tsunamihälytysjärjestelmä

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

5xäippä

tsunamihälytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja 5xäippä »

Suunnittelemme matkaa Phukettiin monen välimeren kohteen jälkeen. Mieli tekee kauemmas ja pois pakkasista lämpimään :) . Ainut huolenaihe on turvallisuus siellä. Toimiiko tsunamihälytysjärjestelmä paikan päällä? Ja onko varmaa, että hälytys ehtii ajoissa? Ihan realistista tietoa kaipaan.

Thaimaa-kuume on siis erittäin kova, ollut jo vuosia, mutta huoli lapsista(joita jopa viisi) vielä kovempi. Olin jo aika lailla tuudittautunut ajatukseen miten harvinaisia tsunamit ovat ja suurempi mahdollisuus on jäädä auton alle. Nyt kuitenkin saatiin taas lukea tsunamiuutisia :cry: . Ja pelot tietysti heräsi pintaan.
sammy77
Puoluejuoma

Viesti Kirjoittaja sammy77 »

Itse olin stunamissa jouluna 2004 eikä mitään kammoja tullut, järjestelmähän toimii liiankin hyvin koska ns vääriähälytyksiä tulee rannoilla, mutta hyvä niin päin. Se että jos tulisi samankaltainen stunami kuin 2004 Phukettiin niin kukaan ei pysty sanomaan toimiiko järjestelmä silloin ja missä päin järistys on että jos toimii niin kerkiääkö ihmiset pakenemaan vuorille jne. Luonnonvoimat ovat ihmeelliset, mutta niinku sanoit suurempi uhka on jäädä autonalle tai kokea joku muu tapaturma kuin se että jää stunamin alle. Minä ainakin teinä lähtisin Phuketiiin sen enempää miettimättä stunamia tai muita riskejä.
jamoz
Sukhumvit Dude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamoz »

Tossa parin päivän takasessa oli hälytysjärjestelmä toiminu.
Tosin taisi olla järistys vaan niin lähellä Jaavaa et aika loppu kesken... Kun taas kauempana olevilla saarilla oli varauduttu hyvin.

Phuket ei oo kovin lähellä mannerlaattojen yhdyskohtia joten varoaikaa mahdollisen järistyksen jälkeen on kyllä tarpeeksi.
sammy77
Puoluejuoma

Viesti Kirjoittaja sammy77 »

jamoz kirjoitti:Tossa parin päivän takasessa oli hälytysjärjestelmä toiminu.
Mä luin että siellä ei oo ees hälytysjärjestelmää kun rahat olivat loppuneet, näin oli lehdessä tai tv:ssä. :?
raendi
Expatriate

Viesti Kirjoittaja raendi »

sammy77 kirjoitti:
Mä luin että siellä ei oo ees hälytysjärjestelmää kun rahat olivat loppuneet, näin oli lehdessä tai tv:ssä. :?
Mä luin, että viranomaiset oli saaneet hälytyksen mutta eivät olleet ehtineet varoittaa ihmisiä.
- if you ain't pukin', you ain't high -
jamoz
Sukhumvit Dude
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamoz »

Jep mulla samaa infoa raendin kanssa... Eli järistys oli niin lähellä Jaavaa et ei ollut aikaa reagoida.

"Residents did not feel the 7.7-magnitude undersea quake though many recognised the danger signs when they saw the sea recede."

Eiköhän tuo meren vetäytyminen oo jo niin tunnettu ilmiö, että sen nähdessään suurin osa tajuaa mistä on kyse ja lähtee pois rannikolta oli hälytys tullut tai ei.
AroKani

Viesti Kirjoittaja AroKani »

No jos tuo mahdollisuus kauhistuttaa , voi asiaan varautua mielenrauhansa takia.

Varaa hotellisi rannasta sisämaahan päin ja tarkistaa tsunamia ennakoivan pakovesi-ilmiön tunnistamisen tiedot.
Britti (?) koulutyttö pelasti monta , kun oli ollut hereillä koulussa ja tajusi mitä veden peräytyminen tarkoitti.

Ja muista että siitä siirroslaatasta on pahimmat paineet purkautuneet , joten eipä taida ihan heti siellä "mossahtaa" .

Viimeisenä ... saattaahan kotonakin katto pudota niskaan , joten älä suotta panikoi vaan ota järki mukaan ja vietä oikein kunnon loma katraan kanssa.

AK

( Olikin muuten 1000's viestini. )
philly
AIM HIGH!

Re: tsunamihälytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja philly »

5xäippä kirjoitti:Suunnittelemme matkaa Phukettiin monen välimeren kohteen jälkeen. Mieli tekee kauemmas ja pois pakkasista lämpimään :) . Ainut huolenaihe on turvallisuus siellä. Toimiiko tsunamihälytysjärjestelmä paikan päällä? Ja onko varmaa, että hälytys ehtii ajoissa? Ihan realistista tietoa kaipaan.

Thaimaa-kuume on siis erittäin kova, ollut jo vuosia, mutta huoli lapsista(joita jopa viisi) vielä kovempi. Olin jo aika lailla tuudittautunut ajatukseen miten harvinaisia tsunamit ovat ja suurempi mahdollisuus on jäädä auton alle. Nyt kuitenkin saatiin taas lukea tsunamiuutisia :cry: . Ja pelot tietysti heräsi pintaan.
Hyvähän se on jos jo etukäteen näitä asioita miettii vaikka mahdollisuus uuteen tsunamiin lähi tulevaisuudessa onkin olematon. Tärkeintä on varmaan tutkia etukäteen evakuointireitit, jotta hätätilanteessa tietäisi jo valmiiksi mihin päin pitää mennä. Reiti on selkeästi merkattu kyltein, jotka näyttää suurinpiirtein tälläisiltä:

Kuva

Tämä linkin takaa löytyy informaatiota hälytysjärjestelmästä sekä ohjeita miten toimia jos tsunami uudelleen iskisi, sivusto on eng. kielinen.

http://www.tourismthailand.org/content/ ... news&id=28

Ei muuta kuin turvallista matkaa ja erittäin hauskaa lomaa...
"They must find it difficult... Those who have taken authority as the truth, rather than truth as the authority."
5xäippä

Kiitos mieltä huojentavista(?) vastauksista. Luin, että tämän edellisen tsunamin aikana olisi ollut muutenkin laskuvesi, ja tämän takia ihmiset eivät olleet tajunneet meren vetäytymistä.

Hotellia olenkin jo katsellut valmiiksi vähän kauempaa rannasta, mutta kyllä ne kaikki sopivat tahtoo olla aika lähellä. Matkanjärjestäjänä meillä olisi Aurinkomatkat mitä todennäköisimmin parempien lapsialennusten takia. Lapset kun saa heillä alennuksen muutenkin kuin lisävuoteessa. Onko heittää hyviä ideoita sopivasta hotlasta juuri tätä tsunamipelkoa silmälläpitäen? Olemme ajatelleet Kata palm Resortia. Siinä merkattu matkan olevan rantaan 500m. Nyt kuitenkin luin jostain, ettei linnuntietä kuitenkaan tuollaista matkaa olisi, vaan se matka tulee siitä, että toinen hotellialue siitä välistä pitää kiertää :? .

Tuo englanninkielinen linkki(kiitos siitä), tuottaa vähän vaikeuksia huonon kielipään vuoksi, joten voisiko joku kertoa tarkemmin miten käytännössä tuo hälytys annetaan ja miten silloin kuuluu toimia? Entä miten sen meren vetäytymisen huomaa, jos muutenkin on laskuvesi?

Suuri kiitos siis vastauksista, mukava, että niitä tuli näin paljon ja näin nopeasti. Minä nyt olen tällainen hermoilija :oops: . Hyvä, että uskallan maanjäristysten pelossa Kreikkaan matkata ja kuitenkin matkakärpänen on purrut niin kovasti, että pelot on pakko voittaa. :wink: . Ja ilman lapsia matkaisin varmaan vaikka kuuhun, mutta mielessä ajatuskin omien lasten menettämisestä ja hädästä saa välillä paniikkiin...
AroKani

Vesi ottaa takapakkia silminnähtävän nopeasti , ei hissunkissun kuten laskuveden aikana.

AK
-Spede-
Majatalon Spede

Viesti Kirjoittaja -Spede- »

jos tallaset asiat huolestutta nii pare jaada kotiin
***Kirjoittaja tunnustaa olevansa herkkä mies.***
5xäippä

Ajattelinkin, että tuollainen kotiinjämisehdotus tulee jossain vaiheessa :lol: . Noh, arvostella saa. Ihan vapaasti. Pyytäisin nyt kuitenkin asiallisempia vastauksia. Realistista tietoahan minä vain kokemattomana Thaimaan matkailijana kaipaan. Uskon, että ihastuisimme ja paikkaan ja haluaisimme uskaltaa sen kokea. Tällä vastaajalla ei taida pieniä lapsia mukana reissata tai sitten hän vain on niin kylmähermoinen eikä tällaisia mieti? Meitä on moneksi.
AroKani

Kuten sanottua , se noutaja tulee kyllä ajallaan olitpa missä tahansa.
Olitpa kotona , kadulla tai Thaimaan rannalla.

OK että hermoilet tenaviasi mutta liika paranoia saa kaiken menemään myttyyn.
Jos oikein pahasti tuntuu tarvetta suojella niitä , niin palkkaa baarista englantia puhuva tyty "nannyksi" rantaan.

AK
5xäippä

Ok, myönnän, että aika hölmöltähän tämä hermoilu jo itsestäkin alkaa tuntumaan :lol: . Ja varmasti varsinkin kokeneempien matkailijoiden mielestä. Noutaja tulee tosiaan aikanaan ja tuleepahan sitten ainakin nautittua viimeisistä hetkistä täysillä, jos se niinkin kaukana tapahtuu. Kiitos kuitenkin asiaa valaisevista vastauksista. Lähinnä nyt halusinkin tietoa toimiiko tuo hälytysjärjestelmä.

Kova Thaimaa-kuume vain pahenee ja kovasti tutkimme kaikkea mahdollista tietoa paikasta. On päätetty, että seuraava säästökohde tulee varmasti olemaan Thaimaa. Kunhan ensin viikon päästä lomailemme Kreetalla. Sitten taas pihistelemään ja säästämään, jotta pääsee pois kotinurkista, ja kauas!

Jatkuvasti siis jo seuraavaa seuraava matka mielessä :wink: .

Tulen varmasti vielä kyselemään, kunhan pitemmälle päästään suunnitelmissa.
hemeju

Viesti Kirjoittaja hemeju »

Entäs jos menisit 5xäippä Hua Hiniin on siellä toisella puolella Thaimaata.Ihana rauhallinen kylämäinen paikka ja loistava lapsiperheille.Itse olen puolison kanssa käynyt siellä heti Tsunamin jälkeen,siellä ei juurikaan puhuttu tsunamista mitään,eikä ollut suoranainen vaikutusalue.Sieltä voit huoletta varata hotellin ihan meren rannastakin, olisi varmaan mukavaa lapsillekin,vaikka hienoja allasalueita on melkeinpä joka hotellissa.Edullisia ja hyviä ruokapaikkoja löytyy lapsiperheenkin makuun.Suosittelen lämpimästi :D
kikka72

Viesti Kirjoittaja kikka72 »

5xäippä kirjoitti:Hotellia olenkin jo katsellut valmiiksi vähän kauempaa rannasta, mutta kyllä ne kaikki sopivat tahtoo olla aika lähellä. Matkanjärjestäjänä meillä olisi Aurinkomatkat mitä todennäköisimmin parempien lapsialennusten takia. Lapset kun saa heillä alennuksen muutenkin kuin lisävuoteessa. ...
Milloin ajattelitte lähteä Phukettiin?
Finnmatkoilta saa myös -50 % lapsialennusta ja niillä on myös tosi kivoja hotelleja. Lisäksi nyt kun Finnmatkat ovat ottaneet käyttöön tuon jumbojetin, niin lasten kannalta hyvä juttu on se, että lentoaika vähenee n. 13.5 h:sta 9,5 tuntiin. ;-) Siinä 9,5 tunnissa on jo istumista kerrakseen..... :roll:
5xäippä

Kiitos taasen vastauksista :) . Siis ihan kohtahan se reissu ei tulisi kyseeseen, koska jonkinmoista säästämistähän se vaatii. Viikon pästä mennään Kreetalle 2 viikoksi ja sen jälkeen varmaankin uusi aurinkosäästö kertymään. Todennäköisesti sitten 07-08 talvella. Itse olen laskeskellut rahojen suhteen, että maaliskuu voisi olla hyvä. Mikähän aika siten olisi hyvä matkustaa? Maaliskuussa taitaa olla todella kuuma, mutta eiköhän me se kestettäis, kun täältä kylmästä päästään :D . Olemme matkailleet välimeren rannallakin kuumimpaan aikaan yleensä ja ainakaan vielä ei ole liian kuumalta tuntunut, kunhan pysyy veden äärellä. Siis lähinnä altaalla ja välillä varjon alla.

Katselin itsekin Finnmatkoja vaihtoehtona, mutta kun joudutaan kuitenkin ottamaan kaksi huonetta eikä lapsialea saa kuin kahden aikuisen kanssa :x . Ja vain lisävuoteisiin. Oletko muuten tuttu Kikka :wink: ? Jos olet, niin kiitos vaan Thaimaa-kuumeen herättelystä! Taas on pää sekaisin matkasuunnitelmista
:lol:

Onko se Hua Hin nyt sitten turvallisempi paikka? Olen jotenkin saanut vähän negatiivisen kuvan monista keskusteluista. Mielenkiinnolla luen siitäkin. Vaikka onhan tuo haku tuossa olemassa ja meillä vielä aikaa. Matkan suunnittelu on niin mukavaa, että tulee tehtyä jo ajoissa ja suunnitelmia on usein mielessä kymmenen :shock:
kikka72

Viesti Kirjoittaja kikka72 »

5xäippä kirjoitti: Oletko muuten tuttu Kikka :wink: ? Jos olet, niin kiitos vaan Thaimaa-kuumeen herättelystä! Taas on pää sekaisin matkasuunnitelmista
:lol:
Tuttujahan me joo ollaan.... :lol:

Kiva, että sain tartutettua teihin Thaimaa-kuumeen. Kirjoitellaan taas matkasuunnitelmista jaetaan hyviä ideoita puolin toisin! :wink:
hemeju

Viesti Kirjoittaja hemeju »

5xäippä kirjoitti:Onko se Hua Hin nyt sitten turvallisempi paikka? Olen jotenkin saanut vähän negatiivisen kuvan monista keskusteluista. Mielenkiinnolla luen siitäkin. Vaikka onhan tuo haku tuossa olemassa ja meillä vielä aikaa. Matkan suunnittelu on niin mukavaa, että tulee tehtyä jo ajoissa ja suunnitelmia on usein mielessä kymmenen :shock:
Voit olla ihan varma,että Hua Hin on turvallinen paikka siellähän Thaimaan kuninkaan kesäpalatsikin sijaitsee,jossa hän taas enimmäkseen oleskelee.Ja varmasti Phukettikin on hyvä paikka,johon ilmeisesti itsekin matkustan seuraavaksi.Mutta tosiasia on,että Phuketissa oli tsunami,ja jossa ei ehkä ole vielä täysin toimiva hälytysjärjestelmä.Lisäksi kun tuolla Indonesian suunnasta tulee uutisia usean sadan ihmisen kuolemasta mannerlaattojen liikkuessa ja tsunamista ihan viime aikoina,niin mietityttää minuakin tuo matkansuunnittelu sinne Phukettiin päin.Itsellä on aikuiset lapset, joten pienistä lapsista ei tarvitse nyt huolehtia :wink:
Matka on kuitenkin pitkä ja raskas ,vaikka yölennolla lapset usein nukkuvat aika kivasti.Maaliskuussa itse en ehkä menisi sinne enää,koska on todella kuumaa ja hiostavaa,silloin ei juuri voi varjon alta väistyä mihinkään vaaleaihoinen suuomalainen.Itse olen viettänyt myös Espanjassa jne. kuumimpaan aikaan pitkiä 5-6vkon lomia,mutta ei niitä voinut verratakaan noihin Thaimaan lämpöasteisiin maaliskuussa 8)
Nämäkin on vain minun mielipiteitä, ja parasta lomassa on sen hyvä sunnittelu ja sitten toteutuminen :D Suosittelen Thaimaata lämpimästi matkakohteeksi :D
niemmr

Viesti Kirjoittaja niemmr »

5xäippä kirjoitti:Ajattelinkin, että tuollainen kotiinjämisehdotus tulee jossain vaiheessa :lol: . Noh, arvostella saa. Ihan vapaasti. Pyytäisin nyt kuitenkin asiallisempia vastauksia. Realistista tietoahan minä vain kokemattomana Thaimaan matkailijana kaipaan. Uskon, että ihastuisimme ja paikkaan ja haluaisimme uskaltaa sen kokea. Tällä vastaajalla ei taida pieniä lapsia mukana reissata tai sitten hän vain on niin kylmähermoinen eikä tällaisia mieti? Meitä on moneksi.
No entäs jos jätätte lapset kotiin ekalla kerralla ja käytte katsomassa paikan?
Kalervo kaartinen

Viesti Kirjoittaja Kalervo kaartinen »

raendi kirjoitti:
sammy77 kirjoitti:
Mä luin, että viranomaiset oli saaneet hälytyksen mutta eivät olleet ehtineet varoittaa ihmisiä.
Tämä hälytysjärjestelmäm puuttuminen oli Indonesiassa ,ei Thaimaassa.
Asiassa voi olla pieni ero.
5xäippä

No entäs jos jätätte lapset kotiin ekalla kerralla ja käytte katsomassa paikan?[/quote]

Ei, kyllä me olemme kokemuksesta huomanneet, että lasten kanssa lomailu on monin verroin parempaa :) . On hienoa saada tarjota lapsille se kaikki riemu ja yhteinen rento aika vanhempien kanssa. Kyllä me olemme suunnitelleet kaksistaan matkaamistakin, mutta kerran sen kokeneena totesimme, että vähän myöhemmin vasta seuraavan kerran. Nyt nautimme siitä kaikesta lasten kanssa.
konjami
Kannattajajäsen

Viesti Kirjoittaja konjami »

No entäs jos jätätte lapset kotiin ekalla kerralla ja käytte katsomassa paikan?
Ei taida paljon helpottaa perheenjälkeläisistä "huolehtivaa". Etenkin jos tsunami vie sitten vanhemmat. :shock: . Totuus on kuitenkin että miettikää todennäköisyyksiä ja huomaatte että kotona on "vaarallisempaa" joten Hyvää matkaa. :-D :-D
Pisuaarin huuhtelu on tekniikkalaji
MissEvilEve

Viesti Kirjoittaja MissEvilEve »

Itseänikin hieman huolestutti tuo tsunamihomma, mutta tosiaan kun tilastoja katselee niin mahdollisuus on hyvin pieni, sekä kun olen asiaa tutkiskellut niin hyvin ovat tuntuneet Thaimaassa nuo hälytyslaitteet toimivan. Phukettiin ollaan itsekin päätetty suunnata ja olen itse ainakin ihan rauhaisissa fiiliksissä asian suhteen.

Olen sitä mieltä että kyllä sinne uskaltaa mennä, hyvin onkin jo asiaan aiemmin vastailtu :)
Meteant, dum obient!
VEE

Viesti Kirjoittaja VEE »

Oma Phuketin matkani peruuntui tsunamin vuoksi ja jouduin vaihtamaan sen Pattayan matkaan. Tuon jälkeen Phuketissakin on tullut käytyä kahdesti ja taas uudelleen tulevan tammikuun aikana. Phuketissa tsunami teki tuhoa etenkin Patongilla mutta Kata sekä Karon säästyivät pahemmalta tuholta ilmeisesti merenpohjan muodon vuosi, eli aaltojen voima heikkeni jyrkkään rantaan. Suomalaisten sukellusoppaiden mukaan Katalla ja Karonilla ihmishenkiä ei rannalla eikä hotelleissa menetetty, mutta joitakin paikallisia kuoli liikenteessä paniikin iskettyä.
Katalla ja Karonilla on hyviä hotelleja myös sopivan etäällä rannasta, jos asia painaa mieltä.
Vastaa Viestiin