Salmonellasta

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

bea1
Viestit: 9
Liittynyt: 14.11.2007 18:04

Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja bea1 »

:? onko kuinka tavallista että saa salmonellan thaimaasta tuliaisena? olen 4 kertaa siellä käynyt, aina syönyt kaikkea mitä huvittanut eikä ikinä tullut mitään. Nyt tultiin kotiin 2 viikkoa sitten, jätin näytteen (työni takia pitää jättää) ja yllätys oli suuri kun se olikin POSITIIVINEN??! Oireita ei ole lainkaan. No, huokaus oli yhtä suuri kun seuraava näyte olikin nega. Kuinka tavallista on että sieltä saa salmonellaa? oireitakin? ja onko kuinka nopsaa mennyt ohi? :)
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Mulla oli ekan reissun jälkeen, eikä juurikaan mitään oireita ollut. Tai ehkä jotain oli, mutta en osannut yhdistää ennen kuin vasta sen jälkeen kun kuulin tulokset. Mun pitää myöskin töitä varten testata aina lomien jälkeen. Otin luultavasti vähän turhankin vakavasti asian (ei vähiten sen takia että meidän työterveyshoitajat oli ihan paniikissa :roll: ), luulin että olin tartuttanut koko muun maailman, kun olin ehtinyt olla jo töissä viikon verran ennen tuloksien tulemista.
Myöskin antibioottikuuri oli aika rankka.
No, ei se salmonella ihan niiiin helposti tartu, varsinkin kun en ole ruokien kanssa varsinaisesti suorasti tekemisissä.
Nykyään osaisin varmaan ottaa vähän rennommin jo sellaisen ylimääräisen salmonella-loman. :lol:
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja apasra »

Thaimaalainen vaimoni Thaimaassa käydessään syö aivan kaikkea mitä eteen kannetaan (kun pitkään on ilman ollut täällä härmässässä noista thaikkuherkuista). No rannalla nyt vähän välttelee rapujen ja simpukoiden syöntiä. Aina joutuu käymään salmonella kokeessa työnsä vuoksi, ei kertaakan ole positiivinen näyte ollut vaikka viimeksi mahatauti saatiinkin. Joten aika turvallisin mielin voipi syödä.
- som nam naa -
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Mun täytyy vielä mainita että mä vahvasti epäilen saaneeni sen salmonellan silloin McDonaldsilta. :roll: Pariin päivään en ollut syönyt paljoakaan, ja lähtöpäivänä sorruin sitten MBK:n mäkkäriin. Muutama tunti Suomeen palaamisen jälkeen alkoi sitten vatsassa tuntua oudolta.
Viime reissulla en syönyt ollenkaan länsimaalaista ruokaa eikä mitään ongelmia tullut.
Avatar
badro
Chang lover
Viestit: 649
Liittynyt: 15.12.2003 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja badro »

Jos en väärin muista lääkärien puhuneen, niin hyvinkin moni ihminen saa näitä Salmonella tartuntoja reissuillansa.
Oireet vaan kuulemma monesti jää niin pieneksi, että tuntuvat vain löysältä mahalta ja monikaan ei vaivaudu tutkimuksiin pienen lomaripulin päätteeksi.
Lost Time Is Never Found Again
Avatar
kimmo
sohvamatkaaja
Viestit: 1762
Liittynyt: 26.2.2004 14:29
Paikkakunta: Paska Kaupunni
Viesti:

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja kimmo »

Sen tiedän, että käytännössä ainoa tartuntareitti on WC-reissut. Kun käsienpesu/desinfiointi jää vaillinaiseksi, niin bakteereita jää käsiin. Jos esim. kokki valmistaa sitten likaisilla käsillään jotain kylmää ruokaa (tyypillisesti majoneesi, salaatti jne.), on tartunnan mahdollisuus olemassa. Salmonella on bakteeritauti, joka tarttuu vain ruuan välityksellä eikä pisaratartuntana.
Kuitenkin 25%:lla sairastuneista bakteeri häviää itsestään kolmessa viikossa ja jo puolet tervehtyy kuukauden kuluessa. Yleensä salmonellabakteeri häviää viimeistään kahden kuukauden kuluttua (90%). Varmaan itselläkin ollut salmonella tietämättä monesti. Tautia voidaan hoitaa antibiooteilla. Tutut lääkkeet tuntuu tehoavan eli kinoloniantibiootteja (mm.Ciproxin, Lexinor, Tarivid). :D Tietenkin lääkärin ohjeen mukaisesti nautittuna.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... almonella/
Härkä
Viestit: 266
Liittynyt: 23.8.2007 11:10
Paikkakunta: TRE

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Härkä »

joka kerta on tullut salmonella (7 kertaa), viimeksi myös campylooma-bakteeri, antibiooteilla lähtee pois...
jokainen oirehtii tai ei oirehdi ollenkaan näihin tauteihin...eivät ole vaarallisia kuin vanhuksille ja lapsille..
eikun syömään..
MUu
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja apasra »

Härkä kirjoitti:joka kerta on tullut salmonella (7 kertaa), viimeksi myös campylooma-bakteeri, antibiooteilla lähtee pois...
jokainen oirehtii tai ei oirehdi ollenkaan näihin tauteihin...eivät ole vaarallisia kuin vanhuksille ja lapsille..
eikun syömään..
Jaa-a, voi vain arvella tekosiasi jos joka kerta kannat salmonellan mukanasi. :wink:
- som nam naa -
Santeri45
Viestit: 1849
Liittynyt: 11.12.2004 18:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Santeri45 »

Kerran olen saanut kampylobakteerin Thaimaasta ja sen suomalaisen omistamasta ravintolasta.
Ihmettelin kun vatsa oli oudon kipeä matkan jälkeen, ripulia ei ollenkaan. Espanjasta saanut salmonellan.
Thaimaassa saa hyvää ja hyvin kypsytettyä ruokaa, mutta seisovat pöydät voivat olla alttiita. :lol:
** Thailand visitors **
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Mulle sanottiin muuten silloin kun se todettiin, että oli hyvä kun se löydettiin ja hoidettiin, koska se oli senlaatuinen salmonella (en muista kyllä nyt ollenkaan että mikä nimeltään), että hoitamattomana olisi voinut johtaa mm. nivelongelmiin yms? En kyllä netistä löydä mistään tuollaisesta infoa.
syysmelissa
Viestit: 14
Liittynyt: 16.3.2007 14:05

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja syysmelissa »

Minä sain salmonellan viime vuoden Phuketin matkalta. Kerran oli löysä maha matkan aikana. Työni puolesta minäkin testeissä kävin ja olin todella yllättynyt positiivisesta tuloksesta! Sain 2 vkon antibioottikuurin ja sillä meni ohi, kaikki kolme näytettä heti sitten negatiiviset. Minulle sanottiin että jos sen vielä saan niin tösitä tarvitsee olla poissa niin kauan kunnes kaikki kolme tulosta negaa eli ainakin 5 vkoa saikkua. No tänään kävin viemässä uuden näytteen kun olemme viime viikolla palanneet Phuketista. Ei ollut mitään mahaoireita. Olen tottakai ollut töissä normaalisti ja viikon päästähän vasta sen tuloksen saakin.
Avatar
Pommi65
still alive´n´kicking
Viestit: 25490
Liittynyt: 4.12.2006 19:25
Paikkakunta: Töölönmaa

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Pommi65 »

25. 1 palasin Pattayalta,ja parin päivän päästä alkoi porisemaan=Salmonella :smt013 Ensimmäinen viikon antibioottikurri ei tepsinyt,nyt vedetään seuraavaa ja katotaan kuin äijän käy [-o< Sinällään pöpöstä ei suurempaa haittaa ole ollut ensiroiskeiden jälkeen,mutta kuulemma siinä tartuntariski on olemassa joten pakkohan tuo on hoitaa pois :)
-tee ekoteko,älä lisäänny-
Avatar
kimmo
sohvamatkaaja
Viestit: 1762
Liittynyt: 26.2.2004 14:29
Paikkakunta: Paska Kaupunni
Viesti:

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja kimmo »

Jenny kirjoitti:Mulle sanottiin muuten silloin kun se todettiin, että oli hyvä kun se löydettiin ja hoidettiin, koska se oli senlaatuinen salmonella (en muista kyllä nyt ollenkaan että mikä nimeltään), että hoitamattomana olisi voinut johtaa mm. nivelongelmiin yms? En kyllä netistä löydä mistään tuollaisesta infoa.
Eipä ihme, että on vaikka minkalaista vaivaa olemassa. Eviran sivuilla sanotaan:
...Salmonellatyyppejä on olemassa yli 2000, ja ne kaikki voivat aiheuttaa tautia ihmiselle...
Kai sieltä yksi bakteri ehtii vaikka niveliin... :shock:
Me2
Viestit: 377
Liittynyt: 15.12.2003 22:36
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Me2 »

Mieheni on saanut kerran kampylooman Thaimaan reissulta.
Thaimaassa 11x
Santeri45
Viestit: 1849
Liittynyt: 11.12.2004 18:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Santeri45 »

Pommi65
25. 1 palasin Pattayalta,ja parin päivän päästä alkoi porisemaan=Salmonella Ensimmäinen viikon antibioottikurri ei tepsinyt,nyt vedetään seuraavaa ja katotaan kuin äijän käy Sinällään pöpöstä ei suurempaa haittaa ole ollut ensiroiskeiden jälkeen,mutta kuulemma siinä tartuntariski on olemassa joten pakkohan tuo on hoitaa pois
Mistä ruuasta mahdollisesti sait salmonellan, onko aavistusta ?
Huonosti kypsytetystä, vanhasta vai kylmästä safkasta ? :?:
** Thailand visitors **
Avatar
Pommi65
still alive´n´kicking
Viestit: 25490
Liittynyt: 4.12.2006 19:25
Paikkakunta: Töölönmaa

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Pommi65 »

Santeri45 kirjoitti:Pommi65
25. 1 palasin Pattayalta,ja parin päivän päästä alkoi porisemaan=Salmonella Ensimmäinen viikon antibioottikurri ei tepsinyt,nyt vedetään seuraavaa ja katotaan kuin äijän käy Sinällään pöpöstä ei suurempaa haittaa ole ollut ensiroiskeiden jälkeen,mutta kuulemma siinä tartuntariski on olemassa joten pakkohan tuo on hoitaa pois
Mistä ruuasta mahdollisesti sait salmonellan, onko aavistusta ?
Huonosti kypsytetystä, vanhasta vai kylmästä safkasta ? :?:
Paha sanoa kun kaikenlaista tuli syötyä,ja.....
Itämisaika
Salmonelloosin eli salmonellabakteerien aiheuttaman infektion itämisaika on puolesta vuorokaudesta muutamaan päivään, mutta itämisaika voi vaihdella muutamista tunneista kolmeen vuorokauteen.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... almonella/
....joten mistä lie tarras´ :smt102 :?
-tee ekoteko,älä lisäänny-
Santeri45
Viestit: 1849
Liittynyt: 11.12.2004 18:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Santeri45 »

Espanjassa sain taudin illalla ja pahan sellaisen kun olin joku 6 tuntia ennen syönyt pilaantuneen pihvin.. :smt068
** Thailand visitors **
Avatar
Kaahari
Master Trucker
Viestit: 1934
Liittynyt: 20.9.2004 20:52
Paikkakunta: Pöytyä

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Kaahari »

Tänään kaverini kertoi saaneensa salmonella tartunnan jostain, eikä ole käynyt ulkomailla, ei edes ruotsinlaivalla :shock:

Eli kyllä sitä vaan täällä lintukodossakin esiintyy 8)
Avatar
ILEBAR
Ravintoloitsija
Viestit: 6429
Liittynyt: 30.12.2004 9:04
Paikkakunta: PATTAYA. Soi 8. vastapäätä Sunshine hotellia

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja ILEBAR »

Kaahari kirjoitti:Tänään kaverini kertoi saaneensa salmonella tartunnan jostain, eikä ole käynyt ulkomailla, ei edes ruotsinlaivalla :shock:
Eli kyllä sitä vaan täällä lintukodossakin esiintyy 8)
Hepatiitti A ja B rokotukset kannattaa aina pitää voimassa, vaikka pääsääntöisesti Suomessa olisikin. Aina voi tulla yllätyksenä matka vaikka minne. Lisäksi puhtaus on aina puoli ruokaa... :roll:
ILE BAR. Pattaya, Soi 8. Puhelin +66854409702
[url=callto://bossile]Kuva[/url]
Fred

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Fred »

Hoitamattomasta salmonella- tai kampylotartunnasta voi saada kaikenlaisia jälkitauteja mm. vakavan suolistotulehduksen ja just esim. noita nivelsairauksia. Kaverin faija sai tosi pahoja niveloireita salmonellasta, jonka sai ihan Suomessa jostain tuontimakkarasta.

Itse oon kampylon tuonut tuliaisina ja moni kaveri joko sen tai salmonellan, eli kyllä noita helposti Thaimaassa saa. Kakkatesteihin vaan, jos jotain vatsaoireita on reissulla ollut, ei se sen kummempaa ole. En tiedä kuinka monta salmonellaa sitä on itse tullut sairastettua, koska Thaimaassa olen usein hoitanut kunnon ripulin pois ofloksasiinilla tai ciprofloksasiinilla, jotka purevat just noihin salmonelloihin ja kampyloihin. Nyt viiden kuukauden Thaimaassa olon aikana on kahdesti tarvinnut turvautua antibioottihoitoon vatsan takia ja tälläkin hetkellä jotain vikaa vatsassa on, ei vaan viitsisi taas alkaa antibiootteja syömään. Mä olen ilmeisesti aika herkkä saamaan noita vatsatauteja.
Avatar
glitter
Kukkahattusetä
Viestit: 2264
Liittynyt: 22.12.2003 11:35
Paikkakunta: Kallio

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja glitter »

Kaverille tullut Phuketista 2 kertaa salmonella. Itselleni ei koskaan Thaimaassta mitään normaalia "chiliripulia" kummempaa. Kampylon tosin sain kerran Espanjasta (kumman paljon siellä ihmiset sairastuu) ja olin tosi kipeänä 5 päivää. Jälkiseurauksena vielä myöhemmin makasin viikon sairaalassa suolistotulehduksen seurauksena minkä aiheutti antibiootit mitä kambylon hoitoon olin syönyt. Eli ei ne antibiootitkaan ihan vaarattomia ole.
Fred

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Fred »

glitter kirjoitti:Eli ei ne antibiootitkaan ihan vaarattomia ole.
Totta. Yksi syy siihen, miksi Thaimaan bakteerikannat ovat niin pahoja, on varmaankin antibioottien holtiton käyttö täälläpäin. Pikku haavaankin on helppo saada tulehdus, joka ei meinaa lähteä, vaikka antibiootteja piikitetään suoneen, koska kannat on niin vastustuskykyisiä.
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Fred kirjoitti:Hoitamattomasta salmonella- tai kampylotartunnasta voi saada kaikenlaisia jälkitauteja mm. vakavan suolistotulehduksen ja just esim. noita nivelsairauksia. Kaverin faija sai tosi pahoja niveloireita salmonellasta, jonka sai ihan Suomessa jostain tuontimakkarasta.
Tuli mieleen, että kun niin monet ei tee mitään testejä matkojen jälkeen, niin mitenhän ne sitten tietää joskus jälkeenpäin jos tulee just joku suolistotulehdus yms. että on salmonellan syytä? Jos on pitkä aika matkasta, siinähän on varmaan se itse salmonellakin parantunut itsestään.
mzzj
Skinny Falang
Viestit: 479
Liittynyt: 11.1.2004 16:46
Paikkakunta: oulu

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja mzzj »

3 reissua takana, yhteensä n. 9kk thaimaassa. Viimeisen reissun jälkeen löytyi muuta vikaa tutkiessa(mononukleoosi) myös salmonella josta en ollut tietoinen. Reissussa oli kyllä yhtenä aamuna maha vähän löysällä, mutta ei mitään epänormaaliksi luokiteltavaa. Ei tarvinnut hoitoa ja hetken arpomisen jälkeen ei edes jälkikontrollia.
Avatar
Flassi
Kiinalainen
Viestit: 4677
Liittynyt: 14.1.2004 14:17
Paikkakunta: Ulvila

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Flassi »

Tjaa salmonellan voi saada ja olla huomaamatta ja se menee sit ohi ihan turvallisesti ?

Itsellä sit varmaa vähän väliä salmonelloja :) sen verran kuraa joskus tulee syötyä, vai voiko elimistö tottua ?
Testissäkin voisi käydä, loppuviikosta meinasin hankkia heba b vahvisteen.
18x vuodesta 2004
Vastaa Viestiin