Tinkaamisetiketti!

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

murmeeli
Viestit: 11
Liittynyt: 2.6.2006 21:23

Tinkaamisetiketti!

Viesti Kirjoittaja murmeeli »

Antakaapas fiksummat vinkkejä miten saapi hierottua hyvät kaupat. Joku viitseliäs voisi laittaa vaikka ihan dialogi-muodossa miten homma toimii. Tinkaaminen tuntuu niin epäkohteliaalta kun siihen ei ole täällä suomessa tottunut ja mielestäni se on vaikeeta... :?

Pahimpia virheitä?
Avatar
gunther
Viestit: 228
Liittynyt: 20.7.2006 14:48
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja gunther »

Itse olen ainakin räätäleiden kanssa käyttänyt "väsytystaktiikkaa". Alkulomasta kun käy pyytämässä tarjouksia ja tarpeeksi monena päivänä kävelee liikkeen ohi niin hinta tippuu päivä päivältä 8)
Avatar
babar
Hammock lover
Viestit: 3426
Liittynyt: 26.1.2004 21:12

Viesti Kirjoittaja babar »

Mitä sä olet tinkimässä/ostamassa? Yleensä tepsii kun tarjoaa 1/5 osan siitä mitä pyytävät.
murmeeli
Viestit: 11
Liittynyt: 2.6.2006 21:23

Viesti Kirjoittaja murmeeli »

No entäs näissä toripaikoissa.... Ostaako paikalliset näiltä markkinoilta/toreilta mitään vai onko nää turistimagneetteja. Onko laatu ainoastaan rihkamaa vai myös ihan ok tavaraa.

Reissuun olen lähdössä kolmen viikon päästä ja tämä juttu mietityttää kun en ole tinkaajatyyppiä... se ilmeisesti kuuluu oleellisena osana ostamiseen siellä päin.. on se vaan niin hassua
Avatar
Lehtospekka
Viestit: 1273
Liittynyt: 25.1.2006 14:43
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Lehtospekka »

anna älytön vastine (n.10%) pyydettyyn hintaan, jos kauppias lähtee perääsi, niin päädytte sinulle sopivaan hintaan. Tietysti, jos tarvitte tavaraa.
borde
Myyntitykki
Viestit: 4884
Liittynyt: 19.12.2003 10:34
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja borde »

kuten babar aiemmin kyseli,mitä olet ostamassa ruokaa,tekstiiliä,koruja
ym. ja missä päin thaikkuja ??
Aina mielessä !!
Keyser Soze
Viestit: 276
Liittynyt: 31.7.2006 12:18

Viesti Kirjoittaja Keyser Soze »

murmeeli kirjoitti:No entäs näissä toripaikoissa
Ainakaan Chatuchakilta en paljoa onnistunut hinnoista pudottamaan, tosin en välttämättä niin kauheasti jaksanut tsempatakaan, koska en ollut köyhä enpä kipeä ja kaikki oli muutenkin niin naurettavan halpaa Suomeen verrattuna.

Tosin saattaa myös olla etten vaan osaa
:-D
borde
Myyntitykki
Viestit: 4884
Liittynyt: 19.12.2003 10:34
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja borde »

Ideaalitilannehan olisi jos loppusummasta molemmat osapuolet olisivat
tyytyväisiä :D
Aina mielessä !!
Avatar
mikrobitti
Viestit: 3789
Liittynyt: 11.10.2004 21:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mikrobitti »

Ensinnäkin täytyy muistuttaa, että kyse on tinkimisestä eikä tinkaamisesta. :)

Eikös etikettiin kuulu, että hinnan hieromiseen ei aleta jos ei ole aikomustakaan ostaa kyseistä tavaraa. En tarkoita, että jos tinkimään alkaa niin tavara on ostettava vaan sitä, että ihan ajan kuluksi ei kenenkään tulisi alkaa harrastamaan tinkimistä.

Toinen etikettiin liittyvä asia on se, että hintalapullisista hyödykkeistä ei ole tapana tinkiä. Siis paikoissa, jossa tavarat ovat yksittäishinnoiteltuja ei tulisi pääsääntöisesti etiketin mukaan tinkiä. Poikkeuksia toki löytyy.

Tinkiminen ja hintaneuvottelu Thaimaassa käydään usein näpyttelemällä taskulaskimeen numeroita vuoron perään. Tämän vuoksi myyjä tarjoaa asiakkaalle taskulaskinta näpyteltyään siihen hinnan.
Ariva
Ex-Bangkok Student
Viestit: 2259
Liittynyt: 29.7.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ariva »

Kuitenkaan tinkiminen ei ole thaimaassa samanlainen taiteenlaji kuin arabimaissa. Eli ei kannata aivan yhtäpitkälle vetää tinkimistä. Ainakin rättipää valtioissa vierailleet tietävät mistä puhun.
Harrison
Viestit: 24
Liittynyt: 1.10.2006 21:50
Paikkakunta: Joensuu

Tällainen tapaus mulla.

Viesti Kirjoittaja Harrison »

Keyser Soze kirjoitti:
murmeeli kirjoitti:No entäs näissä toripaikoissa
Ainakaan Chatuchakilta en paljoa onnistunut hinnoista pudottamaan, tosin en välttämättä niin kauheasti jaksanut tsempatakaan, koska en ollut köyhä enpä kipeä ja kaikki oli muutenkin niin naurettavan halpaa Suomeen verrattuna.

Tosin saattaa myös olla etten vaan osaa
:-D
sama juttu mulla.Jos tarkoitat Weekend markettia?Mielestäni siellä ovat hinnat aika kohdallaan.(Jos katsoo Suomen mittapuun mukaan.)Ostin ed.reissulla nahkavyön,jossa on vetoketju sisäpuolella.(saa laittaa rahaa jemmaan)Hinta oli jotain 230-250 bath'ia.Mutta kun olimme Yö Bazaarilla shoppailemassa,niin havaitsin vastaavanlaisen vyön,jonka hinta oli 1200 bath'ia.Kun katselin tuli myyjä paikalle ja alkoi kysellä mitä tarjoaisin ko.vyöstä?Pointtihan on tässä,että jos tarjoaa vaikka 300 bath'ia,niin se on jo myyty mulle ja kaikki mitä myyjä saa nostettua hintaa,niin on parempaa katetta.Mutta todellisuudessa lähes kaikkihan on edullista Thaimaassa verrattuna Suomeen.
Harrison
borde
Myyntitykki
Viestit: 4884
Liittynyt: 19.12.2003 10:34
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja borde »

No ei kai tarkoitus ollut kertoa ,että hinnat ovat kohdallaan verrattuna Suomen hintoihiin ?
Hinnat/tinkivara vaihtelee paljonkin missä tingitään ja mistä tingitään !
Jos esim.paitaa ostaa Isaanista torilta 30B JA pattikselta 150B
niin mistä tingitään hinnastako/vai muuten vaan ??
Aina mielessä !!
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Hintaneuvotteluja auttaa huomattavasti se, että tietää mikä on tuotteelle se 'oikea hinta', eli se hinta minkä ilman vasaraa saa pyydettyä. Turha antaa mitään neuvoa, että maksa puolet tai viidesosa siitä alkuperäisestä pyynnistä, koska jo jonkun farkkujen osalta pyynnit voi olla suoraan se 600-700 bahtia tai sitten 2500 bahtia. Jos tekee kauppoja missä on paljon turisteja, niin on kätevä osata vaikka nuo numerot thaiksi, niin myyjäkin säilyttää siinä kasvonsa vaikka olisi juuri myynyt viereiselle turistille nelinkertaisella hinnalla tuotteen.

Hauskaa vääntöä viimereissulla kun olin ostamassa Night Bazaarista äidille yhtä käsilaukkua (Gucci -kopio) tuliaisiksi ja niiden hinta yleensä on vähän laadusta riippuen siinä 200-250 bahtin tuntumassa, ensimmäinen myyjä oli nainen, kysäsin laukuista ja tuli heti hinta, että 1500 bahtia ja laukku olisi minun kassissani, tokaisin olevan aika kalliihko hinta normihintaan verrattuna, no hinta tippu tottuneella myyjällä heti 800 bahtiin ja sanoi sen olevan jo semmoinen huipputarjous, tokasin sen olevan vieläkin kallis, niin hinta tippui taktisesti 480 bahtiin ja tämä summa kuiskattiin korvaan, totesin sitten, että maksan tuosta 250 bahtia koska olen kuitenkin hyvällä tuulella. Eukko otti kauheat raivarit ja totesi pihiksi, mä vaan naureskelin siinä ja kysyin, että tehdäänkö kauppoja, eukko sihisi siinä tiskin takana, ja puhisi ääneen, että falang know now price too much. Kysäsin sit vielä, että tehdäänkö kauppoja ja hinta oli sit 600 bahtia! :? :shock: :-D Mä toivotin hyvää illanjatkoa ja lähdin kävelemään eteenpäin koska noita samoja laukkupuoteja on yhdellä market-alueella noin 72 kappaletta. Samaan aikaan myyjä otti ihan huolellista kierrosta ja pisteli kauhean jupinan saattelemana papaya-salaattia poskeen. :-D

Sit seuraava puoti, semmonen perus-pyylevä thai-äijä kauppiaana, bag for your wife siiirrr? Juu ei, kiitos, kun äiteelle pitäs laukku viedä, osottelin siinä sormella muutamaa ja kyselin hintoja niille. Äijä pistää laskimeen 1850 bahtia! :shock: Mulla petti pokka täysin ja päästin naurun oikein ääneen, myyjälläkin meinas nauru tulla, mutta sai sit kysytyksi, että paljonko se ois hyvä hinta, tokasin, että 250 bahtia thaiksi sille, mietti neljä sekuntia ja möi. Otti rahat piilossa vastaan kun siinä oli hyvä lauma tuoreita kaloja käymässä pyydykseen ihan eri hinnoilla. :-D

Paluumatkalla en uskaltanut enää mennä sen aiemman kojun ohi missä se hullu nainen oli. 8)
Avatar
mikrobitti
Viestit: 3789
Liittynyt: 11.10.2004 21:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mikrobitti »

BlackMike kirjoitti:on kätevä osata vaikka nuo numerot thaiksi, niin myyjäkin säilyttää siinä kasvonsa vaikka olisi juuri myynyt viereiselle turistille nelinkertaisella hinnalla tuotteen.
Olen BM:n kanssa samaa mieltä tuosta, että paras lähtökohta tinkimiselle on tietää tuotteen "oikea hinta". :-)

Kuten aikaisemmin sanoin, niin hintaneuvottelut (erityisesti turistikohteissa) käydään usein näppäilemällä myyjän taskulaskimeen tarjottu hinta, joten siinä ei auta vaikka numerot osaisi thaiksi.
Fred

Viesti Kirjoittaja Fred »

Mä olen usein käyttänyt sitä taktiikkaa, että eka yrittää tolla taskulaskimella ja hymyllä saada hintaa mahdollisimman alas, mutta ellei se hinta tipu sille tasolle, mitä olen valmis maksamaan hymyillen usein vihjaan, että olen nähnyt saman tavaran halvemmalla Chatuchakissa (tai muualla Thaimaassa sanon vaan Bangkokissa, heh oikeasti en ole edes ikinä käynyt Chatuchakissa) ja taidan ostaa tuliaiseni sitten sieltä ennen kotiinlähtöä. Monesti on tämän jälkeen tullut kaupat hyvään hintaan.
AroKani

Viesti Kirjoittaja AroKani »

AK-tekniikka menee näin :

1 ) Kyseinen tuote kiinnostaa / on tarpellinen .

2 ) Ei jämähdetä vain siihen yhteen tuotteeseen vaan tsekkaillaan muitakin , turha osoittaa ylenpalttista kiinnostusta muutenkaan tai antaa myyjän huomata että olet löytänyt mielestäsi kovan jutun..
Mieti muuten valmiiksi mitä olet valmis maksamaan haluamastasi kamasta.

3 ) Kysäistään puolihuolimattomasti halutun tuotteen hintaa. Myyjä lotkaisee taskulaskimeen hinnan vaikka tuo BM:n mainitsema 1500 THB.
Vastavetona lyöt aivan yhtä älyttömän alakanttihinnan ; no myyjähän ottaa hiilet heti.
Hymy huulessa tokaiset :" First You joke , now I joke . Let's talk business , OK ?"
Tämä veto on yleensä riittänyt ja sitten alkaa kaupanhieronta . Kumpikin nokittaa omaa hintaansa ja haetaan tasapainoa siitä väliltä.

Lisävetoina voit käyttää kommentteja :

"You think me american ; I no pay thaaaaaat much"
"That OK price for russian but me finland , no good price."


Ja tärkeä yksityiskohta :

JOS myyjä lyö aivan totaalisen älyttömän superlähtöhinnan tyyliin "kuu taivaalta" , ÄLÄ HÄIKÄILE kouluttaa myyjää sanomalla :"OHHHH ! I sorry ... I see I have no money to shop here" ja lähde pois ilman vastatarjouksen tekoa.
Myyjä kyllä hihkuu sinua tekemään oman tarjouksesi tyyliin "Wait ! Wait ! How much You pay ??"
Sano vain ( muista hymy ) : "Sorry , You too expensive to shop here."
Ja armotta pois.

Voit kyllä käväistä pari päivää myöhemmin tsekkkaamassa mikä hinta on sitten sille päivälle.

AK
tj72
Viestit: 1312
Liittynyt: 18.12.2003 13:28

Viesti Kirjoittaja tj72 »

Tassa pari kuukautta sitten Raymondsissa oli todellinen kauppa mies myi "rolexeja" pyynti oli 6000 bahtia, mutta eras vanha taikun kiertaja oli vastassa, loppujen lopuksi "rolex" vaihtoi omistajaa 280 bahtilla. "hieman" ilmaa hinnoissa ilmeisesti.
OSAAMISTA JO KAHDELLA VUOSITUHANNELLA
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

AK:lta hyviä vinkkejä, Mike Shopping Mallissa on jo paria tuttua myyjää joilta yleensä tulee jo suoraan hyvä hinta, mutta toki vähän pitää puolin ja toisin tinkiä koska siitä saa kumpikin hyvät naurut. Milloin myyjä valittaa, että ei ole rahaa ruokaan jos myy minun pyytämällä hinnalla, milloin minä valitan ajautuvani konkurssiin ja vaimo jättää minut jos ostan hänen hinnoillaan. Siinä menee helposti puoli tuntia puhellessa mukavia ja lopulta kumpikin on tyytyväinen tapahtuneeseen transaktiin.

Mutta hämmästyttävä muisti noilla myyjillä on, muistavat miljoonien ostajien joukosta aina muutamia, kenties ne pahimmat tapaukset. :D Eräs Big-C:n optikkomyyjä tuli kysymään, että ovatko hyvät aurinkolasit mitkä ostin, vain kolme vuotta oston jälkeen. :shock:
AroKani

Viesti Kirjoittaja AroKani »

Jep , BM.

Kumpikin tunkee mitä uskomattominta tarinaa tuutin täydeltä ja naamat pokerilla !
Mitä paksumpaa , sen parempaa.

Ostaja : "I pay that , I have to work in bar to get home!"
Myyjä : " If You pay that I have to work in bar to get food !"
Ostaja :" Oh oh oh ... that too expensive . If pay that my mother / brother / sister / parrot get no souvenir , they want very much."

Ja toimiva kikka lisää : sanot kylmästi , että ei oo enempää latikkaa ( luonnollisesti rahat ovat muualla kuin lompsassa ) , tän voi maksaa .
Aikoinaan temppu pelitti Patongilla kun silloinen tytyni halusi rauskunnahkaisen käsilaukun , mallia kookas , ja myyjä sanoi hinnaksi 6000 THB .
Hinta saatiin 3000 , kun tyty totesi että kapasiteetti on finit 2200 THB kohdalla ja myyjä vonkasi vielä 3500 .
Sanoin että pidä siima kireällä ( kyllästynyt äänensävy ...uloshaluavan näköinen olemus) ja myyjä sanoi että 3000 last price ja sammutti laskimen.
Annoin taskustani 800 ja diili kiinni.

Chatuchakissa tehtiin kaverin kanssa kunnon temppu 5.
Kamu vonkasi jotain tuotetta ja hinta alkoi tökkiä .
Sanoin kundille että jatkas jonkun aikaa ja steppailin sivummalle.
Palailin siinä sitten ja kysyin ( eng.) mikäs on hinta nyt ?
No ei hyvä ja sanoin pokkana että mennääs tonne seuraavalle "väylälle" ; sieltä tuon saa sopivasti.
No mikä ettei , tokaisi kaveri .
Ja silloin kolahti kaupat.
( Mekö sikoja ?? ) :-D

AK
Avatar
babar
Hammock lover
Viestit: 3426
Liittynyt: 26.1.2004 21:12

Viesti Kirjoittaja babar »

BlackMike kirjoitti: Mutta hämmästyttävä muisti noilla myyjillä on, muistavat miljoonien ostajien joukosta aina muutamia, kenties ne pahimmat tapaukset. :D Eräs Big-C:n optikkomyyjä tuli kysymään, että ovatko hyvät aurinkolasit mitkä ostin, vain kolme vuotta oston jälkeen. :shock:
Istahdin 2005 yhteen baariin Bangkokissa ja tilasin oluen. Tarjoilija toi oluen ja kysyi, että missä muut ovat ja ettekö ole vieläkään lähteneet (tarkoitti minua ja tyttöystävääni+yhtä toista pariskuntaa) pois Thaimaasta? Sitten muistin, että käytiin samaisessa baarissa aika tarkalleen vuosi aiemmin ja sekin joku pikainen yhden oluen stoppi. Pelottavan hyvä muisti.

Taas viime reissulla Kiinassa ei vyökauppias muistanut minua seuraavana päivänä kun menin ostamaan muutaman vyön lisää. Olin senkin myyjän kanssa tingannut ja valinnut niitä vöitä 30 min sekä heitellyt läpyskää muiden naapurikojujen myyjien kanssa. Ihan pokkanaamalla väiti, että ei ole myynyt mulle mitään eilen. Ihme sälli.
Avatar
Atro
Viestit: 1074
Liittynyt: 15.12.2003 22:43
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Atro »

Onkohan se kultakaupassa Bossille soittelu jotain oman "naaman" pelastamista asiakkaan silmissä, kun aina pitää kilauttaa isännälle kun muka on liian halpa hinta jostai kivestä ?
zed_
Viestit: 785
Liittynyt: 21.12.2005 14:28

Viesti Kirjoittaja zed_ »

pbe kirjoitti:Toinen etikettiin liittyvä asia on se, että hintalapullisista hyödykkeistä ei ole tapana tinkiä. Siis paikoissa, jossa tavarat ovat yksittäishinnoiteltuja ei tulisi pääsääntöisesti etiketin mukaan tinkiä. Poikkeuksia toki löytyy.
Joo, esim. tavarataloissa voi saada pienen 5-10% alennuksen vähän kalliimmista tuotteista.
Avatar
dynamite28
Viestit: 1854
Liittynyt: 21.4.2004 15:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dynamite28 »

zed_ kirjoitti:Joo, esim. tavarataloissa voi saada pienen 5-10% alennuksen vähän kalliimmista tuotteista.
Jep, itse ostin käytännössä isoimman kovakantisen matkalaukun mitä löysin Robinsonista, oli jossakin erikoistarjouksessa 3300 bahtia, tingin vielä 300 bahtia pois. Lisäksi tax-free ostona sain kentällä vielä muutaman satasen takaisin. Ei tullut laukulle mielestäni kovin paljoa hintaa.
murmeeli
Viestit: 11
Liittynyt: 2.6.2006 21:23

Viesti Kirjoittaja murmeeli »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä ! Tuo olikin hyvä ohje että jos on hintalappu niin ei ilmaa ole paljoa. Menee varmaan pari päivää että ymmärtää hintatasosta jonkin verran.Olen lähdössä siis phukettiin, jossa taitaa kojuja piisata. Olisi kiva lukea lisää kaupantekotarinoita.....
Ajattelin lähinnä ostaa kangasta ja koruja PALJON ,jonkin verran vaatteita ja sisustusjuttuja. Täytyypä tinkiä hyvä hinta jostain korusta ja lopuksi kysyä että mikäs on hinta jos otan noita 10 tai useamman . Saas nähdä miten hinta tippuu...
Avatar
babar
Hammock lover
Viestit: 3426
Liittynyt: 26.1.2004 21:12

Viesti Kirjoittaja babar »

murmeeli kirjoitti:Täytyypä tinkiä hyvä hinta jostain korusta ja lopuksi kysyä että mikäs on hinta jos otan noita 10 tai useamman . Saas nähdä miten hinta tippuu...
Ensin tingit sen yhden niin alas, että se myyjä ei lähde enää sun perääsi. Sitten kun hinta saadaan sovittua niin sitten vasta sanot ottavasi niitä kymmenen ja tingit vielä siitä könttäsummastakin hiukan pois.

Kerran ostin veden yhdestä kaupasta. Myyjä pyysi 20thb, mutta en ollut varma sanoiko se 20 vai mitä, niin toistin sille että 20? Se sano sitten, että ok, for juu 10 bath. :D
Vastaa Viestiin