheestä sivulla 8 sekä siitä että Finnair on lopettanut hintatakuun antamisen jo kesän 2005 lennoissa.Balticum kirjoitti:Kaikkein hauskinta tässä sopassa on se, että Aurinkomatkojen Talvikauden lomaoppaassa (2005-2006), hinnastosivuilla (hinnasto, sivu 8 ) on luvattu matkan ostajalle Hintatakuu.
Hintatakuu tarkoitti AM:n mukaan sitä, että hinta ei muutu polttoaineen hinnan muuttuessa.
Nyt kun sain matkani loppuerän laskun, oli siinä 91 euron polttoainelisämaksun lisäksi Lisätiedote-niminen sivu, jossa lukee seuraavaa:
"..talvikauden Lomaoppaan hinnaston sivulla 8 kohdassa Hintatakuu Finnairin lomalennolla on painovirhe. Toisin kun esitteessä on mainittu, hintatakuu ei ole voimassa ensi syksyn, talven ja kevään 2005-2006 lennoilla..jne jne"
Peruin matkan ja nyt yritän periä koko varausmaksua takaisin Aurinkomatkoilta. Taitaa olla varminta lähettää kirje samantien Kuluttajavirastoon.
Sitä balticum ei kuitenkaan viitsinyt mainita.

Mistähän tämän indeksin seurantaa/arvoja voisi tarkastella (urli kiitos), itse varailin matkan maaliskuussa ja kyllä tuo 84e lisähinta sen verran sapettaa, että ainakin haluan tarkkaan laskea sen, etteivät ota penniäkään enempää kuin todellinen polttoainekulujen nousu.betoniporsas kirjoitti: Hinnannousut perustuvat ainakin Finnmatkojen osalta helmikuun 24. päivä olleeseen NWE Jet CIF Cargoes indeksin arvoon (arvo tuolloin noin 500).
Mietin tuota, että miten asiaa tulkitaan, jos finnair nostaa polttoainekulujen nousun perusteella lippuhintaa jolla tarjoaa matkatoimistolle lentoa pakettiin, mutta nostaa sitä 'varmuuden vuoksi' enemmän kuin mitä polttoaineen hinnannousu. valmismatkalakihan antaa luvan nostaa vain polttoaineen hinnanmuutoksiin perustuvan osan verran, eli jos finski ottaa 'extraa' se jää sitten matkatoimiston tappioksi.
-HoaX-
- Jeppe Jääkarhu
- Viestit: 86
- Liittynyt: 7.1.2005 15:51
Tuolla ylempänä on linkki viesti ketjuun, jossa näkyy petrolin hinnan muutos.hoax kirjoitti:Mistähän tämän indeksin seurantaa/arvoja voisi tarkastella (urli kiitos), itse varailin matkan maaliskuussa ja kyllä tuo 84e lisähinta sen verran sapettaa, että ainakin haluan tarkkaan laskea sen, etteivät ota penniäkään enempää kuin todellinen polttoainekulujen nousu.betoniporsas kirjoitti: Hinnannousut perustuvat ainakin Finnmatkojen osalta helmikuun 24. päivä olleeseen NWE Jet CIF Cargoes indeksin arvoon (arvo tuolloin noin 500).
Mietin tuota, että miten asiaa tulkitaan, jos finnair nostaa polttoainekulujen nousun perusteella lippuhintaa jolla tarjoaa matkatoimistolle lentoa pakettiin, mutta nostaa sitä 'varmuuden vuoksi' enemmän kuin mitä polttoaineen hinnannousu. valmismatkalakihan antaa luvan nostaa vain polttoaineen hinnanmuutoksiin perustuvan osan verran, eli jos finski ottaa 'extraa' se jää sitten matkatoimiston tappioksi.
Valitettavasti näyttäisi siltä, että Finnair on antanut nuo korotukset matkatoimistoille ja ne vierittää ne suoraan kuluttajalle. Itse tulkitsen asian kyllä matkatoimistojen huonoksi sopimukseksi enkä todelliseksi kustannusnousuksi. Eihän laissa anneta mitään mahdollisuutta korottaa hintoja sen takia, että matkatoimisto ostaa ylihintaan palvelun kolmannelta osapuolelta. Varsinkaan tilanteessa, jossa kustannusnousu vieritetään suoraan kuluttajalle. Tilanne olisi hiukan eri, jos hinta olisi annettu varaus tilanteessa, eikä lisämaksun muodossa. Tuolloin kuluttajalla olisi hinta tiedossa ja valinnan mahdollisuus ostaako palvelun vai ei. Nythän tuo mahdollisuus on lähes olematon kun ajatellaan perhettä, joka sopii työnantajien kanssa lomista, hoitaa lapsen päivähoidon ym. Peruminen ei käytännössä tule kyseeseen.