Vatsatauti katukeittiöistä ja muovituolipakoista?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Avatar
Johnny83
Purnaajien kuningas
Viestit: 12986
Liittynyt: 24.12.2006 21:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Johnny83 »

Proffa kirjoitti:
jakriso kirjoitti:Itse kun pystyy syömään vaikka kulkukissan kadulta, niin ei helposti ymmärrä toisten vatsaongelmia.

:smt005 :smt005 :smt005 Hähhähhähhää...hihhihhiii, taas kolahti nauruhermoon :smt044
Joo kyl mäkin hörähdin kun tän ekan kerran luin :smt005
Weasel
Viestit: 20
Liittynyt: 28.10.2007 17:32

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Weasel »

Itse olen käynyt Thaimaassa kolme kertaa, ekalla kerralla tuli kuume ja kova vatsatauti kun olimme jo päässeet kotiin. Tosin veikkaan, että syy oli samalla lennolla ja hotellissa olleessa pikkutytössä, joka sairasti vatsatautia loman aikana.
Kahdella muulla reissulla ei ole ollut mitään tauteja. Olen syönyt kaikenlaisissa paikoissa, paitsi hampparipaikat olen kyllä jättänyt väliin. Mieluiten olen syönyt niissä kuponkipaikoissa, ja muutenkin sellaisissa missä näkyy paikallisia syömässä. Paikalliset suosivat kovasti niitä katukeittiöitä, joten luottaisin niihinkin.
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja apasra »

Weasel kirjoitti:Itse olen käynyt Thaimaassa kolme kertaa, ekalla kerralla tuli kuume ja kova vatsatauti kun olimme jo päässeet kotiin. Tosin veikkaan, että syy oli samalla lennolla ja hotellissa olleessa pikkutytössä, joka sairasti vatsatautia loman aikana.
Kahdella muulla reissulla ei ole ollut mitään tauteja. Olen syönyt kaikenlaisissa paikoissa, paitsi hampparipaikat olen kyllä jättänyt väliin. Mieluiten olen syönyt niissä kuponkipaikoissa, ja muutenkin sellaisissa missä näkyy paikallisia syömässä. Paikalliset suosivat kovasti niitä katukeittiöitä, joten luottaisin niihinkin.
Ellei tuo kertomasi tyttö ollut sinun, niin mitenkä samassa hotellissa ja samassa koneessa oleminen liittyy sinun vatsatautiisi. Ei taida tarttua ihan luulosairaudesta. Vaikka joskus pisaratartuntana saattaa levitä, niin pitäisi aika läheinen kontakti olla.
- som nam naa -
Avatar
jimmy
Klupin nopein
Viestit: 8299
Liittynyt: 28.5.2005 20:53
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja jimmy »

Voiko sitä ylensäkkään tietää mistä vatsatauti tulee??? Voi kai se pöpö tulla vaikka kaiteesta, rahasta tai toisen köädestä ja sitten menee syömään ihan mihin vaan ja kas se tuliki sen paika ruuasta, saati jos on vaikka päivän "kytenyt" pötsissä niin mistä sen voi tietää että mistä se tuli? Onko kukaan nähnyt vatsatautitartunnan reaaliaikaista saapumista elimistöön, vrt. Lentokoneen saapumista Suvarnabhumille?
klupin talidomi
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Jenny »

apasra kirjoitti:
Weasel kirjoitti:Itse olen käynyt Thaimaassa kolme kertaa, ekalla kerralla tuli kuume ja kova vatsatauti kun olimme jo päässeet kotiin. Tosin veikkaan, että syy oli samalla lennolla ja hotellissa olleessa pikkutytössä, joka sairasti vatsatautia loman aikana.
Kahdella muulla reissulla ei ole ollut mitään tauteja. Olen syönyt kaikenlaisissa paikoissa, paitsi hampparipaikat olen kyllä jättänyt väliin. Mieluiten olen syönyt niissä kuponkipaikoissa, ja muutenkin sellaisissa missä näkyy paikallisia syömässä. Paikalliset suosivat kovasti niitä katukeittiöitä, joten luottaisin niihinkin.
Ellei tuo kertomasi tyttö ollut sinun, niin mitenkä samassa hotellissa ja samassa koneessa oleminen liittyy sinun vatsatautiisi. Ei taida tarttua ihan luulosairaudesta. Vaikka joskus pisaratartuntana saattaa levitä, niin pitäisi aika läheinen kontakti olla.
Tulipa mieleen kun viime kuussa Lontoo-Helsinki-lennolla joku suomalainen frouva halusi välttämättä vaihtaa paikkaa kun hänen kanssaan samalla rivillä istui joku flunssainen, ja hänelle kuulemma tarttuu kaikki flunssat. Sai uuden paikan kaks riviä taaempaa, ja stuertti pyöritteli silmiään kääntyessään. :lol: Sanoisin että kaks riviä ei lentokoneessa varmaan ihan kauheasti tuo muutosta asiaan...
Avatar
jimmy
Klupin nopein
Viestit: 8299
Liittynyt: 28.5.2005 20:53
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja jimmy »

Joo mutta uskon asia on monesti kaiken a ja o :lol:
klupin talidomi
Weasel
Viestit: 20
Liittynyt: 28.10.2007 17:32

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Weasel »

apasra, monet tällaiset virukset tarttuvat hyvinkin herkästi - pisaratartunnan lisäksi - esim. käsien välityksellä sekä tartuntapinnoilta, missä virus voi säilyä useita päiviä. Tuskin tämä nyt on kinastelun arvoinen aihe? Onhan tällaisilla palstoilla tietenkin helppo purkaa omaa huonoa tuultaan. Hyvää alkanutta viikkoa sinulle! :)
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja apasra »

Weasel kirjoitti:apasra, monet tällaiset virukset tarttuvat hyvinkin herkästi - pisaratartunnan lisäksi - esim. käsien välityksellä sekä tartuntapinnoilta, missä virus voi säilyä useita päiviä. Tuskin tämä nyt on kinastelun arvoinen aihe? Onhan tällaisilla palstoilla tietenkin helppo purkaa omaa huonoa tuultaan. Hyvää alkanutta viikkoa sinulle! :)

Minulla on kotona lapsi joka on sairaalloisen hygieeninen, joskus siitä on apuakin. Esim. Thaimaassa ollessamme ei koskaan aloita syömistä ennen käsien pesua, eipä ole sairastellutkaan. Kun taas toista lasta pitää lähes käskyttää käsien pesulle. Silittelee kaikki kulkukissat jne. ja potenut muutaman lyhyen ripulin. Isä (allekirjoittanut) taas kun kiskoi kolme askia röökiä päivässä ja joi joka kuppilan paskaisista pullon suista bissee , likaisten jäiden kera sai joskus kanssa mahataudin. Joten 99.9 % mahatauti on omasta itsestä kiinni. Harvoin se ruoka on pilaantunutta jota syö. Suurin osa vatsan löysyydestä menee ohi muutamalla ripulilääkkeellä, koska kyse ei ole ruokamyrkytyksestä vaan jostain lievästä bakteerikannan muuttumisesta. Ja taas kun suomeen tulee takas niin bakteerikanta muuttuu ja taas on hetken pakki sekaisin. Näin ainakin minulla n. 20 vuoden kokemuksella Thaimaan matkailusta.
Mutta jos jotain huonoa, niin myös jotain hyvää. Eipä ole tarvinnut ummetusta kärsiä kaakkois-aasiassa. :smt005

Ja myös Weaselille hyvää alkanutta viikkoa. Ja by the way, en pura huonoa tuultani palstalla. Mutta joskus tuntuu siltä että joidenkin vain olisi parempi pysyä täällä loskasateessa. :smt008
- som nam naa -
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Jenny »

^ Minun mielipide taas on, että ylihygieeniset ihmiset sairastavat paljon herkemmin, sillä he ovat putsanneet pahojen bakteerien mukana myös oman vastustuskykynsä. Ei se ole sattumaa että Suomessa on niin paljon allergioita, kyllä se on ihan ylihygieenisyyden tulosta.
joice
Viestit: 315
Liittynyt: 17.6.2005 19:58

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja joice »

Useita kertoja olen Thaimaassa syönyt katukeittiöissä, kuponkiravintoloissa,
Thaibuffet paikoissa sekä testannut isaanfoodia sekä jotain länkkäri buffeita.

Hyvin on mennyt, pari takapakkia toki on, mutta noista reilu puolet olis hoitunut "peiliinkatsomisella"


pariin kertaan Phuket-Bangkok bussilla mennessä n.12-14h kestää väli "vip-bussilla" olen parilta muulta
fallelta kuulut hyviä kommentteja, sekä normaalia ennakko asennetta ihan ok sapuskapaikkaann "minä en syö..."
Söin itse pysäkillä ja ruoka oli ok, siis maultaankin, kummallakin kerralla...

Koilis-Thaimaassa söin usein katukeittiöissä, opin jopa tuntemaan muutamia katukeittiön henkilöitä.
(ilmaiset sapuskat jos tulet vielä syömään... söin yli 10 kertaa samassa mestassa 30thb nuudelikeittokanalla entinen tyttökaveri
nykyinenvaimo söi kans usein täällä ja viihtyi, varmaan tuo "arvostus"tai kasvosystemi...
Söin / tilasin usein torilta myös sapuskaa ja koskaan ei ollut mitään ongelmia.

Kerran oli pakki todella sekaisin, kun thai tutut oli kutsuneet mut mukaan synttäreille, jatkoilla synttärisankari
24vmuija innoissaan lappo suuhun jotain järkyttävää isaan pastea, kohteliaisuutta en sylkäisyt...
Aamuyöstä oksensin sekä paskoin varmaan kaikki mitä olin syönyt, asioita pitää suhteuttaa, aina ei voi voittaa

Yleensä olen pidemmille siirtymille yli (5h) ottanut imodiumin sekä edellispäivän ruokavalion
suhteuttanut sillaa ettei tarvi säätää. Elämä lopulta on valintoja...
Avatar
Rlo
Viestit: 1988
Liittynyt: 1.2.2004 17:03
Paikkakunta: Ligor

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Rlo »

Ei mitään ongelmia toistaiseksi. Syön missä ja mitä huvittaa, myös raakoja kasviksia ja hedelmiä ja lämpimässä säilytettyä majoneesia... Käsiä tulee pestyä lähinnä vessassa ja suihkussa.
heidijara
Viestit: 27
Liittynyt: 23.9.2007 20:01
Paikkakunta: paakaupunki

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja heidijara »

Kolme kertaa oltu ja kerran olen saanut vatsapöpön. Syötiin Phuketissa ihan siistissä ravintolassa ja söin majoneesipohjasta sapuskaa, siitä se sitten lähti. Mies ja lapset haki tohtorin seuraavana iltana kun ei alkanu helpottamaan, sain droppia ja tauti meni ohi. Se on ainoo meidän reissuilla...*kop kop* Ja katugrilleistä syötiin päivittäin yms, eikä mitään pöpöjä tullut!
Weasel
Viestit: 20
Liittynyt: 28.10.2007 17:32

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Weasel »

Tuli muuten mieleen, että ekalla reissulla (eli se minkä jälkeen koko poppoo sairastui) olin varautunut maitohappobakteereilla ja käsidesillä. Kahdella muulla reissulla en ole jaksanut vaivautua... Tosin käsidesi on ollut mukana, käytössä jos en ole päässyt käsiä pesemään ennen ruokailua. Kaikkea olen syönyt ja juonut, tosin majoneesista kun en välitä niin en ole kokeillut... Kyllä siellä normaalilla maalaisjärjellä selviää, ja vatsatautiinhan voi sairastua ihan täällä kotoisessa Suomessakin.

Olen ollut työssä, jossa tapasin ja kättelin todella paljon ihmisiä päivittäin, joten pöpöjä liikkui... Itse pesin käsiäni usein, ja jos työkavereilla oli flunssaa tai vatsapöpöä, käytin käsidesiä. Sairastin muita huomattavasti vähemmän, mutta en tiedä onko kyseessä vain hyvä vastustuskyky (eikä ollut aikaa sairastua ;)) vai sitten tuo hygienia. :? Anyhow, olen tuollaisissa paikoissa työssä ollessani pitänyt huolta käsien pesusta erityisen tarkasti.

ps. apasra, no worries... olen turhan herkkä ottamaan itseeni, sorry... :wink:
Avatar
JussiM
Mai pen rai
Viestit: 7229
Liittynyt: 29.9.2007 20:43

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja JussiM »

itse en lomaa pilais ajattelemalla mistä kaikesta voi mahdollisesti pöpön saada. Suurin osa ruokailuistani on tapahtunut juuri noissa muovituolipaikoissa, enkä niitä oikein mieltäisi pöpöpaikoiksi. Aina olen niistä saanu tuoreudeltaan aivan ensiluokkaista ruokaa, hyvää sellasta. Olen huomannut että thaikuilla on tapana heittää heti vähänkin nuutuneen näköinen rehu roskiin. Enpä usko et kyseisissä paikoissa pöpömäärät kovinkaan hirveiks nousee. Aivan varmasti jossain suomikylän pikkusnagarilla pöpömäärät on moninkertaiset... olettaisin. Ongelman käsittääkseni muodostaa se , että bakteerikanta on erilainen. Siihen voi hakea tukea esim käyttämällä maitohappobakreereja jo ennen reissulle lähtöä.
Voi toki silti vatsatauti yllättää, mutta apteekit on just sitä varten olemassa. Viime reissulla joku pöpö yllätti. kuumeen kera. 3* 6 pilleriä, niin taas oli ratakelpoinen alle 12 tuntia kulttua.
Owen
Handsom Man
Viestit: 324
Liittynyt: 17.12.2003 13:12
Paikkakunta: LPR

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Owen »

Itse olen syönyt ties kuinka monta kymmentä/sata kertaa katukeittiöstä eikä ole koskaan ollut vatsatautia.
Daehan
Viestit: 26
Liittynyt: 3.9.2007 19:49
Paikkakunta: Raisio

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Daehan »

Itellä on ihan hyvällä menestyksellä tullut noudatettua vanhaa ohjetta, eli sinne syömään jossa paikallisetkin tuppaa viihtymään (myös muovituolipaikat ja katukeittiöt). Tää on ainakin tähän asti ollut ihan toimiva resepti. Katupaikoissa on sapuska varmasti kohtuullisen nojoo..puhdasta, mutta suurin ongelma on aterimien puhtaudessa. Monista paikoista saa nykyään jo kertakäyttövermeet, niin saa ainakin yhden taudinaiheuttajan minimoitua. Thaimaalaiset on loppujen lopuksi varsin tarkkoja ainesten tuoreudesta ja näin, mutta se tiskaaminen ja muu hygienia onkin sitten oma lukunsa.
Bangkokissa tuli katseltua katukyökkiä, jossa myyjä tiskasi siinä samassa ämpärissä ja vedessä koko illan aterimet. Huilautus siinä liemessä, johon verrattuna suomalainen wc-istuimen vesi on vielä juomakelpoista ja pieni pyöräytys rätillä ja voila.. uutta riisiä kuppiin. :lol: Eipä ole ihme että Härmän Häjyillä vatsa heittelee joskus ripaskaa. :smt005
transit
Viestit: 6
Liittynyt: 22.11.2005 14:20
Paikkakunta: Häme

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja transit »

Pieniä käytännön neuvoja
- kuuma höyryävä ruoka on herkullista
- pieni hapan haju hedelmissä/coctaileissa ei edistä ruuan sulatusta tai pikana
- pieni jono ruuan'jakopaikoilla ei ole pahasta jos lainataan edellisiä NM.
Merimies
Reppumatkaaja
Viestit: 796
Liittynyt: 1.2.2008 1:55

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Merimies »

Eips oo koskaan ollut varpusparvi tautia.. kaikkea oon syöny, mitä eteen on sattunut. Katukeittiöistä jäihin ja jäätelöstä mereneläviin... varmaan ollut sitten vain hyvää tuuria mun kohdalla. Hampaatkin olen pessyt kraanavedellä en tosin juonut kylläkään.
นักเดินทาง
Hanna
Beach babe
Viestit: 667
Liittynyt: 2.5.2004 13:49
Paikkakunta: Pattaya
Viesti:

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja Hanna »

Viimeksi sain ruokamyrkytyksen Borneolla, syyskuussa. Oksentelu ja ripulointi alkoi illalla 23 maissa ja puolen yön jälkeen tilanne ei ollut rauhoittunut, joten mies lähti viemään minua lekurille. Ensimmäisenä kyllä kyselin lekurilta, onkohan tämä malaria :shock: Estolääkitys oltiin syöty ja viidakossa oltu, mutta sain mielenrauhan kuullessani, ettei nyt ole kyse malariasta. Lekuri kyseli missä oltiin edellisenä iltana nautittu sapuskoja ja myhäili itsekseen jotakin. Diagnoosi oli ruokamyrkytys ja monenlaisia lääkkeitä lähti matkaan. (En ole muuten eläissäni ollut niin kipeä kuin tuolloin.)

Eniten toki jänskätti, kun seuraavana aamuna oli lento Kota Kinabalusta Manilaan. Olo oli todella heikko vielä aamulla, mutta sisukkaasti sain itseni kentälle ja koneeseen. Koneessa tuli sitten viimeiset oksupoksut ja olotila oli jo hieman paranemaan päin. Muutama päivä meni ettei pahemmin ruoka maistunut. Normaalisti tulee syötyä 6 krt päivässä ja tuolloin pelkkä ruuan hajukin pisti kuvottamaan. :-D

Thaimaassa olen saanut kaksi kertaa ärhäkän mahataudin, Koh Changilla ja Phuketissa. Kaikkialla ollaan syöty niin katukeittiöissä kuin paremmissakin rafloissa. Lääkeillähän nuo pikkutaudit saa hoitumaan ja menevät yleensä nopeasti ohikin. Mun mielestä on aivan turhaa panikoida missä ja mitä voi syödä. :-)
16.6. - 24.8.2009 Hong Kong - KL - Bali - BKK - Pattaya - Vietnam - Hong Kong
1.9. - 5.10.2008 BKK - KL - Borneo - Filippiinit - Singapore (F1) - Phuket - BKK
Avatar
jusubox
insinöörigolffari
Viestit: 2354
Liittynyt: 6.1.2004 19:48

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja jusubox »

Hanna kirjoitti: Mun mielestä on aivan turhaa panikoida missä ja mitä voi syödä. :-)
niin muuten jää pian syömättä ja siitä ei ainakaan hyvä heilu,,,
hcp 21.2
Avatar
rootface
Viestit: 124
Liittynyt: 6.11.2007 21:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja rootface »

Tällä viimeisimmällä reissulla tuli syötyä 80% ns. muovituolipaikoissa tai suoraan katukeittiöstä ja no problemo.
Parasta ruokaahan niistä tunnetusti saa ja kertaakaan ei ole pakki mennyt sekaisin.
Avatar
kota
Viestit: 121
Liittynyt: 30.3.2007 17:04

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja kota »

Vatsatauti tulee jos on tullakseen söit sitten 5 * raflassa tai kadulla tai muovituolipaikassa. Ei sitä päältäpäin nää. On ollut tähän mennessä hyvä tuuri kun en oo sairastunu vielä missään noista.
... jossei muute nii piruuttaa
salmari
Viestit: 7
Liittynyt: 30.9.2004 10:52
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja salmari »

Matkustettua on tullut työn ja vapaa-ajan puitteissa aika eksoottisissakin paikoissa ilman vatsanpuruja, mutta sitten viime kesänä nappasin kotiintuliaisiksi salmonellan Kreetalta. Puolivuotta on kohta eri antibiootteja syöty ja taas jännätään, josko viimeinkin tulisi terveen paperit. Vihdoinkin ainakin vatsa tuntuu suht normaalille.

Viime keväänä viimeksi tuli syötyä Phuketin rantakojuissa ja muovituolipaikoissa ilman ongelmia.

Mutta vatsataudin kanssa ei kannata pelleillä. Itselläni on aina ciproxinit mukana matkoilla ja matkavakuutus taskussa.
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

80- ja 90 luvuilla ollut kolmasti salmonella ja kampylo bakteeriakin. 2001 viimeisen kerran egyptissä kunnon turistipöpö jonka jälkeen ei pienintäkään vaivaa ruoasta johtuen matkoilla 5 eri maanosassa. Kaikkea ja kaikkialla olen syönyt mitään valikoimatta. [-o< :smt110 :D

Ajattelin vatsataudin tulevan viimeistään vaimon kotikylän nuudelikojuista pohjois-thaimaassa. ( koputtaa puuta ) Mutta ei niin ei. :smt023 :D
Vielä kerran anteeksi !
DonHuono
Viestit: 1
Liittynyt: 29.12.2008 21:34

Re: Vatsatauti katukeittiösitä ja muovituolipakoista?

Viesti Kirjoittaja DonHuono »

Tjaa. Eipä täälläkään varsinaista myrkytystä kyllä ole tullut eteen. Vakio on ollut tosin poikkeava vatsa molempiin suuntiin. Kun kaukaisiin tottuu, niin kotio palatessa perusjauhelihaperunalaatikko ruisleivän ja litran maidon kera on kyllä myrkkyä :lol:
Joo muovituolipaikkoja olen suosinutkin prätkätessä ja bangokin kapeilla kujilla taivaltaessa pari kolme lämmintä pad thaita katukärryistä
päivässä toimi hyvinkin. Chiang Maissa kyllä vinkattiin seurueen toimesta Sea Platen tilattuani, että "otit sitten meren eläviä. Mereenhän täältä ei ole pitkä matka...". Eikä siinä mitään, hyvää oli ja pötsi ei siitä pillastunut.
Näin haikeudella herkkuja muistellen.
Vastaa Viestiin