ArabianSheikki kirjoitti:Kyllahan toi liikenne on aika jarkyttavaa taalla.
En osaltaan ymmärrä paikallisten, ainakaan tyttiksen, käsitystä millaiseen kuskiin uskaltavat luottaa. Tyttiksella oli tietenkin trauma siitä että toissamatkalla olimme kaatuneet pienessä vauhdissa motskarilla, kun hänen varoitushuudostaan hämääntyneenä ajoin tyhjällä hiekkatiellä kuoppaan. Nyt edellisellä matkalla hän jännitti hirveästi sitä että menin pickupin rattiin, en kuulemma selviäisi mitenkään Pattayan liikenteessä.
Paskat, ihan hyvin meni kun olin varovainen ja tarkkaavainen. Menoni oli rauhallista, harkitsevaa ja kuitenkin sujuvaa, tyttiskin alkoi rauhoittua ja uskalsi jopa nukahtaa pelkääjän paikalle.
Tuosta huolimatta hän kuitenkin halusi jossain vaiheessa siskonsa miehen rattiin koska tämä ajoi kovempaa ja oli entinen ammattikuski, ja muka sitä kautta varmempi vaihtoehto. Ihmettelen miten hermoileva tyttikseni uskalsi luottaa kyseiseen jatkuvasti valtavaa ylinopeutta pitävään, nopeita jarrutuksia/kiihdytyksiä/kaistanvaihtoja tekevään, toisten perälaudassa ajavaan äärimmäisen tempoilevaan kuskiin. Varsinkin kun lavalla oli välillä hänen ja tyttiksen lapsia, ihmettelin muutamankin kovan pompun jälkeen ovatko lapset vielä lavalla vai pompanneet tielle. En tajua, ikäänkuin siellä ei vain arvosteta pohjoismaalaisen harkitsevaa ja rauhallista ajotapaa. Ei se siskon veli kaahailullaan kuitenkaan montaa minuuttia voittanut.
Täytyy kuitenkin mainita yksi omalle kohdalle sattunut liian läheltä-piti tilanne. Vuoristoylämäki, edessä matelee hidas kuorma-auto. Ajan suunnilleen nopeusrajoituksen mukaan ja olen aikeissa ohittaa (vilkku meni päälle), mutta sivupeilistä huomaan takaa tulevan linja-auton vilkauttavan ajovalojaan. Tajuan äkkiä että linja-auto ajaa aivan saatananmoista vauhtia ja vaihtaa itsekin ohituskaistalle. Onneksi varovaisuus otti mielessäni vallan ja tein hätäjarrutuksen juuri ennen kaistanvaihtoa, ja linja-auton ulvahtaessa ohi kuin raketti tajuan että en olisi millään ehtinyt alta pois, kova rysäys olisi tullut perälautaan. Bussi huojuikin siihen malliin että taisi kuskillakin vähän ratti vapista, onneksi ei sentään ojaan ajanut.
Ehkä mulla hieman herpaantui liikenteen seuranta kun en tajunnut miten silmittömän kovaa bussi oli tulossa takaani, ehkä myös oletin että hän vähän höllentäisi kaasua nähdessään että kevyempi auto aikoo ohittaa hidastelevan kuorma-auton. Tuntui päinvastoin lisäävän kaasua. Ei minkäänlaista tilanteen todellista ennakointia sen ajovalojen vilkauttamisen lisäksi.
Se myös meinasi alkaa hiukan vituttaa kuinka paikalliset eivät pitäneet siitä jos laitoin lähivalot päälle jo hiukan hämärässä. Tuntui että joka toinen vastaantulija vilkutteli valojaan. Paikalliset tuntuivat laittavan ajovalot päälle vasta kun oli melkein pilkkopimeää, jotkut kuorma-autot eivät silloinkaan. Mitä helvettiä se muille kuuluu vaikka haluaisin pitää lähivaloja vaikka keskipäivällä? Liittyykö tämä esim. siihen että heidän mielestään ajovaloja saa käyttää päivisin vain muille autoilijoille kommunikointiin, kuten ylläolevassa läheltä-piti-tilanteessa?