Raha-asiat

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

jotari
Viestit: 6
Liittynyt: 28.7.2007 11:16

Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja jotari »

Olen lähdössä lokakuun lopulla kuukaudeksi Taikkuihin. Raha-asiat askarruttavat näin ensikertalaista. Miten on parasta menetellä, vingutanko Visaa koko reissun ajan ilman käteistä, vai otanko molempia tai vaikkapa vain käteistä ja Visa jääköön kotiin? Ajattelen asiaa lähinnä turvallisuuden kannalta ja toisaalta jos sattuukin yllättäviä isoja menoja esim. sairaalaan tms.
juuso67

Viesti Kirjoittaja juuso67 »

Itse olen sen verran typerä,että otan oletetun puolenvuoden tarpeen
€:ina ja vien pankkiin tililleni.Lisäksi Visa on aina hätävarana.Tähän
mennessä(10 talvea)en ole tarvinnut.Tämä on vain ja ainoastaan minun
mielipiteeni.Viikon kuluttua mielipiteiden kirjo valtava,joten poimi siitä
sitten järkevin.Onnea!
Imm
Viestit: 91
Liittynyt: 18.1.2006 18:34
Paikkakunta: Mli

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Imm »

jotari kirjoitti:Olen lähdössä lokakuun lopulla kuukaudeksi Taikkuihin. Raha-asiat askarruttavat näin ensikertalaista. Miten on parasta menetellä, vingutanko Visaa koko reissun ajan ilman käteistä, vai otanko molempia tai vaikkapa vain käteistä ja Visa jääköön kotiin? Ajattelen asiaa lähinnä turvallisuuden kannalta ja toisaalta jos sattuukin yllättäviä isoja menoja esim. sairaalaan tms.
Itse ottaisin käteistä ja sen visan. Käteistä sopiva määrä alkutarpeisiin. Kannattaa ylimääräisiä käteisiä sit säilyttää vaikka hotellin safety boxissa passin ja luottokortin kanssa. Noihin sairaalakuluihin kannatais varmaan hommata vakuutus, jolloin sairaloissa pystyisi asioimaan vakuutusyhtiön kortilla...
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

Saahan siellä käteistä ATM-automaateistakin. Jotkut veloittaa 2% laskun summasta visaa käyttäessä. :?
Vielä kerran anteeksi !
Avatar
BodyMies
Viestit: 52
Liittynyt: 8.2.2007 15:46
Paikkakunta: pk-seutu

Viesti Kirjoittaja BodyMies »

Ite olen tehnyt niin 2/3 rahoista euroina mukaan ja 1/3 rahoista vingutan visalta. Automaattiin en uskalla korttia tunkea, vaan aina rahanvaihtopisteessä nostan. On muuten fiksuu vaihtaa edes pikkusumma bateja jo suomessa kentällä esim. 20 e bateiksi. Ainakin pakettimatkalaiset saa istua linja-autossa 2-3 h ja välillä on mukava käydä taukopaikalla ostamassa juomaa ja pientä evästä.

Ei muuten hyväksynyt Pattayan Hospital erään kaksikirjaimisen vakuutusyhtiön matkavakuutuskorttia viime kuussa. Visalla piti maksaa.
hongnamman
Pattayan M.A.Numminen
Viestit: 3579
Liittynyt: 4.1.2004 18:28
Paikkakunta: Dark Side Of The Moon

Viesti Kirjoittaja hongnamman »

Mulla käteistä ja Electron niillä pärjää. Vaihtopaikkoja on Bangkokin kentällä.
Satasella kun vaihtaa niin pääsee alkuun. Se on hyväksi todettu juttu.
Panem et circenses
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

BodyMies kirjoitti: Automaattiin en uskalla korttia tunkea, vaan aina rahanvaihtopisteessä nostan.
Mikä automaatissä on vikana ? Tosiaan Bangkokin kentällä vaihdat parempaan kursiin kuin foreksilta suomessa. Vaihtopiste heti laukkuhihnan jälkeen.
Vielä kerran anteeksi !
pet-13
Viestit: 1595
Liittynyt: 7.4.2006 12:12
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja pet-13 »

Ja ensimmäinen vaihtopiste jo ennen passin tarkistusta.Mulla mukana yleensä abt. 1/2 käteisenä ja visa electron millä nostelen automaateista ja sitte vielä varmuuden vuoksi visa jos sattuu oma tili jostain kumman syystä tyhjenemään.Ihmettelin tossa itsekin et mikä vika automaateissa on,itse ainaki nostellu lukemattomia kertoja rahaa seinästä eikä mitään ongelmia ole ollut
Avatar
BodyMies
Viestit: 52
Liittynyt: 8.2.2007 15:46
Paikkakunta: pk-seutu

Viesti Kirjoittaja BodyMies »

yp32405 kirjoitti:
BodyMies kirjoitti: Automaattiin en uskalla korttia tunkea, vaan aina rahanvaihtopisteessä nostan.
Mikä automaatissä on vikana ? Tosiaan Bangkokin kentällä vaihdat parempaan kursiin kuin foreksilta suomessa. Vaihtopiste heti laukkuhihnan jälkeen.
Tota sirukorttia voisi kokeillakin automaattiin. Olen vielä magneettiraidallisen kortin tunnelmissa, missä kone imaisee kortin. Itellä ei ole koskaan ollut aikaa Bangkokin kentällä vaihtaa rahaa. Jos olisi omatoimimatkalla ja taksi lähtee milloin sen vaan ottaa, niin tilanne on toinen.
jee

Viesti Kirjoittaja jee »

minnekäs niin kiire ettei kerkiä rahaa vaihtamaan, siihen kuluu aikaa korkeintaan 3 minuuttia. :lol:
sam-
Viestit: 1648
Liittynyt: 25.8.2004 19:37

Viesti Kirjoittaja sam- »

BodyMies kirjoitti:Ei muuten hyväksynyt Pattayan Hospital erään kaksikirjaimisen vakuutusyhtiön matkavakuutuskorttia viime kuussa. Visalla piti maksaa.
Ymmärrettävää, liian vähän kirjaimia. Muutama lisää ja suoralaskuttavan voi valita: http://www.pohjola.fi/YKY/Vakuutus/Matk ... haimaa.htm
Viimeksi muokannut sam-, 4.9.2007 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-------------------------------------------------------------------------------
Sananvapauden puolesta: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/5492
Avatar
R67
Viestit: 1608
Liittynyt: 25.12.2006 15:37

Viesti Kirjoittaja R67 »

Taitaa olla noissa sairaalamaksuissa usein niin että pienemmät summat maksetaan paikanpäällä-kotimaassa haetaan korvaavat summat kuitteja vastaan takaisin.
Suuremmissa summissa kaivetaan kortti esille/tehdään varmistus kotimaahan esim. soittamalla vakuutusyhtiöön-maksaa hoidon kokonaisuudessaan jne.
Poikkeuksena jotkut "sairaalat" ja vakuutusyhtiöt joissa ei tarvitse käyttää laisinkaan rahaa hoitotarpeisiinsa.
...niin Thai näin...
”Onnellisuus on sisäistä, ei ulkoa tulevaa. Siksi se ei ole riippuvaista siitä, mitä meillä on, vaan siitä, keitä me olemme.”
Avatar
rampas
Mr. Two Shots
Viestit: 16469
Liittynyt: 5.9.2010 20:20
Paikkakunta: Stadi

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja rampas »

***Turhaa sepeämistä.***
Katse kohti siirtymistä pois oravanpyörästä ja asumista Thaimaassa Vuonna 2040!
Avatar
kollikk
Ellun piriste
Viestit: 499
Liittynyt: 23.8.2006 21:30

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja kollikk »

En hoida itse tuollaisia maallisia asioita.
borde
Myyntitykki
Viestit: 4882
Liittynyt: 19.12.2003 10:34
Paikkakunta: Vihti

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja borde »

2000 luvun alussa oli Nordealla (vai oliko Merita silloin) aika pitkään ongelmia korttien kanssa ja rahaa ei saanut nostettua kortilla. Siitä oppineena on nykyisin aina käteistä nostettuna sen verran että viikon pärjää.
Reiskan Mikko (RIP) onneksi 10K lainasi että pystyi cash maksut hoitamaan.
Nykyisin kahden pankin kortit ,kuitenkin suosittelen käteisen pitämistä mukana.
Aina mielessä !!
mbe
Viestit: 7
Liittynyt: 20.1.2021 1:26

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja mbe »

Mä oon joka kerta (n.10krt) ottanut suomesta mitä etukäteen olen arvioinu kuluttavani reisussa. Visa on ollu mukana varmuuden vuoksi, yleensä se on ollu hotellin kassakaapissa koko loman. Ja mainitsit sairaalakuluista, kannattaa ilman muuta ja ehdottomasti ottaa matkavakuutus. Jatkuva vakuutus maksaa suurinpiirtein saman verran kuin kuukausi eli turhaa säästöä tulis siinä. Ja sehän toimii vaikka kävisit Tallinnassa.
Matiasa
Viestit: 5013
Liittynyt: 6.11.2017 15:55

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Matiasa »

Thaimaassa olen aika pitkälle mennyt käteisellä. Yksi kortti matkassa, jolla ostokset. Muut turhan moni safetyboxissa. Ehkä turhaa nuukuutta korttimaksujen suhteen, kun pitkä loma Aasiassa on sen kuukauden molemmin puolin. EU:ssa puhtaasti korteilla. Ilmaiseten nostojen summaan wiseen ja kumppanikortteihin kai nyt luottaisin.
Si vis pacem, para bellum (jos haluat rauhaa, valmistaudu sotaan)
America is back!!!
***
JiiJii87
Viestit: 2148
Liittynyt: 18.1.2011 5:42
Paikkakunta: Pattaya

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja JiiJii87 »

Kannattaa transferwisen kortti ottaa vaikka kakkoskortiksi. Sinne saa ladattua montaa eri valuuttaakin. Ei mitään kuukausimaksujakaan.
loy
kasian ju udon
Viestit: 3059
Liittynyt: 10.8.2004 14:45
Paikkakunta: udon

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja loy »

Kunhan rajat aukeaa taitaa monelle tulla yllätyksenä banaanivaltion edistyksellinen maksupolitiikka.Jopa riisipellon reunalla toimii mobile pay...ja kortit saa jättää tallelokeroon
jamasu
Viestit: 51
Liittynyt: 27.9.2010 10:25

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja jamasu »

mbe kirjoitti: 30.3.2021 23:48 Mä oon joka kerta (n.10krt) ottanut suomesta mitä etukäteen olen arvioinu kuluttavani reisussa. Visa on ollu mukana varmuuden vuoksi, yleensä se on ollu hotellin kassakaapissa koko loman. Ja mainitsit sairaalakuluista, kannattaa ilman muuta ja ehdottomasti ottaa matkavakuutus. Jatkuva vakuutus maksaa suurinpiirtein saman verran kuin kuukausi eli turhaa säästöä tulis siinä. Ja sehän toimii vaikka kävisit Tallinnassa.
Mullakin ollut jatkuva matkavakuutus jo vuosia. N.60e/vuosi.
Ja tuo vakuutushan on voimassa Myös Suomessa,kun olet yli 60 km kotoa.
Näin ainakin lähitapiolassa
Avatar
hirvonens
Superkannattajajäsen
Viestit: 138
Liittynyt: 3.8.2007 14:06
Paikkakunta: TURKU

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja hirvonens »

loy kirjoitti: 31.3.2021 3:04 Kunhan rajat aukeaa taitaa monelle tulla yllätyksenä banaanivaltion edistyksellinen maksupolitiikka.Jopa riisipellon reunalla toimii mobile pay...ja kortit saa jättää tallelokeroon
Siis oletko tosissasi? MobilePay? Vai tarkoitatko että yleensäkin puhelimella maksaminen? Esim. ApplePay.
MobilePaytä hieman epäilen että olis toiminnassa "edes" Bangkokin suurimmissa kauppakeskuksissa.
Avatar
rampas
Mr. Two Shots
Viestit: 16469
Liittynyt: 5.9.2010 20:20
Paikkakunta: Stadi

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja rampas »

loy kirjoitti: 31.3.2021 3:04 Kunhan rajat aukeaa taitaa monelle tulla yllätyksenä banaanivaltion edistyksellinen maksupolitiikka.Jopa riisipellon reunalla toimii mobile pay...ja kortit saa jättää tallelokeroon
Riisipellon reunalta kuppi riisiä ja possua päälle, noinkohan kokkaava mummo ottaa maksun vastaan mobile payllä?
Katse kohti siirtymistä pois oravanpyörästä ja asumista Thaimaassa Vuonna 2040!
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja patila »

hirvonens kirjoitti: 31.3.2021 8:32
loy kirjoitti: 31.3.2021 3:04 Kunhan rajat aukeaa taitaa monelle tulla yllätyksenä banaanivaltion edistyksellinen maksupolitiikka.Jopa riisipellon reunalla toimii mobile pay...ja kortit saa jättää tallelokeroon
Siis oletko tosissasi? MobilePay? Vai tarkoitatko että yleensäkin puhelimella maksaminen? Esim. ApplePay.
MobilePaytä hieman epäilen että olis toiminnassa "edes" Bangkokin suurimmissa kauppakeskuksissa.
Täällä tuo Promt pay käy yleisesti lähes joka paikkaan ja kaikenmaailman operaattoreiden True payt ynnä muut, vituttaa jossain Makrossa kun eivät voi ottaa niitä puhelimiaan etukäteen esiin ja avata sitä Truen appia vaan ruvetaan vasta laskun tultua puhelinta näpläämään, kun voisi avata apin valmiiksi ja lukea sen QR koodin kassalta ja painaa ok.

Huomattavasti paljon enemmän täällä mobiilimaksamista nykyään käytetään kuin vaikkapa suomessa omien kokemuksien mukaan.
Ja riisipellon laidalla tuo toimii ihan yhtälailla, mummun putkan QR koodin luku, summa näytölle, ok ja mummun tilille rahat.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
Avatar
tukataa
Hyperkannattajajäsen
Viestit: 21524
Liittynyt: 28.2.2004 2:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja tukataa »

Ei ne mummot siellä maaseudulla edes tiedä mikä on QR koodi ja älypuhelintakaan osaa käyttää aika harva.
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja patila »

tukataa kirjoitti: 31.3.2021 9:36 Ei ne mummot siellä maaseudulla edes tiedä mikä on QR koodi ja älypuhelintakaan osaa käyttää aika harva.
No Loy asuu siellä maaseudulla kokoajan millos olet siellä itse käynyt, riittääkö edes vuosi.

Valtava muutos asiassa on tapahtunut vuoden aikana joka näkyy lähes kaikialla, omassakin kylässä maksetaan ennen käteisellä maksetut hoitovastikkeet helpoiten tällä tapaa.
Mullakin on eukon yli 60 vuotiaalla äidillä älypuhelin ja hyvin tuo sitä kuulemma käyttää osaa, QR koodia käytetään täällä nykyään jo0ka paikassa joten aika vaikea on mummon olla niitä näkemättä jos sokea ei ole.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
Vastaa Viestiin