Milloin kannattaa varata lennot?

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Vastaa Viestiin
ElisaTu
Viestit: 2
Liittynyt: 23.4.2013 10:02

Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja ElisaTu »

:?: Miten nopeasti ja miten paljon lentojen hinnat nousevat vrt. esim. 6 kk - 4kk - 2kk ennen matkaa varattuja lentoja? :?:

Tähän yksinkertaiseen kysymykseen en ole onnistunut löytämään muuta vastausta kuin " lennot kannattaa varata mahdollisimman pian", joka ei siis itseäni tyydytä...

Tavoitteena olisi lähteä maaliskuun alussa (6kk päästä), mutta ihan vielä en voi lyödä reissua lukkoon; jos odotan vielä 1-2kk ennen kuin varaan matkan, niin a) saanko vielä lentoja b) paljonko hinnat on nousseet?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista ;)
Avatar
bpacker
RTWer
Viestit: 729
Liittynyt: 25.8.2004 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja bpacker »

Lennot eivät lopu kai juuri koskaan mutta kova kysyntä tietysti nostaa hintoja. Maaliskuu ei enää ole kovinta sesonkia niin kuin joulu-helmikuun välinen aika.

Jos tietää varmasti matkustuspäivänsä niin lennot kannattaa ostaa heti jos hintä on sopiva omalle kukkarolle.

Jos haluaa tai on pakko odotella niin joulun jälkeen ja tammikuussa tulee varmasti matkamessuihin liittyviä tarjouskampanjoita. Varmasti jo ennen jouluakin nähdään tarjouskampanjoita maaliskuulle.

Ei minun mielestäni mitään kauheaa paniikkia vielä ole lentojen ostolle maaliskuulle.
Avatar
013
Viestit: 290
Liittynyt: 17.3.2010 15:08
Paikkakunta: "Tsadi"

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja 013 »

Ostan yleensä keväällä ja matkustan marras-joulukuussa,just katsoin säästäneeni lähes 400€....Oletan että kyse on h:ki-bkk-h:ki ?
same same but not same
Avatar
babar
Hammock lover
Viestit: 3426
Liittynyt: 26.1.2004 21:12

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja babar »

Jos haluaa liput tietyille päiville niin ostaa heti kun hinta on itselle sopiva. Tämän jälkeen ei enää etsiskele ja katsele lentojen hintoja.

Jos kaikilla olisi tieto siitä mitä lennot maksavat 2 kk päästä niin eihän kukaan ostaisi lipppuja nyt jos ne olisi silloin huomattavasti halvemmat.
Avatar
013
Viestit: 290
Liittynyt: 17.3.2010 15:08
Paikkakunta: "Tsadi"

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja 013 »

Edit...Norwegian tuli kovalla ryminällä mutta hintataso ei vastannut odotuksia,sitäpaitsi kuka haluaa kyykkiä 4-5 h. jossain Oslossa kaupan päälle ?
same same but not same
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja patila »

013 kirjoitti:Edit...Norwegian tuli kovalla ryminällä mutta hintataso ei vastannut odotuksia,sitäpaitsi kuka haluaa kyykkiä 4-5 h. jossain Oslossa kaupan päälle ?
Kyllä minulla ainakin vastasi :wink: neljän henhen liput 771 euroa siivu ja tuohon lisäksi kaksi 20 kilon matkalaukkua päälle 60 euroa, eli yhteensä matkatavaroita 80 kg.
Hinta per matkustaja siis noin 207 euroa/siivu

Oslossakaan ei tarvitse kökkiä, itse olin ihan arlandassa ja tuon kökkimisajan voi ihan itse omilla valinnoillaan valita, ostamalla liput edullisesti aikaisin niinkuin tässä ketjussa on selvinnyt.
Ps. kaikki muut kuin lähellä helsinkiä asuvat kökkivät kumminkin joko helsinigissä kentällä tai sitten vaikkapa arlandassa.

Alkuperäiseen kysymykseen: itse ostaisin lennot heti kun mahdollista ja matkapäivät ovat selvillä.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
Avatar
013
Viestit: 290
Liittynyt: 17.3.2010 15:08
Paikkakunta: "Tsadi"

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja 013 »

patila kirjoitti:
013 kirjoitti:Edit...Norwegian tuli kovalla ryminällä mutta hintataso ei vastannut odotuksia,sitäpaitsi kuka haluaa kyykkiä 4-5 h. jossain Oslossa kaupan päälle ?
Kyllä minulla ainakin vastasi :wink: neljän henhen liput 771 euroa siivu ja tuohon lisäksi kaksi 20 kilon matkalaukkua päälle 60 euroa, eli yhteensä matkatavaroita 80 kg.
Hinta per matkustaja siis noin 207 euroa/siivu

Oslossakaan ei tarvitse kökkiä, itse olin ihan arlandassa ja tuon kökkimisajan voi ihan itse omilla valinnoillaan valita, ostamalla liput edullisesti aikaisin niinkuin tässä ketjussa on selvinnyt.
Ps. kaikki muut kuin lähellä helsinkiä asuvat kökkivät kumminkin joko helsinigissä kentällä tai sitten vaikkapa arlandassa.

Alkuperäiseen kysymykseen: itse ostaisin lennot heti kun mahdollista ja matkapäivät ovat selvillä.
Ok P,olit ajoissa liikkeellä niinkuin pitääkin :smt023
same same but not same
ritzmaister
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2007 13:37
Paikkakunta: Roi-et

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja ritzmaister »

Tuo finskin hinnoittelu tuotti itselle taas yllätyksen, viime viikolla suorien hinta haluamilleni päiville 1179e ja näytti että 2 paikkaa jäljellä kyseisellä hinnalla. Eilen kun liput varasin ja maksoin oli hinta tippunu 1020e. Lähtö on 17.12 joten luulin että suunta on nouseva ja ehkä 3kk ennen lähtöä voi tippua kun matkatoimistojen varauksia tippuu. Oma logiikka ei riitä :)
Avatar
bpacker
RTWer
Viestit: 729
Liittynyt: 25.8.2004 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja bpacker »

ritzmaister kirjoitti:Tuo finskin hinnoittelu tuotti itselle taas yllätyksen, viime viikolla suorien hinta haluamilleni päiville 1179e ja näytti että 2 paikkaa jäljellä kyseisellä hinnalla. Eilen kun liput varasin ja maksoin oli hinta tippunu 1020e. Lähtö on 17.12 joten luulin että suunta on nouseva ja ehkä 3kk ennen lähtöä voi tippua kun matkatoimistojen varauksia tippuu. Oma logiikka ei riitä :)
Ei lentojen hinnoittelussa ole mitään logiikkaa jonka pystyy ihminen ymmärtämään.
ElisaTu
Viestit: 2
Liittynyt: 23.4.2013 10:02

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja ElisaTu »

Ok, kiitos vastauksista, minäpä en sitten vielä panikoi lippujen hankkimisessa ;) Ja kuten jo ensimmäisessä viestissäni totesinkin; matkapäiviä ei voi vielä lyödä lukkoon, jos voisin, niin toki liput ostaisin...
Zuikero
Viestit: 308
Liittynyt: 16.1.2013 19:28

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja Zuikero »

On toi joo korkeampaa matematiikkaa!!!!!


Kuukausi sitten katselin jo aiemmin keväällä ostamieni lippujen hintoja ja näytti muutamaa kymppiä halvempia hintoja kuin aikaisemmin ostettuna, mutta nyt jo yli 100€ kalliimpia kuin ajoissa ostetut!!
Santeri45
Viestit: 1849
Liittynyt: 11.12.2004 18:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja Santeri45 »

Noi finskin hinnat muuttuu melkein päivittäin, ennen vanhaa vielä enemmän kuin nyt.Joku computeri siellä pyörittää niitä kuin karusellia..kannattaa seurata niitä päivittäin jos on tilaamassa. :shock:
** Thailand visitors **
ARTSI
Riisikeppi
Viestit: 411
Liittynyt: 16.12.2003 9:53
Paikkakunta: Sushi-rajalla

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja ARTSI »

Maaliskuussa 2012 Finnairin tarjous Hki-Bkk-Hki 499€

Maaliskuussa 2013 Finnairin tarjous Hki-Bkk-Hki 599€

Tulivat myyntiin joulu-tammikuussa.
Molemmat tarjoukset tuli hyödynnettyä.
First time 1992
Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi
trippi
Viestit: 137
Liittynyt: 16.10.2005 16:10

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja trippi »

Pari kertaa olen käynnyt Maaliskuussa. Voit saada helposti lipun johonki 700 hintaan jos viitsit seurata hintoja, voisin jopa vannoa tämän, sen verran on tullut touhuttua lippujen kanssa. Kahdella tai kolmella stopilla jopa halvemmalla. Mielellään liput kannattas ostaa vuotta ennen.
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja patila »

trippi kirjoitti: Mielellään liput kannattas ostaa vuotta ennen.
Samaa mieltä, itse ostin juuri kevääksi perheenjäsenille paluuliput välille bangkok- arlanda 1 aikuinen ja 2 lasta norwegianilta yhteishintaan 529,20 euroa :D

Ja syksyn paluuliput thaimaahan ostan heti kun ne tulevat myyntiin eli varmaaan kuukauden-kahden kuluessa.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
PJE67
Viestit: 2947
Liittynyt: 28.2.2013 12:11

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja PJE67 »

Valitettavasti aina ei pysty tietämään tarkkoja matkustuspäiviä (loman ajankohtaa) hyvissä ajoin. Omakohtaista kokemusta tulevan joulun ajalta sen verran, että näköjään matka olisi pitänyt varata hyvissä ajoin noille päiville (20.12.-12.1.) jos olisi halunnut päästä halvalla.
Minä tahdon maksimoida perillä olon ja siksi lennän aina suoraan Bangkokiin ja sieltä takaisin. En viitsi uhrata kolmen viikon lomasta ylimääräistä vuorokautta matkustamiseen.
Ostin liput parisen viikkoa sitten hintaan 1580 €. Tsekkasin norskin liput samoille päiville ja hinta olisi ollut vähintään sama ja matkustusaika pidempi. Harkitsin myös paria "saikkupäivää" loman eteen, mutta halvemmat hinnat olivatkin pompuilla ja suorat lennot samoissa hinnoissa (finskillä).

Harkitsen kyllä nyt kesälomalle lippujen ostamista pisteillä. Tiedän suunnilleen milloin saan loman pidettyä ja kai noita pisteitä pitäisi hyödyntääkin jotenkin.
Avatar
mavarj00
Viestit: 485
Liittynyt: 2.9.2004 15:54
Paikkakunta: Vaasa

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja mavarj00 »

Me ollaan marraskuun puolesta välistä neljä viikkoa Thaimaassa ja itse myös mietin, että milloin kannattaisi lennot varata. Kesäkuussa oli jokin tarjous Finskillä ja silloin ostettuna meidän perheen lennot välille HEL-BKK-HEL maksoivat 1997€. Tänään samat lennot maksavat reilu 2600€.
Avatar
ipihalla
Viestit: 235
Liittynyt: 15.12.2003 23:36

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja ipihalla »

ARTSI kirjoitti:Maaliskuussa 2012 Finnairin tarjous Hki-Bkk-Hki 499€

Maaliskuussa 2013 Finnairin tarjous Hki-Bkk-Hki 599€

Tulivat myyntiin joulu-tammikuussa.
Molemmat tarjoukset tuli hyödynnettyä.
Jotakuinkin samoilla ajatuksilla. Kannattaa olla Finnair plussa jäsen, kun se ei maksa mitään. Silloin tulee tarjoukset sähköpostiin, niin ei tarvi joka päivä sivuilla seurata. aina on jompsinkumpsin vuodenvaihdetta tullut keväälle, ja sitten kesällä syksylle tarjouksia. En juurikaan noin 15 edestakaisesta lennosta ole maksanut 700 euroa, 500-700 yleensä. Suorat tuohon hintaan ei juurikaan houkuttele mihinkäänb pomppulentoihin, johon Norvegianinkin lasken. Eri juttu on sitten henkilöt joilla ei työn tai muun hyvän syyn takia ole joustovaraa matkailuajoissa vaan pitää lennellä esin vuodenvaihteen molemminpuolin.
Avatar
pekka64
Viestit: 67
Liittynyt: 24.9.2007 20:30

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja pekka64 »

Hei!

Itse ostan liput aina tammi- helmikuussa ja matkustan joulukuussa.

Tänä vuonna maksoin meno-paluu lipusta suora lento HEL-BKK-HEL Finskillä 1021. Nyt kun samaa katsoo, maksaa 700-900 euroa enemmän. Ja meno päivä on 20.12.2013

Toki edelleen pääsee edullisesti:

Etihad airlines: HEL- Berliini- Abu Dhabi- Bangkok 904 e / nenä

Ja finskillä 20.12.2013 3002 e /nenä........

Niin, että jos varaa/ostaa 6kk etukäteen, niin hyvä. Vielä aiemmin, niin parempi. Jos taas suora lento ei ole ehdoton, niin sitten löytyy edullisemmin, mutta silloin pahimmillaan odottelet 22 tuntia Moskovassa ja olet perillä ei seuraavana päivänä, vaan ylihuomenna !
1999,2001,2008 Pattaya
2004,2005,2009,2013, 2014,2016 Hua-Hin
2011 Khao Lak
2013 Ao Nang
2015 Siem Reap, Kambodza
Avatar
reijopal
Viestit: 348
Liittynyt: 3.7.2006 15:08
Paikkakunta: porvoo

Re: Milloin kannattaa varata lennot?

Viesti Kirjoittaja reijopal »

Tämä on edullisin hetki ostaa lentolippu - säästö 58%

Matkahakukoneen mukaan lentomatkustajat voivat säästää lippujen hinnoissa lähes 60 prosenttia varaamalla lennot noin kaksi kuukautta ennen matkaa. Yleensä lentolipun varaaminen yli kaksi kuukautta aikaisemmin ei tuo lisäsäästöjä

Hintatiedot tutkittiin Helsingistä lähtevistä lennoista, jotka suuntautuivat seuraaviin kohteisiin; Kööpenhamina, Oulu, Pariisi, Berliini, Frankfurt, Milano, Amsterdam, Lissabon, Barcelona, Tukholma, Bangkok, Lontoo ja New York.

Täällä asiasta lisää

http://www.talouselama.fi/uutiset/tama+ ... 8/a2204136
Kyllä liika liikaa on, mutta kyllä kohtuus on liian vähän
Vastaa Viestiin