Pitkään mielessä ollut ensimmäinen visiitti Thaikkuliin on tiedossa ensi maaliskuussa eukon kanssa. Ihan omatoimipohjalta ollaan taas liikkeellä, mutta koska kyseessä on tällä kertaa häämatka, niin improvisointi ja muu asiaan kuuluva vapaa säätö täytyy jättää nyt vähemmälle ja järjestää asiat etukäteen, kun matkan pitää olla sitten niin mahdottoman mukava, vaivaton ja romantico.

Kiitos tämän palstan ja Haku-toiminnon, niin vastaus on kyllä löytynyt miltei kaikkeen, mitä mieleen on juolahtanut. Ahkerasta Haku-ammunnasta huolimatta muutama juttu on vielä vähän hakusessa.
Tarkoitus on liikkua 15 vrk pituisen reissun aikana akselilla Bangkok – Samui - Tao. Se sitten, missä järjestyksessä nuo paikat olisi tarkoitus käydä läpi, on vielä auki. Ohessa on muutama paperilla pyöritetty vaihtoehto. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa eli kompromissiin joutuu joka tapauksessa tyytymään.
----
Jottaettä kokeneet thaihemmot, sanokaapas mikä soveltuisi parhaiten honeymooniksi, jos pitäisi valita Chang, Mekong, Singha vai Tiger tai mitä muutoksia niihin tekisitte?
Vaihtoehto C niin kuin Chang
Tao – Samui – Bkk: Lentokone perillä Bangkokissa klo 23.15 ja kärvistelyä yöllä lentokentällä Bangkok Airin aamulentoa Samuille odotellessa. Tässä nyt oletetaan aika hyvällä syyllä, että ainakin nämä lennot pysyvät Suvarnabhumilla, ettei tarvitse lähteä seikkailemaan vielä Dong Muanillekin. Ja nuo Samui-liput kannattanee hankkia jo aiemmin netin kautta. Ensimmäisellä aamulennolla klo 6 jatketaan siis Koh Samuille. Ja lentokentältä voinee ostaa liput saman tien paatille, joka menee Koh Taolle. Siellä (Charm Churee resort) heti lomaan alkuun muutama päivä paratiisissa rennosti rantalahnana. Jotain snorklausta, melontaa tai muuta voisi ehkä yrittää siinä välissä.
Muutaman päivän löhöämisen jälkeen jatketaan paatilla Samuille. Laivaliput voinee jättää hotellin huoleksi. Samuilla (Fair House Beach Resort) vietetään noin kuusi päivää. Siellä löytyy jo hieman monipuolisemmin aktiviteettia sekä toivottavasti edelleen yhtä mainiot Sibeliuksen pippuripihvit.
Viimeisenä Samui-päivänä jatketaan aamupäivän koneella Bangkokiin (President Solitaire) vielä kolmeksi neljäksi päiväksi kylän ihmeitä katselemaan ja keskelle ostoshelvettejä.
Ja viimeisenä päivänä check out, tavarat säilöön jonnekin ja kaikki irti viimeisestä päivästä ennen kuin suunnataan yökoneella klo 01 takaisin tänne loskaan.
Changissa maistuu se, että ensinnäkin alkumatka sujuu kevyin laukuin ja paluu kohti Bangkokia sujuu loman aikana hissukseen itsekseen. Häistä stressaantuneen ukkomiehen saattaisi olla ihan mukava vetää aluksi ihan vaan lonkkaa ja heittää parit Changit sekä sukellukset kalojen kanssa ennen muita aktiviteetteja.
Haittapuolena on ensinnäkin heti alkuun tuo ryydyttävä lentoputki odotuksineen, josta varsinkaan emäntä ei tule tykkäämään. Ja parhaassa tapauksessa keikkuva venematka vielä sen perään. Aikaerot kun lisää siihen päälle, niin viimeistään seilatessa paatilla Koh Taolle on jo aika zombie – Suomen aikaa ollaan tuolloin aamuyön tunneilla. Kokemukset toiselle puolelle palloa lentelemisestä eivät ole erityisen positiivisia.
Kysymysmerkki on myös, että laukut olisivat matkan alkumetreillä tyhjät myös kaikesta tarpeellisesta. Paikalliset kevyet vaatekerrat helteeseen hankkimatta, sopivat paikalliset ötökkärohdot Taolle (eukko varsinkin aika herkkä) mahdollisesti tarpeellinen hyttysverkko puuttuvat sekä ennen kaikkea kaikki bahtit ovat lompakossa vielä euromuodossa - täällä päässähän ei oikein kannata vaihtaa - ja kännyköistä puuttuvat prepaid –liittymät puheaikoineen etc.
Aika paljon riippuu noista Suvarnabhumin palveluista yöaikaan. Aikanaan Taolle saapuessa on varmaan niin väsynyt, ettei sielläkään heti jaksaisi liikkua mihinkään ja toisaalta tavara- ja palvelutarjonta taitaa olla siellä niukempaa ja kalliimpaa. Eli erityisesti kiinnostaa miten Suvarnabhumin yöaikaiset palvelut pelaavat tai onko niitä? Niistä ei tunnu löytyvän tietoa sen enempää täältä kuin lentokentän omilta sivuiltakaan.
Mm. paksuhabi kyseli tätä samaa jo aiemmin otsikolla Yö Suvarnabhumilla, mutta asiasta tietävää ei ole vielä löytynyt.
Samoin samaa ovat pohtineet mm. hik ja ensi maaliskuussa myös Taolle suuntaava varjo66, kuitenkin ilman hyvää vastausta. Ja varmaan moni muukin löytää itsensä vielä samasta tilanteesta. Varmaan moni on saapunut kentälle juuri tuolla Finnairin 23.15 saapuvalla lennolla, mutta ovatko kaikki sitten vaan suhauttaneet taksilla suoraan kylille tai Pattikselle? Että mistä nuo palvelut olisivat parhaiten saatavilla keskellä yötä, kun aamulentoa odottelee, mitä-hä-tä?
Vaihtoehto M niin kuin Mekong
Bkk – Tao - Samui: Bangkokissa klo 23.15 ja suoraan hotellille. Kolme neljä päivää lennosta toipumista, aikaeroon totuttelemista sekä Bangkokin ihmettelyä ja niitä ostoksia..
Viimeisen Bangkok-päivänä aamulla check out, matkatavarat päiväksi johonkin säilytykseen ja illalla etukäteen varattujen ja päivän aikana lunastettujen lippujen kera yöjunaan 1-luokkaan yöksi nukkumaan.
Aikaisin aamun sarastaessa Chumphonista jatketaan laivalippujen, jotka on kaiketi ostettu jo Hualamphonissa junalippuja lunastaessa, kera paatilla Koh Taolle sitten oikeasti rentoutumaan (Charm Churee resort).
Ja Taon jälkeen jatketaan paatilla Samuille (Fair House Beach Resort) kuudeksi päiväksi. Noiden laivalippujen hankkimisen voinee siis jättää vaikka tuon hotellin huoleksi. Vaikka tuskin tuo edes tarpeen etukäteen, kun ei ole ehdoton kiire minnekään.
Samuin hauskanpidon jälkeen viimeisenä Samui-päivänä joko palloilua Chawengin tienoilla ja koneella joskus illalla Suvarnabhumille odottelemaan yölentoa klo 01 tai - ehkä parempi vaihtoehto – kiirehtii Bangkokiin jo aamun ensimmäisellä lennolla tuohon promotion-hintaan - liput saa hankittua tuolle lennolle kai vielä Samuillakin.
Tavarat jätetään Bangkokissa joko Suvarnabhumin tavarasäilytykseen tai otetaan mukaan Bangkokiin ja jätetään jonnekin(?). Ja jos vaan pysytään virkeänä koko päivä, niin otetaan siitä kaikki irti viimeisiä bahteja myöden. Illalla takaisin lentokentälle yölentoa odottamaan ja paluulento sujuu toivottavasti nukkuen.
Tässä Mekongissa maistuu se, että voi heti vetää henkeä pitkän lennon jälkeen, totutella aikaeroon, käydä vaikka hieronnassa ja hankkia kaikenlaista tarpeellista Bangkokista itse matkaa varten. Ja ilmeisesti muuten vaan ostellaan kassit täyteen kaikkea turhaa. Matkalaukut pyritään joka tapauksessa jättämään Suomesta lähtiessä niin tyhjäksi kuin nyt mahdollista. Ja ainakin yksi laukku tai pikemmin iso kassi tulee hankittua vasta Bangkokista.
Noita tavaroita pitää toisaalta roudata sitten koko loppuloma. Toisaalta noita siirtymisiä ei ole hirveästi eikä kyse ole reppumatkailusta, joten onko toi nyt oikeasti ongelma? Moni täällä on kuitenkin suositellut Bangkok-osuuden jättämistä viimeiseksi.
Junamatka olisi sekin mukava vaihtelu muuhun matkustamiseen, tosin maisemista ei kannata haaveilla, kun ulkona lienee säkkipimeää. Bangkokissa check outin jälkeen matkatavarat ovat ennen junamatkaa kuitenkin vähän tiellä koko päivän eli jonnekin ne pitäisi saada. Hualamphongin rautatieaseman tavarasäilytys olisi kätevällä paikalla.
Toisaalta palstan loputon tietolähde Lauri on suositellut sitä hieman varauksellisesti eli aivan kaikkea ei välttämättä kannattaisi sinne jättää. Ja tuo Bangkok Selfstorage on varmaan hyvä pitkäaikaiseen säilytykseen, mutta taitaa olla ylimitoitettu juuri tähän tarkoitukseen.
Yksi vaihtoehto olisi pyytää hotellista check out myöhemmäksi, ainakaan jos ei turhan paljoa maksa. Tai jos mahdollista, laukut voisi jättää vielä loppupäiväksi hotellin respan säilytykseen. Tämä ilmeisesti onnistuu useimmissa hotelleissa(?). Täytyy tarvittaessa tiedustella tuota hotellikandidaatistamme (President Solitaire), jos se nyt tulee valittua.
Ja viimeisenä matkapäivänä, kun tulee aamukoneella Samuilta, voi väsy tulla kesken päivän Bangkokissa eli olisi hyvä päästä ottamaan jossain pikku levon tms. Eukkoa tässä taas lähinnä ajattelen.. Yksi vaihtoehto olisi varata jostain perushotellista huone ihan vain tätä varten, kunhan sinne hotellihuoneeseen ei sammu ihan koko päiväksi ja kello herättää lentokentälle - kotona ehtii kyllä koisata tarpeeksi. Hotellilla pääsisi päivän päätteeksi samalla myös suihkuun.
Esimerkiksi Stable Lodgea on kehuttu, sijainti ja hinta ovat sopivat. Noi hotellin tanskalaiset voilevät kuulosti muuten hyvältä. Nehän huutaa olutta kaveriksi. Jos kyseessä ei olisi häähömppämatka, niin tuo hotelli olisi saattanut kelvata vaikka koko Bangkok-visiitin ajaksi.
Lisäksi tuli myös mieleen viimeiselle päivälle joku tunnin hieronta. Voisi olla paikallaan ennen pitkää lentoa? Suosituksia itse hierontapaikoista löytynee Haku-toiminnolla ellei jollakulla nyt ole ihan erityinen suosikkipaikka vaikka jossain Sukhumvitin varrella.
Vaihtoehto S niin kuin Singha
Bkk - Samui - Tao: Bangkokissa klo 23.15 ja suoraan hotellille (President Solitaire). Kolme neljä päivää lennosta toipumista ja aikaeroon totuttelemista sekä Bangkokin ihmettelyä ja ostoksia.
Viimeisen Bangkok-päivänä check out aamulla, tavarat jätetään jonnekin säilytykseen, ja päivä pyöritään kaupungilla ostoksilla ja illalla voi sammua yöjunan 1-luokkaan nukkumaan aina Surat Thaniin asti. Surat Thanista aamulla laiturille ja paatilla ensin Koh Samuille (Fair Houise Beach Resort) kuudeksi päiväksi.
Ja lopuksi loppupäivät löhöilyä rauhassa Koh Taolla (Charm Churee resort).
Viimeisenä päivänä pitäisi ensin seilata paatilla Samuille ja jatkaa kaiketi suoraan lentokentälle.
Ja Bangkokissa jos aikaa jää, niin tavarat voisi jättää lentokentälle säilytykseen ja uhrata viimeiset bahtit Bangkokissa viimeisiin tuliaisiin tai vaikka itse Singhaan ennen yölentoa.
Myös Singha-vaihtoehdossa mättää se, että Bangkok-ostoksia roudataan jälleen koko loppuloma pitkin Thaikkulaa. Voisi ehkä yrittää juosta ne suurimmat ja jo aiemmin katsotut rojut eri putiikeista sitten vikana päivänä, mutta ei kuulostaa kovin rennolta..
Joka tapauksessa tämä Singhakin maistuu, koska menolennosta ehtisi palautua Bangokissa ja voisi tavallaan ’hoitaa tuon pakollisen ostospuolen pois alta’ heti aluksi. Shoppaaminen on allekirjoittaneelle sitä, että mennään kauppaan hakemaan se tarvittava tuote, maksetaan ja kävellään kaupasta ulos. Kauhulla odotan, kun emäntä ’päästetään tuolla irti’. Mitä nyt on tullut täällä lueskeltua, niin äijäväki on toisaalta viihtynyt yllättävän hyvin Bangkokin ostoksilla. Eri asia sitten, ovatko olleet eukon kanto-orjana rättimarkkinoilla vai itsekseen katselemassa kaikkea mahdollista hauskaa ja halpaa ja mitä Suomesta ei oikein löydy. No, ainahan tuota ostoshelvettiä voi lievittää välillä niillä parilla Singhalla.
Pieni ’riski’ tässä Singha-vaihtoehdossa on (vai onko) siinä, että pitäisi vikana matkapäivänä selviytyä Taon perukoilta ajoissa Finnairin lennolle Bangkokiin asti. Lento on vasta yöllä eli on kuitenkin koko päivä aikaa, paatti tuskin hajoaa keskelle merta Taon ja Samuin välillä juuri tuona päivänä ja kelit lienevät maaliskuussa sellaiset, että Taolta pääse aina jollain paatilla Samuille. Ne mahdolliset myrskyt merellä osunevat kai myöhemmälle kuin kevääseen.
Aikaa jää Bangkokissa viimeisenä päivänä niin vähän, että Suvarnabhumin tavarasäilytys lienee ainoa järkevä ratkaisu. Mitähän sitä puolessa päivässä kannattaisi viimeisenä päivänä tehdä ennen paluulentoa?
Tai ei tee mitään, ottaa parit Changit, syö viimeiset curryt, kiertelee kojuja, ihmettelee thaivaata ja imee itseensä vielä vähän tuota tropiikin lämpöä, niin kestäisi tätä routaa edes suomalaiseen kesään asti?
Vaihtoehto T niin kuin Tiger
Bkk – Tao - Samui-Bkk: Bangkokissa klo 23.15 ja suoraan hotellille (President Solitaire). Pari yötä Bangkokin ihmettelyä ja pikaostokset vaikka Pratunamilta ja vastaavista ja jo toisen päivän illalla yöjunaan.
Seuraavana aamuna aikaisin Chumphonin laiturille ja paatilla Koh Taolle rentoutumaan (Charm Churee resort) muutamaksi päiväksi.
Loppuloman kuudeksi päiväksi jatketaan paatilla Samuille (Fair House Beach Resort).
Ja viimeisenä Samui-päivänä lentokoneella joskus aamupäivällä takaisin Bangkokiin pariksi päiväksi. Vielä voisi ihmetellä vähän nähtävyyksiä, pyöriä niillä ostoksilla ja muuta perinteistä turistiohjelmaa.
Viimeisenä päivänä voisi kenties hoitaa check out heti aamulla, viedä tavarat jo Suvarnabhumille säilytykseen(?), viettää vielä yhden thaivaallisen päivän Bangkokissa ja valua illalla yölennolle nukkumaan.
Tigerissä maistuu mahdollisuus toipua ensin lennosta ja hommata perusjutut Bangkokista ja vasta takaisin tullessa täyttää kassit muulla roinalla, niin ei tarvitse roudata niitä koko lomaa pitkin Thaikkulia. Ja mukavaa vaihtelua olisi edelleen tuo junamatkailu.
Vähemmän mukavaa on, että pakkaaminen ja purkaminen maksimoituu tässä valitettavan hyvin eli ’loma’ on jatkuvaa lähtemistä ja saapumista. Samoin check outin jälkeen Bangkokissa matkatavarat ovat jälleen ongelmana tuota yöjunaa odotellessa.
Ja sama juttu on lähtöpäivänä tavaroiden kanssa Bangkokissa. Yksi vaihtoehto olisi heittää tavarat Suvarnabhumin tavarasäilytykseen ja palata sitten takaisin kylille tuhlaamaan loput bahtit ennen kotilentoa.
Tuonne Hualamphonin tavarasäilytykseen ei välttämättä viitsi jättää nyt jo maksimiin kertynyttä tavaramäärää. Taas viitataan tähän tavarasäilytyksen luotettavuuteen. Toisaalta sieltä on kai aika monipuoliset yhteydet suoraan lentokentälle. Kaikkien kapsäkkien kanssa ei kyllä viitsisi silloin pimeässä ja ilmeisen väsyneenä enää hirveästi metsästä sopivaa kulkuvälinettä.
Kolmas vaihtoehto olisi kai se hotellin respa, josta sitten illalla taksilla suoraan lentokentälle. Kaiketi tämä on paras, jos vaan onnistuu.
----
Että jotain tämmöistä olis suunnitteilla. Tämä venähtänyt sepustus saa reissun tosin kuulostamaan varmaan vaikeammalta kuin mitä tarkoitus. On kyllä tämäkin keltanokka ehtinyt ounastella näiden matkasatujenne perusteella, että Thaikkulissa seikkaillessa asiat tuppaavat järjestymään tyhmemmällekin turistille sangen sujuvasti ihan suurempaa etukäteissuunnittelua. Jos menee matkalla sormi suuhun, niin tyhmä turisti talutetaan kyllä oikeaan paikkaan, kunhan se vaan tajuaa jättää ne hämärimmät apua tarjoavat sille seuraavalle, vielä tyhmemmälle turistille.

Tämmöinen monivalintatehtävä olisi kuitenkin tarjolla kaikille omakohtaista kokemusta omaaville. Jos muuten onnistutte tuohon johonkin väliin mahduttamaan tarpeelliset käyntikerrat hyväksi havaitsemallenne räätälille – ei niinkään pukua, mutta housuja, kauluspaitaa, eukolle ehkä jotain silkkistä hepenettä – niin ehdottakaa ihmeessä. Kaikki yleisetkin kommentit mistä vaan ehdotetuista valinnoista aina thaivaallisiin juomiin asti ovat tervetulleita. Sen olutvertailun voitti Chang jo aiemmin, mutta omat vertailut suoritan sitten maaliskuussa.
