Buddha-tatuointi

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

jemmz
Viestit: 3
Liittynyt: 13.3.2015 12:08

Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja jemmz »

Olen lähdössä 26. pvä viikoksi Phuketiin ja viikoksi Krabille. Olen tätä foorumia nyt lueskellut ja paljon löytänyt hyviä vinkkejä reissuun :) Yksi asia kuitenkin vähän jännittää, joten osaisikohan joku sanoa jotain...

Eli, mulla on vasempaan käsivarteen tatuoitu Buddhan kasvot ja lootuksen kukkia. Ilmeisesti ainakin Buddha-tatuointien tekeminen itse Thaimaassa on nykyään kiellettyä, ja joissakin Aasian maissa on joutunut ihan oikeisiin ongelmiinkin kun on tällaisen tatuoinnin omistanut. Osaako kukaan sanoa miten paikalliset kyseisiin tatuointeihin suhtautuvat? Missään nimessä en halua ketään loukata, ja vielä vähemmän haluan joutua mihinkään ongelmiin asian takia, mutta toisaalta kelitkin on siellä niin kuumat että en pitkähihaisessa halua koko lomaani viettää.
Voinko liikkua ihmisten ilmoilla ihan huoletta, vai pitäisikö minun pukeutua huolella esim. temppeleissä/baareissa, tai jättää thai-hieronta ottamatta (ettei hierojan tarvitse koskea Buddhan kuvaa tms)?

Olen myös nainen (jos sillä tiedolla on ylipäätään väliä), ja tatuointeja on kyllä kaulasta jalkoihin..

Niin, ja mistähän saisi sellaisen kaulapussukan jonka saa vaatteiden alle piiloon, että voi kanniskella salaa rahaa? :)
patilanmies2

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja patilanmies2 »

Ei pitäisi olla ongelmaa Thaimaassa tai vaikkapa Kambodžassa, kunhan se ei sijaitse vyötärön alapuolella. (Pää on pyhä ja jalat saastaiset ja periaatteessa kaikkien Buddhan kuvien tulisi sijaita pään yläpuolella - mikä tatuoinnin kyseessä ollessa on hiukan hankalahkoa.) Periaatteessa käsissä, olkapäissä tai selässä sijaitseva lienee ok.

Toki temppeleihin tai virastoihin mennessä peittäisin ja ehkä muutenkin julkisilla paikoilla liikkuessa silloin kun siitä ei ole liikaa vaivaa. Immigrationissa samaten maahan tullessa ja lähtiessä peittäisin ehdottomasti.

Sri Lankalla ainakin on vissiin ollut tiukempaakin tulkintaa tästä joskus...thaikut on varsin lunkeja yleensä tai ainakaan eivät näytä fiiliksiään kovin helpolla, ellei se tosiaan ole vyötärön alapuolella - kuten sinun tapauksessasi ei ole.
Avatar
Tumpa
Phetchabun on my mind
Viestit: 3252
Liittynyt: 19.12.2003 22:40
Paikkakunta: Sap Mai Daeng, Phetchabun

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja Tumpa »

patilanmies2 kirjoitti:Ei pitäisi olla ongelmaa Thaimaassa tai vaikkapa Kambodžassa, kunhan se ei sijaitse vyötärön alapuolella. (Pää on pyhä ja jalat saastaiset ja periaatteessa kaikkien Buddhan kuvien tulisi sijaita pään yläpuolella - mikä tatuoinnin kyseessä ollessa on hiukan hankalahkoa.) Periaatteessa käsissä, olkapäissä tai selässä sijaitseva lienee ok.

Toki temppeleihin tai virastoihin mennessä peittäisin ja ehkä muutenkin julkisilla paikoilla liikkuessa silloin kun siitä ei ole liikaa vaivaa. Immigrationissa samaten maahan tullessa ja lähtiessä peittäisin ehdottomasti.
Patilanmies2 kirjoittaa täyttä asiaa.

Thaimaassa jos joku ihmettelee kuvaa, tee vai (kammenet yhteen ylöspäin) ja asia on todennäköisesti sillä kuitattu.
Avatar
Tumpa
Phetchabun on my mind
Viestit: 3252
Liittynyt: 19.12.2003 22:40
Paikkakunta: Sap Mai Daeng, Phetchabun

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja Tumpa »

Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja eagle »

Tumpa kirjoitti:
patilanmies2 kirjoitti:Ei pitäisi olla ongelmaa Thaimaassa tai vaikkapa Kambodžassa, kunhan se ei sijaitse vyötärön alapuolella. (Pää on pyhä ja jalat saastaiset ja periaatteessa kaikkien Buddhan kuvien tulisi sijaita pään yläpuolella - mikä tatuoinnin kyseessä ollessa on hiukan hankalahkoa.) Periaatteessa käsissä, olkapäissä tai selässä sijaitseva lienee ok.

Toki temppeleihin tai virastoihin mennessä peittäisin ja ehkä muutenkin julkisilla paikoilla liikkuessa silloin kun siitä ei ole liikaa vaivaa. Immigrationissa samaten maahan tullessa ja lähtiessä peittäisin ehdottomasti.
Patilanmies2 kirjoittaa täyttä asiaa.

Thaimaassa jos joku ihmettelee kuvaa, tee vai (kammenet yhteen ylöspäin) ja asia on todennäköisesti sillä kuitattu.
Kirjoitin pitemmän sepustuksen, mutta tämä hyvä vastaus. Koristeena paheksuttava ja erityisesti vyötärön alapuolella. Jos osoittaa kuvaa kohtaan kunnioitusta, kuva on ihan ok. Siis buddhalaisilla on noita buddhalaisuuteen liittyviä tatuointeja itselläänkin.
Avatar
glitter
Kukkahattusetä
Viestit: 2264
Liittynyt: 22.12.2003 11:35
Paikkakunta: Kallio

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja glitter »

En nyt muista oliko se ministeri vai joku poliisipamppu mikä tästä antoi vasta lausunnon ettei farangilla tulisi Buddha-tatuointia olla, mutta nää jätkät on niin irtaantunu todellisuudesta etten juuri painoarvoa niiden lausunnoille antaisi. Etenkin tuollaisissa turistikohteissa kukaan ei piittaa, farangi on farangi. Tai jos siihen joku kiinnittää huomiota luulee varmaan, että olet buddhalainen. Nää tatuoinnit missä on buddhalaisia tekstejä, kuten Angelina Joliella, ei eroa varsinaisesta Buddhan kasvokuvasta mitenkään. En tiedä miksi olet tatuoinnin ottanut, mutta jos joku kysyisi, vastaisin "I respect Buddha" tai "I`m buddhist".
Avatar
jimmy
Klupin nopein
Viestit: 8288
Liittynyt: 28.5.2005 20:53
Paikkakunta: Kokkola

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja jimmy »

Niimpä, eikai Thaimaa buddhaa omista?
klupin talidomi
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja eagle »

jimmy kirjoitti:Niimpä, eikai Thaimaa buddhaa omista?
Ei, mutta mietipä Kristuksen kuvaa tatuoituna jonnekin, mitä esim. me suomalaiset pidämme likaisena paikkana. Kysyjän tapauksessa ei siis ongelmaa, mutta ihan esimerkin vuoksi, että asiat eivät ole mustavalkoisia, vaikka tatuoinnit usein ovatkin.

Siis kyse on jonkun toisen ihmisen uskontoon liittyvän pyhän asian, esineen tai kuvan sijoittamisesta/käyttämisestä paikassa, minne sitä ei ole tarkoitettu.

Kannattaa ihan vain miettiä, mitä palautetta islaminuskoisten puolelta on tullut joissakin tilanteissa. Siksi kysymys on erittäin aiheellinen ja vaikka totuus on, ettei 99% tule ongelmia, niin nuo viranomaisten kanssa kohtaamiset (mm. rajalla) ja vanhempien ihmisten läsnäollessa kannattaa olla mahdollisimman korrekti.

Jotenkin minulla on itsellä sellainen mielikuva, että jos joku tekisi ristiinnaulittua esittävästä patsaasta linnunpelätin, kun on aika lailla samanmuotoinen, niin reaktiot voisivat olla ihan jotain muuta kuin omistus- tai tekijänoikeuksia kyseleviä.

Sanotaanko, että naisena hieman parempi lopputulos kai odotettavissa, kuin miehellä, jolla voisi olla edellä mainitun Angelina Jolien kuva alastomana tatuoituna siihen Buddhan kasvojen vierelle... kokonaisuus siis vaikuttaa hyvin paljon lopputulokseen. Itse en parinkymmemen miljoonan vanhemman thaimaalaisen tuntemuksia arvuuttelemaan ja vastaamaan heidän tuntemuksistaan heidän puolestaan, mutta todellakin uskallan henkilökohtaisesti vastata, että jos kokonaisuus muutoin on kunnossa, ei pitäisi suurta huolta olla. Hippilook, vääränlainen käytös ja tuo tatuointi taasen voi olla hieman paha yhdistelmä... huolimatta siitä, että on kyse yhden uskonnon pyhästä asiasta, mitä kukaan todellakaan ei voi omistaa.
rippe.n
Viestit: 1607
Liittynyt: 11.6.2008 21:06

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja rippe.n »

Budhasta en sano mitään.
Älä osta "kaulapussukkaa" ,, vaan "vyötärö-pussukka" !
naisena vielä aivan oiva väline kun ovat rahat ym.. tallella rintojen alla, ja ketään ei huomaa mitään!
lentokentiltä ja matka-varustelu liikkeistä.
Tietenkin edellyttää paitaa eikä pientä toppia :roll:
jemmz
Viestit: 3
Liittynyt: 13.3.2015 12:08

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja jemmz »

Kiitoksia vastauksista! Jospa sitä pärjää kun käyttää maalaisjärkeä ja varaa jotain kevyttä pitkähihaista aina mukaan että voi tarvittaessa peittää. Hippilook ja Angelinan alastonkuva puuttuu, mutta kaikennäkösiä kukkia, pääkalloja ja geishoja on kädet täynnä, mutta toivottakoon että ei joudu sen kummemmin paikan päällä sitä Buddhaa selittelemään.
Oma tatuoija oli sitä mieltä että ei huolta, itse käynyt vuosi sitten Pattayalla ja kierrellessään paikallisia tatuointiliikkeitä on kuulema nähnyt vaikka minkälaisia Buddhatatuointeja. On kuitenkin tainnut siinä vuodessakin asiat vähän muuttua?

Joku kehotti tarvittaessa kuittaamaan asian wai-tervehdyksellä, olin kuitenkin jostain lukevinani että sitä ei kannata käyttää jos ei tiedä kenelle sen voi tehdä ja miten, tai jotain sinnepäin..?

Kaulapussukasta sen verran että ajattelin delegoida homman tuolle omalle ukkelille :-D Sillä varmaan menee paremmin jonnekkin t-paidan alle, ja oisko siitä kuitenkin kätsympi kaivella rahaa kuin siitä vyötäröpussukasta..?
Avatar
Tumpa
Phetchabun on my mind
Viestit: 3252
Liittynyt: 19.12.2003 22:40
Paikkakunta: Sap Mai Daeng, Phetchabun

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja Tumpa »

jemmz kirjoitti:
Joku kehotti tarvittaessa kuittaamaan asian wai-tervehdyksellä, olin kuitenkin jostain lukevinani että sitä ei kannata käyttää jos ei tiedä kenelle sen voi tehdä ja miten, tai jotain sinnepäin..?
Minä siitä kirjoitin ja voin taata, että vailla kuittaa turisti paljon. Pitää vain muistaa hymyillä myös.
rippe.n
Viestit: 1607
Liittynyt: 11.6.2008 21:06

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja rippe.n »

Joo hankala kaivaa rahaa ym.. vyötärö-pussukasta!!
kaikki vaan äijän muna-taskuihin ,, ja on sunkin sit kiva kaivella sieltä jotain :smt019
Money-belt kans kätsä!! , jos tarttee kuljettaa "suuria" summia?. ja niitä joka vyö/ nahka trokarilla ...
Avatar
KPelto
Sanuk
Viestit: 2756
Liittynyt: 15.12.2003 13:24
Viesti:

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja KPelto »

jemmz kirjoitti:Joku kehotti tarvittaessa kuittaamaan asian wai-tervehdyksellä, olin kuitenkin jostain lukevinani että sitä ei kannata käyttää jos ei tiedä kenelle sen voi tehdä ja miten, tai jotain sinnepäin..?
Yleensä nuorempi tekee tervehdyksen ensin. Tai alempiarvoisempi tekee ensin, mutta enpä ole kyllä koskaan kuullut kenenkään joutuneen ongelmiin tervehtimisestä..
rippe.n
Viestit: 1607
Liittynyt: 11.6.2008 21:06

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja rippe.n »

:smt023 ,, näin se menee. pääasia että yrittää olla kohtelias!
Avatar
jimmy
Klupin nopein
Viestit: 8288
Liittynyt: 28.5.2005 20:53
Paikkakunta: Kokkola

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja jimmy »

eagle kirjoitti:
jimmy kirjoitti:Niimpä, eikai Thaimaa buddhaa omista?
Ei, mutta mietipä Kristuksen kuvaa tatuoituna jonnekin, mitä esim. me suomalaiset pidämme likaisena paikkana. Kysyjän tapauksessa ei siis ongelmaa, mutta ihan esimerkin vuoksi, että asiat eivät ole mustavalkoisia, vaikka tatuoinnit usein ovatkin.

Siis kyse on jonkun toisen ihmisen uskontoon liittyvän pyhän asian, esineen tai kuvan sijoittamisesta/käyttämisestä paikassa, minne sitä ei ole tarkoitettu.

.
Eikai tuossa glitterin viestissä, johon jatkoin, puhuttu mitään "likaisesta" paikasta. Kyllähän buddhaan uskovia on muuallakin kuin Aasiassa. Miten niin toisen ihmisen uskoontoon liittyvä? Tuskin kukaan ottaa Buddha tatuointia jos ei siihen usko. Muslimikaan tuskin tatuoisi itseensä Buddhaa???
klupin talidomi
tzyy

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja tzyy »

Kyllähän noita Jeesuksenkin kuvia löytyy mitä ihmeellisimmistä paikoista. Tuskin nyt joku Buddha-tatuointi ketään haittaa.
Liitteet
1.jpg
1.jpg (23.6 KiB) Katsottu 50472 kertaa
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja eagle »

jemmz kirjoitti:Kiitoksia vastauksista! Jospa sitä pärjää kun käyttää maalaisjärkeä ja varaa jotain kevyttä pitkähihaista aina mukaan että voi tarvittaessa peittää. Hippilook ja Angelinan alastonkuva puuttuu, mutta kaikennäkösiä kukkia, pääkalloja ja geishoja on kädet täynnä, mutta toivottakoon että ei joudu sen kummemmin paikan päällä sitä Buddhaa selittelemään.
Oma tatuoija oli sitä mieltä että ei huolta, itse käynyt vuosi sitten Pattayalla ja kierrellessään paikallisia tatuointiliikkeitä on kuulema nähnyt vaikka minkälaisia Buddhatatuointeja. On kuitenkin tainnut siinä vuodessakin asiat vähän muuttua?

Joku kehotti tarvittaessa kuittaamaan asian wai-tervehdyksellä, olin kuitenkin jostain lukevinani että sitä ei kannata käyttää jos ei tiedä kenelle sen voi tehdä ja miten, tai jotain sinnepäin..?

Kaulapussukasta sen verran että ajattelin delegoida homman tuolle omalle ukkelille :-D Sillä varmaan menee paremmin jonnekkin t-paidan alle, ja oisko siitä kuitenkin kätsympi kaivella rahaa kuin siitä vyötäröpussukasta..?
Jos et olisi itse kysynyt, en olisi tietenkään vastannut. Kun kysyit, en voi vastauksessani luvata kuuta taivaalta enkä myöskään sitä, ettei mitään ongelmia olisi. Ainoa, minkä voi kirjoittaa on kanta, että hyvin todennäkäisesti tuosta ei ole minkäänlaista ongelmaa ja varsinkin, jos itse omalla olemuksellaan asiaan vaikuttaa. Tavallaan se suurin juttu voisi olla jonkun mummon mielen pahoittaminen, mitä itse en hyväksy, mutta ei se matkaasi pilaa. Palaan edelleen siihen motiaatioosi tatuoida se Buddhan kuva. Itse tunnustan myös buddhalaista uskontoa ja tuo tatuointikin olisi mahdollinen. Osaisin kyllä mummoille sitten selittää, miksi...

Tätä foorumia lukiessa löytää helposti viimeaikaisista viesteistä juttuja, joissa kirjoitellaan thaimaalaisten ylireagoinneista. Todetaan, että on kummallista tuollainen. Esimerkiksi ovimikkojen toiminta eri tilanteissa... siksi en oikein itse uskalla laittaa kommenttia, että KAIKISSA tilanteissa tuo tstuointi olisi ihan jees/ok ja ei mitään ongelmia.

Alleviivaan kuitenkin sitä, että olet NAINEN. Sen lisäksi koko muu ulkoinen olemukseni ja käytös vaikuttaa siihen, miten muut ihmiset Sinuun suhtautuvat.

Tuohon liittyen:

Itse ainakin suhtaudun kunnioittavasti, koska olet ajatellut asiaa ja myös huolissasi asiasta, mikä liittyy toisten ihmisten uskontoon ja uskomuksiin. Sen takia uskaltaisin sanoa, ettei mitään ongelmia tule olemaan tuolla asenteella.

Ps. Vaikka tuossa jo muuta ehdotettiin, kysyn vahvistusta epäilylleni: Onko uskontosi buddhalainen vai eikö? Jotenkin kirjoituksesta/kysymyksestä voi selvästi lukea, ettei ole, koska jos olisi, et kysyisi.
jemmz
Viestit: 3
Liittynyt: 13.3.2015 12:08

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja jemmz »

eagle kirjoitti:Ps. Vaikka tuossa jo muuta ehdotettiin, kysyn vahvistusta epäilylleni: Onko uskontosi buddhalainen vai eikö? Jotenkin kirjoituksesta/kysymyksestä voi selvästi lukea, ettei ole, koska jos olisi, et kysyisi.
Olen ateisti. Olen taiteilija, joten tatuoinnitkin ovat osittain minulle vain kehotaidetta ja kauniita kuvia, osittain niillä on joku henkilökohtainen merkitys. Buddha päätyi käteeni siksi että olen jostain syystä viehtynyt aasialaisiin kulttuureihin, sekä buddhalainen etiikka ja filosofia kulkee jokseenkin käsikädessä oman elämänkatsomukseni kanssa.

Ei mulle ole ongelma selittää mummoille miksi olen sellaisen kuvan ottanut. Lähinnä ajattelin sitä että toivottavasti en joudu sellaiseen tilanteeseen missä joku oikeasti suuttuu siitä niin paljon että joutuisi pahoihin ongelmiin, varsinkin kun on juurikin lukenut noista ylireagoinneista. Mutta tämä sitten varmaan nähdään siellä paikan päällä.
patilanmies2

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja patilanmies2 »

Sinänsä erittäin asiallinen kysymys, kun tästä Sri Lankan tapauksesta ei ole kuitenkaan vuottakaan kulunut.
Sri Lanka to deport Buddha tattoo British woman
22 April 2014 Last updated at 15:36 GMT

A British tourist is to be deported from Sri Lanka because of a Buddha tattoo on her arm.

Naomi Coleman was arrested as she arrived at the airport in the capital Colombo after authorities spotted the tattoo on her right arm.

A police spokesman said the 37-year-old from Coventry was arrested for "hurting others' religious feelings".

Ms Coleman is being held at an immigration detention camp after a magistrate ordered her deportation.

She is expected to be removed within days.

Sri Lanka is particularly sensitive about images of the Buddha.

Practised religion

Ms Coleman said there was initially no problem with officials but two taxi drivers and a plain clothes police officer told her she was breaking the law and brought her to a police station to make a statement.

Ms Coleman, a mental health nurse, told the BBC: "I got to the airport in Sri Lanka. It was fine. They stamped my passport. There was no problem.

"I had a short-sleeved top on which showed my tattoo which has got a Buddha on and another Hindu tattoo underneath. There was no problem there.

"It was just when I was taking my suitcases out, one of the taxi men at the stand stopped me and said, 'Oh, this is a big problem in Sri Lanka, you've got a Buddha tattoo.'"

She said she told police in a statement that she practised Buddhism and had attended meditation retreats and workshops in Thailand, India, Cambodia and Nepal.

Ms Coleman said she had to spend Monday night in prison in Negombo, near the airport, after appearing in court.

"I went on the stand, they called me. But they didn't let me speak or plead my case. They were just talking among themselves," she said.

"Then they said, 'You're being deported.' I said, 'I've got another trip booked to the Maldives, can I just go there, I'll leave Sri Lanka then.' They said, 'No, you'll have to be deported back to your home country and you'll need to go to prison for the night.'

Ms Coleman said she was persuaded to hire a lawyer for 5,000 rupees (£25/$38) but claimed he did not communicate with her and she did not believe her statement was conveyed to anyone.

She has been told to return to the UK but may have to wait several days because the authorities said they were carrying out extensive security checks on her "like I'm a criminal or something".

The British High Commission in Colombo said: "We are aware of the case and are providing appropriate consular assistance."

Sensitivity of issue

Authorities regularly take strict action against perceived insults to Buddhism, which is the religion of the island's majority ethnic Sinhalese.

Ms Coleman arrived at Bandaranaike International Airport on Monday, having flown from India. Her tattoo features a Buddha sitting on top of a lotus flower.

Last March, another British tourist was denied entry at Colombo's international airport because immigration officials said he had spoken "disrespectfully" when asked about a tattoo of the Buddha on his arm.

Antony Ratcliffe later spoke of his "shock" at the incident, insisting that he followed Buddhist teachings and thought a tattoo was an apt tribute.

Two years ago, three French tourists were given suspended prison sentences for kissing a Buddha statue.

The UK travel advice on Sri Lanka warns of the sensitivity of the issue and tells visitors not to pose for photos in front of statues of Buddha.

Over the past year monks belonging to certain hardline Buddhist groups have led violent attacks against Muslims and Christians, a trend which has given rise to considerable concern among religious minorities in Sri Lanka.

http://www.bbc.com/news/world-asia-27107857
Liitteet
sr_lanka_tattoo.jpg
sr_lanka_tattoo.jpg (53.46 KiB) Katsottu 50274 kertaa
zape11
Viestit: 2574
Liittynyt: 21.12.2014 15:21

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja zape11 »

Lentokentän imigrationin seinällä taulu, jossa kielletään Budhha tatuoinnit. Ei sitä kyllä valvota eikä pidä olla huolissaan.
jee

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja jee »

Siinä taas buddhismia jolla ei ole mitään tekemistä buddhan opetusten kanssa. :roll: Samaahan se on Thaimaassa, ollaan niin buddhalaisia, mutta ollaan täysin pihalla siitä mitä buddha oikeasti opetti.
patilanmies2

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja patilanmies2 »

jee kirjoitti:Siinä taas buddhismia jolla ei ole mitään tekemistä buddhan opetusten kanssa. :roll: Samaahan se on Thaimaassa, ollaan niin buddhalaisia, mutta ollaan täysin pihalla siitä mitä buddha oikeasti opetti.
Näinpä. :(

Huomionarvoista lienee tässä yhteydessä, että Sri Lanka edustaa samaa koulukuntaa kuin Thaimaa.
Theravada-buddhalaisuus (pālia; devanagari: थेरवाद, theravāda) on vanhin olemassa olevista buddhalaisista koulukunnista, joka on levinnyt Etelä- ja Kaakkois-Aasiaan. Se on Sri Lankan, Myanmarin, Kambodžan, Thaimaan ja Laosin valtauskonto. Lisäksi Intiassa ja Vietnamissa on theravada-buddhalaisia. Maailmanlaajuisesti theravada-buddhalaisia on yli 100 miljoonaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Theravada
Täytyy lisätä, että itse en kyllä buddhalaisuudesta tiedä juuri mitään näitä perusläppiä enempää ja sen mitä yleissivistyksen kannalta suppeasti lukenut.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Thaimaan Theravada-buddhalaisuus rantautui juuri Sri Lankan kautta Thaimaahan, joskus 200-250 vuotta eea, eli satoja vuosia Buddhan kuoleman jälkee. Siellä myös kirjoitettiin ensimmäisen kerran muistiin paalin kielelle kaanon eli tipitaka (kolme koria) jota voidaan pitää buddhalaisuuden raamattuna, vaikka ei olekaan yhtenä kirjana.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
eagle
Viestit: 9880
Liittynyt: 18.12.2003 22:42

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja eagle »

jemmz kirjoitti:
eagle kirjoitti:Ps. Vaikka tuossa jo muuta ehdotettiin, kysyn vahvistusta epäilylleni: Onko uskontosi buddhalainen vai eikö? Jotenkin kirjoituksesta/kysymyksestä voi selvästi lukea, ettei ole, koska jos olisi, et kysyisi.
Olen ateisti. Olen taiteilija, joten tatuoinnitkin ovat osittain minulle vain kehotaidetta ja kauniita kuvia, osittain niillä on joku henkilökohtainen merkitys. Buddha päätyi käteeni siksi että olen jostain syystä viehtynyt aasialaisiin kulttuureihin, sekä buddhalainen etiikka ja filosofia kulkee jokseenkin käsikädessä oman elämänkatsomukseni kanssa.

Ei mulle ole ongelma selittää mummoille miksi olen sellaisen kuvan ottanut. Lähinnä ajattelin sitä että toivottavasti en joudu sellaiseen tilanteeseen missä joku oikeasti suuttuu siitä niin paljon että joutuisi pahoihin ongelmiin, varsinkin kun on juurikin lukenut noista ylireagoinneista. Mutta tämä sitten varmaan nähdään siellä paikan päällä.
Periaatteessa olet tuon tatuoinnin kuitenkin ottanut osittain myös elämänkatsomuksellisista syistä, joten se menee ainakin viranomaisille läpi (jos nyt osaa yhtään selittää elämänkastsomustaan). Muutoinkin osoittamalla, ettei tatuointi ole pelkästään koriste, saavuttaa paljon.

Olet erittäin oikeassa, että vasta paikan päällä sattuvat kohtaamiset ja tilanteet näyttävät lopputuloksen. Oletettavaa on, ettei mitään ikävää satu. Ei vain ole itselläni ainakaan pokeria niin luvata toisten ihmisten tunteiden ja tekojen puolesta.

Hyvää matkaa Sinulle!
Avatar
JussiM
Mai pen rai
Viestit: 7226
Liittynyt: 29.9.2007 20:43

Re: Buddha-tatuointi

Viesti Kirjoittaja JussiM »

Jos paljon matkustelee niin ei kannattaisi ottaa mitään uskonnollisia tai poliittisia tatskoja. Saattaa tulla helposti nenä kipeäksi jos on väärässä maassa väärän tatskan kanssa.
Vastaa Viestiin