Rahanvaihto?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

torikajo
Viestit: 10
Liittynyt: 30.10.2007 16:15

Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja torikajo »

Ollaan ensimmäistä kertaa lähdössä ensi kuussa Thaimaaseen (Bangkok/Cha Am) ja tuli mieleen, että kannattaako mennä rahanipun kanssa Forex:lle ja vaihtaa koko matkakassa Bahteiksi jo täällä kotosuomessa? Vai onko järkevämpää vaihtaa vaikkapa 100-200€:llä Bahteja täällä ja ottaa loput mukaan euroina? Vai kannattaako unohtaa bahtit kokonaan ja ottaa kaikki mukaan euroina ja vaihtaa koko summa siellä päässä?

Vai kannattaako osa matkakassasta pitää ihan luottokorttien varassa? Korteista löytyy DC ja Visa.
Avatar
hernan80
Viestit: 218
Liittynyt: 16.2.2007 14:57

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja hernan80 »

Vaihda joku 50e bateiksi niin selviät aluksi. Loput vaihdat sitten paikan päällä (ei lentokentällä). Saat huomattavasti paremman kurssin Thaimaassa kuin suomessa.
Better to burn out than fade away
AroKani

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja AroKani »

Onneksi olkoon .

Tuolla ylhäällä on "Haku" .
Jos olisit kirjoittanut sinne " rahanvaihto" olisit löytänyt paljon dataa.

http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... nkkivinkki

Tuosta paketillinen valmiita threadeja monesta yleisestä asiasta.

AK
Avatar
kure
Viestit: 790
Liittynyt: 10.4.2006 17:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja kure »

Mä ottaisin eurot mukaan, vaihtaisin jonkin verran Suvarnabhumilla ja loput kohteessa tarpeen mukaan. Ei niitä bahteja ennen Thaimaata tarvi.
torikajo
Viestit: 10
Liittynyt: 30.10.2007 16:15

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja torikajo »

No olishan sitä voinut olla aktiivisempi kuin vain muutama sivu taaksepäin etsiä rahanvaihdosta. Kiitos kuitenkin vastanneille. Yleinen mielipide tuntuu siis olevan se, että rahat vaihdetaan pääosin paikan päällä. Näin aion sitten itsekin tehdä.
koso69
Viestit: 499
Liittynyt: 5.11.2005 18:26
Paikkakunta: taavetti city

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja koso69 »

No kysynpä nyt täällä onko Suvan rahanvaihtopisteet auki yötäpäivää??Eli AY89 kun laskeutuu niin vielä saa rahaa vaihdettua?
Avatar
MauKhang
Raketti-insinööri
Viestit: 28619
Liittynyt: 15.12.2003 12:01
Paikkakunta: Singhapore

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja MauKhang »

On ne rahanvaihtopisteet aina auki.
Itse ottaisin muutaman satasen mukaan ja vaihtaisin Suvannabhumilla. Kortilla voi nostaa sitten loput.

tämä nyt ainakaan ei ole sossukyylien syytä
Avatar
villealfa
Kolottaja
Viestit: 1722
Liittynyt: 13.12.2004 14:15
Paikkakunta: Manchester

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja villealfa »

Paljonkos siinä nyt sitten on eroa vaihtaako Thaimaahan saapuessaan heti lentokentällä euronsa bahteiksi, verrattuna esim. Pattayan pankkiin? Puhutaan vaikka 1000 eurosta

(Tuntuisi jotenkin helpoimmalta vaihtaa heti kentällä. Jos siinä nyt sitten tonnista 5 euroa häviää niin onko se paha???)
Tuomo
Viestit: 6901
Liittynyt: 16.12.2003 2:29
Paikkakunta: Samut Prakan

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

En ole huomannut mitään järisyttävää eroa lentokentän ja muiden vaihtopisteiden kanssa. Lentokentälläkin ne ovat yleensä pankkien omia vaihtopaikkoja, joten kurssit ovat samat.
jamitre
Viestit: 13
Liittynyt: 16.6.2007 14:11
Paikkakunta: Bangkok / Tampere

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja jamitre »

MauKhang kirjoitti:On ne rahanvaihtopisteet aina auki.
Itse ottaisin muutaman satasen mukaan ja vaihtaisin Suvannabhumilla. Kortilla voi nostaa sitten loput.

Hmmm. Kortilla (Visa, Mastercard esim) nostaessa tulee kuluja muistaakseni pari euroa per nosto + 2.5 % noston summasta. Ja esimerkiksi Visan vaihtokurssi on hieman heikompi kuin maakurssi Thaimaassa. Eli 1000 eurosta tulee nostokuluja 25 euroa + 2 euroa/nosto

Ja esimerkisi itse nostan automaatista yleensä 10 000 bahtia kerralla, niin niitä nostokertoja tulee 5 mikäli kassa on tuon esimerkin 1000 euroa. Tämä vain esimerkkinä.
Itse ottaisin lyhyelle (alle kuukauden reissulle) koko kassan euroina mukaan ja vaihtaisin esim. 100 euroa kentällä. Bangkokissa keskustassa on hieman parempi kurssi kuin kentällä, mutta esim taas etelässä, esim Krabilla se on melki sama kuin kentällä.
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja apasra »

jamitre kirjoitti:
MauKhang kirjoitti:On ne rahanvaihtopisteet aina auki.
Itse ottaisin muutaman satasen mukaan ja vaihtaisin Suvannabhumilla. Kortilla voi nostaa sitten loput.

Hmmm. Kortilla (Visa, Mastercard esim) nostaessa tulee kuluja muistaakseni pari euroa per nosto + 2.5 % noston summasta. Ja esimerkiksi Visan vaihtokurssi on hieman heikompi kuin maakurssi Thaimaassa. Eli 1000 eurosta tulee nostokuluja 25 euroa + 2 euroa/nosto

Ja esimerkisi itse nostan automaatista yleensä 10 000 bahtia kerralla, niin niitä nostokertoja tulee 5 mikäli kassa on tuon esimerkin 1000 euroa. Tämä vain esimerkkinä.
Itse ottaisin lyhyelle (alle kuukauden reissulle) koko kassan euroina mukaan ja vaihtaisin esim. 100 euroa kentällä. Bangkokissa keskustassa on hieman parempi kurssi kuin kentällä, mutta esim taas etelässä, esim Krabilla se on melki sama kuin kentällä.
Mistä moinen tieto että maakurssi on parempi kuin visan vaihtokurssi. Viime reissulla en huomannut häviäväni yhtään.
- som nam naa -
jamitre
Viestit: 13
Liittynyt: 16.6.2007 14:11
Paikkakunta: Bangkok / Tampere

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja jamitre »

apasra kirjoitti:
jamitre kirjoitti:
MauKhang kirjoitti:On ne rahanvaihtopisteet aina auki.
Itse ottaisin muutaman satasen mukaan ja vaihtaisin Suvannabhumilla. Kortilla voi nostaa sitten loput.

Hmmm. Kortilla (Visa, Mastercard esim) nostaessa tulee kuluja muistaakseni pari euroa per nosto + 2.5 % noston summasta. Ja esimerkiksi Visan vaihtokurssi on hieman heikompi kuin maakurssi Thaimaassa. Eli 1000 eurosta tulee nostokuluja 25 euroa + 2 euroa/nosto

Ja esimerkisi itse nostan automaatista yleensä 10 000 bahtia kerralla, niin niitä nostokertoja tulee 5 mikäli kassa on tuon esimerkin 1000 euroa. Tämä vain esimerkkinä.
Itse ottaisin lyhyelle (alle kuukauden reissulle) koko kassan euroina mukaan ja vaihtaisin esim. 100 euroa kentällä. Bangkokissa keskustassa on hieman parempi kurssi kuin kentällä, mutta esim taas etelässä, esim Krabilla se on melki sama kuin kentällä.
Mistä moinen tieto että maakurssi on parempi kuin visan vaihtokurssi. Viime reissulla en huomannut häviäväni yhtään.
Omasta Visa-laskustani laskin kurssin ja vertasin Bangkok Bankin rahanvaihtopisteen antamaan kurssiin. Muutaman batin per euro siinä säästää. Ja molemmathan kelluu. Tämä on vain yhden kerran vertauksen tulos. Mutta jokatapauksessa vaihtamalla rahanvaihtopisteissä eurot bahteiksi vasta täällä säästää tuon visan komission ja kertanostomaksun.
Avatar
kallionkunkku
Viestit: 81
Liittynyt: 27.1.2006 16:20

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja kallionkunkku »

villealfa kirjoitti:Paljonkos siinä nyt sitten on eroa vaihtaako Thaimaahan saapuessaan heti lentokentällä euronsa bahteiksi, verrattuna esim. Pattayan pankkiin? Puhutaan vaikka 1000 eurosta

(Tuntuisi jotenkin helpoimmalta vaihtaa heti kentällä. Jos siinä nyt sitten tonnista 5 euroa häviää niin onko se paha???)
Laskin pienessä päässäni, että jos vaihtaa 500 euroa Suomessa vs Thaimaassa, niin säästyy 15 euroa. Thaimaan hyväksi. Kurssi 1.2 2008.
Kuva
Avatar
oskari80
Viestit: 11
Liittynyt: 3.12.2006 21:31
Paikkakunta: tampere

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja oskari80 »

kallionkunkku kirjoitti:
villealfa kirjoitti:Paljonkos siinä nyt sitten on eroa vaihtaako Thaimaahan saapuessaan heti lentokentällä euronsa bahteiksi, verrattuna esim. Pattayan pankkiin? Puhutaan vaikka 1000 eurosta

(Tuntuisi jotenkin helpoimmalta vaihtaa heti kentällä. Jos siinä nyt sitten tonnista 5 euroa häviää niin onko se paha???)
Laskin pienessä päässäni, että jos vaihtaa 500 euroa Suomessa vs Thaimaassa, niin säästyy 15 euroa. Thaimaan hyväksi. Kurssi 1.2 2008.

Itselläni oli sama tilanne että pyörittelin asiaa pitkän aikaa ja kävin jopa pankissa varaamassa rahat valmiiksi ennenkun taas viisammat ihmiset kertoi 4h ennen lentoa että paikan päällä voi vaihtaa eurot ja kurssi on parempi sielä. no näin tein ja niin se sit oli. ei siinä paljoo voita mutta rahaa se on sieläkin:) korttia käytin vasta kun kaikki oli menny ja tosiaan sieltä tuli se 2,5% ja risat sit kun pääsin suomeen.
Nyt on silleen että 100€ ja loput sielä jossain missä ikinä olenkin.

paikkakin on jossain ubon ratchathani tai ainakin sielä rajan tuntumassa...
Avatar
hernan80
Viestit: 218
Liittynyt: 16.2.2007 14:57

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja hernan80 »

Tuomo kirjoitti:En ole huomannut mitään järisyttävää eroa lentokentän ja muiden vaihtopisteiden kanssa. Lentokentälläkin ne ovat yleensä pankkien omia vaihtopaikkoja, joten kurssit ovat samat.
Itse taas olen huomannut todella merkittäviäkin eroja. Jos kentällä kurssi on luokkaa 1€=43THB on se esimerkiksi Koh Taolla, jonne yleensä on tullut ensimmäisenä suunnattua luokkaa 45 tai jopa 46THB. Säästöä esim. 1000€ vaihdossa 2000-3000THB.
Better to burn out than fade away
apexvikke
Särkynytsydäminen
Viestit: 164
Liittynyt: 8.10.2004 13:30
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja apexvikke »

Itse en oikein usko tuohon hernan 80:n juttuun.Onko nuo kurssisi varmasti samalta päivältä.
Tosin en ole Koh Taolla käynytkään,sielähän voi olla paljon paremmat kurssit kuin esim. Pattajalla jossa olen itse vertailuja tehnyt.Itse kirjoitin viime syyskuussa näin:
"Viimeksi(14.09.2007) kattelin kentällä vaihtokursseja niin minusta ne oli noin 0,2bahtia
huonommat kuin Pattajan rahanvaihtopisteissä.Eli jos Pattajalla oli esim.47.00 niin kentällä oli 46.80 näin ollen 100€ vaihtamalla häviää noin 20 bahtia.(laskinkohan oikein?) Ja kentän kaikissa rahanvaihtopisteissä näytti olevan sama kurssi(kartelli?)
Avatar
konjami
Kannattajajäsen
Viestit: 1871
Liittynyt: 16.4.2006 17:37

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja konjami »

apexvikke kirjoitti:Itse en oikein usko tuohon hernan 80:n juttuun.Onko nuo kurssisi varmasti samalta päivältä.
Tosin en ole Koh Taolla käynytkään,sielähän voi olla paljon paremmat kurssit kuin esim. Pattajalla jossa olen itse vertailuja tehnyt.Itse kirjoitin viime syyskuussa näin:
"Viimeksi(14.09.2007) kattelin kentällä vaihtokursseja niin minusta ne oli noin 0,2bahtia
huonommat kuin Pattajan rahanvaihtopisteissä.Eli jos Pattajalla oli esim.47.00 niin kentällä oli 46.80 näin ollen 100€ vaihtamalla häviää noin 20 bahtia.(laskinkohan oikein?) Ja kentän kaikissa rahanvaihtopisteissä näytti olevan sama kurssi(kartelli?)
Kurssiero on on mielestäni juuri tätä luokkaa.
Pisuaarin huuhtelu on tekniikkalaji
Avatar
hernan80
Viestit: 218
Liittynyt: 16.2.2007 14:57

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja hernan80 »

apexvikke kirjoitti:Itse en oikein usko tuohon hernan 80:n juttuun.Onko nuo kurssisi varmasti samalta päivältä.
Miksi olisi syytä valehdella? Ei varmasti samalta päivältä, mutta 2-3 päivän sisään. Ja nuo rahanvaihtokurssit ovat Don Muangilta, Suvarnabhumin kursseista ei tietoa, koska parin ekan kerran jälkeen kun tuon totesin (2005 & 2006), en ole pahemmin kentän kursseja tutkinut. Eli tietoni saattavat olla vanhentuneitakin, ehkä nykyään ei eroja enää niin ole. Mutta kuulostaahan se nyt mielestäni ihan loogiseltakin että kentällä kurssi on selvästi huonompi, sillä jos maahan on ilman bahteja saapunut, on niitä pakko vaihtaa heti.

Ylipäätänsä, mitä olen itse tutkinut, on kentillä aina heikommat kurssit kuin itse mestoilla.
Better to burn out than fade away
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja apasra »

hernan80 kirjoitti:
apexvikke kirjoitti:Itse en oikein usko tuohon hernan 80:n juttuun.Onko nuo kurssisi varmasti samalta päivältä.
Miksi olisi syytä valehdella? Ei varmasti samalta päivältä, mutta 2-3 päivän sisään. Ja nuo rahanvaihtokurssit ovat Don Muangilta, Suvarnabhumin kursseista ei tietoa, koska parin ekan kerran jälkeen kun tuon totesin (2005 & 2006), en ole pahemmin kentän kursseja tutkinut. Eli tietoni saattavat olla vanhentuneitakin, ehkä nykyään ei eroja enää niin ole. Mutta kuulostaahan se nyt mielestäni ihan loogiseltakin että kentällä kurssi on selvästi huonompi, sillä jos maahan on ilman bahteja saapunut, on niitä pakko vaihtaa heti.

Ylipäätänsä, mitä olen itse tutkinut, on kentillä aina heikommat kurssit kuin itse mestoilla.
Aiemmin näin olikin että lentokentän (Don Muang) kurssit oli ihan hanurista, ehkäpä tieto niillekkin levisi ettei turistit vaihda rahojaan kentällä vaan vasta muualla, joten ovat joutuneet hilaan vaihtokurssit ylöspäin. -90 luvun alussa oli tosiaan monen bahtin ero kurssissa.
Tämä oli vain oma veikkaukseni.
- som nam naa -
Avatar
rickhard71
Viestit: 993
Liittynyt: 2.4.2006 23:53
Paikkakunta: Lahti-Bangkok (CCS)-Pattaya
Viesti:

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja rickhard71 »

Sitten löytyy vielä nämä "epäviralliset" vaihtopisteet yleensä pienistä kaupoista (paikanpäällä lomakohteissa) joissa kurssit todella asiakasystävällisiä!Siinä tienaa muutaman sata batia/kerta.. :D

8)
NoCanDo!
Avatar
varjo66
Viestit: 143
Liittynyt: 10.10.2007 13:16

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja varjo66 »

Itse en tajua kurssijutuista tasan mitään, ja kun toi Koh Taokin tuolla vilahti, niin nyt aloin sitten taas kerran vaihteeksi miettiä, että miten rahanvaihto kannattaa hoitaa.. tai että onko sillä merkitystä, vaihtaako ensin vaikka muutaman kympin Suvarnabhumilla (ensin tietty varmaan n. 50-100e Suomessa) ja loput Taolla , vai kerralla kaikki kentällä Thaimaassa vai kerralla kaikki Taolla? Matkan kesto 16 päivää ja matkakassa kai n. 1000e... kaikki kuitenkin ilmeisesti kannattaa ottaa mukaan kerralla rahana (ja jos ne jostain syystä ei riitä, käytän sitten Visaa) ja vaihtaa siellä jossain, eikä jättää suurinta osaa Visan varaan? Olipas taas selvää.
Ja jooh, olen kyllä lukenut niitä edellisiäkin rahanvaihto-threadeja ja varmasti luenkin vielä, mutta kun tällainen keskustelu tässä nyt on, niin päätin kuitenkin kysyä.
Avatar
babar
Hammock lover
Viestit: 3426
Liittynyt: 26.1.2004 21:12

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja babar »

varjo66 kirjoitti:tai että onko sillä merkitystä, vaihtaako ensin vaikka muutaman kympin Suvarnabhumilla (ensin tietty varmaan n. 50-100e Suomessa) ja loput Taolla , vai kerralla kaikki kentällä Thaimaassa vai kerralla kaikki Taolla? Matkan kesto 16 päivää ja matkakassa kai n. 1000e...
Itse en vaihtaisi euroakaan Suomessa. Kentältä saa.
varjo66 kirjoitti: kaikki kuitenkin ilmeisesti kannattaa ottaa mukaan kerralla rahana (ja jos ne jostain syystä ei riitä, käytän sitten Visaa) ja vaihtaa siellä jossain, eikä jättää suurinta osaa Visan varaan?
Itse ottaisin ehkä 200e ja vaihtaisin ne kentällä. Loput voi nostaa automaatista. Ei tule tippa linssiin kun häviää koko matkakassa kerralla.
Avatar
tukataa
Hyperkannattajajäsen
Viestit: 21628
Liittynyt: 28.2.2004 2:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja tukataa »

babar kirjoitti:
varjo66 kirjoitti: Loput voi nostaa automaatista. Ei tule tippa linssiin kun häviää koko matkakassa kerralla.
Tai jos kortti menee rikki.
Avatar
hernan80
Viestit: 218
Liittynyt: 16.2.2007 14:57

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja hernan80 »

varjo66 kirjoitti:Itse en tajua kurssijutuista tasan mitään, ja kun toi Koh Taokin tuolla vilahti, niin nyt aloin sitten taas kerran vaihteeksi miettiä, että miten rahanvaihto kannattaa hoitaa.
Jos uskot mitä kerroin aiemmin, vaihat suurimman osan Taolla. Jos et, vaikka heti lentokentällä. Tuskin nyt kuitenkaan kannattaa kaikkea ottaa käteisenä mukaan, koska automaatteja on poikkeuksetta lähes joka kadun kulmassa.
Better to burn out than fade away
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Rahanvaihto?

Viesti Kirjoittaja Jenny »

hernan80 kirjoitti:Vaihda joku 50e bateiksi niin selviät aluksi. Loput vaihdat sitten paikan päällä (ei lentokentällä). Saat huomattavasti paremman kurssin Thaimaassa kuin suomessa.
Onko Suvarnabhumilla huonommat kurssit? Mä aion vaihtaa Forexilla 50€ bahteiksi (en ottaisi edes tuota mutta ajattelin varautua jos lento onkin myöhässä ja laskeutuu vaikka keskellä yötä niin ainakin on taksiin tai ruokaan yms rahaa) ja ottaa muuten euroja mukaan. Meillä perillä kuuden tunnin vaihtoaika Phuketin koneeseen ja olin suunnitellut vaihtavani tänä aikana kentällä ne euroni, mutta pitäiskö sitten kuitenkin odottaa ja vaihtaa Patongilla vasta?
Vastaa Viestiin