Apua vatsaongelmiin

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
Ariva
Ex-Bangkok Student
Viestit: 2259
Liittynyt: 29.7.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ariva »

Santeri45 kirjoitti:JeppeJii
Olen menossa Samuille(ensi kertaa thaikuissa) 2008 tammikuussa. Mielenkiinnolla luin näitä vatsatautikeskusteluja ja haluankin lisätä oman panokseni...

Kaakkois-Aasiassa on tullut vietettyä melkolailla aikaa. Töissä Indonesiassa ja Malesiassa, lomalla alueen saarilla ja sademetsäalueilla ja edellä mainituissa maissa useampia kertoja. Yhteenvetona kokemuspohjaltani sanoisin: Paskatauti tulee ennemmin tai myöhemmin.
Useimmat menee sontimalla ohi. Ei kannata vetää pakkia täyteen ja lähteä shoppailemaan jos on tauti päällä, tyhjänä ei tule yllätyksiä. Aina hyvä tiedostaa lähin vessa(oman kämpän on paras).
Jos nostaa kuumeen ja tauti vaan jatkuu parin päivän jälkeen, olen ainakin itse käynyt apteekissa hakemassa omatoimiantibiootit. Aina on auttanut. Netistä saa riittävät ohjeet.
Hetkinen, mitä nuo omatoimiantibiootit ovat Thaimaan apteekissa ?
Näihin itselääkintä juttuihin voisi liittää tämän Fred:n lausahduksen
fred kirjoitti:Noissa antibiooteissa on vaan semmonen juttu, että kannattaa aina syödä kuuri eikä vain pari nappia. Jos taudinaiheuttaja ei tuhoudu kokonaan, se voi muodostaa immuniteetin kyseiselle antibiootille ja seuraavaksi tarvitaankin jo paljon vahvempia myrkkyjä, kun oireet palaavat.
Muutenkin itselääkintää käyttäessä kannattaa tietää mitä tekee. Ei se lääkäri paljoa thaimaassa maksa.
Avatar
Johnny83
Purnaajien kuningas
Viestit: 12986
Liittynyt: 24.12.2006 21:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johnny83 »

Pelottaa kyl jo valmiiks missä kunnossa mun maha tuolla Thaimaassa on...Suomeskii reistailee aika paljon ja vatsakatarri on sairastettu useampaan kertaan...Pitäs varmaan alkaa jo ennalta ehkäistä jotenkii ennen reissun alkua...Mitä suosittelette? Niitä maitohappotabujako?
Santeri45
Viestit: 1849
Liittynyt: 11.12.2004 18:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Santeri45 »

Ota maitohappobakteeritabuja mukaan, ei niistä haittaa ole. Pitävät pakkia kunnossa.Thaimaan ruoka on rasvatonta, hedelmiä on joka lajia. Ne ovat nämä alkoholijuomat jotka sekoittavat masun, sanokoon joku muu jotain..se on suurin syy vatsaongelmiin.
:lol:
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

No minä sanon, ettei se viina mahavaivoja ainakaan mulle aiheuta.
Moneen vuoteen en ole mitään nappeja syönyt, ja ei mitään vatsa ongelmia. Nyt sitten viime reissulla sain salmonellan.
19 kertaa ja aina soosissa.
Santeri45
Viestit: 1849
Liittynyt: 11.12.2004 18:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Santeri45 »

ttm69
No minä sanon, ettei se viina mahavaivoja ainakaan mulle aiheuta.
Moneen vuoteen en ole mitään nappeja syönyt, ja ei mitään vatsa ongelmia. Nyt sitten viime reissulla sain salmonellan.
Mistä ruuasta sait salmonellan ?
Itse sain viime matkalla kampylobakteerin, eka kerta, eikä viinanjuonti auttanut yhtään, heh... ;-) Salmonella on yleensä pahempi bakteeri.
Avatar
ttm69
Lievästi alkoholisoitunut
Viestit: 2879
Liittynyt: 9.7.2004 20:37
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ttm69 »

Luultavasti lentokoneen kanasta. Kun salmonellan oireet tulee muutaman tunnin-3 vuorokauden kuluessa, niin en vaan muuta keksi. olin ehtinyt olla jo yli vuorokauden Suomessa, ennenkuin alkoi perse laulaa :(
19 kertaa ja aina soosissa.
Cruisse

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Cruisse »

Onko Thaimaassa jotain vastaavaa lääkettä kuin Litalgin. Litalginin nimellä tai vaikuttavilla aineilla ei löytynyt vaikka muutamassa paikassa kävin kyselemässä. Tämähän ei tietenkään sano sitä etteikö kyseistä lääkettä olisi jossakin tai vastaavaa.

Litalgin linkki: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m ... E-tabletti
Avatar
R67
Viestit: 1609
Liittynyt: 25.12.2006 15:37

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja R67 »

Olisikohan Duspatin 135 hieman vastaava lääke.
Vaikuttava aine Mebeverine HCL 135mg

http://en.wikipedia.org/wiki/Mebeverine
...niin Thai näin...
”Onnellisuus on sisäistä, ei ulkoa tulevaa. Siksi se ei ole riippuvaista siitä, mitä meillä on, vaan siitä, keitä me olemme.”
Avatar
gavdos
Viestit: 116
Liittynyt: 7.10.2012 12:41
Paikkakunta: Hua Hin

Re:

Viesti Kirjoittaja gavdos »

Ariva kirjoitti:
Näihin itselääkintä juttuihin voisi liittää tämän Fred:n lausahduksen
fred kirjoitti:Noissa antibiooteissa on vaan semmonen juttu, että kannattaa aina syödä kuuri eikä vain pari nappia. Jos taudinaiheuttaja ei tuhoudu kokonaan, se voi muodostaa immuniteetin kyseiselle antibiootille ja seuraavaksi tarvitaankin jo paljon vahvempia myrkkyjä, kun oireet palaavat.
Muutenkin itselääkintää käyttäessä kannattaa tietää mitä tekee. Ei se lääkäri paljoa thaimaassa maksa.
Juuri näin. Jos tietää, mitä tekee, niin voi sooloilla antibioottien kanssa. Mutta JOS on epävarma, niin metsään menee, jos esim. lopettaa kuurin liian aikaisin. Oli sitten kyseessä vatsatauti tai ihotulehdus tai poskiontelotulehdus tai mikä tahansa, niin vääränlainen antibiootti helposti pahentaa tilannetta ja kuurin lopettaminen kesken voi johtaa juurikin em. mainittuihin tilanteisiin, joissa tarvitaqan jo vahvempia lääkkeitä. Perus-hengitystie -tulehdukseen määrätyn antibiootin kesken jättäminen aiheutti isäukolle sydänlihastulehduksen ----- teholle joutui. Että näin. Olkaa tarkkana! Ei se lääkäri liikaa maksa, jos on terveys kyseessä.
Eihän kukaan tänne jää. Jeesus, Kekkonen, Matti Pellonpää.
Reveren

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Reveren »

Eipä ole kertaakaan ollut vatsaongelmia Thaimaassa, toista se on Suomessa tai muissa Euroopan maissa.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja expatrium »

gavdos kirjoitti: Että näin. Olkaa tarkkana! Ei se lääkäri liikaa maksa, jos on terveys kyseessä.
Ehdottomasti samaa mieltä. Vakuutukset kuntoon.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
Johnny83
Purnaajien kuningas
Viestit: 12986
Liittynyt: 24.12.2006 21:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Johnny83 »

Johnny83 kirjoitti:Pelottaa kyl jo valmiiks missä kunnossa mun maha tuolla Thaimaassa on...Suomeskii reistailee aika paljon ja vatsakatarri on sairastettu useampaan kertaan...Pitäs varmaan alkaa jo ennalta ehkäistä jotenkii ennen reissun alkua...Mitä suosittelette? Niitä maitohappotabujako?
Heh, edellinen viesti näköjään lähetettu vuonna 2007 :lol:

Vatsavaivat ovat poistuneet aikalailla ottamalla 2 tabua Miracidia päivässä, ei tosin kestä montaa päivää ilman
kun alkaa ihan jumalaton happoshow...
tosivaksi
Viestit: 636
Liittynyt: 10.1.2007 21:54
Paikkakunta: pattaya

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja tosivaksi »

Johnny83 kirjoitti:
Johnny83 kirjoitti:Pelottaa kyl jo valmiiks missä kunnossa mun maha tuolla Thaimaassa on...Suomeskii reistailee aika paljon ja vatsakatarri on sairastettu useampaan kertaan...Pitäs varmaan alkaa jo ennalta ehkäistä jotenkii ennen reissun alkua...Mitä suosittelette? Niitä maitohappotabujako?
Heh, edellinen viesti näköjään lähetettu vuonna 2007 :lol:

Vatsavaivat ovat poistuneet aikalailla ottamalla 2 tabua Miracidia päivässä, ei tosin kestä montaa päivää ilman
kun alkaa ihan jumalaton happoshow...
Kannattais käydä gastroskopiassa. Jos sul on refluksitauti niin se voidaan korjata operatiivisesti mikäli parin kk kuuriluontoinen happosalpaaja ei auta.
Avatar
Johnny83
Purnaajien kuningas
Viestit: 12986
Liittynyt: 24.12.2006 21:44
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Johnny83 »

Juu eiköhän mulla se refluksitauti ole...
Rose81
Viestit: 479
Liittynyt: 2.2.2013 18:01
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Rose81 »

Lääkäriltä kuultua: Parasta vatsan tasapainolle on Hartwall Vichy, siinä on kuulemma ne mitä vatsan tasapainoisuuden hoitoon tarvitaan.

Reissussa kaveri valitti et perse vuotaa kokoaika, toisena päivänä se suostui sitten imodiumin ottamaan, ja ei mennyt kuin päivä niin se jo valitti ettei kakkaa tule lainkaan.

Nyt noro-virus kiusaa mua. Viimeyönä oli koko yön hissi liikkeellä, muttei yrjöä tullut. Mut peräventtiili oli auki ja patoallasta tyhjennettiin usein yön aikana. :|
apv1956
Viestit: 4610
Liittynyt: 7.3.2008 19:50

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja apv1956 »

Vuonna 1993 jo Thaimaassa sain vinkin, Limatrilliä on minulla aina matkassa Thaimaassa. Vatsa asettuu oitis
Thaimaan kiertomatka Bkk-Chiang Mai-Chiang Rai- Phuket-Hong kong 1993
tosivaksi
Viestit: 636
Liittynyt: 10.1.2007 21:54
Paikkakunta: pattaya

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja tosivaksi »

apv1956 kirjoitti:Vuonna 1993 jo Thaimaassa sain vinkin, Limatrilliä on minulla aina matkassa Thaimaassa. Vatsa asettuu oitis
Hyvän vinkin oot saanut. Sama lääke kuin imodium. Kauppanimi vaan eri. Vaikuttava aine molemmissa loperamidi.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja expatrium »

tosivaksi kirjoitti:
apv1956 kirjoitti:Vuonna 1993 jo Thaimaassa sain vinkin, Limatrilliä on minulla aina matkassa Thaimaassa. Vatsa asettuu oitis
Hyvän vinkin oot saanut. Sama lääke kuin imodium. Kauppanimi vaan eri. Vaikuttava aine molemmissa loperamidi.
Todelliset vasaongelmat eivät noilla lääkkeillä tule hoidetuksi, nuo lääkkeet ovat tarkoitettu ensisijaisesti ripulin hoitoon.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja apasra »

Noi imodiumit yms. vain lamaannuttaa suolen toiminnan, jolloin jos on pakko liikkua paikasta toiseen suattaapi onnistua. Mutta ne ei paranna mitään tautia, suukin on kuiva kun beduiinilla.
Jos pöpö iskee mahaan se on hoitunut yleensä norfloxacin 400 mg tabuilla, ei sovi kaikille kannattaa lukea ohjeet tarkkaan.
- som nam naa -
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja patila »

apasra kirjoitti:Noi imodiumit yms. vain lamaannuttaa suolen toiminnan, jolloin jos on pakko liikkua paikasta toiseen suattaapi onnistua. Mutta ne ei paranna mitään tautia, suukin on kuiva kun beduiinilla.
Jos pöpö iskee mahaan se on hoitunut yleensä norfloxacin 400 mg tabuilla, ei sovi kaikille kannattaa lukea ohjeet tarkkaan.
Näinhän tuo on, tuota Norfloxacinia käytetään mm. salmonellalääkityksenä täälläpäin :lol: joten kyllä sillä pikku suolistotulehdukset ja bakteeri-infektiot lähtevät.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
H.S.T.69

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja H.S.T.69 »

Bactrim auttaa myos vatsaongelmiin...
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja apasra »

H.S.T.69 kirjoitti:Bactrim auttaa myos vatsaongelmiin...

http://www.drugs.com/bactrim.html

"Antibiotic medicines can cause diarrhea, which may be a sign of a new infection. If you have diarrhea that is watery or has blood in it, call your doctor. Do not use any medicine to stop the diarrhea unless your doctor has told you to".

Kuinkas tämä Bactrim sopii ripulin hoitoon? :roll:

No joo, monessa tällaisen antibiootin sivuvaikutus ohjeissa sanotaan että saattaa aiheuttaa ,tätä ja tätä. Mutta aikuisten oikeasti, jos valmiiksi on ripuli (esim. ruokamyrkytys) niin määrääkö lääkäri oikeastio tällaista lääkettä, setä apteekista kyllä myy.
Mulla viimeksi apteekissa neiti kovasti kyseli, kun hain varmuudeksi norfloxacinia, että millaiset oireet kauanko kestänyt jne. ennekuin suostui lääkkeen myymään.
- som nam naa -
H.S.T.69

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja H.S.T.69 »

Vatsaongelmia on muitakin ja onpa tuolla laakkeella hoidettu bakteerinaiheuttama ripulikin hatatilassa...
ei kannata lukea sita wikimediaa kuin piru raamattua... kuten sanoin se auttaa myos vatsaongelmiin ja
parempiakin vaihtoehtoja on,mutta niita ei aina ole jossain jumalanselan takana tarjolla...
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja expatrium »

H.S.T.69 kirjoitti:Vatsaongelmia on muitakin
Tosi kuin vesi, niitä on jopa niin paljon, ettei niitä pystytä hoitamaan minkäänlaisilla lääkkeillä, etenkin kun hyvin monissa vatsaongelmissa on samantapaisia oireita.
Ruokavalio on yksi hyvä avunantaja, mutta vie aikaa ja kärsivällisyyttä löytää se oikea, eikä sitä läheskään aina edes löydy.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Reveren

Re: Apua vatsaongelmiin

Viesti Kirjoittaja Reveren »

H.S.T.69 kirjoitti:Bactrim auttaa myos vatsaongelmiin...
Antibiootteja ei kannata syödä joka vaivaan, vain jos aivan pakko.
Vastaa Viestiin