Aurinkovoiteiden suojakertoimista

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

The man
Viestit: 498
Liittynyt: 14.1.2004 22:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja The man »

Sama homma Rahikaisella. Suomessa ei toivoakaan palamisesta, mutta Thaimaassa 20 min grillausta per puoli ilman rasvaa ja kaveri oli illalla punainen. :( Joten suosittelen jääräpäisimmällekin alkuun vähän rasvaa pintaan.
Avatar
echtesleder
Cheap Bastard
Viestit: 380
Liittynyt: 15.1.2007 10:15
Paikkakunta: Bangkok
Viesti:

Viesti Kirjoittaja echtesleder »

Joissain paikoissa Thaimaan reissullani vuoden vaihteessa törmäsin johonkin kookosöljyyn tms. jolla kuulemma olisi jotain vaikutusta rusketukseen...

Onko kukaan kokeillut?
Avatar
Mika
Harleynisti
Viestit: 642
Liittynyt: 12.3.2005 7:43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika »

Viikko sitten tulin 3 viikon reissulta, altaalla ja rannalla tuli löhöiltyä joka päivä useampikin tunti.
Öljyä ilman suojakerrointa tuli vetastua aamulla milloin jaksoin. Eikä puhettakaan jotta olisin mistään palanut.
Rusketus tulee melkein jos näkee vaan valokuvan auringosta 8)
Avatar
Honda Wave
Päiväkahvittelija
Viestit: 1494
Liittynyt: 22.3.2004 21:55
Paikkakunta: FASTEN SEAT BELT WHILE SEATED
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda Wave »

Ruskettumista tehostaa beetakaroteeni eli A-vitamiinin esiaste. Helpoiten sitä saa juomalla porkkanamehua.
95% valmistautuminen on 50% suoritus. Älkää tehkö itsestänne pieniä.
Avatar
swinnette
Viestit: 196
Liittynyt: 28.12.2006 13:54

Viesti Kirjoittaja swinnette »

glenni kirjoitti:Olen miettinyt, että mitenköhän minä, joka en Suomessa aurinkorasvoja tarvitse ja jos käytän esim. SK4:sta Suomessa, niin en rusketu - tarvitsen suojaa Thaimaassa...? En omaa pisamia ja hiukset on "maantienväriset" + rusketun helpohkosti Suomessa ilman rasvoja, palan harvoin. Enimmäkseen olen kaavaillut käveleväni ja kuvailevani + kenties snorklaavani ja muuten vedessä läträäväni. En taida hirveästi aikaa hukata rannalla/altaalla makaillen, mutta toki täytyy tuotakin kokeilla.
Mulla luultavasti vielä tummempi pigmentti, kun hiusten luonnollinen väri hipoo mustaa. En myöskään tarvitse Suomessa rasvaa ikinä. Thaimaassa se on toista. Mistään 20sk:sta tuskin tarvitsee aloittaa, suosittelisin sellaista 8-10sk vahvuisia. Mulla ainakin riitti tuo kasi hyvin ensin alkuun. :-)
glenni
Viestit: 46
Liittynyt: 16.2.2007 13:59

Viesti Kirjoittaja glenni »

swinnette kirjoitti: Mulla luultavasti vielä tummempi pigmentti, kun hiusten luonnollinen väri hipoo mustaa. En myöskään tarvitse Suomessa rasvaa ikinä. Thaimaassa se on toista. Mistään 20sk:sta tuskin tarvitsee aloittaa, suosittelisin sellaista 8-10sk vahvuisia. Mulla ainakin riitti tuo kasi hyvin ensin alkuun. :-)
Luultavasti alotan 8:lla. Nyt ens viikolla pääsee (toivottavasti) kokeileen edes vähän tuota aurinkoa. Työkeikka Intiaan. Lähtö huomenna ja paluu seuraavan viikon ma. Viikonloppuna toivottavasti aikaa lojua uima-altaalla ja kokeilla 8:in sk:ta :) Onkohan se aurinko yhtä voimakasta Intian keskiosissa kun Thaimaassa...
Avatar
swinnette
Viestit: 196
Liittynyt: 28.12.2006 13:54

Viesti Kirjoittaja swinnette »

Yks Intiassa asuva kaveri juuri viime viikolla mailaili, että eteä-Intiassa on ollut mukavat +25 astetta lämmintä. Kuuma kausi alkaa kuulema vasta kuukauden päästä, joten voisi luulla, ettei se aurinko siellä vielä paahtavimmillaan ole.
glenni
Viestit: 46
Liittynyt: 16.2.2007 13:59

Viesti Kirjoittaja glenni »

swinnette kirjoitti:Yks Intiassa asuva kaveri juuri viime viikolla mailaili, että eteä-Intiassa on ollut mukavat +25 astetta lämmintä. Kuuma kausi alkaa kuulema vasta kuukauden päästä, joten voisi luulla, ettei se aurinko siellä vielä paahtavimmillaan ole.
Väliaikatiedotteena täältä: 36 astetta :) Tänään ulos tiimipäivään, eli sk:t peliin. Aurinko, ah ihana :)
maisun
Viestit: 4
Liittynyt: 23.3.2007 12:31

Viesti Kirjoittaja maisun »

Ei se hiustenväri vaikuta siihen miten helposti palaa.. Itse olen aivan vaalea hiuksinen, siis aivan luonnon blondit hiukset. En edes muista koska olisin palanut, vaikka on tullut kierreltyä vaikka missä maailman kolkissa. Toki käytän aurinkorasvoja ihan terveyssyistä.. Mutta loppulomasta ei paljon muuta ole rannalla mukana kuin sellanen joku öljy.
Ja aina sit tietenkin todella ruskeana takaisin kotiin. Seuraavan kerran tammikuussa 2008 thaimaaseen. Ja sieltä tietenkin ihana talvirusketus.
Mutta en tiedä sitten, ehkä olen poikkeus... :P
Ariva
Ex-Bangkok Student
Viestit: 2259
Liittynyt: 29.7.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ariva »

Kertoimia oli viimeksi 30 ja lopuksi 16. Siltikin jos kokopäivän oli ulkona niin iho punoitti. Vaikka ei mieletään tarvitsisi mitään rasvaa kannattaa silti jotain matalakertoimista laittaa. Rasvaamaton iho kuivuu äkkiä ja kovalla työllä hommattu rusketus rapisee pois.
Nakke
Viestit: 6129
Liittynyt: 28.2.2005 5:22
Paikkakunta: EU

Viesti Kirjoittaja Nakke »

Ilkka kirjoitti:Miki puhuu asiaa. Paljoa huonommin ei voi aikaa käyttää kun maata paikallaan auringossa ja odottaa että ruskettuisi.
Olette olleet liian kauan Thaimaassa!
Itse tykkasin aikoinaan olla auringossa ja ruskettaa itseani, mutta nykyaan jos "pitaa" menna rannalle, niin siella ollaan varjossa..
Holmoa hommaa koko auringonotto, kysykaa vaikka kenelta tahansa thailta :wink:
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

Nakke kirjoitti:
Ilkka kirjoitti:Miki puhuu asiaa. Paljoa huonommin ei voi aikaa käyttää kun maata paikallaan auringossa ja odottaa että ruskettuisi.
Olette olleet liian kauan Thaimaassa!
Itse tykkasin aikoinaan olla auringossa ja ruskettaa itseani, mutta nykyaan jos "pitaa" menna rannalle, niin siella ollaan varjossa..
Holmoa hommaa koko auringonotto, kysykaa vaikka kenelta tahansa thailta :wink:
Monelta unohtuu myös nesteen tankkaus suojakertoimia miettiessä :D
Vielä kerran anteeksi !
Tuomo
Viestit: 6901
Liittynyt: 16.12.2003 2:29
Paikkakunta: Samut Prakan

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Yhdyn vahvasti auringonottajien vastustajiin.
Joskus 60-luvun lopulla kun aloittelin välimeren matkailun, oli perustärkeätä se että voi näyttää rusketusta muille. Sitä jopa piti ottaa ennen matkaa Suomen kesässä ettei sitten pala ihan heti karrelle.

Voiko typerämpää tapaa ollakaan.
Vielä en ole kuollut melanoomaan.
tappi

Viesti Kirjoittaja tappi »

Eiköhän ole jokaisen oma asia,mitä lomallaan tekee. Itse menen lomallani rentoutumaan, ja auringonotto on osa sitä. Itse en kyllä muutamaa tuntia pitempään jaksa auringossa olla, mutta varjon alla hyvän kirjan kanssa voi mennä pitempään.
Itse pidän typerämpänä mennä Thaimaahan esim kahdeksi viikoksi vetämään viinaa aamusta iltaan. Ja ehkä vielä siihen samaan suomibaariin, missä on kaikki edelliset lomansakin viettänyt. Mutta jos se on heidän tapansa "ladata akkujaan", niin siitä vaan.Kyllähän jotkut kuulemma bongaa lentokoneitakin vapaa-aikanaan :shock: :shock: Minulle akkujen lataaminen on aurinkotuoli ja hyvä kirja, noh ehkä muutama changikin :-D

Niin ja itselleni riittää hyvin aluksi 8 suojakerroin, josta loman kuluessa vähän pudotetaan pois.
Tuomo
Viestit: 6901
Liittynyt: 16.12.2003 2:29
Paikkakunta: Samut Prakan

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

mutta varjon alla hyvän kirjan kanssa voi mennä pitempään
Tätä ja sitä Changia tarkoitin itsekin. Siis ei olla auringossa pelkästään sen takia että olisi ruskeampi Suomeen palatessa. Jossakin ketjussa oli jopa varoitus siitä ettei Työkkärin typyt tykkää jos ilmoittautuu liian ruskeana.

Eikä se muillekaan ole terveellistä.
korobai
Viestit: 11
Liittynyt: 11.2.2007 14:26
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja korobai »

minulle riitti sk 15, ja upea rusketus tuloksena, vaikka päivisin 8-9 tuntia auringossa, ei toki makaillen mutta liikkuen. Ei palamista.
<nyt kun vielä saisi tämän rusketuksen pysymään jotakuinkin...* :-)
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

Onkos kellään kokemusta itseruskettavista voiteista ? Nyt tv:ssäkin Nivea mainostaa miehille sellaista. Kävisikö se pohjarusketuksesta niin jäisi enemmän aikaa "nähtävyyksien" katseluun paikanpäällä Thaivaassa. Siis jos sitä jo koto sohjolassa käyttäisi ennen lomaa. Näitä karoteeni rasvoja ja kookosöljyjä olen käyttänyt mutta ei liene itseruskettava sama asia ?
Sitähän voisi lähimarketissa käydessä loistaa jo ennnen matkaakin. Myös hampaiden valkaisu auttaisi varmaan asiaa... :D
Vielä kerran anteeksi !
illi
Viestit: 178
Liittynyt: 12.4.2005 8:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja illi »

Itseruskettavat voiteet värjäävät ihon kuollutta pintasolukkoa, eli ei ole ns. "oikeaa" rusketusta. Ei siis vaikuta auringossa palamiseen ja ruskettumiseen suuntaan eikä toiseen.
Itseruskettavista saa kyllä avun siihen pulmaan ettei näytä aivan liidunvalkoiselta kun pitkän talven jälkeen kirmaa ensimmäistä kertaa biitsille.
Omasta mielestäni itseruskettavat haisee niin pahalle että on jäänyt käyttö ihan muutamaan kokeiluun. Kaupassa kun haistelee sitä purkkia niin ihan mukava on tuoksu, mutta iholle levitettynä alkaa hetken päästä haista aivan karseelle...kaikissa kokeilemissani tuotteissa sama juttu. :shock:
Avatar
Honda Wave
Päiväkahvittelija
Viestit: 1494
Liittynyt: 22.3.2004 21:55
Paikkakunta: FASTEN SEAT BELT WHILE SEATED
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Honda Wave »

Ei aurinko ja ruskettuminen ole ainut asia jonka vuoksi viihdyn rannalla. Siellä on myös hyviä "maisemia" :D :smt048
95% valmistautuminen on 50% suoritus. Älkää tehkö itsestänne pieniä.
Avatar
echtesleder
Cheap Bastard
Viestit: 380
Liittynyt: 15.1.2007 10:15
Paikkakunta: Bangkok
Viesti:

Viesti Kirjoittaja echtesleder »

Itsekään en ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka menee lomalle ainoastaan makaamaan aamusta iltaan rannalle. Toisaalta nyt kun menen täksi kesäksi (2kk reissu) Thaimaahan niin en kyllä varmana meinaa sieltä myöskään ihan lakanana tulla takaisin. Ajattelin ottaa aurinkoa sopivasti (vaikka tunti-pari) päivittäin niin pitäisi jonkinnäköinen rusketus tulla ja on varmaan vielä ihan terveellistä.
yp32405 kirjoitti:Näitä karoteeni rasvoja ja kookosöljyjä olen käyttänyt mutta ei liene itseruskettava sama asia ?
Huomasitko mitään vaikutusta tuon kookosöljyn käytöstä?
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

echtesleder kirjoitti:Itsekään en ole koskaan ymmärtänyt niitä jotka menee lomalle ainoastaan makaamaan aamusta iltaan rannalle. Toisaalta nyt kun menen täksi kesäksi (2kk reissu) Thaimaahan niin en kyllä varmana meinaa sieltä myöskään ihan lakanana tulla takaisin. Ajattelin ottaa aurinkoa sopivasti (vaikka tunti-pari) päivittäin niin pitäisi jonkinnäköinen rusketus tulla ja on varmaan vielä ihan terveellistä.
yp32405 kirjoitti:Näitä karoteeni rasvoja ja kookosöljyjä olen käyttänyt mutta ei liene itseruskettava sama asia ?
Huomasitko mitään vaikutusta tuon kookosöljyn käytöstä?
Kookosöljyä olen käyttänyt silloin kun olen jo valmiiksi tosi ruskea. Pitää ihon kosteana ja ehkä saa hiukka paremman värisen rusketuksen. Siinä ei siis suojakerrointa. Sellainen kuparin ruskea lähinnä. Kun viitsisi ahkerammin rasvata ihoaan ennnen reissua olisi tulos parempi. Talvella iho on melko kuiva ja siihen kun ottaa kunnolla aurinkoa se kuivuu entisestään ja ensimmäiset rusketukset hilseilee taatusti pois.
Vielä kerran anteeksi !
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Olen ainakin itse huomannut, että 30-60 minuuttia päivisin riittää aiheuttamaan jo melko hyvän rusketuksen. Yleensä hoidan tuon osuuden kömpimällä siinä puolikymmenen-kymmenen aikaan aamusella altaalle ja vaimo saa itsensä sinne sitten 30-60 minuutin sisällä yleensä, sitten aamupala ja suihkun kautta liikkeelle. Nytkin jo tulee joskus moitteita, että on liian musta jos noinkin vähän on auringossa. :)

Kookosöljyä en kyllä suosittele kuin äärimmäisen hyvin aurinkoa kestävälle, sekä jo päivettyneelle iholle. Sitä kun sivelee valkoiselle iholle ja odottelee tunnin, niin näyttääkin sitten keitetyltä ravulta ja ihosyöpäriski pomppasi juuri monta prosenttiyksikköä todennäköisemmäksi. UV-suojaakaan niissä harvoin on 2-4 kerrointa enempää, joten tarkkana! Itselläni kyllä kookosöljyä sisältävät voiteet tuovat kaikista tasaisimman, että ruskeimman lopputuloksen, mutta niitä tulee käytettyä kyllä vasta loman loppupuolella, eli silloin kun iho on jo tottunut aurinkoon. Paras ja kestävin lopputulos tulee kyllä 'hiljaa hyvä tulee' -taktiikalla ja korkeita suojakertoimia käyttämällä, aurinko vanhettaa ikävästi ihoa jos sitä ottaa liikaa ja silloinkin jos sitä hankkii liian suuria määriä liian nopeasti ja varsinkin ilman kunnollista suojaa.

Välillä kyllä ihmettelee ihmisiä jotka ovat ottaneet aurinkoa niin paljon, että näyttävät vähintään 10-15 vuotta oikeaa ikäänsä vanhemmilta. Vanhemmilla naisilla tämä on ainakin yleistä, että pitää grillata niin, että on iho rypyillä. :shock: :?
Avatar
echtesleder
Cheap Bastard
Viestit: 380
Liittynyt: 15.1.2007 10:15
Paikkakunta: Bangkok
Viesti:

Viesti Kirjoittaja echtesleder »

yp32405 kirjoitti:Kookosöljyä olen käyttänyt silloin kun olen jo valmiiksi tosi ruskea. Pitää ihon kosteana ja ehkä saa hiukka paremman värisen rusketuksen. Siinä ei siis suojakerrointa. Sellainen kuparin ruskea lähinnä. Kun viitsisi ahkerammin rasvata ihoaan ennnen reissua olisi tulos parempi. Talvella iho on melko kuiva ja siihen kun ottaa kunnolla aurinkoa se kuivuu entisestään ja ensimmäiset rusketukset hilseilee taatusti pois.
Ok. Pitääpä testata reissun loppupuolella jos olen saanut sopivasti väriä ihoon. :)

Luulisi, että paremmin tarttuisi tällä kertaa kun edellisestä Thaimaan matkasta tulee olemaan reilu 4kk uudelleen matkaan lähtiessä ja silloin saadusta pienestä rusketuksesta voi olla jopa pikkuisen jotain jäljelläkin.
BlackMike kirjoitti:Paras ja kestävin lopputulos tulee kyllä 'hiljaa hyvä tulee' -taktiikalla ja korkeita suojakertoimia käyttämällä, aurinko vanhettaa ikävästi ihoa jos sitä ottaa liikaa ja silloinkin jos sitä hankkii liian suuria määriä liian nopeasti ja varsinkin ilman kunnollista suojaa.
Jep jep. Tätä taktiikkaa ajattelin juuri noudattaa. Tulevassa 2kk:n reissussa kun ei mitään kiirettä olekaan niin ihan turhaa hätiköidä. :)
BlackMike kirjoitti:Välillä kyllä ihmettelee ihmisiä jotka ovat ottaneet aurinkoa niin paljon, että näyttävät vähintään 10-15 vuotta oikeaa ikäänsä vanhemmilta. Vanhemmilla naisilla tämä on ainakin yleistä, että pitää grillata niin, että on iho rypyillä. :shock: :?
Se on kyllä sairaannäköistä. Kaikissa kunnon turistikohteissa näkee näitä "ammattigrillaajia". :shock:
Ariva
Ex-Bangkok Student
Viestit: 2259
Liittynyt: 29.7.2004 15:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ariva »

echtesleder kirjoitti:
BlackMike kirjoitti:Välillä kyllä ihmettelee ihmisiä jotka ovat ottaneet aurinkoa niin paljon, että näyttävät vähintään 10-15 vuotta oikeaa ikäänsä vanhemmilta. Vanhemmilla naisilla tämä on ainakin yleistä, että pitää grillata niin, että on iho rypyillä. :shock: :?
Se on kyllä sairaannäköistä. Kaikissa kunnon turistikohteissa näkee näitä "ammattigrillaajia". :shock:
Vähän tyhmästi ehkä sanottu, mutta näyttääkö ne mummut mielestään paremmilta ruskettuneina kuin valkoisina? Ruskea ryppyinen erottuu mielestäni jotenkin niin joukosta. Sitten kun ne makkarat ja roikkuvat osat on saatu käristettyä mustiksi niin se on kauniimpaa? :roll: Näillä "ammattilaisilla" ihokin on sellainen laikukas liiasta auringon otosta.
Jim Beam

Viesti Kirjoittaja Jim Beam »

Hanki rusketus turvallisesti purkista
17.4.2007 08:00
On aika ottaa kesä vastaan terveellä ihonvärillä. Levitä kasvoille ja vartalolle itseruskettavia tuotteita, jotka värjäävät vain ihosolukon pintakerroksen. Moni sarja on tuonut markkinoille nimenomaan kasvoille ja dekoltee-alueelle tarkoitettuja tuotteita.

Yhä useammasta tuotteesta on pyritty poistamaan itseruskettavien tympeä haju verhoamalla se miellyttäviin tuoksuihin. Joissakin tapauksissa on onnistuttukin.

Ennen itseruskettavan levitystä on alueet, joille tuotetta levitetään, puhdistettava huolella. Kuori ihosta kuollut ihosolukko ja kosteuta. Näin saat lopputuloksesta selvästi tasaisemman.

Polvien, nilkkojen ja kyynärpäiden paksuhkolle iholle värin saaminen tasaiseksi on erityisen haastavaa. Näiden alueiden kuorinta on siksi erityisen tärkeää.

Kädet värjääntyvät helposti levittämisen aikana. Näppärä tapa on käyttää kertakäyttöisiä käsineitä tai suojata kynnet vaseliinilla, erityisesti rakennekynnet värjäytyvät helposti.

Markkinoilla on lukuisia tuotteita, jotka tekevät ihon asteittain ruskeammaksi. Joissakin tapauksissa itseruskettava on kuin kasvovesi - aineella kosteutetulla vanulapulla pyyhitään kasvoille terve väri. Itseruskettava voi olla myös kosteusvoidemainen. Tällaisilla tuotteilla väri muuttuu vähitellen, useamman käytön jälkeen. Perinteiset itseruskettavat muuttavat värin parin tunnin sisällä suoraan päivettyneeksi.

Varoitus! Jos kasvoissa on maksaläiskiä, ne voivat tulla vielä selvemmin esille.

Tälläinen stoori lainattu Iltasanomista!
Vastaa Viestiin