Aurinkovoiteiden suojakertoimista

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Daisy
Viestit: 10
Liittynyt: 18.10.2005 13:18

Aurinkovoiteiden suojakertoimista

Viesti Kirjoittaja Daisy »

Sellainen vielä, että minkälaisia suojakertoimia olet käyttänyt aurinkovoiteissa? Joku tuttu suositteli 30:n voidetta. Itse olen aika vaalea, pisamainen, joten palan Suomessakin helposti. Ei viitsisi pilata lomaansa kärvähtämällä..... :?
Avatar
philly
AIM HIGH!
Viestit: 1845
Liittynyt: 8.11.2004 18:56
Paikkakunta: Salo

Re: Aurinkovoiteiden suojakertoimista

Viesti Kirjoittaja philly »

Daisy kirjoitti:Sellainen vielä, että minkälaisia suojakertoimia olet käyttänyt aurinkovoiteissa? Joku tuttu suositteli 30:n voidetta. Itse olen aika vaalea, pisamainen, joten palan Suomessakin helposti. Ei viitsisi pilata lomaansa kärvähtämällä..... :?
No itse aina aloitan "kärventämisen" tuollaisella suurella kertoimella ja sitten kun sen kanssa pohjarusketus on saatu niin vaihdan vähän pienempi kertoimiseen rasvaan... Rasvat ei kuitenkaan paikan päällä paljoakaan maksa, joten voi huoletta ostaa eri kertoimella varustettuja rasvoja...
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Jos olet herkästi palavaa sorttia, niin ei tuo 30 vielä takaa palamattomuutta. Keskipäivällä tuo aurinko vain paistaa niin voimakkaasti, että herkällä iholla ja lapsilla kertoimet voivat aivan hyvin olla siellä jopa 50 tuntumassa. Jos on viikon-kahden viikon loma, niin siitä jos viikon käyttää palaneena olemiseen, niin voi aika pilalle menneeltä lomalta tuntua. Mieluummin varovasti, kokeile ensin tuolla kertoimella 30 ja tunnustele ihoa varjossa ensin puolen tunnin auringonoton jälkeen ja jos mitään ei ole, niin sitten tunnin päästä. Varovasti liikkeelle. Ilman rasvaa allekirjoittanut ainakin palaa ensimmäisinä päivänä puolessa tunnissa keskipäivän paahteessa, Suomessa moiseen palamiseen pitäisi olla tuntikausia parhaimman 'paahteen' aikana ulkona.
Viimeksi muokannut BlackMike, 21.12.2005 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nannaninni
Viestit: 32
Liittynyt: 4.2.2005 12:52
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nannaninni »

Suosittelen aloittamaan tosiaan tolla30 kertoimella. Itse käytettiin sitä ekalla reissulla viime kuussa ja kumpikaan tosi vaalea ei palanut, vaan saatiin upea rusketus :-D
jee

Viesti Kirjoittaja jee »

oletteko te jotain albiinoja. itse olen sellainen joka palaa kun edes ajattelee aurinkoa ja hyvin olen pärjännyt 16 kertoimella. thaimaassa kyllä tarkenee varjossakin joten en ymmärrä ideaa siinä että ensin vetäisi 50 kertoimisen pinotexin pintaan ja sitten grillaa itseään auringossa koko päivän :roll: vähän sama asia kun laittaisi jonkun paloeristyksen joulukinkkuun, jolloin kinkku olisi jäässä vielä 8 tunnin paistamisen jälkeenkin . voisiko joku valaista tätä asiaa.
Daisy
Viestit: 10
Liittynyt: 18.10.2005 13:18

Re: Aurinkovoiteiden suojakertoimista

Viesti Kirjoittaja Daisy »

philly kirjoitti: Rasvat ei kuitenkaan paikan päällä paljoakaan maksa, joten voi huoletta ostaa eri kertoimella varustettuja rasvoja...
Onko nuo aurinkorasvat yhtä hyvälaatuisia kuin Suomessa? Muistaisin jonkun suositelleen ostamaan rasvat jo Suomesta. Olen ostanut täältä mm. Bergasolia, joka oli mielestäni ihan huippuhyvää. Tosin ei välttämättä löydy tarpeeksi korkealla kertoimella.
nannaninni kirjoitti: Itse käytettiin sitä ekalla reissulla viime kuussa ja kumpikaan tosi vaalea ei palanut, vaan saatiin upea rusketus
Ihana kuulla. Tuskin maltan odottaa matkaa. Vielä 80 päivää.... :cry:
jee kirjoitti: vähän sama asia kun laittaisi jonkun paloeristyksen joulukinkkuun, jolloin kinkku olisi jäässä vielä 8 tunnin paistamisen jälkeenkin
:lol:
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Jee: ideana on, että iho ei saa liikaa uv-säteilyä, vaan herkkä iho palaa todella helposti. Mieluummin vähän kerrallaan niin hyvä tulee. Itselläni alussa yleensä juuri kerrointa 16 tms. sillä voi pyörähtää altaalla ja grillata puoli tuntia per puoli aivan hyvin. Eli toki varjossakin pärjää, mutta jos ruskettua haluaa, niin silloin pitää yleensä olla auringossa. ;-) Vaikka pilviselläkin säällä ruskettuu ja palaakin tosi hanakasti jos tuntikausia makoilee ulkosalla.
Jepulis77
Viestit: 91
Liittynyt: 24.11.2005 15:53
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jepulis77 »

Tulikohan tehtyä sk-ylilyönti... :-k Ostin nimittäin tässä syksyllä Garnierin sk60 rasvaputelon :roll: Ajattelin sillä aloittaa ja jos nahka sallii niin hiljokseen siirtyä Nivean vedenkestävään lastenmalliin, jossa sk20/25...
Avatar
philly
AIM HIGH!
Viestit: 1845
Liittynyt: 8.11.2004 18:56
Paikkakunta: Salo

Re: Aurinkovoiteiden suojakertoimista

Viesti Kirjoittaja philly »

Daisy kirjoitti:
philly kirjoitti: Rasvat ei kuitenkaan paikan päällä paljoakaan maksa, joten voi huoletta ostaa eri kertoimella varustettuja rasvoja...
Onko nuo aurinkorasvat yhtä hyvälaatuisia kuin Suomessa? Muistaisin jonkun suositelleen ostamaan rasvat jo Suomesta. Olen ostanut täältä mm. Bergasolia, joka oli mielestäni ihan huippuhyvää. Tosin ei välttämättä löydy tarpeeksi korkealla kertoimella.
No itse olen Thaimaasta ostanut nivean tuotteita ja laatu on mielestäni ihan samaa kuin Suomestakin ostettussa...
Avatar
hoax
Viestit: 80
Liittynyt: 31.3.2005 23:40
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hoax »

Jepulis77 kirjoitti:Tulikohan tehtyä sk-ylilyönti... :-k Ostin nimittäin tässä syksyllä Garnierin sk60 rasvaputelon :roll: Ajattelin sillä aloittaa ja jos nahka sallii niin hiljokseen siirtyä Nivean vedenkestävään lastenmalliin, jossa sk20/25...
Allekirjoittanut saapui juuri tiistain vastaisena yönä phuketista 2vk reissusta. Käytin myös tuommoista sk60 rasvaa (se on todellakin 'rasvaa') sekä sitten suihkutettavaa sk20 voidetta (suosittelen lämpimästi näitä suihkutettavia, helpottaa huomattavasti levittämistä).
Itse palan helposti joten sk60 ei rannassa ja vedessä puljatessa ole lainkaan liioiteltua.
Ensimmäisen viikon lopussa oli pilvisiä päiviä, ja kävelimme karonilta katalle ja illalla kyllä nahka punoitti, suomessahan ei pilvisellä säällä auringonsäteitä pilvien läpi pääse, mutta thaimaassa on toisin, pilviselläkin säällä voi palaa kun altistusaika on riittävän pitkä ja pohjarusketusta/voiteita ei ole.
onneksi ei tuo ensimmäinen 'punoitus' korventanut lopulta sen pahemmin, eli vähän aftersunia ja ei edes nahka kuoriutunut pois.
-HoaX-
Avatar
sartsu
Pattayan oma tyttö
Viestit: 67
Liittynyt: 18.1.2005 12:54

Viesti Kirjoittaja sartsu »

Parempi vaan käyttää kunnon kertoimia kun niiden kanssa ruskettuu myös loistavasti ja saa pitempi aikaisen värin. Minulla iski viimeisenä lomapäivänä ahneus ja menin makoilemaan pariksi tunniksi ilman mitään rasvaa koska oli niin hyvä pohjarusketus. Sillä seurauksella että paloin ihan kokonaan. Lentokoneessa ei voinut liikahtaa yhtään kun joka puolelle sattui niin vietävästi. Ja koneen kuiva ilma karisutti hetkessä rusketuksen pois ja siinä oli sitten selittelemistä kavereille mitä on pari viikkoa thaimaassa tehnyt kun on niin vaalea :shock: :lol:
Daisy
Viestit: 10
Liittynyt: 18.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja Daisy »

sartsu kirjoitti:Parempi vaan käyttää kunnon kertoimia kun niiden kanssa ruskettuu myös loistavasti ja saa pitempi aikaisen värin.
Yritän pitää tuon mielessä. ;-)

Noissa rasvoissa ei taida olla olemassa mitään standardeja eli toisen valmistajan kertoimet voi olla tehokkaampi kuin toisen? Kuinkas usein tollasta kolmekymppiä tarvisi lisätä ettei pääse kärvähtämään?

Oottekos muuten valmistautuneet aurinkoon etukäteen eli popsineet porkkanoita tia karoteenipillereitä, käyneet solariumissa tms.?
illi
Viestit: 178
Liittynyt: 12.4.2005 8:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja illi »

jee kirjoitti: en ymmärrä ideaa siinä että ensin vetäisi 50 kertoimisen pinotexin pintaan ja sitten grillaa itseään auringossa koko päivän :roll: vähän sama asia kun laittaisi jonkun paloeristyksen joulukinkkuun, jolloin kinkku olisi jäässä vielä 8 tunnin paistamisen jälkeenkin . voisiko joku valaista tätä asiaa.
Nyt lähtee hyvää juttua :smt041
Maire
Viestit: 30
Liittynyt: 17.12.2005 8:52

Viesti Kirjoittaja Maire »

Tänään tulin lomalta KOh Samuilta ja koska en tiennyt auringon polttavuudesta varauduin ekana päivänä sk 30. Lopputuloiksena ei mitään väriä pinnassa. Seuraavat päivät käytin P20. Tuolla suojalla olin kaksi päivää merellä (6 tuntia/pv) enkä palanut. Aika kiva rusketus kuitenkin. Viimeisenä päivänä käytin sk10 ja kolmisen tuntia rannalla makoilua, käppäilyä ym. ilman palamista.

Kannattaa muistaa että aurinkovoiteet laitetaan vähintään 1/2 tuntia ennen aurinkoon menoa eli mielellään vaikka ennen aamiaista. Ei ihmekään että ihmiset palaa kun aurinkovoiteet levitetään täydessä porotuksessa aurinkotuolilla. Imeytymiseen kannattaa varata aikaa runsaasti. Esim P20-suoja pitää hyvin koko päivän, vaikka käy uimassakin. Sen vaan täytyy antaa imeytyä 90 minuttia!! Olen ihan vaaleaihoinen ja P20:llä pötkättelin jopa kalastusveneen katolla merellä plus muutenkin koko päivän auringossa ja silloin illalla takareisissä lievää punoitusta, muttei kuitenkaan palanut niin ettei seur. päivänä olisi voinut mennä aurinkoon.

Mun mielestä 40 tai 50 kertoimet on aika hätävarjelun liioittelua (ainakin mulle), itse en pystyis edes olemaan niin monta tuntia auringossa että saisin tuolla suojalla jotain väriä pintaan.
Aplari
Viestit: 45
Liittynyt: 22.1.2006 1:19
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Aplari »

Mulle riitti suojakerroin 6. :-D ihan oikeesti. En palanut, enkä tosiaan loppulomasta käyttänyt rasvaa. Pilvisellä säällä oli kyllä ihan uskomatonta, että kun makas altaalla niin iho oli oikeasti kuuma ja se ruskettui, tosin palamista en pilvistä säällä ymmärrä :? Toisaalta, kun en itse juurikaan pala, vaan rusketun oikein hyvin, niin ehkä se johtuu siitä :) Hassua, että saman verran oltiin periaatteessa miehen kanssa auringossa, joka on käytännössä valkonen, jos on mun rinnalla :) Niin ne ihot ja pigmentit on erilaisia... Kohteena oli siis BKK ja Pattaya.
ninal
Viestit: 94
Liittynyt: 13.2.2005 19:23

Viesti Kirjoittaja ninal »

Meille ei tuo P20 riittänytkään tällä reissulla. Lapsilla rupesi nenät ja olkapäät punoittamaan sen verran että käytimme lisäksi 60 suojakerrointa arkoihin paikkoihin. Ja sitten tosiaankin en loikoilisi kyllä suoraan auringonpaahteessa, ainakaan aluksi. Makaan mielummin varjoisessa- aurinkoa saa sitten uidessa ja liikkuessa.
-Spede-
Majatalon Spede
Viestit: 9625
Liittynyt: 26.12.2003 0:22
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Spede- »

Tosi miehet ei rasvojen kanssa läträä.

Mitä ideaa muuten on koko auringonotossa??? Kuumaa, tylsää, hikistä. Ei ees terveellistä. Ite tein sitä ollessani Kreikassa 8 -vuotiaana kun halusin näyttää koulukavereille rusketustani. Aika lapsellista, pidin itseäni päivän muita parempana. Ja olin koko loman hukannut auringon ottamiseen... Idioottimaista touhua.
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Miki puhuu asiaa. Paljoa huonommin ei voi aikaa käyttää kun maata paikallaan auringossa ja odottaa että ruskettuisi.

Jos joku on Aurinkomatka-turistihommaa kamera narussa mahan päällä -tunnisteen lisäksi niin se on tuo auringonotto. :)
räätäli
Viestit: 210
Liittynyt: 21.1.2006 21:57

Viesti Kirjoittaja räätäli »

aivan,
meillä ukko kysyi kun aurinkotuoleilla löhötessä että minkä helevetin takia me tässä ollaan?
minä siihen no että tottakai sen takia et naapurit näkee et on etelässä oltu.

...ja hirveet röhönaurut...

aika usein siinä hommassa nesteytystaukoa tarvitsee, mut siin on hei yks juttu. se, että kun makaan siinä tropiikin auringon tuskallisessa lämmössä, yritän painaa mieleen sen tunteen miten se lämmittää. sitte täällä kotona aamulla tupakalla -25 asteessa laitan silmät kiinni ja yritän tuntea sen lämmön taas.
...sillä jaksaa...
Aplari
Viestit: 45
Liittynyt: 22.1.2006 1:19
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Aplari »

jee kirjoitti:thaimaassa kyllä tarkenee varjossakin joten en ymmärrä ideaa siinä että ensin vetäisi 50 kertoimisen pinotexin pintaan ja sitten grillaa itseään auringossa koko päivän :roll: vähän sama asia kun laittaisi jonkun paloeristyksen joulukinkkuun, jolloin kinkku olisi jäässä vielä 8 tunnin paistamisen jälkeenkin . voisiko joku valaista tätä asiaa.
Todellakin hyvää läppää. Enkö mä ole ennen muka tätä lukenut? Päivän parhaat naurut tuli tällä (myös muut palstan jutut kirvoittivat kikatukset ilmoille). :lol: :lol: :lol:

Näähän on tämmösiö ikuisuuskysymyksiä. Se mikä mulle käy, on just sulle väärä kerroin. Olenkin aiemmin jo jotain löpissyt aiheesta. Nyt helmikuista matkaa varten olen ostanut sen verran erilaisia rasvoja (suurin kerroin taitaa olla 15) että luulis riittävän koko hotellille jakaa :lol: Vaan yllättävän paljon niitä menee. Aah, tulee niin ihana olo ku voi kohta alkaa laukkamaan solkussa ottamassa ensirusketus hipiään ja sitten grillaamaan Pattayan auringon alle :smt055
räätäli
Viestit: 210
Liittynyt: 21.1.2006 21:57

Viesti Kirjoittaja räätäli »

muista ettei se solkku suojaa palamiselta...kait tiiätkin jo...
Avatar
vilekki
Sutinööri
Viestit: 158
Liittynyt: 26.12.2005 10:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja vilekki »

Ite tuli käytettyä loman alussa jotain 30-40 sk:ta ja olin aika pitkiä pätkiä auringossa. Sit ku ei alkanu kuulua puolessa välissä rusketusta niin vaihoin sk kuuteentoista, ja nahka kyrvähti heti :twisted:
Ens loman aloitan het alkuun kuudellatoista ja oon suosiolla lyhyitä pätkiä auringossa. Rupee ainaskin aurinko tarttumaan
:shock:
Aina tulee kun... :)
java14
Viestit: 141
Liittynyt: 2.10.2006 20:18

Viesti Kirjoittaja java14 »

Tosi miehet ei auringossa(=rannalla) makaa. Se on hikistä, tylsää ja kuumaa hommaa. Tosi mies makaa hikisenä kaameessa kapulassa kuumassa ja tylsässä hotellihuoneessa pitkälle iltapäivään. Näin tosi mies käyttää hukka-ajan (10.00-16.00) hyväkseen ja on taas voimissaan illan rientoja varten.

Tosi mies ei hanki mitään turisti rusketusta rannalla makaalla, vaan tosi mies keskittyy vain niskan ja olkapäiden grillaamiseen baarissa istuen olutta nauttien. Joku voi tietysti väittää että tällainen toiminta on tjärebori-turistihommaa.
borde
Myyntitykki
Viestit: 4905
Liittynyt: 19.12.2003 10:34
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja borde »

Thaimaassa en ole koskaan käyttänyt mitään aurinkorasvoja ym ja
en ole palanut vaikka välillä useamman tunnin olen beachilla muksun kanssa touhunnut ?
Turkissa paloin 1/2 h:ssa vesikelloille ?
Syytä en tiedä,mutta olisiko sang somilla ihoon vaikutusta (tutkimus jatkuu edelleen :-D )
Aina mielessä !!
glenni
Viestit: 46
Liittynyt: 16.2.2007 13:59

Viesti Kirjoittaja glenni »

Olen miettinyt, että mitenköhän minä, joka en Suomessa aurinkorasvoja tarvitse ja jos käytän esim. SK4:sta Suomessa, niin en rusketu - tarvitsen suojaa Thaimaassa...? En omaa pisamia ja hiukset on "maantienväriset" + rusketun helpohkosti Suomessa ilman rasvoja, palan harvoin. Enimmäkseen olen kaavaillut käveleväni ja kuvailevani + kenties snorklaavani ja muuten vedessä läträäväni. En taida hirveästi aikaa hukata rannalla/altaalla makaillen, mutta toki täytyy tuotakin kokeilla.
Vastaa Viestiin