Sairastuminen Thaimaassa, ystävä pulassa ja pari vinkkiä

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Lukittu
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Sairastuminen Thaimaassa, ystävä pulassa ja pari vinkkiä

Viesti Kirjoittaja eagle »

Valitsin tämän alueen, koska tätä voivat kaikki lukea. Kenties joku löytää tästä apua itselle ja kenties joku löytää tavan olla avuksi toisille.

Yksi täällä kirjoittavista ja omaa blogia pitävistä henkilöistä on ollut hiljaa jonkin aikaa ja syynä vastoinkäymisten ketju. Ensi vaimo joutui sairaalaan jonkin bakteerin yms. johdosta ja joutui viettämään siellä jonkin aikaa. Tuolloin Udon pystyi itse pyytämään apua vaimolleen ja antoi tilinumeron, minne halukkaat voisivat laittaa pienen summan. Tuo siksi, että sairaalapäivä maksoi noin parikymmentä euroa ja ei niitä kovin pitkään eläketuloilla makseta.

****Halukkaat auttajat voivat kysellä lisäohjeita yksityisviestillä Eaglelta.*****


Osa tuntee Udonin ja on mahdollisesti tavannutkin. Usein ollut mukana Sokeiden Orpokodin lahjoituksissa Rreipas nimimerkillä ja osallistunut itse tapahtumaankin. Itse olen ollut mukana täällä vammaisten tilaisuudessa, minne hän myös lahjoitti rahaa. Kuvannee hyvin hänen luonnettaan ja todella ei ole antanut paljosta, vaan pienestä eläkkeestään. Aina auttamassa muita.

Tuo vaimon sairastuminen ei ollut tarpeeksi, vaan juuri vaimon tilanteen muuttuessa parempaan, Sairastui Udon itse. Käytän nimimerkkiä, koska sillä hänet tunnetaan täällä. Tilanne tällä hetkellä on se, että parin kuukauden sairaaloissa olon kuluessa hänet on nyt sitten leikattu, muistaakseni parikin kertaa, ja tilanne nyt vakaampi ja status muuttunut odottaa hoitoa tilasta kuntoutuu tilaan. Jokainen ymmärtää, että tuossa menee oma aikansa ja rahaa kuluu tai kuluisi.

Udon ei pyytänyt minua tätä viestiä kirjoittamaan, vaan ehdotin sitä itse ja kysyin hänen lupaansa. Lupa tuli suunnilleen näillä kommenteilla: Joku siellä taatusti vittuilee, mutta jos edes kympin (euroja ilmeisesti) saisi, niin olisi hyvä asia tässä konkurssissa.

En siis tässä viestissä pyydä Udonille mitään eikä tarkoitus ole mitään keräystä järjestää. Kunhan vain kerron tilannepäivityksen. Jos joku haluaa tuonne tilille jotain laittaa, niin se on jokaisen oma asia -on siellä vaimonkin kuluja kai rästissä vielä tai velkana. Udon itse palailee kirjoittelemaan toipumisensa jälkeen -ja sitten, kun on kunnon nettiyhteys. Tällä hetkellä on sellainen väliaikainen ratkaisu käytössä eikä sillä pitkiä juttuja voi kirjoitella. Siitä suurkiitos apuna eli yhteyden järjestämisen tehneenä olleelle henkilölle. Vaikka olisi pienen paikkakunnan pienessä sairaalassa, niin silti apu löytää perille -jos osaa kysyä/pyytää.

ASIAAN LIITTYEN JA HIEMAN VIERESTÄ:

Vaikka asuisi täällä vakituisesti, tai juuri siksi, olisi hyvä järjestää mahdollinen hoitonsa sairastumisten tai tapaturmien sattuessa kuntoon ja nimenomaan etukäteen. Vakuutus on yksi asia, mutta siinäkin on ne sudenkuoppansa. Hoitopaikka samoin ja pienellä paikkakunnalla ei usein ole vaihtoehtoa, vaan mennään siihen ainoaan sairaalaan.

Jos paikkakunta on isompi ja useampia sairaaloita, niin kannattaa laittaa mukana kulkevien papereiden ja korttien oheen lappu, missä on ohje sairaalasta, minne viedä. Esimerkiksi Udon Thanissa kaikki “yleiset” ambulanssit vievät kunnalliseen Udon Hospitaliin ja sieltä sitten ensiavun jälkeen voidaan siirtää toisaalle. Sairaalan oma ambulanssi tottakai vie ko. sairaalaan. Täällä on ollut julkisuudessa tilanne, missä ensiavun jälkeen vaadittiin kunnallisessa 200 000 thb maksusitoumus osastolle pääsemiseksi. Sama seuraavassa eli kansainvälisessä sairaalassa. Kolmas sairaala otti sitten sisään ja alkoi selvittää vakuutuksen olemassaoloa. Itse olen toimittanut vakuutustiedot ja kartan kotiini mahdollista ambulanssikuljetusta varten. Se viisiminuuttinen tietä etsiessä voi olla kohtalokas ja siksi kartta, kun sitä sairaalakin arvostaa, vaikkei pyydä toimittamaan. Mukana siis potilasnumero ja sairaalan tiedot, kun kaupunkikierros ambulanssilla ei ole se mukavin juttu. Kyllä ne paperit tutkitaan ambulanssiin otettaessa.

Vakuutuksia on erilaisia ja kaikki sairaalat eivät kelpuuta jokaista vakuutusta. Omani on suurimman thaimaalaisen yhtiön ja silti kolme paikallista sairaalaa eivät sitä kelpuuta. Kansainvälisiin kelpaa, mutta joissakin pitää maksaa ennakkoon itse. Matkavakuutuksista esim. Nomad toimii nk. toissijaisena vakuutuksena ja edellyttää ensisijaisen vakuutuksen voimassaoloa. Tarkoittaa, että matkalla ollessa ja isomman laskun ollessa edessä, Nomad kotiuttaa kotimaahan saamaan hoitoa heti kun se on mahdollista. Sama myös esimerkiksi suomalaisen Turvan ehdoissa. “Vakuutusyhtiö voi vaatia, että vakuutettu kuljetetaan yhtiön kustannuksella Suomeen hoitoon tai siirretään toiseen hoitolaitokseen matkakohteessa, jos hoito matkakohteessa muodostuisi Suomen vastaavanlaiseen hoitoon nähden merkittävästi kalliimmaksi.” Ensisijainen maksajahan Turvallakin on Kela ja matkavakuutus siis käytännössä toissijainen vakuutus. Oma vakuutukseni kattaa Udon Thanissa ohitusleikkauksen hoitopäivineen ja omakustannushinnaksi tulee 100 000 - 300 000 thb. Saman ketjun Bangkokin sairaalassa eivät suostu edes päivää sanomaan. Pitää siis kuljetuttaa Udoniin.

MIKSI ASIAN VIERESTÄ:

Kun se ensimmäinen ajatus jokaisella lienee Udonin tapauksessa, että olisi huolehtinut riittävät vakuutukset jne kuntoon. Ei se niin yksinkertaista ole, vaikka jokainen meistä onkin varautunut ennalta odottamattomaan tilanteeseen -vai onko?

Itselläni oli aikoinaan ammattiliiton kautta Eurooppalaisen vakuutus. Liiton jäsenkortin takapuolella vakuutusnumero ja puhelinnumero yhtiöön. Etupuolella siis liiton korttitiedot ja ei sieltä takaa sitä vakuutusta kukaan olisi löytänyt eli liikenneonnettomuuden jälkeen tiedottomana olisin ollut ilman vakuutusta liikkeellä. Jos vaimo samassa onnettomuudessa, niin ei voisi kertoa vakuutuksesta hänkään.

Tuo meillä asemalla elvytetty ja koomassa sairaalaan viety potilas omasi hyvän vakuutuksen ja onneksi myös hyvät ystävät, jotka osasivat siitä kertoa ja vaatia sitä vastaavaa hoitoa sekä toimia nk. takuumiehinä ennen yhtiön päätöstä. Kuinka monelle meistä ihan oikeasti on tuollaisia ystäviä? Siis 3-5 ystävää, jotka yhdessä takaavat 200 000 thb hoitotakuun.

On hyvä olla se passi valokuvattuna, vakuutuskortti kuvattuna ja kaikkea muuta kivaa valokuvattuna. Kun siellä kuvien joukossa on myös ne mia noitkin, niin on sitten puhelin suojattu pin-koodilla. Kun makaat tajuttomana onnettomuuden jäljiltä ja mukana ei ole kuin lukittu puhelin ja muutama tonni seteleinä, niin mistä lähetystöstä aletaan apua kysellä... näitä on Udonissakin useita vuoden aikana ja sitten yritetään valokuvien avulla etsiä joku, joka tuntee.

Moni kyselee foorumeilla, että millainen on nk. hyvä matkavakuutus. Siihen on paljon vastauksia. Kannattaa sen lisäksi kysellä itseltään, miten sen hyvän vakuutuksen olemassaolon ilmaisee, jos on tajuttomana. Luottokortilla maksettu matka sisältää usein myös matkavakuutuksen, mutta selitä se tajuttomana.

Kiitos, jos jaksoit lukea. Toivottavasti et saanut uusia ajatuksia tästä kirjoituksesta, koska tuolloin asiasi ovat kunnossa. Jos heräsi jotain mietittävää -toimi. Jos joku sai itselle hyvän vinkin tuosta varautumisesta, niin ne nk. kaljatuoppirahat voisi vaikka laittaa tuolle tilille Udonia auttamaan. Udon siis ei asu tällä paikkakunnalla, vaikka aikoinaan oli aikomuksena tänne kotiutua. Vaimon kotiseutu veti enemmän puoleensa. Itse olen Udonin tuntenut jo Suomessa asuessa ja sen verran hyvä ystävä ollut, että häämatkallammekin oli mukana.

Jos tämä viesti auttaa häntä tavalla tai toisella, hyvä niin, koska mielestäni hän on itse auttanut muita enemmän kuin tarpeeksi. Udonin toipumista odotellen.

Ps. Sairaalassa(kin) on ohjeet, miten toimia tilanteessa, että ensisijainen kontaktihenkilöni sattuisi makaamaan viereisessä pedissä samassa tiedottomuuden tilassa kuin itsekin onnettomuuden jäljiltä. Kaikillahan noin on tehtynä, mutta vain yksi (ei suomalainen) ystäväni on niin tehneensä ja minulle kertonut.
Lukittu