Saattaja.

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
jorkke1
Viestit: 90
Liittynyt: 13.9.2008 2:02

Saattaja.

Viesti Kirjoittaja jorkke1 »

Joo terve! Tarkoitus olisi tulla vanhan äitini kanssa Thaimaahan. Hän olisi siellä viikon ja itse jäisin sinne pitemmäksi aikaa. Miten Suvalla onnistuu hoitaa saattaja hänelle , (hän ei puhu lontoota tai mitään..). Meinaan että hän löytäisi portille (käytännön toimet)ja koneeseen ? Kiitoksia !
Avatar
Lasse
Pohjois-Thaimaan ajajat
Viestit: 33651
Liittynyt: 15.12.2003 11:22
Paikkakunta: Naantali / Khon Kaen
Viesti:

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Itse en näe saattajan tarvetta suvalla, tosin sinuna lähtisin saattamaan vanhaa äitiäsi lentokentälle lähtöselvitykseen asti.

Kansainväliset lennot, lähtevät (Finnair) --> lähtöselvitys --> liukuportaat ylös --> turvatarakastus --> liukuportaat alas --> passin tarkastus --> terminaali --> lähtöportti.
FACEBOOK RYHMIÄ --> Pohjois-Thaimaan ajajat, Khon Kaenin seudun Suomalaiset.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Yhteyttä lentoyhtiöön. Laittavat tarran rintaan ja taluttavat portille.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja expatrium »

jorkke1
Ota yhteys finskiin, jos sillä lennätte.
Asia on (uskoisin) vieläkin hoidettavissa, mutta parhaiten se hoituu lipunoston /varauksen yhteydessä.
Pyytämällä pyörätuoli palvelun joka on ilmainen. Se hoituu kummassakin päässä.
Kulkumatkat ovat , etenkin suvalla aika pitkät joten palvelu on monelle tarpeen, ettei joudu kävelemään.
Eli ihan normaali toimenpide.
Vantaalla vastaavasti tuoli saattajineen on odottamassa koneen portilla.
Heti buukauksessa, kuin on tehnyt varauksen, on pyörätuoli avustajan kera paikalla ja se vie Turvatarkastuksen läpi lähtöaulaan ja ja jättää sinne odottamaan ja kun tulee lähdön aika tulevat viemään portille ja henkilökunta opastaa edelleen koneeseen ja nämä henkilöt pääsevät koneeseen ensimmäisinä.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja eagle »

Mojo kirjoitti:Yhteyttä lentoyhtiöön. Laittavat tarran rintaan ja taluttavat portille.
Hyvä neuvo (ja myös kau khwaailta) ja tässä hieman täydennystä:

http://www.finnair.com/FI/FI/informatio ... assistance

Kaksi vuorokautta ennen riittää tuo tilaus.

Vaikkei olisikaan vammainen sanan varsinaisessa merkityksessä, näkökyky ei ole sama kuin nuorten ja liikkuminenkin voi olla vanhuksella hankalampaa. Samoin jonossa seisominen ja hissien löytäminen.

Periaatteessa vanhus rullaportaisiin siinä kansainvälisten lähtevien puolella ja kaikki paperit käteen käskyllä, ettei hukkaa, mutta näyttää kaikille poliisin tai lentohenkilökunnan näköisille lähtöportilla riittää, mutta en noilla ohjeilla laittaisi vanhusta yksin hortoilemaan. Olen itse kerran kaksi reilu kolmekymppistä "vanhusta" pelastanut Suwan kansainvälisessä aulassa, kun eivät todellakaan löytäneet sieltä pois. Ongelma se, että siipiin johtavat kyltit ovat suoraan yläpuolella sinne aulaan tullessa eikä seuraavia näy. Aulaan laskeuduttua pitää siis taivuttaa niskaansa aika paljon, että kyltin näkisi ja vahingossa niitä ei siis näy. Voin kuvitella, että hieman kumarassa kulkevalle vanhukselle tuo voimistelu voisi olla jopa mahdotontakin. Voi olla muutamassa vuodessa muuttunut, mutta noin viimeksi.

Turvatarkastukseenkaan ei pääse helpolla ilman lentolippua ja sekin voi olla hankala rasti kielitaidottomalle vanhukselle yksinään hoidettavaksi, jos ei ole tottunut matkaaja. Käsimatkatavaroita joutuu kantamaan jonkin aikaa ja se ei onnistu vanhuksilta kuten keskiverto nuoremmalta matkustajalta.

Tuon Finnairin? kanssa käydyn keskustelun (oliko yhtiö Finnair?) jälkeen yhtenä vaihtoehtona on ottaa Suwalta saattopalvelu, mikä on 1350 thb hintainen ja sisältää saattamisen lähtöselvityspisteestä loppumääränpään tuloaulan jälkeiseen uloskäyntiin riippumatta välilaskujen määrästä.

Jos oma äitini olisi elossa ja täällä kävisi, niin kielitaidottomana hänelle tuon sen enempää ajattelematta ottaisin.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Kuten mainitsin finskillä tuo pyörätuolipalvelu on ilmainen ja toimii, eräs kaverini on käyttänyt sitä vuosittain, monen vuoden ajan ja kertomansa mukaan homma on hoitunut hienosti, ns. "ovelta ovelle, buukauksesta koneeseen ja toisessa päässä koneelta vastaanottoaulaan. :idea:
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
SiamHouse
Thai-Shop
Viestit: 2143
Liittynyt: 23.12.2003 11:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja SiamHouse »

Juu, Finskillä toimii erinomaisesti. Pyydä vain äidillesi pyörätuoli, niin vievät koneeseen asti, ja ovat perillä vastassa myös pyörätuolin kanssa.

Itse käytin myös tuota palvelua, kun oli selkä ja lonkka leikattu, ja ei hirveästi huvittanut kävellä Suvalla.
Ex-riisikauppias
eenu
Viestit: 498
Liittynyt: 28.6.2007 23:25

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja eenu »

Tällä hetkellä Finnairin saattopalvelun tuotta L&T. Täten kun kyseessä on erikseen ostettu palvelu se myös periaatteessa maksaa. Hinta on jokaisella lentoyhtiöllä hinnoiteltu erikseen. Finnairin lähtöselvityksestä kuitenkin saattaa ystävälliseltä virkailijalta saada ilmaiseksi ko palvelun. Ja vaikka siitä joutuisikin jotain maksamaan itse palvelua tarvitseva, kustannukset jäävät alle 30€ useinmiten.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Kaverini joka on ostanut liput pattikselta matkatoimistosta kertoi, että finskillä ainakin on tuo pyrätuolipalvelu ollut ilmaista kun on tehnyt tuon varauksen lippua ostaessa eli hinta on ollut sama.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
raendi
Expatriate
Viestit: 4865
Liittynyt: 9.2.2005 11:22
Paikkakunta: PNH

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja raendi »

Ompa jengi taas sekasin täällä ketjussa :roll:

No asiaan.
jorkke1 kirjoitti:Miten Suvalla onnistuu hoitaa saattaja hänelle , (hän ei puhu lontoota tai mitään..). Meinaan että hän löytäisi portille (käytännön toimet)ja koneeseen ? Kiitoksia !
Tossa linkissä Suvan avustajapalveluista lapsille: http://www.suvarnabhumiairport.com/en/9 ... nied-minor
Ehkä Suvan kenttähenkilökunnalta saa apua, mutta ensin kuitenkin kysyisin lentoyhtiöltä. Mikä lentofirma teillä on kyseessä?
- if you ain't pukin', you ain't high -
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja eagle »

raendi kirjoitti:Ompa jengi taas sekasin täällä ketjussa :roll:

No asiaan.
jorkke1 kirjoitti:Miten Suvalla onnistuu hoitaa saattaja hänelle , (hän ei puhu lontoota tai mitään..). Meinaan että hän löytäisi portille (käytännön toimet)ja koneeseen ? Kiitoksia !
Tossa linkissä Suvan avustajapalveluista lapsille: http://www.suvarnabhumiairport.com/en/9 ... nied-minor
Ehkä Suvan kenttähenkilökunnalta saa apua, mutta ensin kuitenkin kysyisin lentoyhtiöltä. Mikä lentofirma teillä on kyseessä?
Tuota itsekin ensikädessä suosittelin. Keskustelu sitten vain "hajosi".
eagle kirjoitti:Tuon Finnairin? kanssa käydyn keskustelun (oliko yhtiö Finnair?) jälkeen yhtenä vaihtoehtona on ottaa Suwalta saattopalvelu, mikä on 1350 thb hintainen ja sisältää saattamisen lähtöselvityspisteestä loppumääränpään tuloaulan jälkeiseen uloskäyntiin riippumatta välilaskujen määrästä.
Lähde: sama ketju

Vaihtoehtona on tietenkin bongata joku ystävällinen henkilö lähtöselvitysjonosta ja pyytää auttamaan*. Oma mummoni 80-vuotiaana onnistui jollakin kummalla tavalla saamaan apua ihan joka paikassa. Joskus ilman hyttipaikkaa aikoinaan ruotsinlaivalla sai jopa vuodepaikan hytistä. Ainakin itse olisin valmis auttamaan, jos joku ilmoittaisi tarvitsevansa apua.

Turistipoliisi on joskus ainakin täällä tehnyt hieman vastaavia saattokeikkoja, mutta tilanteen mukaan eli ei voi luottaa aina saavansa apua, jos poliisit ovat kiinni jossain muussa tehtävässä. Jos en väärin muista, niin nelosluvalla pääsee ulkomaanpuolelle, kutosella ainakin, kun pääsee kaikkialle. Joku luotettavan näköinen neloslupalainen voisi olla myös sellainen epävirallinen mahdollisuus. Nämä kaksi ovat sellaisia hätätilaneuvoja ja ei tässä tilanteessa sovellettavaksi, kun aikaa on valmistautua.

*Jos ei ole hirveä salaisuus lähtöpäivä ja muut jutut, niin voihan sitä yrittää löytää jonkin Thaimaa-aiheisen foorumin ja kysellä, josko joku olisi samana päivänä lähdössä ja suostuisi auttamaan. :shock: Ratkaisut ovat JOSKUS liiankin yksinkertaisia. Samalla vaivalla sitä passijonon ja turvatarkastuksen jälkeen yksi "mummokin" menee ja sen jälkeen "mummo" odotusaulaan ja itse ostoksille/drinkille tai...

(Anteeksi humoristisävyinen mummottelu, mutta olenhan itsekin vaari).
Avatar
Udon
Tavallinen Onslow
Viestit: 273
Liittynyt: 14.3.2004 21:00
Paikkakunta: Sisaket Thaimaa

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja Udon »

Kyllä lentoyhtiöiden saattopalvelu on ehdottomasti paras. Pyörätuolin ja avustajan kanssa pääsee kaikista jonoista nopeasti, ja liukuportaat korvataan hissillä. Sitä paitsi Helsingissä on kilometrin matka portilta tuloaulaan, pelkkää kävelyä, siinä voi pakaasien kanssa ja matkaväsyneenä olla tekemistä.

Itse olen astmaatikkona nauttinut suuresti, kun avustaja kurvaa minut pyörätuolilla ensimmäisenä Helsingin tuloaulaan. Avustajat haluavat käyttää pyörätuolia, koska silloin avustajan vastuu pienenee ja kompastumis ymt. riskit pienenevät, myöskin avustustehtävä nopeuttuu.
En minäkään olisi odottanut minua.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Saattaja.

Viesti Kirjoittaja eagle »

Udon kirjoitti:Kyllä lentoyhtiöiden saattopalvelu on ehdottomasti paras. Pyörätuolin ja avustajan kanssa pääsee kaikista jonoista nopeasti, ja liukuportaat korvataan hissillä. Sitä paitsi Helsingissä on kilometrin matka portilta tuloaulaan, pelkkää kävelyä, siinä voi pakaasien kanssa ja matkaväsyneenä olla tekemistä.

Itse olen astmaatikkona nauttinut suuresti, kun avustaja kurvaa minut pyörätuolilla ensimmäisenä Helsingin tuloaulaan. Avustajat haluavat käyttää pyörätuolia, koska silloin avustajan vastuu pienenee ja kompastumis ymt. riskit pienenevät, myöskin avustustehtävä nopeuttuu.
Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi. Hieman vain vaikea vastata oikein tuohon kysymykseen, kun vanha voi tarkoittaa niin monia asioita. Itse kokisin vanhempieni olevan/olleen vanhoja joskus kuusikymppisenä, mutta joillekin kai viiskymmentä alkaa olla kriittinen ikä. Muistan hyvin kun olin itse kolmekymppinen ja jotkut lapset ihmettelivät, miten joku voi olla niin vanha...

Ykköstarve kysymyksessä oli kai selvitä kielivaikeuksista huolimatta oudolla lentokentällä lähtöportille. Ties mimmoinen teräsmummo siellä on tai sitten 45-vuotias puuma. Siksi yhtenä vaihtoehtona kai voi tarjota myös foorumilaisia, jos joku nyt puumanaisen kanssa uskaltaa lähteä seikkailemaan.

Tuli joskus työn puolesta lenneltyä kohtuullisen paljon ja huomattava määrä kuulutuksista meni osittain sivu korvan. Lisäksi lähtöportin vaihtumiset kesken kaiken ja sen huomaaminen tuovat oman lisänsä jännitykseen. Kerran olen vanhasta tottumuksesta ollut lähtöportilla odottamassa ja vaihtoivat siipeä. Turvatarkastusta vastavirtaan on meinaan hieman hankala tunkea, mutta on joka kentällä ne takaportit olemassa ja pääsee koneeseen, vaikka "eksyisikin".

Jos kyse ei ole fyysisestä avustamisesta, niin tuolloin kai suomalaisen "tukihenkilön" läsnäolo olisi kai se kaikkein paras vaihtoehto. Kantoapuahan ei pyydetty.
Vastaa Viestiin