Viime kesänä käytiin väärässä maassa eli Kyproksella. Lämpöä 35-40 aastetta. Kuivaa ja karua
Mullahan on ollut ihan alipainoisenakin (nuorena) se ongelma, että ihan Suomen harvinaisina lämpöpäivinä on nilkat turvonneet. Ei kiva fiilis. Nyt olen normipainoinen. Yli neljän kympin ikä ja terveysongelmat on lisänneet turvotusherkkyyttä.
Nyt siis tolla viime reissulla nostin joka aamu herättyäni koivet taivasta kohti ja tein pientä jumppaa

. Sitten hieroin vielä hirudoidit koipiin verenkiertoa auttamaan. Hiukan vatsaliikkeitä. Koko "jumppasessio" kesti varmaan 15 min. Ei siis mikään tiukkapipoinen urheilusuoritus.
Ei tullut turvotusta, nilkat pysyi nättinä
Viljatuotteethan mulla on aika minimissään eli max kauraleipä aamulla on meinaa tosiaan jäänyt tälläkin ne turhat vatsan turvottelut pois. Mieluummin kananmunaa tai jotain muuta mikä pitää nälän pitkään poissa.
Ruokana lihaa ja vihanneksia ja hedelmiä sopivasti. Joskus syön riisiä mutta vain tosi vähän.
Viime thaikun reissulla ja seuraavallakin, syön usein kojuista suoraan grillattua broileria ja muuta lihaa. Herkullista ja vielä edullistakin.
Siideri tai kalja on monille tosi turvotuspommi. Itse olen huomannut, että oli se loma Suomessa tai lämpimässä niin sidukan lipittely turvottaa meikäläistä ja tosi nopeesti. Jos viikonkin tissuttelee niin maha ja pöhötys kasvaa mutta lähtee pois hitaasti. Ainakin mulla tulee se hiuko olo myös eli kun ottaa niin pitää syödä edes hiukan enemmän.
Jos syö tosi vähän verrattuna normielämään niin saattaa tuo keho mennä säästöliekille. Nää liho/laihdu- jutut ei ole mitään maailman yksinkertaisimpia asioita.
Esim. syön nyt enemmän rasvaa kuin aiemmin mutta silti painoa on vähemmän kuin "kevyesti" syöden.
Varsinkin naiset
Eli turvotuksen helpotukseen tai jopa estämiseen: Nosta koivet kattoa kohti vaikka useamminkin päivän mittaan ja tee jonkin sortin jumppaa. Käytä lisäksi jotain verenkiertoa helpottavaa voidetta. Voidetta voi levitellä parikin kertaa päivässä. Mikäli vatsalihakset ovat kadonneet niin löytyy ihan vetämällä napaa selkää kohti. Itseasiassa ensin on syytä jännittää vatsa ja sitten nostella ne koivet ylös. Ettei selkä kipeenny.
Esim sitä sidukkaa mahdollisimman vähän. Makeita edes laitti- limuja mieluummin ei lainkaan. Itse olen opetellut vettä lipittämään ja se on kyllä parasta kropalle ja hampaille. Joskus lasi tai kaksi viiniä sopii mulle. Aika harvoin enää perskänniä. Riisiä hillitysti ja viljatuotteita hillitysti.
Nälkää en oo nähnyt, kaloreita tai ruokia en laske, en kituuttele. Liha on hyvää ja kasviksiakin on opittu syömään.
Ennen söin suurimmaksi osaksi riisiä ja perunaa ja lisänä lihakikkareita ja vähän salaattia, ei hyvä.