Mikä nyt tökkii?

Valitukset, kiitokset, parannusehdotukset ja uudet ideat.

Valvoja: Modet

Avatar
ILEBAR
Ravintoloitsija
Viestit: 6429
Liittynyt: 30.12.2004 9:04
Paikkakunta: PATTAYA. Soi 8. vastapäätä Sunshine hotellia

Re: Mikä nyt tökkii?

Viesti Kirjoittaja ILEBAR »

MrTravkin kirjoitti:Tuli mieleen että kuinka pitkälle ILEBARin WLAN kantaa ? Jos kantaa riittävän kauas, niin jossain lähihotellissahan voi joku asiakkaana salasanan saanut imuttaa leffoja yötöpäivää ja siten tukkia kaistan. Eihän kukaan sellaista tee baarissa ollessaan ? Mulla ainakin yhteys menee tahmaiseksi vaikka on 8M kotona jos poika imuttaa jotain. Nykyään tekeekin sitä vain jos mä en ole netissä.
Tuo on täyttä totta :!: Sillä tämä WLAN on suojaamaton. Itsellä yhteys ei toimi sisätiloissa viidennessä kerroksessa, koska sementin sisällä on niin paljon rautaa. Siksi käytän läppäriä terassilla ja yhteys kiertää ulkokautta. Olen nähnyt kerran yhden miehen käyttävän läppäriä Eastiny Place hotellin parvekkeella. Meidän langaton yhteys on näillä nurkilla ainoa mitä ei ole suojattu salasanalla. 8)
ILE BAR. Pattaya, Soi 8. Puhelin +66854409702
[url=callto://bossile]Kuva[/url]
nve
Viestit: 667
Liittynyt: 21.6.2005 22:00

Re: Mikä nyt tökkii?

Viesti Kirjoittaja nve »

ILEBAR kirjoitti:Tuo on täyttä totta :!: Sillä tämä WLAN on suojaamaton. Itsellä yhteys ei toimi sisätiloissa viidennessä kerroksessa, koska sementin sisällä on niin paljon rautaa. Siksi käytän läppäriä terassilla ja yhteys kiertää ulkokautta. Olen nähnyt kerran yhden miehen käyttävän läppäriä Eastiny Place hotellin parvekkeella. Meidän langaton yhteys on näillä nurkilla ainoa mitä ei ole suojattu salasanalla. 8)
Tuohon on kohtuu helppo ratkaisu, ostaa linksysin reitittimen (hintaa noin 2200 patia) mihin pistää ns. captive portalin pystyyn. Tunnukset ja salasanat vain oikeille henkilöille. Tällöin verkon voi edelleen pitää salaamattomana, koska tuo reititin hoitaa käyttäjien autentikoinnin.
nve
Viestit: 667
Liittynyt: 21.6.2005 22:00

Re: Mikä nyt tökkii?

Viesti Kirjoittaja nve »

Tarkennukseksi vielä että captive portal toimii seuraavalla tavalla, tuli asia ilmastua hieman epäselvästi ainakin normi "sunnuntai käyttäjille".

Käyttäjä ottaa yhteyden salamaattomaan verkkoon, kun käyttäjä yrittää avata jonkun sivun ohjaa reititin käyttäjän selaimen kirjautumis sivulle. Jos käyttäjä naputtelee sivulle oikean salasanan ja tunnuksen autentikoidaan käyttäjä ja ohjataan selain sille sivulle minne hän alun perin yritti.

Eli käyttäjän ei tarvitse kirjotella puhelimeen/läppäriin/pda mitään verkon salausavaimia tms. riittää että avaa www-selaimen ja kirjautuu sillä sisään. Simppeliä ja toimivaa. Lisäksi voidaan lisätä reitittimeen tiedot baarin omista koneista jotka ohittavat koko autentikoinnin ja netti toimii aina näillä koneilla ilman kirjautumista.
Avatar
guderian
Viestit: 136
Liittynyt: 6.3.2005 20:40
Paikkakunta: Sohjola

Re: Mikä nyt tökkii?

Viesti Kirjoittaja guderian »

Mä vähän luulen että helpommalla pääsee kun vain laittaa tuohon WLAN:iin salasanan ja jakaa sitä sitten baarissa tarvitsijoille.
Avatar
ILEBAR
Ravintoloitsija
Viestit: 6429
Liittynyt: 30.12.2004 9:04
Paikkakunta: PATTAYA. Soi 8. vastapäätä Sunshine hotellia

Re: Mikä nyt tökkii?

Viesti Kirjoittaja ILEBAR »

guderian kirjoitti:Mä vähän luulen että helpommalla pääsee kun vain laittaa tuohon WLAN:iin salasanan ja jakaa sitä sitten baarissa tarvitsijoille.
Siinä on pieniä ongelmia kun kaikki modeemin muutetut tiedot on hajonneessa tietokoneessa, joka makaa toisen romun kanssa kerrosta ylempänä. Enkä minä osaa käynnistää sitä ehjällä vehkeellä ja kloonata siitä vanhasta romusta tarvittavia tietoja uuteen masiinaan, kun minä pölvästi en niitä tietoja silloin älynnyt tallentaa sähköpostiin. :shock: :oops:
ILE BAR. Pattaya, Soi 8. Puhelin +66854409702
[url=callto://bossile]Kuva[/url]
Vastaa Viestiin