Polttoainelisät (HS, 26.9.05 20:00)

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

No ainakin tuota lippalakkimatkojen korotus-narinaa on ollut jommassa kummassa iltapäivälehdessä ja muistaakseni viime torstain numerossa Iltalehdessä tai Ilta-Sanomissa Finnairilta joku antaa vastauksen näihin samoihin asioihin nitä tässäkin ketjussa kysellään.
Avatar
Jeppe Jääkarhu
Viestit: 86
Liittynyt: 7.1.2005 15:51

Viesti Kirjoittaja Jeppe Jääkarhu »

Ilkka kirjoitti:No ainakin tuota lippalakkimatkojen korotus-narinaa on ollut jommassa kummassa iltapäivälehdessä ja muistaakseni viime torstain numerossa Iltalehdessä tai Ilta-Sanomissa Finnairilta joku antaa vastauksen näihin samoihin asioihin nitä tässäkin ketjussa kysellään.
Oikeesti kysyin ekassa viestissä sinulta jotain täsmennystä, mutta ainoo kai mitä sinusta saa irti on pakettimatkalaisten arvioiminen lippalakkimatkalaisina. Jos nyt kertoisit jotain faktaa, mikä liittyisi tähän asiaan. Ei millään pahalla, mutta ei hyvälläkään:).
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Missähän tämä eka viesti ja minulle osoitettu kysymys on?
En kyllä löydä tästä ketjusta mitään kysymystä minulle. :shock:
Avatar
Jeppe Jääkarhu
Viestit: 86
Liittynyt: 7.1.2005 15:51

Viesti Kirjoittaja Jeppe Jääkarhu »

Ah. Katos muistinkii väärin keskustelun, mutta asia on ihan sama.

http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtopic.php?t=10868

tuonne olen odottanut vastausta, mutta eipä sitä ole näkynyt.
Avatar
jusubox
insinöörigolffari
Viestit: 2354
Liittynyt: 6.1.2004 19:48

Viesti Kirjoittaja jusubox »

Ilkka kirjoitti: lippalakkimatkojen
Taisit sitten lanseerata aivan uuden termin,,,,
ei suinkaan sinulla ole jotain hampaankolossa lippalakkipäisiä ihmisiä vastaan :shock:
hcp 21.2
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Lippalakkimatkat on ollut jo pitkään aurinkomatkalaisten ja muiden pakettimatkalaisten kohtelias kutsumanimi.

Ei ole mitään heitä vastaan, olenhan itsekin sellainen joskus ollut. :D
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33670
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lasse »

jusubox kirjoitti: Taisit sitten lanseerata aivan uuden termin,,,,
Vanha termi, ollut palstoilla jo vuosia. Lippalakkimatkat, aurinkomatkat, apukerhon matkat, marsuhäkkilennot jne.
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Avatar
Lappis
nuorisojoukot.net
Viestit: 4606
Liittynyt: 31.12.2003 15:38
Paikkakunta: Itä-Pasila

Viesti Kirjoittaja Lappis »

flassi kirjoitti:voiko pelkiltä reittilento matkoilta tulla kanssa lisälasku, lähtö 5.1 hesa-köpis-bkk ?
Tähän kysymykseen en ole nähnyt vielä selvää vastausta? Ehkä Ilkan kommentit voisi tulkita, että EI, mutta onko näin, jos vaikka varaa ja maksaa lentonsa vuotta aikaisemmin ja bensan hinta nousee vuoden aikana vaikka 300% :?:
Kun on kyse rakkaudesta, ei kannata miettiä rahanmenoa!
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33670
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Jos on lentolippu maksettu ja lentoliput kädessä niin tuskimpa vaan lähettävät lisälaskua, näin maalaisjärjellä ajateltuna :D :wink:
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
betoniporsas
Viestit: 10
Liittynyt: 13.11.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja betoniporsas »

Tein omasta jutustani valituksen kuluttajavalituslautakuntaan selviteltyäni asiaa ensin perusteellisesti sekä Finnmatkojen talousjohtajan, Finnairin ja kuluttajaneuvojan kanssa. Finnmatkat väitti kuluttajaviraston hyväksyneen tällaisen menettelyn hinnankorotusten osalta, mutta kuluttajaneuvoja selvitti asian ja totesi, että kuluttajavirasto ei ole hyväksynyt menettelyä ja samalla kehoitti tekemään asiassa valituksen.

En näe mitenkään mahdolliseksi, että valituslautakunnasta tulisi kannaltani negatiivinen päätös. Valitettavaa on, että käsittelyaika on 10kk, kun juuri nyt olisi mukava hetki saada asiasta päätös, kun keskustelu käy vilkkaana.

Homma lähti liikkeelle, kun laskeskelin, että matkan oston jälkeen tapahtunut polttoaineen hinnannousu antaisi oikeutuksen korkeintaan n. 30 euron matkan hinnankorotukselle. Finnmatkat taas nosti hintaa 81 euroa. Valmismatkehdoissa lukee selväsit, että hinnakorotus on mahdollinen vain sellaisen polttoainemuutoksen osalta, "jota ei voitu ottaa lukuun sopimusta tehtäessä." Lisäksi asiaa on ainakin kuluttajaviraston nettisivuilla tulkittu niin, että kyseessä pitää olla "odottamaton" muutos.

Hinnannousut perustuvat ainakin Finnmatkojen osalta helmikuun 24. päivä olleeseen NWE Jet CIF Cargoes indeksin arvoon (arvo tuolloin noin 500). Sopimuksentekohetki minulla oli 29.8. (se hetki, jolloin maksetaan varausmaksu, ei se jolloin tehdään varaus!). Finnair vahvisti lokakuun lähtöjen hinnat 24.8., jolloin indeksi oli noussut n.30%. Tämä nousu johtaa 81 euron matkan hinnankorotukseen (tämä kyllä pitää laskelmieni mukaan paikkaansa). Finnmatkat ilmoitti polttoainelisästä 31.8.

Mielestäni on päivänselvää, että kyseessä ei ole sellainen muutos jota ei voitu ottaa lukuun sopimusta tehtäessä. Ensinnäkin, esimerkiksi maaliskuussa tapahtunut polttoaineindeksin nousu ei voi olla enää elokuussa odottamaton muutos, jota ei voida ottaa lukuun. Toiseksi, lokakuun lentojen tarkka hinta ehdittiin tarkastaa ennen kuin tein sopimuksen Finnmatkojen kanssa (24.8 vrs 29.8 ). En tiedä katselenko asiaa jotenkin yksisilmäisesti, mutta mun mielestä asia on täysin selvä ja kaikkien lisämaksun saaneiden pitäisi tehdä asiasta valitus.

Korotusten ajankohta sattui samaan aikaan, kun hinnat nousivat hirmumyrsky Katrinan takia. Kyseisellä hirmumyrskyllä vaan ei ole mitään tekemistä ainakaan lokakuun lentojen polttoainelisien kanssa.
betoniporsas
Viestit: 10
Liittynyt: 13.11.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja betoniporsas »

Reittilennoilla ei käsittääkseni ole oikeutta korottaa hintaa jälkikäteen. Oikeus koskee vain valmismatkoja. Finnairille nämä valmismatkat ovatkin siinä mielessä hyvä juttu, että ei tarvitse suojautua polttoaineen hinnanmuutoksia vastaan, vaan vastuu on siirretty matkatoimistoille, jotka taas sujuvasti siirtävät sen matkustajille.
Johannes
Viestit: 17
Liittynyt: 8.1.2005 21:48

Viesti Kirjoittaja Johannes »

Meillä on reittilennot jouluksi Lufthansan kautta ja lisälaskua pamahti marraskuun alussa hiukka yli 400€ (4 henk.). Johtuneeko sitten siitä, että ollaan fiksusti odoteltu eräpäivää, eikä olla siis vielä maksettu muuta kuin varausmaksu,
vaikka lennot on varattu jo alkuvuodesta. Eli tässä tapauksessa reittilennot eivät näytä suojaavan korotuksilta.
Avatar
Jeppe Jääkarhu
Viestit: 86
Liittynyt: 7.1.2005 15:51

Viesti Kirjoittaja Jeppe Jääkarhu »

betoniporsas: hienoa! Perusteet täysin samat kun minulla ja samaa tuubaa ne syötti myös minulle.

Edelleen itse toivoisin mahdollisimman monen pitävän julkista ääntä hommasta jos tuntuu, että kuluttajaa kustaan silmään. Kuten aiemmin sanoin tuo valituspäätös tulee liian myöhään, että siitä olisi hyötyä positiivisena mahdollisimman monelle kuluttajalle. Jos ei muuta, niin tulva tuonne kuluttajavalituslautakuntaan, jos se herättäisi hiukan päättäjiä. Valituksen tekeminen on ilmaista ja siihen on valmis pohja netissä. Yhden foorumikirjoittelun vaivalla voi tehdä tuonne valituksen.
betoniporsas
Viestit: 10
Liittynyt: 13.11.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja betoniporsas »

Taisin sitten olla väärässä tuon reittilentoasian suhteen. Siellä täytyy olla lufthansan sopimusehdoissa pykälä, joka oikeuttaa muuttaa hintoja. Muutenhan laki vaatii, että markkinoinnissa annetaan oikea kuva lopullisesta hinnasta. Oudolta kyllä tuntuu...

Jepelle: Toivotaan tosiaan, että valituksia tehdään mahdollisimman paljon. Jos sinne tulee kymmeniä valituksia samasta asiasta, niin ehkä asia päätyy johonkin nopeampaan prosessiin :-) Samoin kannustaisin mahdollisimman monia lähettämään mahdollisimman moninaisia kysymyksiä Finnmatkoille ja muillekin.

Toinen asia on sitten se, että lautakunnan päätös ei mitenkään velvoita osapuolia. Päästään siis vielä käräjöimään asiasta. Toivottavasti tunnet halvan lakimiehen :-)
Viimeksi muokannut betoniporsas, 14.11.2005 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Reittilennot kannattaa maksaa heti ja kokonaan kun hyvä hinta on löytynyt.
(Kantapään kautta opittua)
Avatar
Lappis
nuorisojoukot.net
Viestit: 4606
Liittynyt: 31.12.2003 15:38
Paikkakunta: Itä-Pasila

Viesti Kirjoittaja Lappis »

Ilkka kirjoitti:Reittilennot kannattaa maksaa heti ja kokonaan kun hyvä hinta on löytynyt.
(Kantapään kautta opittua)
Eikö ne ole vähän pakko maksaa heti ja kokonaan? Finnair ainakin vaatii maksun viikon päästä varauksesta. Muuten en olisi todellakaan maksanut jo elokuussa tammikuun lentoja.
Kun on kyse rakkaudesta, ei kannata miettiä rahanmenoa!
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Riippuu lipuista, osa kirjoitetaan heti (yleensä halvat) ja osa myöhemmin.
Matkatoimistoihin usein maksetaan varausmaksu ja loput vaikka kk ennen lähtöä ja näitä voidaan korottaa ennen lähtöä jos tulee lippuihin yleinen hinnankorotus, koska lippuja ei ole kirjoitettu.
Balticum
Viestit: 7
Liittynyt: 2.10.2005 11:04

Aurinkomatkojen Hintatakuu

Viesti Kirjoittaja Balticum »

Kaikkein hauskinta tässä sopassa on se, että Aurinkomatkojen Talvikauden lomaoppaassa (2005-2006), hinnastosivuilla (hinnasto, sivu 8 ) on luvattu matkan ostajalle Hintatakuu.

Hintatakuu tarkoitti AM:n mukaan sitä, että hinta ei muutu polttoaineen hinnan muuttuessa.

Nyt kun sain matkani loppuerän laskun, oli siinä 91 euron polttoainelisämaksun lisäksi Lisätiedote-niminen sivu, jossa lukee seuraavaa:

"..talvikauden Lomaoppaan hinnaston sivulla 8 kohdassa Hintatakuu Finnairin lomalennolla on painovirhe. Toisin kun esitteessä on mainittu, hintatakuu ei ole voimassa ensi syksyn, talven ja kevään 2005-2006 lennoilla..jne jne"

Peruin matkan ja nyt yritän periä koko varausmaksua takaisin Aurinkomatkoilta. Taitaa olla varminta lähettää kirje samantien Kuluttajavirastoon.
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Heh, vai painovirhe, millä lennoilla se hintatakuu on sitten voimassa jos ei noilla luetuilla aikakausilla? Tiukassa on eurot Aurinkomatkoillakin kun pitää alkaa kusettamaan asiakkaita. :?
Avatar
Lappis
nuorisojoukot.net
Viestit: 4606
Liittynyt: 31.12.2003 15:38
Paikkakunta: Itä-Pasila

Viesti Kirjoittaja Lappis »

Ilkka kirjoitti:Riippuu lipuista, osa kirjoitetaan heti (yleensä halvat)
Halpoja olivat, 1120 €. Tosin en ole ennen noin paljon maksanut Hki-Bgk-Hki lennoista..., mutta ei löytynyt halvempiakaan suoria lentoja 5.1 lähdöllä.
Kun on kyse rakkaudesta, ei kannata miettiä rahanmenoa!
Johannes
Viestit: 17
Liittynyt: 8.1.2005 21:48

Viesti Kirjoittaja Johannes »

Joopa, matkatoimiston kautta ostimme liput ja siksi niiden kirjoitustakin
on voinut vetkuttaa tänne asti (1 kk lähtöön) tunnetuin seurauksin... ajatuksena oli,
että kirjoitettuja lippuja ei olisi voinut enää millään muuttaa, jos tarvetta olisi ollut.
Kyselin tänään matkatoimiston tädiltä asiaa. Sanoi polttoainekorotuksen olevan lentoyhtiökohtainen. Finnair ei ole sitä lisännyt, mutta Lufthansa siis on. Ja tämä siis koskee kirjoittamattomia lippuja. Kirjoitettujen reittilippujen hinnat eivät muutu millään yhtiöllä. Tästä siis opimme jotain.
Avatar
Lappis
nuorisojoukot.net
Viestit: 4606
Liittynyt: 31.12.2003 15:38
Paikkakunta: Itä-Pasila

Viesti Kirjoittaja Lappis »

Johannes kirjoitti:Kirjoitettujen reittilippujen hinnat eivät muutu millään yhtiöllä. Tästä siis opimme jotain.
Niin minäkin. Sieltä se tuli, vastaus avoinna olleeseen kysymykseeni. Ei tainnut olla ihan selvä pyy kellekään...
Kun on kyse rakkaudesta, ei kannata miettiä rahanmenoa!
Ilkka

Re: Aurinkomatkojen Hintatakuu

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Balticum kirjoitti:Kaikkein hauskinta tässä sopassa on se, että Aurinkomatkojen Talvikauden lomaoppaassa (2005-2006), hinnastosivuilla (hinnasto, sivu 8 ) on luvattu matkan ostajalle Hintatakuu.

Hintatakuu tarkoitti AM:n mukaan sitä, että hinta ei muutu polttoaineen hinnan muuttuessa.

Nyt kun sain matkani loppuerän laskun, oli siinä 91 euron polttoainelisämaksun lisäksi Lisätiedote-niminen sivu, jossa lukee seuraavaa:

"..talvikauden Lomaoppaan hinnaston sivulla 8 kohdassa Hintatakuu Finnairin lomalennolla on painovirhe. Toisin kun esitteessä on mainittu, hintatakuu ei ole voimassa ensi syksyn, talven ja kevään 2005-2006 lennoilla..jne jne"

Peruin matkan ja nyt yritän periä koko varausmaksua takaisin Aurinkomatkoilta. Taitaa olla varminta lähettää kirje samantien Kuluttajavirastoon.
Ja tästä virheestä on lomaoppaan välissä lisäpaperi jossa kerrotaan painovirheestä sivulla 8 sekä siitä että Finnair on lopettanut hintatakuun antamisen jo kesän 2005 lennoissa.

Sitä balticum ei kuitenkaan viitsinyt mainita. :o
Avatar
hoax
Viestit: 80
Liittynyt: 31.3.2005 23:40
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hoax »

betoniporsas kirjoitti: Hinnannousut perustuvat ainakin Finnmatkojen osalta helmikuun 24. päivä olleeseen NWE Jet CIF Cargoes indeksin arvoon (arvo tuolloin noin 500).
Mistähän tämän indeksin seurantaa/arvoja voisi tarkastella (urli kiitos), itse varailin matkan maaliskuussa ja kyllä tuo 84e lisähinta sen verran sapettaa, että ainakin haluan tarkkaan laskea sen, etteivät ota penniäkään enempää kuin todellinen polttoainekulujen nousu.
Mietin tuota, että miten asiaa tulkitaan, jos finnair nostaa polttoainekulujen nousun perusteella lippuhintaa jolla tarjoaa matkatoimistolle lentoa pakettiin, mutta nostaa sitä 'varmuuden vuoksi' enemmän kuin mitä polttoaineen hinnannousu. valmismatkalakihan antaa luvan nostaa vain polttoaineen hinnanmuutoksiin perustuvan osan verran, eli jos finski ottaa 'extraa' se jää sitten matkatoimiston tappioksi.
-HoaX-
Avatar
Jeppe Jääkarhu
Viestit: 86
Liittynyt: 7.1.2005 15:51

Viesti Kirjoittaja Jeppe Jääkarhu »

hoax kirjoitti:
betoniporsas kirjoitti: Hinnannousut perustuvat ainakin Finnmatkojen osalta helmikuun 24. päivä olleeseen NWE Jet CIF Cargoes indeksin arvoon (arvo tuolloin noin 500).
Mistähän tämän indeksin seurantaa/arvoja voisi tarkastella (urli kiitos), itse varailin matkan maaliskuussa ja kyllä tuo 84e lisähinta sen verran sapettaa, että ainakin haluan tarkkaan laskea sen, etteivät ota penniäkään enempää kuin todellinen polttoainekulujen nousu.
Mietin tuota, että miten asiaa tulkitaan, jos finnair nostaa polttoainekulujen nousun perusteella lippuhintaa jolla tarjoaa matkatoimistolle lentoa pakettiin, mutta nostaa sitä 'varmuuden vuoksi' enemmän kuin mitä polttoaineen hinnannousu. valmismatkalakihan antaa luvan nostaa vain polttoaineen hinnanmuutoksiin perustuvan osan verran, eli jos finski ottaa 'extraa' se jää sitten matkatoimiston tappioksi.
Tuolla ylempänä on linkki viesti ketjuun, jossa näkyy petrolin hinnan muutos.

Valitettavasti näyttäisi siltä, että Finnair on antanut nuo korotukset matkatoimistoille ja ne vierittää ne suoraan kuluttajalle. Itse tulkitsen asian kyllä matkatoimistojen huonoksi sopimukseksi enkä todelliseksi kustannusnousuksi. Eihän laissa anneta mitään mahdollisuutta korottaa hintoja sen takia, että matkatoimisto ostaa ylihintaan palvelun kolmannelta osapuolelta. Varsinkaan tilanteessa, jossa kustannusnousu vieritetään suoraan kuluttajalle. Tilanne olisi hiukan eri, jos hinta olisi annettu varaus tilanteessa, eikä lisämaksun muodossa. Tuolloin kuluttajalla olisi hinta tiedossa ja valinnan mahdollisuus ostaako palvelun vai ei. Nythän tuo mahdollisuus on lähes olematon kun ajatellaan perhettä, joka sopii työnantajien kanssa lomista, hoitaa lapsen päivähoidon ym. Peruminen ei käytännössä tule kyseeseen.
Vastaa Viestiin