Ruokaravintolassa tilaus.

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Avatar
Lisa-G
Viestit: 19
Liittynyt: 17.9.2007 1:46
Paikkakunta: Tampere

Ruokaravintolassa tilaus.

Viesti Kirjoittaja Lisa-G »

Saattaapa kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta kun menemme syömään/ juomaan Thaimaassa, menemmekö suoraan ensimmäiseen vapaaseen pöytään ja odotamme tarjoilijaa vai odotammeko kohteliaasti, että meidät ohjataan pöytään...? Miten ilmoitamme, että haluamme laskun? Nämä ovat tälläisiä etikettikysymyksiä, sillä en halua antaa junttia kuvaa itsestäni ja koska jonkun verran matkailleena olen huomannut eri maissa toteutettavan erilaista ravintolakäytöstä. Kiitos, jos joku jaksaa minua sivistää :) :wink:
Avatar
spark
Pattaya Pilot
Viestit: 926
Liittynyt: 6.3.2005 15:23
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja spark »

Riippuu paikasta. Normi tienvieriravintoloissa yleensä saa valita itse paikkansa ja mennä istumaan siihen. Joskus kun hieman odottaa, niin joku tarjoilijoista tulee ohjaamaan pöytään.

Itse olen käyttänyt laskusta sanaa "Keptang". Olen sen kaverilta kuullut ja hyvin on toiminut. Joku voisi vielä varmistaa sen oikeat kirjaimet, mutta kyllä noilla olen laskun saanut.
25.10.11 LLA-ARN DY4032 7.25, ARN-BKK TG961 14.30
26.10.11 BKK-SGN FD3724 15.55
02.11.11 SGN-BKK FD3725 17.50
25.11.11 BKK-ARN TG960 00.45, ARN-LLA DY4035 8.05
Avatar
KePattaya
Viestit: 4820
Liittynyt: 25.9.2004 12:45

Viesti Kirjoittaja KePattaya »

Riippuen tietysti ravintolasta ehdittekö istua ennenkuin joku teidät tulee pöytään ohjaamaan, yleensä en ainakaan itse ole ehtinyt ainakaan tasokkaimmissa paikoissa... Laskun saa kun sanoo Kep tang kha (nainen sanoo) mies taas kep tang khrap :D jos siis haluaa Thaimaaksi puhua. lisää varmaan jossain kieliosiolla :wink:
Avatar
spark
Pattaya Pilot
Viestit: 926
Liittynyt: 6.3.2005 15:23
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja spark »

Kepa kirjoitti:Laskun saa kun sanoo Kep tang kha (nainen sanoo) mies taas kep tang khrap :D jos siis haluaa Thaimaaksi puhua. lisää varmaan jossain kieliosiolla :wink:
Aivan niin. Monesti voi sortua pahimmillaan jopa loukkaamiseen, jos ei osaa kieltä vaikka yrittää vain kohteliaasti puhua thai-kieltä. Ehkä toisinaan on vain hyvä tyytyä englannin kieleen. Toisaalta, ihminen oppii virheistä, joten ainakin itse hoin muutaman kerran jo tuota mainitsemaasi tapaa, jotta se jäisi mieleen. Jostainhan se on joskus kuitenkin aloitettava. Thanks!

-spark-
25.10.11 LLA-ARN DY4032 7.25, ARN-BKK TG961 14.30
26.10.11 BKK-SGN FD3724 15.55
02.11.11 SGN-BKK FD3725 17.50
25.11.11 BKK-ARN TG960 00.45, ARN-LLA DY4035 8.05
Avatar
tonyio
Viestit: 2499
Liittynyt: 20.12.2003 0:36
Paikkakunta: Uusimaa, Chonburi/BKK

Viesti Kirjoittaja tonyio »

Juuh, Kun ruokaravintoloista on kyse, niin kyllä ne normaalipaikoissa ohjaa pöytään ja varmistaa montako henkilöä seurueeseen kuuluu, jotta rakentavat oikean kokoisen pöydän tarvittaessa. Lisäksi Ravintolassa ei normaalisti tarvitse itse vaivautua kaatamaan juomia pullosta vaan kullakin pöydällä on tarjoilija (vaikka ei näkyvästi pöydän vieressä päivystäkkään) joka kaataa juomia lasiin kun lasissa alle kolmannes jäljellä.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruokaravintolassa tilaus.

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

Lisa-G kirjoitti:Saattaapa kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta kun menemme syömään/ juomaan Thaimaassa, menemmekö suoraan ensimmäiseen vapaaseen pöytään ja odotamme tarjoilijaa vai odotammeko kohteliaasti, että meidät ohjataan pöytään...? Miten ilmoitamme, että haluamme laskun? Nämä ovat tälläisiä etikettikysymyksiä, sillä en halua antaa junttia kuvaa itsestäni ja koska jonkun verran matkailleena olen huomannut eri maissa toteutettavan erilaista ravintolakäytöstä. Kiitos, jos joku jaksaa minua sivistää :) :wink:
Riippuu tosiaan paikasta, yleensä pöytään voi mennä itse istumaan. Sisäänkäynnissä kyllä huomaa, mikäli pöytiin ohjataan. Esim. joissakin Pizza Huteissa lukee, että odota pöytiin ohjausta. Yleensä hienommissa ravintoloissa ohjataan pöytään, joskin asiakas voi yleensä päättää missä haluaa istua. Tämän huomaa kyllä, kun menee sisään ravintolaan, joten asiasta ei kannata stressata.

Itse olen tilannut laskun "check bin khap/kha" lauseella, toimii hyvin kaikissa paikoissa ja on erittäin helppo ääntää.

Jos haluaa oikein kohteliaasti pyytää laskun, voi käyttää "pi khap/kha, check bin khap/kha" lausetta.

"Pi khap/kha" toimii hyvin myös pelkästään, jos haluaa kutsua tarjoilijan tms. henkilökunnan paikalle. Pi-sanan voi lausua vähän pidennettynä "pii" muodossa.

"Pi" tarkoittaa vanhempaa henkilöä, ja on kohtelias tapa käyttää erityisesti kun puhutellaan vanhempia henkilöitä. Toisaalta, ravintolassa vanhempikin henkilö voi hyvin käyttää tätä nuoremmalle tarjoilijalle.
Viimeksi muokannut dynamite28, 6.11.2007 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nipa
Viestit: 43
Liittynyt: 20.1.2004 14:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nipa »

Aivan kuten Suomessakin, ovella kyllä on kyltti (tai tarjoilija/hovimestari vastassa), jos pitää odottaa että tarjoilija ohjaa pöytään. Muuten voi vaan kävellä reippaasti sisään.
Avatar
mikrobitti
Viestit: 3793
Liittynyt: 11.10.2004 21:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mikrobitti »

Itse olen miehenä käyttänyt tuota "kep tang khap" ja vaimoni käyttää "kep tang khaa" laskun pyytämiseen.

Jos tarjoilija on ollut kauempana, niin olen näyttänyt laskun "kirjoittamalla" oikean käden etusormellani vasemman käden kämmenpohjaan - aivan kuin kirjoittaisi jotain paperille.
Avatar
Neo_
Viestit: 1199
Liittynyt: 9.2.2005 20:51
Paikkakunta: Unknown

Re: Ruokaravintolassa tilaus.

Viesti Kirjoittaja Neo_ »

dynamite28 kirjoitti:
Lisa-G kirjoitti:Saattaapa kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta kun menemme syömään/ juomaan Thaimaassa, menemmekö suoraan ensimmäiseen vapaaseen pöytään ja odotamme tarjoilijaa vai odotammeko kohteliaasti, että meidät ohjataan pöytään...? Miten ilmoitamme, että haluamme laskun? Nämä ovat tälläisiä etikettikysymyksiä, sillä en halua antaa junttia kuvaa itsestäni ja koska jonkun verran matkailleena olen huomannut eri maissa toteutettavan erilaista ravintolakäytöstä. Kiitos, jos joku jaksaa minua sivistää :) :wink:
Riippuu tosiaan paikasta, yleensä pöytään voi mennä itse istumaan. Sisäänkäynnissä kyllä huomaa, mikäli pöytiin ohjataan. Esim. joissakin Pizza Huteissa lukee, että odota pöytiin ohjausta. Yleensä hienommissa ravintoloissa ohjataan pöytään, joskin asiakas voi yleensä päättää missä haluaa istua. Tämän huomaa kyllä, kun menee sisään ravintolaan, joten asiasta ei kannata stressata.

Itse olen tilannut laskun "check bin khap/kha" lauseella, toimii hyvin kaikissa paikoissa ja on erittäin helppo ääntää.

Jos haluaa oikein kohteliaasti pyytää laskun, voi käyttää "pi khap/kha, check bin khap/kha" lausetta".

"Pi khap/kha" toimii hyvin myös pelkästään, jos haluaa kutsua tarjoilijan tms. henkilökunnan paikalle. Pi-sanan voi lausua vähän pidennettynä "pii" muodossa.

"Pi" tarkoittaa vanhempaa henkilöä, ja on kohtelias tapa käyttää erityisesti kun puhutellaan vanhempia henkilöitä. Toisaalta, ravintolassa vanhempikin henkilö voi hyvin käyttää tätä nuoremmalle tarjilijalle.
Joskus olen kuullut, että Pi-sanaa käyttäisi naiset? Onko näin vai olenko ymmärtänyt asian väärin?
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

Neo_ kirjoitti:Joskus olen kuullut, että Pi-sanaa käyttäisi naiset? Onko näin vai olenko ymmärtänyt asian väärin?
Kyllä sitä käyttävät sekä miehet ja naiset. Esim. mies voi hyvin kutsua tarjoilijaa "Pi khap" lauseella sekä miehen nimi voi olla esim. "Pi Greg".
Avatar
Lisa-G
Viestit: 19
Liittynyt: 17.9.2007 1:46
Paikkakunta: Tampere

Kiitos kaunis :)

Viesti Kirjoittaja Lisa-G »

Kiitos vastauksistanne, selvensi mukavasti asiaa. Alan treenaamaan tuota laskun pyytämistä Thai-kielellä :-) Tj by the way 33 ja Phuket kutsuu!
Koh Samui 9.2-24.2.09
rami
Tau Hua Gnuu
Viestit: 2135
Liittynyt: 24.12.2003 21:35

Viesti Kirjoittaja rami »

pbe kirjoitti:näyttänyt laskun "kirjoittamalla" oikean käden etusormellani vasemman käden kämmenpohjaan - aivan kuin kirjoittaisi jotain paperille.
Tai sitten näyttää kyypparille pöytääja,ja sormella tekee kierroksen
astioiden yllä.

Tai sanoo chek bin khap.
Avatar
-Jarmo-
Sus Scrofa
Viestit: 493
Liittynyt: 8.3.2006 10:42
Paikkakunta: B.NongWaeng / Sohjola

Viesti Kirjoittaja -Jarmo- »

Noong kun tarjoilija on nuori tyttö tms... Noong, check bin kha/khrap taikka... Noong, kep thang kha/khrap.

Pii kun tarjoilijana on Wanhempi rouvasihminen.. Kuulumma.. Oma rouva (Thai) kertoi.. En ite tiedä paremmin...

EDIT:
dynamite28 kirjoitti:Pi" tarkoittaa vanhempaa henkilöä, ja on kohtelias tapa käyttää erityisesti kun puhutellaan vanhempia henkilöitä.
Just kuulin mamman suusta päinvastaista :shock:
Avatar
hpk
Senaattori
Viestit: 2942
Liittynyt: 1.9.2007 0:00
Paikkakunta: Uusi Erottaja

Re: Kiitos kaunis :)

Viesti Kirjoittaja hpk »

Lisa-G kirjoitti: Alan treenaamaan tuota laskun pyytämistä Thai-kielellä :-) Tj by the way 33 ja Phuket kutsuu!
Mulla sit vissiin tj 34 :) Täytyy alkaa kans treenaan samaa.. 10.12-2.1-08 sama paikka :P
10.12-2.1-08 Phuket
18.3-2.4-08 Phuket
8.12-14.1-09 Pattaya-Hua Hin-Phuket-Pattaya
25.9-10.10-09 Pattaya
12-24.9-10 Pattaya
31.1-8.2-12 Phuket
Avatar
Proffa
Aikamies
Viestit: 4596
Liittynyt: 17.11.2005 22:03
Paikkakunta: Khon Kaen

Viesti Kirjoittaja Proffa »

Kyllä "alemmassa kastissa", vastakkaisaseteltuna asiakas ja tarjoilija, olevaa tarjoilijaa voi huoletta kutsua ´nong´:ksi huolimatta ikäerosta suuntaan tai toiseen.

Usein esimerkiksi minun tapauksessani tarjoilijat ovat kymmenen-kaksikinkymmentä vuotta vanhempia, mutta pöydästä kuuluva "nong" kääntää kyllä huomion eli se on ainakin se tapa joka minusta on itselleni toistaiseksi toimivin.

edit: pystyynkuolleiden tarjoilijoiden kohdalla kannattaa kuitenkin muistaa se vastakohta = pi ei phii eli kummitus :D
Pahinta olisi herätä joku aamu 70-vuotiaana elämättä päivääkään.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

-Jarmo- kirjoitti:Noong kun tarjoilija on nuori tyttö tms... Noong, check bin kha/khrap taikka... Noong, kep thang kha/khrap.

Pii kun tarjoilijana on Wanhempi rouvasihminen.. Kuulumma.. Oma rouva (Thai) kertoi.. En ite tiedä paremmin...

EDIT:
dynamite28 kirjoitti:Pi" tarkoittaa vanhempaa henkilöä, ja on kohtelias tapa käyttää erityisesti kun puhutellaan vanhempia henkilöitä.
Just kuulin mamman suusta päinvastaista :shock:
Siis mitä kuulit mammasi suusta? :shock:

Proffalle: Itse yleensä käytä tuota "pi" versiota, koska ulkomaalaiselle näillä "arvoasteikoilla" ei ole niin tunnemerkitystä käytettäessä vierasta kieltä. Ikinä siitä ei ole haittaa, jos asioi hieman ylikohteliaasti.
Avatar
Proffa
Aikamies
Viestit: 4596
Liittynyt: 17.11.2005 22:03
Paikkakunta: Khon Kaen

Viesti Kirjoittaja Proffa »

dynamite28 kirjoitti: Ikinä siitä ei ole haittaa, jos asioi hieman ylikohteliaasti.
Khapom [-o<
Pahinta olisi herätä joku aamu 70-vuotiaana elämättä päivääkään.
Nakke
Viestit: 6129
Liittynyt: 28.2.2005 5:22
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja Nakke »

Itse en käytä phii ja nong titteleitä, liittyy siihen thai kastijakoon niinkuin proffa totesi ja farangina koitan pysytellä sen ulkopuolella :wink: Waitakin tulee käytettyä vaan harvakselleen.
MIES MENEE MIES VASTAA
Avatar
Proffa
Aikamies
Viestit: 4596
Liittynyt: 17.11.2005 22:03
Paikkakunta: Khon Kaen

Viesti Kirjoittaja Proffa »

phii on muuten kummitus ja wai on suuri kunnianosoitus: arvostat vastapuolta yhtälailla vastatessasi wailla waihin. :wink:
Viimeksi muokannut Proffa, 6.11.2007 22:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pahinta olisi herätä joku aamu 70-vuotiaana elämättä päivääkään.
Nakke
Viestit: 6129
Liittynyt: 28.2.2005 5:22
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja Nakke »

dynamite28 kirjoitti: Ikinä siitä ei ole haittaa, jos asioi hieman ylikohteliaasti.
Hieman ylikohteliaasti ei liene haittaa, mutta ei kannata vetää myöskään överiksi. Jos esim ravintolassa kutsuu itsensä ikäistä tarjolijaa phii etuliitteellä, niin sanoisin että tekee vain itsestään naurettavan.
MIES MENEE MIES VASTAA
Nakke
Viestit: 6129
Liittynyt: 28.2.2005 5:22
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja Nakke »

Proffa kirjoitti:phii on muuten kummitus :wink:
Siis en nyt saa kielen päälle onko pii vai phii, sanoisin että phii tämä vanhempi sisarus mutta pitkä ii vokaali siinä joka tapauksessa on. Ei siis pi..
MIES MENEE MIES VASTAA
Avatar
teepee
Viestit: 4125
Liittynyt: 3.12.2005 18:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teepee »

Nakke kirjoitti:
dynamite28 kirjoitti: Ikinä siitä ei ole haittaa, jos asioi hieman ylikohteliaasti.
Hieman ylikohteliaasti ei liene haittaa, mutta ei kannata vetää myöskään överiksi. Jos esim ravintolassa kutsuu itsensä ikäistä tarjolijaa phii etuliitteellä, niin sanoisin että tekee vain itsestään naurettavan.
Lähtee vaan käveleen niin varmaan joku lähtee perään :roll:
Nakke
Viestit: 6129
Liittynyt: 28.2.2005 5:22
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja Nakke »

Proffa kirjoitti:phii on muuten kummitus ja wai on suuri kunnianosoitus: arvostat vastapuolta yhtälailla vastatessasi wailla waihin. :wink:
Riippuu kuka sen wain tekee, vähempi arvoinen aina tervehtii ensin ja jos joku tekee wain vain viran puolesta, niin en mene vastaamaan edes matalalla wailla. Jos esim. tyttöystäväni veli tai joku kaveri tekee wain, niin sitten vastataan, toki kuitenkin himpun verran matalammalla wailla :wink:
MIES MENEE MIES VASTAA
Avatar
Proffa
Aikamies
Viestit: 4596
Liittynyt: 17.11.2005 22:03
Paikkakunta: Khon Kaen

Viesti Kirjoittaja Proffa »

Nakke kirjoitti: Siis en nyt saa kielen päälle onko pii vai phii, sanoisin että phii tämä vanhempi sisarus mutta pitkä ii vokaali siinä joka tapauksessa on. Ei siis pi..
translitteroinnista viis, mutta ´nongsaau´ ja esim ´pisaai´, mutta minä en tässä väitellessänikään tunnustaudu asiantuntijaksi, arkista puhetta täällä meillä päin :smt080
Pahinta olisi herätä joku aamu 70-vuotiaana elämättä päivääkään.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

Nakke kirjoitti:
dynamite28 kirjoitti: Ikinä siitä ei ole haittaa, jos asioi hieman ylikohteliaasti.
Hieman ylikohteliaasti ei liene haittaa, mutta ei kannata vetää myöskään överiksi. Jos esim ravintolassa kutsuu itsensä ikäistä tarjolijaa phii etuliitteellä, niin sanoisin että tekee vain itsestään naurettavan.
En kyllä allekirjoita tätä mielipidettä. Olemalla kohtelias ei voi tehdä itseään naurettavaksi kovin helposti. Thait arvostavat hyviä käytöstapoja, erityisesti jos ulkomaalainen osoittaa sivistyneisyyttä käyttämällä tätä "pi khap" sanontaa.

Onko sinulle joku nauranut päin naamaa jossain, kun olet käyttäytynyt kohteliaasti sanomalla "pi khap"? Vaikea uskoa.
Vastaa Viestiin