Salmonellasta

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

mursut
Kannattajajäsen
Viestit: 70
Liittynyt: 21.12.2004 21:18
Paikkakunta: Udon Thani

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja mursut »

Jo on ihme duunimesta, jossa pitää olla saLMONILLA VAPAA, MUTTA HIV IS OK
:smt005

:smt005

Jotain rajaa tyhjiin riviin T:mode
marttir
Viestit: 178
Liittynyt: 6.8.2006 18:40

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja marttir »

Yhdellä matkalla Phuketiin sain salmonellan. Oireet ilmenivät matkan lopussa ja kotimatka olikin sitten yhtä tuskaa. :smt078
Täällä kotimaassa sitten pikaisesti lääkäriin ja asia varmistui salmonellaksi. Oletin saaneeni sen katukeittiöstä, jossa iäkäs mies laitteli ruokaa. Kieltämättä ne purkit ja purnukat eivät kyllä olleet sieltä siistimmästä päästä. Totuus lienee kuitenkin se, että tuon salmiksen saattaa saada aivan mistä tahansa, joten katukeittiö on tässä yhteydessä ihan arvailua. :smt017
Olen jälkeenpäinkin ostanut safkaa katukeittiöstä ihan hyvällä menestyksellä, joten mitään pelkoa sen suhteen ei jäänyt.
Viikon päivät eristyshuoneessa sairaalassa ja antibiottikuurilla, niin jovain. Kaikki sen jälkeen ok. :smt023
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

Salmonella voi olla todella paha, niinkuin mulla vajaa vuosi sitten. 3 päivää pelkkää vettä hanurista, Lahden kaupungin sairaalaan illalla. Lääkäri kyseli olenko jotain huumeita käyttänyt, kun hirveitä kramppeja. Siirsivät mut ambulanssilla päijät-hämeen keskussairaalaan, missä otettiin verikokeet. Visiin yhden tupakan tippa telineen kanssa ehdin vetää, kun lääkäri tuli ulkoa hakemaan sisälle. Erittäin alhaalla kalium arvot ripulin takia. 3 litraa meni yön aikana suolaliuosta, ja piikkiä perseeseen koko yön :(

Mulla tuli reilut 39 astetta kuumetta ihan parissa tunnissa, ja en meinannut kävelemään tota 200 metriä pystyä. Selvinpäin mutta kun ei jalat kunnolla pelannut(turvalleen ainakin 3 kertaa matkalla)
19 kertaa ja aina soosissa.
ankkun-1
165kg and still gay
Viestit: 186
Liittynyt: 11.9.2006 20:26

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja ankkun-1 »

Jaahas, emäntä ainakin oli saanut salmonellan reissulta. Ei mitään oireita mutta työn takia otettava testi positiivinen.

Itse harkitsen ratkaisua jonka mukaan en käy testissä ellei oireita ilmaannu :-D
Avatar
amictia
Viestit: 437
Liittynyt: 25.5.2009 22:24
Paikkakunta: Hellsinki/Bangkok

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja amictia »

2 kertaa saanut Thaikuista salmonellan ja molemmilla kerroilla korkea kuume,yrjö lentänyt ja hanuri laulanut iloisesti. Toisaalta syön kyllä ihan mitä vaan ja missä vaan.
Aina ei voi voittaa...vai voiko?
Arzzka
Viestit: 32
Liittynyt: 15.1.2007 22:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Arzzka »

7 viikkoa olen Thaimaassa ollut tähän mennessä yhteensä ja koskaan ei ole ollut chili/singharipulia kummempaa. Toivottavasti hyvä onni asian suhteen jatkuu, ensi viikolla ollaankin jo Bangkokissa :)
Crux
Viestit: 134
Liittynyt: 17.3.2004 19:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Crux »

Thaimaasta en ole salmonellaa saanut, Bulgariasta kylläkin. En suosittele, paitsi laihdutuskuurina. Minulla tauti oli niin paha, että viikon kuume oli 39-40 asteen korvilla, ja jos jotain yritti syödä, niin puolessa tunnissa tuli läpi. Lopulta testitulokset tulivat ja lääkäri määräsi oikeat tropit, sitten helpotti. Paino putosi about viisi kiloa, mikä oli plussaa. :-D
Pamsi
Viestit: 29
Liittynyt: 11.9.2006 12:15

Re: Salmonellasta

Viesti Kirjoittaja Pamsi »

Vuonna 2009 salmonellatartunnoista oli 13 % kotimaisia. Samoin kampylobakteeritartunnoista 17 % kotimaisia. Kuinka moni käy Suomessa testaamassa vatsataudin jälkeen, varmaan harvemmin kuin ulkomailta tullessa.
Reisuun siis vaan, tulee jos tulee. :wink:

http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/a4c2f ... 0bf17f551c" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin