Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Anselma
Viestit: 20
Liittynyt: 17.1.2008 14:26

Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Anselma »

Yksi pullo on jo suojakerroin 50 (lapsille ainakin), lisäksi ajattelin ostaa 30 suojakerrointa. Koneessa myytäisiin edullisesti 15 suojakerrointa, mutta onko siitä tuolla mitään hyötyä...?
Avatar
mikrobitti
Viestit: 3810
Liittynyt: 11.10.2004 21:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja mikrobitti »

Tiedät itse paremmin oman ja perheesi ihotyypin ja UV:n sietokyvyn, joten kysymykseen on vaikea vastata. Samoin se, että kuinka paljon haluatte kelliä suorassa auringon paahteessa vaikuttaa asiaan.

Toiset tarvitsee koko loman 50-suojakertoimen aurinkovoidetta. Toiset, kuten eräs ystäväni, laittaa eka ja toka päivänä jotain aurinkovoidetta ja sen jälkeen ei tarvitse/käytä enää voidetta loppuloman aikana.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Mulle ei 15-suojakerroin auttais mihinkään Thaimaassa, Suomessa just ehkä voisin käyttää. Olen tosi vaalea, eikä ole vielä ollut kertaa Thaimaassa ettenkö olisi käräyttänyt itseäni.
Viime reissulla mulla oli mukana Piz Buinin suihke-aurinkorasvaa SPF30, se suihke oli kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, ei antanut tarpeeksi paksusti suojaa. Eli suosittelen voidemaista.

Eli niinkuin pbe sanoi, kaikki on ihan omasta ihotyypistäsi kiinni, mutta älä aliarvioi Thaimaan aurinkoa.
Jopa mun kesät-talvet ruskettunut mies, joka ei ollut eläissään palanut, on onnistunut polttamaan selkänsä Thaimaassa.
susso
Viestit: 6
Liittynyt: 6.5.2008 18:44

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja susso »

Mulla oli mukana sekä viiskymppistä että apteekista ostettua P20- nimistä pitkäaikaista suojaa, toteasin jälkimmäisen tosi toimivaksi. Käytin sitä myös tosi vaaleaihoisella tyttärellä, eikä palanut kertaakaan, vaikka uiskenteli koko ajan. Kolmen viikon jälkeen jo ruskettuneena laitoin sitä viiskymppistä ja selkä kärähti. Ja todettakoon, että pilvistä oli oikeestaan koko ajan...jotenkin tuntuu, että noi lukemat kertoimissa ei takaa toimivuutta...
ollit
Papa Pumpui
Viestit: 12683
Liittynyt: 16.12.2007 13:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja ollit »

Minusta paras suojakerroin on auringonvarjo. Tykkään kovasti olla rannalla, mutta olen aina auringonvarjojen alla. Kyllä rannalla meri ja hiekka heijastavat sen verran, että väriä tulee pintaan.
Lapset tykkää kovasti uimisesta ja heille käytämme isojakin kertoimia ja päähinettä. Myös uidessa.
Taidan olla humalassa, kun en muista edes juoneeni ?
Sabbath
Big Monkey
Viestit: 561
Liittynyt: 12.4.2006 22:19

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Sabbath »

susso kirjoitti:Mulla oli mukana sekä viiskymppistä että apteekista ostettua P20- nimistä pitkäaikaista suojaa, toteasin jälkimmäisen tosi toimivaksi. Käytin sitä myös tosi vaaleaihoisella tyttärellä, eikä palanut kertaakaan, vaikka uiskenteli koko ajan.
Lisää samankaltaisia, positiivisia kokemuksia P 20- tuotteesta..

Viestin otsikko: P 20 arskarasva, toimiiko??
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... 20&start=0
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19923
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

Jenny kirjoitti:Mulle ei 15-suojakerroin auttais mihinkään Thaimaassa, Suomessa just ehkä voisin käyttää. Olen tosi vaalea, eikä ole vielä ollut kertaa Thaimaassa ettenkö olisi käräyttänyt itseäni.
Viime reissulla mulla oli mukana Piz Buinin suihke-aurinkorasvaa SPF30, se suihke oli kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, ei antanut tarpeeksi paksusti suojaa. Eli suosittelen voidemaista.

Eli niinkuin pbe sanoi, kaikki on ihan omasta ihotyypistäsi kiinni, mutta älä aliarvioi Thaimaan aurinkoa.
Jopa mun kesät-talvet ruskettunut mies, joka ei ollut eläissään palanut, on onnistunut polttamaan selkänsä Thaimaassa.
- Itse olen vaalea ja helposti palava, mutta nykyään en oikeastaan koskaan käytä aurinkorasvaa edes Thaimaassa. Mikään aurinkorasva ei auta jos tuntikaupalla kärventää itseään suorassa auringonpaisteessa. Järkevällä auringonotolla tuo 15 riittää varmasti. Rannallahan voi pistäytyä uimassa ja auringossa ja sen jälkeen voi maata vaikka varjon alla. Kaupungilla kävellessä voi välillä käydä vilvoittelemassa kaupoissa yms. niin käytänössä rasvaa ei tarvitse ollenkaan.

Olen sitä mieltä, että samat ihmiset polttavat aina itsensä rasvoista riippumatta ja se johtuu järjettömästä auringonotosta ei rasvan tehosta. Mutta jos välttämättä haluaa aamusta iltaan maata suorassa auringon paisteessa niin suosittelen vahvinta mahdollista rasvaa.
-Spede-
Majatalon Spede
Viestit: 9625
Liittynyt: 26.12.2003 0:22
Paikkakunta: Vantaa

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja -Spede- »

Auringonotossa ei ole paljon järkeä. Ainoa syy on naapureille näyttäytyminen, että ollaan oltu etelässä... Sekin meni muodista jo vuonna 82.
Pysykää varjossa, siellä on mukavampaa.

Itsellä onneksi sellainen ihotyyppi että rasvojen kanssa olen läträillyt viimeksi joskus lapsena.




moi moi :smt006
***Kirjoittaja tunnustaa olevansa herkkä mies.***
Avatar
markus7
Viestit: 1175
Liittynyt: 22.10.2005 19:07

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja markus7 »

Maikka kirjoitti:Auringonotossa ei ole paljon järkeä. Ainoa syy on naapureille näyttäytyminen, että ollaan oltu etelässä... Sekin meni muodista jo vuonna 82.






moi moi :smt006
taidan olla jämähtänyt -80luvulle.otan aurinkoa ja tykkään esitellä rusketusta naapureille.ensin käytän 12-15.sitten lopuksi iltaisin vain aftersun voidetta
Avatar
apasra
Viestit: 4462
Liittynyt: 24.2.2004 22:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja apasra »

Harvoin käytän mitään rasvaa. Mikäli ei pääsee auringosta suojaan esim. veneellä laitan kunnon full blokin tai vähintää kerroin 30. Silti yleensä merellä palaa.
Kaikki kysyy aina kun palaa takas härmlandiaan kuukauden mittaiselta Thaimaan reissulta "eikö siellä aurinko paistanut"?
Ei ole ole ollut tarvetta kuljeskella tai olella turhaan auringonpaisteessa.
Tossa funtsasin, että johtuukohan se että kaikki yrittää siellä jatkuvasti vedettää mun kalpeudesta kun luulevat että falang on ekaa päivää reissussa. :wink:

Nyt tulevalle reissulle ei vielä ole isoja summia säästettynä tuohta joten joutuukohan sitä viettää jokusen rantapäivänkin hotellin ilmaisen vesipullon kera. :lol:
- som nam naa -
Jenny
Viestit: 715
Liittynyt: 9.3.2005 0:28

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Jenny »

Matkaaja25 kirjoitti: - Itse olen vaalea ja helposti palava, mutta nykyään en oikeastaan koskaan käytä aurinkorasvaa edes Thaimaassa. Mikään aurinkorasva ei auta jos tuntikaupalla kärventää itseään suorassa auringonpaisteessa. Järkevällä auringonotolla tuo 15 riittää varmasti. Rannallahan voi pistäytyä uimassa ja auringossa ja sen jälkeen voi maata vaikka varjon alla. Kaupungilla kävellessä voi välillä käydä vilvoittelemassa kaupoissa yms. niin käytänössä rasvaa ei tarvitse ollenkaan.

Olen sitä mieltä, että samat ihmiset polttavat aina itsensä rasvoista riippumatta ja se johtuu järjettömästä auringonotosta ei rasvan tehosta. Mutta jos välttämättä haluaa aamusta iltaan maata suorassa auringon paisteessa niin suosittelen vahvinta mahdollista rasvaa.
Mistä sait sen kuvan että yritän ottaa edes aurinkoa tai että käryyttäisin itseäni tuntikaupalla suorassa paahteessa? :roll:
En koskaan kärvennä itseäni suorassa paahteessa, mun iho kestäisi sitä ehkä minuutin. Aina olen varjon alla enkä koskaan yrittämällä ota aurinkoa sillä tiedän että en rusketu. Ja silti kärähdän aina jossain välissä.

Mun mielipide on että SPF15 ei todellakaan riitä herkkäihoiselle Thaimaassa.

Ja tiedoksi vaan Matkaajalle, että ne UV-säteet tulee kyllä sinne varjoonkin, eli sitä aurinkosuojaa olisi kyllä ihan hyvä käyttää varjossakin vaikkei palaisi. Mut tietenkin jos väkisin haluaa ihosyövän... :wink:
Avatar
Matkaaja25
Downshiftaaja
Viestit: 19923
Liittynyt: 3.5.2007 21:48

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Matkaaja25 »

Jenny kirjoitti:
Matkaaja25 kirjoitti: - Itse olen vaalea ja helposti palava, mutta nykyään en oikeastaan koskaan käytä aurinkorasvaa edes Thaimaassa. Mikään aurinkorasva ei auta jos tuntikaupalla kärventää itseään suorassa auringonpaisteessa. Järkevällä auringonotolla tuo 15 riittää varmasti. Rannallahan voi pistäytyä uimassa ja auringossa ja sen jälkeen voi maata vaikka varjon alla. Kaupungilla kävellessä voi välillä käydä vilvoittelemassa kaupoissa yms. niin käytänössä rasvaa ei tarvitse ollenkaan.

Olen sitä mieltä, että samat ihmiset polttavat aina itsensä rasvoista riippumatta ja se johtuu järjettömästä auringonotosta ei rasvan tehosta. Mutta jos välttämättä haluaa aamusta iltaan maata suorassa auringon paisteessa niin suosittelen vahvinta mahdollista rasvaa.
Mistä sait sen kuvan että yritän ottaa edes aurinkoa tai että käryyttäisin itseäni tuntikaupalla suorassa paahteessa? :roll:
En koskaan kärvennä itseäni suorassa paahteessa, mun iho kestäisi sitä ehkä minuutin. Aina olen varjon alla enkä koskaan yrittämällä ota aurinkoa sillä tiedän että en rusketu. Ja silti kärähdän aina jossain välissä.

Mun mielipide on että SPF15 ei todellakaan riitä herkkäihoiselle Thaimaassa.

Ja tiedoksi vaan Matkaajalle, että ne UV-säteet tulee kyllä sinne varjoonkin, eli sitä aurinkosuojaa olisi kyllä ihan hyvä käyttää varjossakin vaikkei palaisi. Mut tietenkin jos väkisin haluaa ihosyövän... :wink:
- Tiedän kyllä, että säteet tulevat tietyssä määrin myös varjon alle, mutta halusin tässä vaan sanoa, että YLEENSÄ polttaminen johtuu liiallisesta auringon otosta ei rasvan vahvuudesta vaikka silläkin vaikutusta on. Itse en kyllä itseäni paljon huonommin aurinkoa kestäviä tyyppejä tunne ja kuitenkaan en pala kun tiedostan ihoni tyypin. Koskaan en ole tainnut varjonkaan alla yli tuntia rannalla olla vaikka rasvat on ollut laitettuna. Jos sinun ihosi kestää varjon alla 15 minuuttia niin silloin pitää olla max. 15 minuuttia eikä puoltaituntia. Jos joku on niin herkkä, että ei kestä varjonkaan alla olla pientä hetkeä pidempään niin ehkä kannattaa jo miettiä paikan vaihtoa tai pysytellä sisällä. Ei millään pahalla...
Avatar
The Phantom
Viidakko legenda
Viestit: 9316
Liittynyt: 21.5.2006 20:27
Paikkakunta: Chiang Mai

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja The Phantom »

En pala helposti enkä liiemmin aurinkoa ottamalla ota. Jos kuitenkin olen merellä tai ajan pidempää matkaa prätkällä, on 15 kerroin aluksi hyvä. Muutaman viikon jälkeen en tarvitse minkäälaista kerrointa. Sen verran tummaa sorttia kun olen. :D
Vielä kerran anteeksi !
jarulez80
Viestit: 9
Liittynyt: 15.1.2009 6:36

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja jarulez80 »

Ite ruikkinut 30 alkuun ja sitten kun alkaa valkonen väri tummuun, niin 15 alkaa oleen passeli.
Avatar
BlackMike
ATM
Viestit: 19209
Liittynyt: 15.12.2003 11:23

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja BlackMike »

Laitetaan hyvä muistute niin tulevaan Suomen suveen, kuin matkoillekin:
Älä pihistele aurinkorasvan kanssa

Kesä tulee taas ja ihostaan huolehtivat rientävät ostamaan aurinkorasvaa. Aurinkorasvan hankkiminen voi kuitenkin olla yllättävänkin hankalaa, sillä voiteita on joka lähtöön.
Useat kosmetiikkamerkit ovat Yhdysvalloissa tuoneet markkinoille aurinkorasvaa, jonka suojakerroin on huima 95. Mikä saa ihmiset ostamaan näin korkean suojakertoimen voidetta? Onko korkeasta kertoimesta edes mitään hyötyä?

New York Timesin artikkelin mukaan ihmiset omaavat väärää tietoa aurinkovoiteista ja suojakertoimista. Yleisin väärä ajattelumalli on, että esimerkiksi viidenkymmenen suojakertoimen rasvaa on kaksi kertaa niin riittoisaa kuin 25 kertoimen voide, koska suoja tuplaantuu. Näin ei kuitenkaan ole. 2007 julkaistussa brittitutkimuksessa selvisi, että voiteen suoja heikkenee paljon enemmän kuin puoleen suojakertoimesta, jos voidetta laittaa puolet suositellusta. Tilannetta selventää entinen Johnson & Johnsonin ja Procter & Gamble Companyn tuotteiden tehokkuuden testaaja, professori Darrell S. Rigel.

- Jos laitat voidetta puolet suositeltavasta määrästä, käy niin, että kertoimen vahvuus tippuu neliöjuureen alkuperäisestä, Rigel selittää.

Esimerkki: voiteessa on suojakerroin 70. Puolet vähemmän käytettäessä kerroin ei tipu 35:en, vaan 8,4:än (joka kerrottuna itsellään on siis noin 70). Tämä myös tarkoittaa, että isoilla luvuilla pelatessa liian vähäinen käyttö pudottaa kerrointa enemmän verrattuna alhaisempiin voiteisiin.

Suurin osa ihmisistä käyttää aurinkovoiteita oikein, mutta kerroin saattaa olla väärä. Joku voi esimerkiksi luulla, että kerroin 35 suojaa yhdesti levitettynä koko rantapäivän ajan. Lisäksi korkea kerroin kiinnostaa, koska esimerkiksi kerroin 100 tuo monelle mieleen täydellisen suojan. Asiantuntijat kuitenkin valottavat tilannetta.

- Kun menet korkeammalle ja korkeammalle (kertoimissa), ei niissä ole käytännön eroja, kertoo tohtori David M. Pariser. Esimerkiksi suojakerroin 100 suojaa UVB-säteiltä 99 prosenttisesti, kun taas kerroin 50 suojaa 98-prosenttisesti.

Kannattaa siis laittaa aurinkorasvaa tarpeeksi eikä kiinnittää liikaa huomiota kertoimeen. Suomessa kerroin 20-30 on jo useimmille riittävä eikä viidenkymmenen yli menevistä kertoimista löydy muita eroja kuin hinta.
Mika Luosujärvi/Huoltamo.com
Ilta-Sanomat

http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terve ... id=1686102
Avatar
Rlo
Viestit: 1988
Liittynyt: 1.2.2004 17:03
Paikkakunta: Ligor

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Rlo »

Mulla on huonosti ruskettuva ja herkästi palava ihotyyppi, mutta yleensä pärjään kuitenkin ilman suojavoidetta. Pelkästään rannalla tai mopolla ajaessa voide (kerroin ihan sen mukaan miten pitkään auringossa viipyy ja jos/kun iho alkaa punottaa niin vaatteet päälle) on tarpeen. Pieneen kokoon taitettava sateenvarjo on kätevä olla aina mukana, se suojaa sekä sateelta että auringonpaisteelta. Ilman sitä olisi liian kuumaa kävellä.
Avatar
Aapeli k
Viestit: 59
Liittynyt: 9.5.2009 7:46

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Aapeli k »

black Mikellä on hieno linkitys. Kiitos!

Tuo on niin totta. Kerta sipaisu 50 eikä viikkoon pala :roll:
Muistakaa lutrata sen aurinkorasvanne kanssa reilusti ja muistakaa että sen pitäis antaa melko pitkään imeytyä ennen kuin menette uimaan.

Meidän perhe aloittaa päivän rutiininomaisesti kaikkien rasvaukselta ennen aamupalaa...
Puus huus hullu pulu
rontti7
Viestit: 48
Liittynyt: 4.4.2008 9:30

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja rontti7 »

ekana päivänä voit käyttää tuota15 kerrointa,loppuviikon kutosta ja viimeset kaksi kuukautta hierontaöljyä
gizmo
Viestit: 91
Liittynyt: 27.4.2007 11:46
Paikkakunta: Pattaya
Viesti:

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja gizmo »

Mullon yleensä suojakerroin t-paita. Viimeksi kun oltiin Visan paatilla merellä, niin ei sekään riittänyt. Päälaki paloi.
THAIPALEELLA
A. Juhana Keronen
"Gizmo"
Sikari
Viestit: 104
Liittynyt: 31.8.2005 13:45

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Sikari »

Jos on intohimoinen auringossa makailija niin ei riitä!!
Itse nautin rannallaolosta puun varjossa ja olen loman päätyttyä miltei yhtä ruskea kuin vaimoni, joka yrittää kärvistellä auringon paahteessa. Hajataitteena tuleva säteily on myös päivettävää, hitaammin, mutta turvallisemmin.
Olen tosin polttanut jakateräni ja sääreni pahasti, niitä ei aina ymmärrä suojella.
Kollikatti

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja Kollikatti »

En aio tulla käyttämään mitään rasvoja, niin kuin en ennenkään. Joskus nokan varteen vähäsen ok. En myöskään tuhlaa aikaani makaamalla rannoilla.
Avatar
vaihdokas
Viestit: 51
Liittynyt: 26.11.2008 21:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja vaihdokas »

Sama. Parstalle on meikkivoide jossa on suojakerroin 30, niin en ihan kovin ahasti etukateen vanhene, mutta kropalle en ole koko aikana kayttanyt mitaan, enka ole palanut kertaakaan.
Tosin vaatteet on paalla kokoajan, enka turhaan karvistele auringossa itseani polttamassa.
Eli jos ei rannalla aio koko lomaa maata, niin suojakerroin 15 riittaa mainiosti.
Had Yai 8.2009-7.2010!
Norsutjamalaria.blogspot.com
amaryllis
Viestit: 638
Liittynyt: 8.12.2005 23:24

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja amaryllis »

Kumpi parempi pitkäkestoinen aurinkorasva Louis Widmer All Day vai Riemannin P20?
Onko kokemuksia? Tai onko vielä joku muu vastaava?
Noissa molemmissa sk 20+, onkohan olemassakaan isommalla kertoimella varustettuja pitkäkestoisia aurinkorasvoja? Ajattelin, että ois näppärä lapsillekin sellaista laittaa, mutta tarvinnevat kuitenkin isompaa kerrointa.

Kiitteleepi hän :smt006 ja enää ehkä noin 70 aamua lähtöön (tuntuu jo tosi lyhyeltä, kun lähtötilanne oli 300 ja rapiat päälle :D )
5-16.1.10 (Karon)
26.12.10-10.1.11 (Kamala+Karon+Phi Phi)
27.12.11-11.1.12 (Kata+KhaoLak)
29.12.12-13.1.13 (Kamala+Tri Trang)
Lanta/Aonang/Bangkok 22.2-9.3.14
tappi

Re: Riittääkö suojakerroin 15 mihinkään?

Viesti Kirjoittaja tappi »

amaryllis kirjoitti:Kumpi parempi pitkäkestoinen aurinkorasva Louis Widmer All Day vai Riemannin P20?
Onko kokemuksia? Tai onko vielä joku muu vastaava?
Noissa molemmissa sk 20+, onkohan olemassakaan isommalla kertoimella varustettuja pitkäkestoisia aurinkorasvoja? Ajattelin, että ois näppärä lapsillekin sellaista laittaa, mutta tarvinnevat kuitenkin isompaa kerrointa.

Kiitteleepi hän :smt006 ja enää ehkä noin 70 aamua lähtöön (tuntuu jo tosi lyhyeltä, kun lähtötilanne oli 300 ja rapiat päälle :D )
http://www.thaiklupi.fi/foorumi/viewtop ... 45&t=25437

Siinä juttua aurinkorasvoista.
Finnair-shop ainakin myy Ultrasun-nimistä rasvaa, jonka pitäis olla pitkäkestoinen kanssa. Kertoimia en tähän hätään muista
Vastaa Viestiin