Apua vatsaongelmiin

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
Kollikatti

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Kollikatti »

Erikoissairaanhoito Suomessa maailman huippuluokkaa varmasti.
Perusterveydenhuollossa enemmän kuin parantamista.
Siihen ymmärtääkseni tällä sote-uuduistuksella pyritään.
5555

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja 5555 »

Joo, puol vuotta sen selvittäminen ja kärsiminen kesti ennen kuin sai diagnoosin: helikobakteeri. Oli se jumalauta pieti istuma-asennossa viettää 12 tuntia lentäen, kun samaan aikaan närästi jumalattomasti, oli kuin maha täynnä polttavaa vettä ja suolia repi, siitä etukumarassa pari päivää pitkin Lontoota apua etsien.
Mahalaukku on aivan paskana ja nyt sitten alkaa yrittää helikohäätöä. Luulisin, että ei sekään ole ihan läpihuutojuttu.
borde
Myyntitykki
Viestit: 4882
Liittynyt: 19.12.2003 10:34
Paikkakunta: Vihti

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja borde »

Helikobakteerin häätö onnistuu helposti viikon kuurilla.
Aina mielessä !!
5555

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja 5555 »

borde kirjoitti:Helikobakteerin häätö onnistuu helposti viikon kuurilla.
Joo viikon kuurin antoivat. Toisilla menee montakin kuuria, että saa häädettyä. Joutuu kokeilemaan useita antibioottiyhdistelmiä. Pääasia, että syy löytyi. Viheliäinen bakteeri. Niin kauan kuin jaksaa vaan olla aamusta syömättä, kaikki on suht hyvin.

Epäilen, että saattanut vaivata lievemmin jo vuosia, mutta tänä vuonna äityi pahaksi.
borde
Myyntitykki
Viestit: 4882
Liittynyt: 19.12.2003 10:34
Paikkakunta: Vihti

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja borde »

Salasana-ananas kirjoitti:
borde kirjoitti:Helikobakteerin häätö onnistuu helposti viikon kuurilla.
Joo viikon kuurin antoivat. Toisilla menee montakin kuuria, että saa häädettyä. Joutuu kokeilemaan useita antibioottiyhdistelmiä. Pääasia, että syy löytyi. Viheliäinen bakteeri. Niin kauan kuin jaksaa vaan olla aamusta syömättä, kaikki on suht hyvin.

Epäilen, että saattanut vaivata lievemmin jo vuosia, mutta tänä vuonna äityi pahaksi.
Jos en väärin muista kaikkilla on helikobakteeri ,mutta osalla alkaa vaivaamaan kuten minuakin.
Aina mielessä !!
5555

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja 5555 »

borde kirjoitti:
Salasana-ananas kirjoitti:
borde kirjoitti:Helikobakteerin häätö onnistuu helposti viikon kuurilla.
Joo viikon kuurin antoivat. Toisilla menee montakin kuuria, että saa häädettyä. Joutuu kokeilemaan useita antibioottiyhdistelmiä. Pääasia, että syy löytyi. Viheliäinen bakteeri. Niin kauan kuin jaksaa vaan olla aamusta syömättä, kaikki on suht hyvin.

Epäilen, että saattanut vaivata lievemmin jo vuosia, mutta tänä vuonna äityi pahaksi.
Jos en väärin muista kaikkilla on helikobakteeri ,mutta osalla alkaa vaivaamaan kuten minuakin.
Joo 50 % maailman väestöstä taitaa kantaa tuota sisässään. Varmaan ongelma alkaa siinä vaiheessa, kun bakteeri itseään suojatessaan saa mahahapot minimiin. Hapoton maha aloittaa sitten ylävatsaongelmat. Toisilla lievemmät jne.
Kyllähän tuon jotenkin arvasin kun molemmilla vanhemmillakin sama pöpö ollut. Mutta käsittääkseni? asiaa on tutkittu verestä jo. Hengitystestiä ei teetetty, kai se maksaa niin paljon :roll:
Eli vasta tähystyksessä nähtiin mitä se oli mahalaukulle tehnyt ja koepala antoi positiivisen vastauksen. Parempi toki myöhään kuin ei milloinkaan :smt006
Avatar
Pekkis
Bangkokisti
Viestit: 554
Liittynyt: 8.7.2004 12:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Pekkis »

Minulla oli poikasena noin 14 tai 15 vuotiaana suuria ongelmia vatsani kanssa ja lääkäri haastatteli aikansa ja sitten käski jättämään kokiksen kokonaan pois juoma valikoinnista. Olin silloin kova poika juomaan kokista. Sama toistui vuosia vuosia myöhemmin, eli viime syksystä alkutalveen vetelin taas kokista oikein olan takaa, jolloin myös vatsavaivat alkoivat. Taas lääkäriin, mutta sieltä ei apua. Sitten muistin nuoruus ajan pelastuksen, eli kokis pois. Se auttoi. Ei enää ongelmia.
JS83
Viestit: 267
Liittynyt: 15.4.2011 18:37

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja JS83 »

Pari päivää on ollu voimat aika pois ja ripulilla maha. Mitä lääkettä kannattaa käydä ostaa, että pääsisi takaisin elävien kirjoihin? Sisaketissa olen tällä hetkellä mutta huomenna pitäisi lentää ja olisi ihan kiva, että ei tarvitsisi pelätä, että voi tulla housuun ihan milloin vaan :D
nosse
Viestit: 347
Liittynyt: 29.7.2005 17:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja nosse »

JS83 kirjoitti:Pari päivää on ollu voimat aika pois ja ripulilla maha. Mitä lääkettä kannattaa käydä ostaa, että pääsisi takaisin elävien kirjoihin? Sisaketissa olen tällä hetkellä mutta huomenna pitäisi lentää ja olisi ihan kiva, että ei tarvitsisi pelätä, että voi tulla housuun ihan milloin vaan :D
Disento
apv1956
Viestit: 4597
Liittynyt: 7.3.2008 19:50

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja apv1956 »

Minulla on aina kaulapussukassa Thaimaassa Limatrilliä
Thaimaan kiertomatka Bkk-Chiang Mai-Chiang Rai- Phuket-Hong kong 1993
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
JS83
Viestit: 267
Liittynyt: 15.4.2011 18:37

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja JS83 »

No just tuli laitettua jo kurkusta alas 2kpl disento pillereitä. Toivottavasti auttaa... Aika myrkkyä taitaa olla....
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja patila »

borde kirjoitti:
Salasana-ananas kirjoitti:
borde kirjoitti:Helikobakteerin häätö onnistuu helposti viikon kuurilla.
Joo viikon kuurin antoivat. Toisilla menee montakin kuuria, että saa häädettyä. Joutuu kokeilemaan useita antibioottiyhdistelmiä. Pääasia, että syy löytyi. Viheliäinen bakteeri. Niin kauan kuin jaksaa vaan olla aamusta syömättä, kaikki on suht hyvin.

Epäilen, että saattanut vaivata lievemmin jo vuosia, mutta tänä vuonna äityi pahaksi.
Jos en väärin muista kaikkilla on helikobakteeri ,mutta osalla alkaa vaivaamaan kuten minuakin.
Juu ei se kaikilla niin helposti lähde, itsellä helicobakteeri lähti vasta kolmannella eri lääkeyhdistelmällä ja jos ei olisi tuolla lähtenyt niin tuo olisi ollut probleema koska helicobakteeeri on aika vastustuskykyinen ja harvoin lähtee enään samalla lääkeyhdistelmällä jota on jo kokeiltu aiemmin.

Tuossa tietoa helicobakteerin yleisyydestä.
Helikobakteeri-infektio on yleinen ja se on yhteydessä hygieenisiin oloihin. Kehitysmaissa kahdeksalla kymmenestä aikuisesta on helikobakteeri. Suomessa hygienian osuus näkyy siinä, että vanhemmissa ikäluokissa, jotka viettivät lapsuutensa vähemmän hygieenisissä oloissa, helikobakteeria on selvästi enemmän kuin nuorissa ikäluokissa. 70-vuotiaista yli puolella on bakteeri, 30–50-vuotiaista noin neljäsosalla ja vuoden 1990 jälkeen syntyneillä vähemmän kuin yhdellä kymmenestä.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
Avatar
I ovn
Isaan on My Mind
Viestit: 1898
Liittynyt: 15.12.2003 22:55
Paikkakunta: Korso/Si Khiu

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja I ovn »

JS83 kirjoitti:Pari päivää on ollu voimat aika pois ja ripulilla maha. Mitä lääkettä kannattaa käydä ostaa, että pääsisi takaisin elävien kirjoihin? Sisaketissa olen tällä hetkellä mutta huomenna pitäisi lentää ja olisi ihan kiva, että ei tarvitsisi pelätä, että voi tulla housuun ihan milloin vaan :D
Kävelisin apteekkiin ja pyytäisin sieltä lääkkeet. Usein puhuvat jopa englantia joten voit itse kertoa oireet mutta sinullahan on tulkki mukana. Kyltti ขาย ยา (khaai jaa) sanoo että myy lääkkettä. Tuosta oppii äkkiä samalla muutaman thai kirjaimen :D
เข้าเมืองตาหลิ่ว ต้องหลิ่วตาตาม
JS83
Viestit: 267
Liittynyt: 15.4.2011 18:37

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja JS83 »

Joo, tulkki kävi jo apteekissa puolestani. Itse pysyttelin pöntön lähettyvillä hotellihuoneessa. Nyt ei enää ripulia toistaiseksi mutta mahassa kourii ja suht kova päänsärky...
Avatar
tri_Hoto
Disinformaatikko
Viestit: 6268
Liittynyt: 15.12.2003 11:08
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja tri_Hoto »

Uskomushoito auttaa usein vatsakipuun. sain tuossa kesällä vinkin lääkkeestä, joka vinkkaajan mielestä on yksi parhaista vatsaa rauhoittavista itsehoitolääkkeistä.

Kyseessä ei ole vatsalääke vaan yskänlääke. Brown mixture on nimi ja sitä voi ostaa Family marteista edulliseen 19 bahtin hintaan. Koska lääke huhujen mukaan sisältää pikkuriikkisen oopiumia, se sopii myös hyvin vatsan rauhoittamiseen. Maku on kuin sekoittaisi tiikeribalsamia ja lakuviinaa. Eli ei nyt ihan hirmuisen pahaa.
lääke.jpg
lääke.jpg (14.34 KiB) Katsottu 28358 kertaa
--tri_Hoto--
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja eagle »

Diolin on nykyisin oma lääkkeeni. Menee hieman kauemmin vaikuttaa, mutta tuhoaa bakteerit tai oikeammin niiden DNA:n. 96% tehoaa myös helikobakteeriin.
Avatar
I ovn
Isaan on My Mind
Viestit: 1898
Liittynyt: 15.12.2003 22:55
Paikkakunta: Korso/Si Khiu

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja I ovn »

Täytyypä käydä ostamassa pullo kun kerran tohtori määrää :D
เข้าเมืองตาหลิ่ว ต้องหลิ่วตาตาม
5555

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja 5555 »

eagle kirjoitti:Diolin on nykyisin oma lääkkeeni. Menee hieman kauemmin vaikuttaa, mutta tuhoaa bakteerit tai oikeammin niiden DNA:n. 96% tehoaa myös helikobakteeriin.

Diolin? Onko tämä lääke Suomessa millä kauppanimellä. Hirvittää, alkaako sama ruljanssi joka kesti jo koko kesän. Odotin tähystystä viikkoja kovissa mahakivuissa. No, helikohan niistä koepaloista löytyi. En usko, että bakteeri lähti tällä lääkärin määräämällä yhdistelmähoidolla. Hieman se helpotti tilannetta, mutta aamutee polttaa taas mahaa, että tietää limakalvojen taas huonontuvan. Röyhtäyttää metallinmakuisesti ja turvottaa :? En oikein luota noihin puhallus- ja ulostetesteihin, kun aiemminkaan ei vika löytynyt sieltä vain koepaloista. :evil:
TL
Viestit: 328
Liittynyt: 9.7.2007 9:34

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja TL »

Jopa 615-kertainen riski - näissä maissa vatsatauti iskee http://www.iltalehti.fi/matkajutut/2015 ... 8_ma.shtml

"Thaimaassa oli 196 kertaa suurempi todennäköisyys sairastua vatsatautiin kuin Italiassa tai Portugalissa." Tämmöstä haastelee tutkimusta tehny infektiolääkäri.

Mikähän ero ois verrattuna Suomeen, varmaa yli tuhat kertainen tai jotain semmosta.
Avatar
pak wan
Mr Khiiniau
Viestit: 6589
Liittynyt: 24.3.2004 13:52

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja pak wan »

Eon omaa allekgioita tai yliherkkyyksiä, sen sijaan
olen useita henkilöitä tavannut jotka ovat laktoosi intoretteja

mutta Thaimaassa syovät surutta normaali jäätelöä
ilman mitään vaivoja.

Tässä lehtijuttu siitä Suomessa masu ei kestä
mutta maailmalla kestää.

Suomessa terveellisyyttä pidetään suuressa arvossa ja
monet maitotuotteet tehdään vähärasvaisiksi
tai jopa rasvattomiksi, mikä voi osaltaan johtaa vatsaoireisiin.

https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-228801
Avatar
Kari69
Viestit: 4759
Liittynyt: 16.12.2003 9:54
Paikkakunta: Rusko

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Kari69 »

Minulla tulee maidosta vatsaongelmia Suomessa, mutta ei Thaimaassa. Suomessa tehdyn testin mukaan minulla ei ole laktoosi-allergiaa.
Huppe
Viestit: 6969
Liittynyt: 19.12.2003 12:46

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Huppe »

Kari69 kirjoitti: 12.2.2024 6:13 Minulla tulee maidosta vatsaongelmia Suomessa, mutta ei Thaimaassa. Suomessa tehdyn testin mukaan minulla ei ole laktoosi-allergiaa.
Suomessa on eri A-ryhmän maitoa kuin muualla maailmassa. Siksi Suomessa on näitä vatsaongelmia.

Thaimaassa ja Saksassa on A2-maitoa, kun muutettiin Thaimaasta Saksaan ja sieltä Suomeen, alkoi meidänkin lapsella vatsavaivat.
https://fi.wikipedia.org/wiki/A2-maito
https://jukuri.luke.fi/handle/10024/553172

Suomessa kannattaa koitella Valion (pastöroimatonta) Luomumaitoa, se tuntuu vähentävän vatsaongelmia myös
Avatar
melville
Viestit: 1954
Liittynyt: 20.12.2012 6:40
Paikkakunta: Pratamnak

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja melville »

Kari69 kirjoitti: 12.2.2024 6:13 Minulla tulee maidosta vatsaongelmia Suomessa, mutta ei Thaimaassa. Suomessa tehdyn testin mukaan minulla ei ole laktoosi-allergiaa.
Mulle tulee myös purkkimaidosta vatsaongelmia Suomessa. Jäätelö, juusto, jogurtti, ei ongelmia.
Vastaa Viestiin