Oma "matkalääkekaappini"

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Elektrolyytit

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

Ariva kirjoitti:
Jenny kirjoitti:Tuli mieleen, että onko olemassa jotain veteen sekoitettavaa jauhetta (esim) jolla pystyisi pitämään elimistön suolotasapainon kunnossa? Kun ilmeisesti se pelkkä veden litkiminenkään ei ole kannattavaa.
Mulle iski viime vuonna ilmeisesti nestehukan ja suolon puutteen yhdistelmästä niin huono olo Kyproksella lähtöpäivänä (ja tietenkin just silloin kun huoneet oli jo luovutettu ja piti 6h odotella että lähdetään kentälle), että olin aivan varma että en ilman sairaalareissua kotiin pääse.
Joku urheilujuoma(gatorade) tai sitten vettä ja pikkupussi sipsejä.
Thaivaasta saa ihan ruokakaupasta elektrolyyttejä pienissä pusseissa useita eri merkkisiä 7-8 baht/kpl. ( suomessa en ole tähän törmännyt vaikka olen kysellyt luontaistuote kaupasta ja apteekista ) Tuota sitten sekoitetaan noin 1/2 litraan vettä. Sisältää suoloja ja samoja aineita kuin urheilu juomat, huomattavasti edullisempi vaihtoehto vain. Löytyy eri makuja ja ovat sellaisia että pystyy hyvin juomaan. Kotiin toin näitä 100 pussia, en tiedä mitä tulli näistä sanoo ? :D

No juu, Anteron linkissähän tuosta on paljolti lisää....
Vielä kerran anteeksi !
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

Flassi kirjoitti:
ttm69 kirjoitti:Tarvii reseptin 600mg nappeihin. Voihan sitä silti vetää 2*400mg, niin elämä taas hymyilee :D
2x400mg ei vastaa yhtä 600mg, tai ainakin näin on lääkäri minulle sanonut.
Siis öö, mitähän se sun lääkäri on sanonut? 2*400mg ibuprofeenia kyllä on aivan sama, kuin 800mg samaa mömmöä. Siinä on silloin 800mg ibuprofeenia :!: Mun mutsilla on resepti Burana 800, ja se on vaan reseptin kautta aivan hurjasti halvempaa, kuin apteekista ostettuna 400mg nappeja. Lekuri vielä sille sanoi, että kirjoittaa vahvempia mitkä voi puolittaa, jos ei särkyä ole liikaa. Ja sen takia kirjoitti, kun apteekissa käsikauppa lääkkeinä noi on ihan hiton kalliita, verrattuna reseptiin.
19 kertaa ja aina soosissa.
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

Voit muuten Flassi ihan itse vaikka lähi apteekista tarkistamassa, koska luultavasti sinä olet käsittänyt lekurin sanomisista jotain väärin.
19 kertaa ja aina soosissa.
Avatar
Sagado
Veli Mau
Viestit: 455
Liittynyt: 3.1.2004 3:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sagado »

Tyttönen82 kirjoitti:Eräs tuttuni pyysi mua ottamaan selvää jostakin Geelistä, jota myydään thaimaassa. Käytetään luultavasti lihaskipuihin yms... Itse hän oli käyttänyt sitä ranteen rasitusvammaan ja ylisti mokoman tuotteen taivaisiin... Mistähän mahtaa olla kysymys, kun nimeä hän ei muistanut :roll:
Oiskohan kyseessä Counterpain hot tai cool? Se on ainaski hyvää tavaraa.
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... ounterpain
tappi

Viesti Kirjoittaja tappi »

Sagado kirjoitti:
Tyttönen82 kirjoitti:Eräs tuttuni pyysi mua ottamaan selvää jostakin Geelistä, jota myydään thaimaassa. Käytetään luultavasti lihaskipuihin yms... Itse hän oli käyttänyt sitä ranteen rasitusvammaan ja ylisti mokoman tuotteen taivaisiin... Mistähän mahtaa olla kysymys, kun nimeä hän ei muistanut :roll:
Oiskohan kyseessä Counterpain hot tai cool? Se on ainaski hyvää tavaraa.
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... ounterpain
Noi on molemmat Counterpainit erinomaista tavaraa. Itse käytän tota Coolia tulehtuneeseen olkapäähän ja hyvin on toiminut. Ja tota Hottiakin menee kans yleisiin kolotuksiin ja muihin...
Tyttönen82
Viestit: 157
Liittynyt: 5.2.2007 21:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tyttönen82 »

tappi kirjoitti:
Sagado kirjoitti:
Tyttönen82 kirjoitti:Eräs tuttuni pyysi mua ottamaan selvää jostakin Geelistä, jota myydään thaimaassa. Käytetään luultavasti lihaskipuihin yms... Itse hän oli käyttänyt sitä ranteen rasitusvammaan ja ylisti mokoman tuotteen taivaisiin... Mistähän mahtaa olla kysymys, kun nimeä hän ei muistanut :roll:
Oiskohan kyseessä Counterpain hot tai cool? Se on ainaski hyvää tavaraa.
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... ounterpain
Noi on molemmat Counterpainit erinomaista tavaraa. Itse käytän tota Coolia tulehtuneeseen olkapäähän ja hyvin on toiminut. Ja tota Hottiakin menee kans yleisiin kolotuksiin ja muihin...
Paljon mahdollista. Kiitos vinkistä... Saatan tarvita tuota itsekkin, kun kärsin toisinaan hartian seudun lihastulehduksista :cry:
jjvuori
Viestit: 251
Liittynyt: 9.2.2004 17:41

Viesti Kirjoittaja jjvuori »

Antero kirjoitti:
Jenny kirjoitti:.

Thait ovat ensimmäisenä hieromassa hyttysenpistoihin omia mentoli jne. linimenttejään, meillä ne on vaan pahentaneet asiaa.
Apteekista sieltä saa hyviä voiteita pistoskohtiin.
Mun mielstä ne mentholit sun muut auttaa kutinaan paremmin kun kortisonit, mutta ne apteekin tökötit auttaa sitten siihen näppylän visuaaliseen puoleen, elikkäs laskevat patin nopeasti...
Mä myös suosin linjaa "mennään apteekkin tarvittaessa" enkä ota kotoa mukaan mitään. Tosin hyttysiin varustaudutaan heti, ei odoteta ekaa pistosta. Mä käytän myös antibioottivoidetta helposti kaikkiin närhämiin, ettei tule ikäviä tulehduksia. Eli illalla tarkastus: hyttysenpuremiin lapsille jotain apteekin salvaa, ettei kirvele, itselle tiikerirasvaa, koska edelleenkin se auttaa mun mielestä kutinaan paremmin. Ja närhämiin sekä rikkiraavittuihin puremiin antibioottivoidetta.
Avatar
WaveCrest
Viestit: 11
Liittynyt: 13.3.2007 14:39

Viesti Kirjoittaja WaveCrest »

MrTravkin kirjoitti:
benetol kirjoitti:Buranaa ei kannata niin hirveästi tuoda mukana, vaan ostaa 7Elevenistä Sara-merkkistä lääkettä, joka maksaa muistaakseni 8 bahtia / 10 tablettia. Sisältää 500mg parasetamolia.
Burana sisältää ibuprofeiinia joka on huomattavasti tehokkaampaa esim pää- ja hammassärkyyn kuin paracetamol. Ja vaikka paracetamol on kaikista "vatsaystävällisin" särkylääke ja sopii myös aspiriiniallergisille niin krapulassa sitä ei saa käyttää koska muodostaa alkoholin palamistuotteiden kanssa maksaa tuhoavia yhdisteitä.
Piti oikeen ruveta tutkiin tota paracetamolin ja alkoholin yhteiskäyttöä ja tällaista netistä löyty :)
Muutoin terveelle, juhlinnan jälkeisestä päänsärystä kärsivälle henkilölle ei 500 – 1 000 milligramman parasetamoliannoksesta ole todennäköistä vaaraa.
Tuossa aiheesta lisää:
http://www.kuopionlaakeinformaatiokesku ... ys9-02.pdf

Iten meinaan toin tullessani Tylenol merkkistä (500mg paracetamol) 200tablettia :lol:
Viimeksi muokannut WaveCrest, 13.4.2007 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Peku
Viestit: 9620
Liittynyt: 19.12.2003 17:28
Paikkakunta: Ylämummola

Viesti Kirjoittaja Peku »

Minulle ei Thaimaan hyttyset tee sen suurempia paukamia kuin Suomessakaan. Ilmeisesti kroppa on jo sen verran tottunut täkäläiseen hyttyskantaan...pistojälki on pieni ja sekin häviää parissa päivässä.

Jos buranat sattuu loppumaan reissun aikana, 7/11 saa hyvää korviketta...U.S.A. -valmisteista aspiriinia. Samaa myy apteekit Thaimaassa, kuten edellä jo todettiinkin.
Venus
Viestit: 403
Liittynyt: 24.1.2004 23:45

Viesti Kirjoittaja Venus »

Tyttönen82 kirjoitti:
raendi kirjoitti:Just tänä aamuna aloitin antihistamiinin ottamisen tämän alkavan siitepölykauden kunniaksi. En syö sitä mielelläni enempää kuin on tarvis, koska se väsyttää mua turhan paljon.
Siitä miten se vaikuttaa hyttysten pistoihin ei ole kyllä kokemuksia.
Joku toinenkin mainitsi sen väsyttävän...
Olisi kurjaa olla silmät sikkuralla koko loma.
Eräs tuttuni pyysi mua ottamaan selvää jostakin Geelistä, jota myydään thaimaassa. Käytetään luultavasti lihaskipuihin yms... Itse hän oli käyttänyt sitä ranteen rasitusvammaan ja ylisti mokoman tuotteen taivaisiin... Mistähän mahtaa olla kysymys, kun nimeä hän ei muistanut :roll:
Tullut käytettyä läpielämän ihonkutina lääkkeitä (atarax, zyrtex jne...). Ainoa toimiva, joka ei aiheuta väsymystä ollenkaan, on telfast. 120mg annos on hyvä ja vaikutusaika n.12h itselläni. Thaimaasta löytyy ainakin Pattiksen apteekeista.
Emäntä
Viestit: 18
Liittynyt: 1.4.2006 18:25

Viesti Kirjoittaja Emäntä »

Tuo listasi näytti ihan hyvälle. Itse olen suomalaisille ötököille tosi allerginen, mutta jostain syystä thaimaalaiset ötökät eivät pidä minusta lainkaan. Varmuuden vuoksi oli kuitenkin Zyrteciä ja Hydrokortisonia mukana. Hyttyskarkotteille ei mun kohdalla ole ollut käyttöä. Auringonpolttamiin myös Bepanthen on hyvä. Laastarin lisäksi sideharsositeellekin oli viimeksi tarvetta.

Mielestäni lääkkeissä ei ole niin kova roudaaminen, että mieluummin otan ne Suomesta mukaan, niin on sitten heti saatavilla, jos jotain sattuu. Kurjaa kipeänä etsiä apteekkia ja selittää huonosti englantia ymmärtävälle apteekkarille mikä vaivaa...

Ainakin Nurofen-nimistä (400 mg) ibuprofeiinia löytyi paikallisesta apteekista (tosin erikseen tiskin takaa kysymällä).

Maitohappobakteerien syöminen kannattaa aloittaa viikkoa ennen matkaa ja jatkaa koko matkan ajan. Itse olen näin välttynyt vatsavaivoilta.
Avatar
Rhino
Ilii ti, Ilii ju
Viestit: 6370
Liittynyt: 30.5.2005 12:48
Paikkakunta: Missä milloinkin

Viesti Kirjoittaja Rhino »

Ibuprofeiinia löytyy ainakin 5 eri merkkiä, allergialääkkeenä vaimo käyttää Zertineä, samat vaikuttavat aineet kuin Zyrtecissä. Kuitenkaan ei väsytä.
Avatar
KPelto
Sanuk
Viestit: 2756
Liittynyt: 15.12.2003 13:24
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KPelto »

Särkylääke
- burana tai panadol tai vastaava
- saa tietysti halvalla Thaimaasta, mutta voi tarvita jo matkalla
Immodium
- ripulin salpaaja
- käyttö vain jos on pakko matkustaa
- ilmeisesti tavallaan haitallinen vatsatautitapauksissa, koska bakteerit eivät poistu kehosta vaikutusaikana
- en ole tarvinnut/kokeillut
Zyrtec
- toimii ilmeisesti hyönteisten pistoksiin tms. kutinoihin
- en ole milleen allerginen, mutta varmuuden vuoksi.
- en ole tarvinnut/kokeillut
Purkillinen lääkehiilitabletteja
- jos vatsa on outona niin tuolla saa puhdistettua
- aika riskitön käyttää, mutta samalla heikentää/estää muiden lääkkeiden toiminnan
Maitohappobakteereita
- syödään aina kun vatsatauti pelottaa
Laastareita
Perusvoidetta
- Pieni Nivea-purkki
- monikäyttöinen
- ostan Thaimaasta
Desinfiointiainetta
- ostan Thaimaasta tarvittaessa
Zovirax tai vastaava
- yskänrokkolääke
- tämän ostan aina Thaimaasta tarvittaessa
- on iskenyt jokaisella reissulla - ilmeisesti aurinko laukaisee whatever

Tärkeintähän lääkkeissä ja tarvikkeissa on se, että ne ovat mukana tai saatavilla. Kaupungissa on apteekki jokaisessa korttelissa, mutta maaseudulta ei välttämättä löydy edes laastareita...

Lisäksi tietenkin kaikki rokotukset (sis. A+B-hepatiitit!). Ei mitään malarialääkkeitä, koska ilmeisesti ainoat Thaimaassa hyödylliset malarialääkkeet ovat liian kalliita. Tästä en nyt lähde väittelemään...
KBH5050

Viesti Kirjoittaja KBH5050 »

Eipähän noita lääkkeitä ole tullut otettua mukaan mitään, jos päänsärky on yllättänyt, niin sen olen korjannut sopivalla määrällä % aineita! :-D
Th ei onneksi ole vielä lääkkeitä tarvinnut ihmeemmin, jotain olen kylläkin "sattuneesta syystä Ilen kirjoittamalla reseptillä" kalareissun jälkeen käynyt pharmaciasta hakemassa! :-D

Jostain kumman syystä maksa-arvot olivat hieman koholla viime reissun jälkeen, rauhoittuivat kylläkin kuukauden päästä!

Suomessa päällä on verenpaine ja kolesterolilääkitys, jonka unohdin Th kolmeksi kuukaudeksi, ehkäpä ei viisasta, mutta olenhan muutakin hölmöä elämässäni tehnyt! :-D
Avatar
DelArco
นอกรีต
Viestit: 6711
Liittynyt: 21.2.2004 21:26
Paikkakunta: Vähän Tampereesta ylöspäin, jossain metsän keskellä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DelArco »

KPelto kirjoitti:Zovirax tai vastaava
Löytyy ainakin nimillä Kanolone ja Kenalog.
Avatar
eph
Viestit: 529
Liittynyt: 21.5.2006 22:49
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eph »

Venus kirjoitti: Ainoa toimiva, joka ei aiheuta väsymystä ollenkaan, on telfast. 120mg annos on hyvä ja vaikutusaika n.12h itselläni. Thaimaasta löytyy ainakin Pattiksen apteekeista.
Totta, tuo ei väsytä. Itse käyttänyt telfastia jo pitkään tarpeen vaatiessa, näppyjä tosin tulee suht herkästi muutenkin (urticaria diagnosoitu). Tosin suomessa telfastiin tarvitaan resepti.
"Loma, onneksi se on kerran vuodessa"
Jotain kuvia Thaimaasta ja muualtakin.

Viimeksi: 20.2.12 SIN-KL-HKT-Pattaya-BKK-SIN 15.3.. Seuraavaksi ??
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja apasra »

Tyttönen82 kirjoitti:
raendi kirjoitti:Just tänä aamuna aloitin antihistamiinin ottamisen tämän alkavan siitepölykauden kunniaksi. En syö sitä mielelläni enempää kuin on tarvis, koska se väsyttää mua turhan paljon.
Siitä miten se vaikuttaa hyttysten pistoihin ei ole kyllä kokemuksia.
Joku toinenkin mainitsi sen väsyttävän...
Olisi kurjaa olla silmät sikkuralla koko loma.
Eräs tuttuni pyysi mua ottamaan selvää jostakin Geelistä, jota myydään thaimaassa. Käytetään luultavasti lihaskipuihin yms... Itse hän oli käyttänyt sitä ranteen rasitusvammaan ja ylisti mokoman tuotteen taivaisiin... Mistähän mahtaa olla kysymys, kun nimeä hän ei muistanut :roll:
Oisko geeli sellaista kuin Voltaren, on niitä muitakin hyviä lihaskipuihin. Kysy sieltä apteekista kyllä esittelevät ihan mielellään.
- som nam naa -
Avatar
Kivinilkka
Viestit: 27
Liittynyt: 28.12.2006 17:11

Viesti Kirjoittaja Kivinilkka »

Tässä ketjussa on ollut hyviä vinkkejä lääkeasioissa.
Kuinka suhtaudutte "virallisiin" suosituksiin malarialääkkeiden
käytöstä ? Itse olen kallistunut sille kannalle etten ole niitä enää
syönyt, ja olen kuullut sanottavan etteivät ne kuitenkaan tehoa.
Ja kun ainakin siitä Helioparista tulee mulle vähän skitso olo...
Dengueta tiedän klupilaisilla olleenkin jonkun verran mutta kuinkas
malaria?
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33662
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Kivinilkka kirjoitti: mutta kuinkas
malaria?
Viestin aihe: Malariatiedote
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3046
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja apasra »

Poika vähän satutti jalkaansa ja kysyin apteekista kipu-geeliä;
seuraavaa suosittelivat .

Reparil-Gel
toimi ainakin pojalla, kun tuli vain henkisiä vaurioita. :lol:
- som nam naa -
Avatar
varjo66
Viestit: 143
Liittynyt: 10.10.2007 13:16

Re:

Viesti Kirjoittaja varjo66 »

Apiwat kirjoitti: Lääkkeet saat halvemmalla thaimaasta. Jos käytät reseptilääkkeitä suomessa, ota reseptit mukaan. Ihan vaan sen vuoksi, että jos tulli takaisin tullessa kiinnostuu sun lääkkeistä, nii saat laillisesti niitä tuoda suomeen.
Esim. E-pillerit jne. murto-osa suomen hinnoista.
Siis, miten se homma nyt menee? Saako Thaimaassa apteekeista esim. e-pillereitä ilman reseptiä? Tai muita lääkkeitä, jotka Suomessa tosiaan on reseptilääkkeitä? Ja reseptit kannattaa ottaa tullin takia mukaan? Sori jos on tyhmä kysymys, mutta kun ei ole auennut, niin ei ole, no can do :D
Avatar
sacaali
Viestit: 1143
Liittynyt: 24.10.2007 19:14
Paikkakunta: some where god behind

Re: Oma "matkalääkekaappini"

Viesti Kirjoittaja sacaali »

viime reissulla lääke poksin ostin täältä suomesta, hintaa tuli 30€

-äkilliseen ripuliin lääkkeet
-maitohappo pakteeri
-sellanen pray palaneelle iholle
-särkylääke
-käsien desifiointi aine

kaikki tuli kyllä hyöty käyttöön! ens kerralla otan viellä beroccaa mukaan, kun rupes pohkeet ramppaa kun hikoili paljon niin hävis tarvittavat vitamiinit ropasta ja helpotti kyl kun rupes juomaan beroccaa joka päivä!
Reissut Thaimaahan:
02/08 2vk
05/08 4vk
09/08 2vk
02/09 6vk
12/09 11vk
12/10 8vk
01/12 2vk
01/13 5vk
01/16 6vk
01/17 4vk
01/20 4vk
MM77
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2007 22:28

Re: Oma "matkalääkekaappini"

Viesti Kirjoittaja MM77 »

Hävis vitamiinit kropasta???
Eikös se ole nestehukkaa ja suolojen vähyyttä mikä aiheuttaa kramppeja?
Eipä sinne matkalle mitään mukaan tarvinnut,kaiken sai paikallisesta apteekista.Aurinkoöljyt,rasvat,vitamiinit jne...
Avatar
lauri
Viestit: 2996
Liittynyt: 15.12.2003 13:21
Paikkakunta: Jossain muualla

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja lauri »

varjo66 kirjoitti:
Siis, miten se homma nyt menee? Saako Thaimaassa apteekeista esim. e-pillereitä ilman reseptiä? Tai muita lääkkeitä, jotka Suomessa tosiaan on reseptilääkkeitä? Ja reseptit kannattaa ottaa tullin takia mukaan? Sori jos on tyhmä kysymys, mutta kun ei ole auennut, niin ei ole, no can do :D
Thaimaasta saa monia Suomessa reseptilääkkeiksi luokiteltuja lääkkeitä apteekista suoraan tiskin yli ilman reseptejä. Muistaakseni myös ehkäisypillereitä. En tiedä kuinka paljon noista uomalaisista resepteistä tullissa hyötyä on, lääkkeet kun saattavat olla hyvinkin erinimisiä jne. Mutta jos jotakin olet ostamassa niin reseptin saaminen lääkäriltä Thaimaassa ei paljoa maksa. Jos et lääkärin kautta käy, niin katso lääkkeistäsi mikä niissä on vaikuttava aine, paljonko sitä lääkkeessä on jne. Tämä helpottaa vastaavan löytämistä Thaimaassa.
Skål, kosmonauter!
Avatar
spiigeli
Viestit: 3119
Liittynyt: 11.8.2004 19:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oma "matkalääkekaappini"

Viesti Kirjoittaja spiigeli »

Ihmettelen aina tuota reseptien ostamista. Miksi niitä pitää ostaa.
Itse toin viimeksi resepti lääkkeitä ja kyllä klinikka kirjoitti sen ilmaitteeksi. Olin myös tullin syynissä ja reseptissä ja lääkkeissä ei huomautettavaa.
กาย
Vastaa Viestiin