eläkeläisenä Thaimaassa

Kuinka selviytyä ensimmäisestä retkestä Thaimaahan ja myös sen jälkeisestä elämästä Suomessa? Vastauksia kysymyksiin, vinkkejä, tapaetikettiä sekä mukavaa jutustelua. Tätä aluetta voivat lukea kaikki, kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Tilac, Modet

Tomppa
Viestit: 1083
Liittynyt: 16.12.2003 14:50
Paikkakunta: Naantali

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Jos maahan saapuessasi kirjoitat maahantulokorttiin osoitteen jossa oleskelet, et joudu menemään imigrationiin enää erikseen. Jos muutat oleskelupaikkaa Thaimaan sisällä myöhemmin niin silloin pitäisi asiasta ilmoittaa imigrationiin. Jos oleskelet yksityisasunnossa, tulisi asunnon haltijan ilmoittaa oleskelusta joko imigrationiin tai paikallispoliisille mikäli imigrationia ei ole paikkakunnalla (huom!. Bangkokissa ja ympäristössä hiukan eri säännöt!)

Itsellä anoppilassa oleskelu mennyt näin. Olen kirjoittanut maahantulolappuun osoitteen. Imigration tietää sen sillä. Mummon puolesta olen vienyt poliiseille sen "alien asuu asunnossa" paperin mummon allekirjoittamana.

Leppoisia eläkepäiviä! :smt006
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Tomppa kirjoitti:Jos maahan saapuessasi kirjoitat maahantulokorttiin osoitteen jossa oleskelet, et joudu menemään imigrationiin enää erikseen. Jos muutat oleskelupaikkaa Thaimaan sisällä myöhemmin niin silloin pitäisi asiasta ilmoittaa imigrationiin. Jos oleskelet yksityisasunnossa, tulisi asunnon haltijan ilmoittaa oleskelusta joko imigrationiin tai paikallispoliisille mikäli imigrationia ei ole paikkakunnalla (huom!. Bangkokissa ja ympäristössä hiukan eri säännöt!)

Itsellä anoppilassa oleskelu mennyt näin. Olen kirjoittanut maahantulolappuun osoitteen. Imigration tietää sen sillä. Mummon puolesta olen vienyt poliiseille sen "alien asuu asunnossa" paperin mummon allekirjoittamana.

Leppoisia eläkepäiviä! :smt006
Juuri näin.

Tuosta ajokortista eli tarvitset paikallisen lääkärin todistuksen sekä todistuksen asuinpaikasta johon kelpaa työlupa, immigrationin kirje, Bangkokin lähetystön kirje tai ns. Keltainen tabien baan joka on ns. Ulkomaalaisen talonkirja eli rekisteröity osoite.

Suosittelen hakemaan ajokortit tuolla immigrationin todistuksella mutta jos pysyvästi aioit olla niin tuo keltainen kirja kannattaa hommata.

Ulkona käymisestä sen verran että se "nollaa" tuon 90 päivän ilmoituksen immigrationissa eli jos käyt ulkona niin seuraava ilmoitus on 90 päivän päästä maahantulosta.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Lehtospekka kirjoitti:Kiitos paljon
Panen tähän linkin sivulle, mistä kupongit saa
http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... e=download
Siis tm 30 ja TM28 ja tm 47.

Onko niin, että minun pitää ensi töikseni hurruuttaa 100km KhonKaeniin immigraatioon.

Entä se Tabian Baan, mikä se on ja saanko minä semmoisen immigrationista vai pitääkö mennä khongchain poliisille. Ja täytyy kaivaa vielä esille mikä on talonkirja ja kenen nimi siinä on päällimmäisenä. Jos se on edesmenneen vaarin, niin mitä minä sitten teen.
Muuten näyttävät panevan sakkoa ylipäiviltä..
Oman, tällaisen ......
http://www.thailandlawonline.com/images ... e_book.jpg
...keltakantisen tabian baanin hankkiminen vie oman aikansa, jopa kukausia koska esim. kyläpäällikön (Phu Yai Ban) pitää tulla todistamaan, että olet kylän vakio asukas.
Tuo tabian baan haetaan kunnanvirastosta ( Amphoe Mueang )
Tuskin tuo on vaarin nimellä enää, kyllä se tieto päivätään virastossa jos/kun se muuttuu.
Kyllä sen tästä kirjasta näkee....
http://www.korat-legal.com/articles/gra ... n_baan.jpg
...kenen nimi on ensimmäisenä, sen henkilön on myös oltava mukana virastossa kun keltaista tabian baania hakee..
Niin vai voiko nuo immigrationkupongit hoitaa jo tullessa lentokentän immigrationissa. Talonomistaja vaimo on mukana, muttei mitään talonkeja/kirjoja..
Tuohon en osaa vastata koska ei ole omakohtaista kokemusta, mutta epäilen, että ei voi hoitaa, etenkään jos ei näitä "talonkeja/kirjoja" ole mukana.
Voihan sen kuitenkin siellä kysyä, eihän se ota ellei annakaan.
Tämän ilmoituksen uskoisin siellä ainakin onnistuvan?
Form for Aliens to Notify Their Change of Address or Their Stay in the Province over 24 Hours (TM.28)

Vaikka tomppa näin kirjoitti.....
Jos maahan saapuessasi kirjoitat maahantulokorttiin osoitteen jossa oleskelet, et joudu menemään imigrationiin enää erikseen
... tuo ei silti korvaa tätä ilmoitusvelvollisuutta, annetun ohjeen mukaan.
Kuinka tarkoin sitä eri immigratineissa seurataan, se on eri asia.
Ohjeen sisältöä se ei kuitenkaan muuksi muuta.
http://www.immigration.go.th/nov2004/do ... f/tm28.pdf
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Kyllä tähän mennessä on riittänyt että ilmoittaa osoitteen maahan tullessa immigrationiin. Erillistä tm28 on tarvittu vain siinä tapauksessa että osoite muuttuu. Ihan niinkuin tuossa tm28 lukee eli kyseessä osoitteen MUUTOS ilmoitus.

Uskon myös että näin tämä on ihan virallisesti edelleen riippumatta siitä että jonkun kylän immigration on tuota väärin tulkinnut.
Avatar
patila
Majatalon isäntä
Viestit: 28449
Liittynyt: 23.12.2003 1:36
Paikkakunta: Soi Yume, Pattaya

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja patila »

Mojo kirjoitti:Kyllä tähän mennessä on riittänyt että ilmoittaa osoitteen maahan tullessa immigrationiin. Erillistä tm28 on tarvittu vain siinä tapauksessa että osoite muuttuu. Ihan niinkuin tuossa tm28 lukee eli kyseessä osoitteen MUUTOS ilmoitus.

Uskon myös että näin tämä on ihan virallisesti edelleen riippumatta siitä että jonkun kylän immigration on tuota väärin tulkinnut.
Samaa mieltä ja itse kun asun muijaltani 30 vuodeksi vuokraamassani talossa ja jonka täysi hallintaoikeus minulla on niin ei tarvitse mitään immigration juoksuja minkään alien asuu asunnosssa kaavakkeen takia tehdä ja 90 päivän välein kun käy ulkona niin immigrationissa ei tarvitse koskaan käydä thaimaassa ollessa.
Varaukset https://www.majatalo.info/huoneet/
tai Puh. 08 6303 4870
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Minä kerroin vain näistä....
http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... e=download
....olemassa olevista immigrationin sivujen kaavakkeista ja niiden ehdoista. :idea:
Jokainen sitten itse päättää noudattaako niitä vai ei.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Mojo »

expatrium kirjoitti:Minä kerroin vain näistä....
http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... e=download
....olemassa olevista immigrationin sivujen kaavakkeista ja niiden ehdoista. :idea:
Jokainen sitten itse päättää noudattaako niitä vai ei.
Tuossa linkissä on sivu josta voi ladata noita hakemus ja ilmoitus kaavakkeita.

Niihin liittyvistä ehdoista siinä ei mainita mitään.

Olisi kiva nähdä se linkki jossa ihan viralliselta taholta määrätään että kaikkien maahan saapuvien on jätettävä TM.28 vuorokauden sisällä.

Toki kaikki sen ymmärtää että näin ei tarvitse tehdä vaan tuo TM.28 on juuri sitä mitä siinä kaavakkeessa lukee eli osoitteen muutos ilmoitus ja tuolla myös ilmoitetaan jos oleskelet tilapäisesti toisessa osoitteessa yli 24 tuntia jne.

Käytännössä tuo ei juuri ketään koske. Lähinnä vuokrakämpissä asuvia pidempään maassa olevia jotka muuttaa jostain syystä osoitetta.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Miksi tällaista ei voisi tapahtua TM30 laiminlyönnistä, kun TM28 kohdallakin näin on tapahtunut.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/874 ... rist-visa/
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Avatar
ramiti
Kannattajajäsen
Viestit: 1757
Liittynyt: 26.8.2011 4:07
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja ramiti »

Mojo kirjoitti: Olisi kiva nähdä se linkki jossa ihan viralliselta taholta määrätään että kaikkien maahan saapuvien on jätettävä TM.28 vuorokauden sisällä.
Niinpä, tulen Thaimaahan turistiviisumilla tammikuussa 2016 viideksi viikoksi. Vuokrattuna on suomalaiselta vuokranvälittäjältä condo jonka omistajasta en tiedä mitään. Olenko velvollinen tekemään maahantulon jälkeen jonkun ilmoituksen immigrationiin? Sen tiedän että välittäjä ei mitään ilmoitusta tee.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Mojo »

expatrium kirjoitti:Miksi tällaista ei voisi tapahtua TM30 laiminlyönnistä, kun TM28 kohdallakin näin on tapahtunut.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/874 ... rist-visa/
Tuossa linkissä on kyse siitä että vuokraisäntä ei ole tehnyt ilmoitusta TM.30 lomakkeella.

Eli ei mitään tekemistä TM.28 kanssa joka siis astuu kuvaan vasta siinä vaiheessa kun maahantulo kuponkiin merkitty osoite muuttuu.
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Mojo »

ramiti kirjoitti:
Mojo kirjoitti: Olisi kiva nähdä se linkki jossa ihan viralliselta taholta määrätään että kaikkien maahan saapuvien on jätettävä TM.28 vuorokauden sisällä.
Niinpä, tulen Thaimaahan turistiviisumilla tammikuussa 2016 viideksi viikoksi. Vuokrattuna on suomalaiselta vuokranvälittäjältä condo jonka omistajasta en tiedä mitään. Olenko velvollinen tekemään maahantulon jälkeen jonkun ilmoituksen immigrationiin? Sen tiedän että välittäjä ei mitään ilmoitusta tee.
Tuossa expatriumin linkissä on tapaus jossa vuokraisäntä on laiminlyönyt velvollisuutensa ilmoittaa asuntoon muuttanut ulkomaalainen (TM.30 lomake) ja tämän perusteella viisumin jatko on evätty.

Eli kannattaa varmistaa että vuokraisäntä, tai hänen valtuuttama henkilö, tuon ilmoituksen tekee.
Avatar
Lehtospekka
Viestit: 1272
Liittynyt: 25.1.2006 14:43
Paikkakunta: Kemi

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Lehtospekka »

No niin. Ilmoitus on tehty. Kongchain poliisille asia oli aivan tuntematon, mutta kun poliisit olivat osin rouvan koulukavereita, niin suhtautuminen oli mukavaa ja luontevaa. Millähän dokumenteilla muut farangit täällä oikein elelee, siis mietin vaan.
Ne kaksi paperia aiemmin mainitut lomakkeet saatiin jätettyä ja vielä kuitti, että on jätetty. Varmaan olen nyt velvoitteeni lain ja paragrafin mukaan täyttänyt.
Saa nähdä kun mennään ajokortinviahtohommiin, että mikä arvo kuitilla sitten on. Siitä raportoin sitten lisää.
Avatar
Lehtospekka
Viestit: 1272
Liittynyt: 25.1.2006 14:43
Paikkakunta: Kemi

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Lehtospekka »

Kuuluisi kai sinne pankkitilin avaaminen osioon, mutta kun eläkeläinen Thaimaahan saapuu, niin kirjoittelenpa miten omalle kohalle kävi.
Ensitäikseni jo Bangkokissa ajattelin avata pankkitilin ja siirtää sinne tarpeelliset rahavarat kertasiiromakuslla, ettei tarvi noita ATM/luottokorttiprovisioita maksella. Ja kun vuoden viisumi on passiin stemplattuna.
No pankissa sanoin, että avataan tili, näytin passit ja viisumit. Ei käy sanoi virkailija tarvitaan suurlähetystän varmentama asiakirja siitä missä asun, ja näytti malliksi filippiinon paperia ja antoi tyhjän lomakkeen, että tähän tiedot ja lähetystön leima.
No lomakkeeseen kirjoitin sitten tulevan viidakko-osoitteen ja muut yhtystiedot ja leimaa hakemaan Suomen Suurlähetystöstä.. Muistelin sen muuttaneen amarista, mutta kun mitään nettipuhelimia ei vielä ollut ehditty hommata, niin se Clerk antoi lainata omaa puhelintaan, josta sain kuunnella press one press two press three viestejä. Siinä olitin soitettu johonkin Thaimaalaisille tarkoitettuun numeroon, että valinnoissa ei ollut valitse suomi. No sen verran selvisi, että lähetystö on Athanee buildingissä Wirelesillä. Taksiin vaan ja ympäriajelun jälkeen ja mootaksillta tietä kysyessä jo löytyi. Päivä olis siis perjantai. Edelleen kumarran lähetystöä, että minua palveltiin niin hienosti. Leima tuli paperiin.
Ensimmäinen pankki oli Sukhumvitin Bangkok Bank. Siitä mulla on sen verran kokemuksia, että siellä pelaa kortit ja nettiyhteydet. Ja entisessä elämässä mulla oli siellä palkkatili.
No kun kävin hommaamassa MBK:ssä sim kortin niin menin sitten papereineni ja passeineni MBK:n bangkok bankin toimistoon. Sanoin, että tili auki please. Clerk sanoi, että pitää olla työlupa, minä sanoin että ei tarvi, kun on pitkä viisumi. Clerk sanoi, että pitää olla suurlähetystön paperi. Mulla on sanoin ja löin dokumenntit tiskiin. Clerk katsoi osoitetta ja sanoi, että ei avata, kun osoite on Bankokin ulkopuolella, pitää mennä Kalasinin konttoriin. En viittiny enää palata sukhumvitin toimistoon kokeilemaan. Olkoon ja muutin aikataulua, että lähdemme saarirelaksaation sijasta ylämaihin saman tien.
No sitten maanantaina heti Kalasinin BigC:n pankkiin. Taas virkailija sanoi, että ei käy. Pitää olla työlupa. Minä sanoin, että pitää käydä (tai vaimo sanoi, kielitaitoni oli käynyt riittämättömäksi, kirjoitan kuitenkin että minä se sanoin. On selkeämpää niin). Varmaan se nuorempi clerk ei olisi halunnut ruveta hoitamaan hommaa mitä ei osannut. Sitten näytettin se kortti, missä oli se suurlähetystön leima ja se kun oli bangkokbankin kuponki ja vielä kun kysyttiin vanhemmalta rouvalta alkoi sitten asia edetä. Kysymys what you work oli vaikea ymmärtää, etten tee mitään. Pantiin siihen insinööri vaikka työnteko mulla on thaimaassa edotomasti kielletty. Saatiin tili auki viidentonnin talletuksella ja visakortit päälle. Ainakiin nyt atm pelaa ja puhelimeen kilisee viestejä aina kun tilillä käyn.
Internet pankkitunnuksia yritettiin siinä myös, mutta tyttö ei osannut. No eiköhän se tässä netitse vielä selviä. Palataan aiheeseen...
Avatar
Lehtospekka
Viestit: 1272
Liittynyt: 25.1.2006 14:43
Paikkakunta: Kemi

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Lehtospekka »

sori tupla
Tomppa
Viestit: 1083
Liittynyt: 16.12.2003 14:50
Paikkakunta: Naantali

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Mojo kirjoitti:Kyllä tähän mennessä on riittänyt että ilmoittaa osoitteen maahan tullessa immigrationiin. Erillistä tm28 on tarvittu vain siinä tapauksessa että osoite muuttuu. Ihan niinkuin tuossa tm28 lukee eli kyseessä osoitteen MUUTOS ilmoitus.

Uskon myös että näin tämä on ihan virallisesti edelleen riippumatta siitä että jonkun kylän immigration on tuota väärin tulkinnut.
Nyt Chong Chomin rajaa ylittäessä oli kissankokoisin kirjaimin (en viitsinyt ottaa kuvaa koska kielletty) juuri ennen Thaimaan rajakoppia erikseen kirjoitettu jotakuinkin näin: mikäli oleskelupaikkanne muuttuu Kuningaskunnassa oleskelunne aikana maahantulokorttiin ilmoitetusta pitää muutosta tehdä imigrationiin ilmoitus 24 tunnin sisällä. Sitten oli sakkolista, olikohan minimi vai maximi peräti 2 tuhatta mutta 200 baht per päivä siinä luki. En aikaisemmin ole ainakaan noin isolla ole sitä huomannut, pommi ym. Jutut varmaan vaikuttanee?
Avatar
Mojo
Forumin Massi Mojo
Viestit: 6731
Liittynyt: 26.6.2012 14:30
Paikkakunta: Bangkok

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja Mojo »

Tomppa kirjoitti:
Mojo kirjoitti:Kyllä tähän mennessä on riittänyt että ilmoittaa osoitteen maahan tullessa immigrationiin. Erillistä tm28 on tarvittu vain siinä tapauksessa että osoite muuttuu. Ihan niinkuin tuossa tm28 lukee eli kyseessä osoitteen MUUTOS ilmoitus.

Uskon myös että näin tämä on ihan virallisesti edelleen riippumatta siitä että jonkun kylän immigration on tuota väärin tulkinnut.
Nyt Chong Chomin rajaa ylittäessä oli kissankokoisin kirjaimin (en viitsinyt ottaa kuvaa koska kielletty) juuri ennen Thaimaan rajakoppia erikseen kirjoitettu jotakuinkin näin: mikäli oleskelupaikkanne muuttuu Kuningaskunnassa oleskelunne aikana maahantulokorttiin ilmoitetusta pitää muutosta tehdä imigrationiin ilmoitus 24 tunnin sisällä. Sitten oli sakkolista, olikohan minimi vai maximi peräti 2 tuhatta mutta 200 baht per päivä siinä luki. En aikaisemmin ole ainakaan noin isolla ole sitä huomannut, pommi ym. Jutut varmaan vaikuttanee?
Käsittääkseni tämä on ollut "aina" voimassa mutta sitä ei ole valvottu.

Mutta tuossa juuri oleellista tuo "jos osoite muuttuu" eli ei tarvitse aina käydä vaikka täälläkin on niin väitetty.
Avatar
expatrium
Isaninportinvartija
Viestit: 56606
Liittynyt: 16.12.2003 12:15

Re: eläkeläisenä Thaimaassa

Viesti Kirjoittaja expatrium »

Mojo kirjoitti: Käsittääkseni tämä on ollut "aina" voimassa mutta sitä ei ole valvottu.

Mutta tuossa juuri oleellista tuo "jos osoite muuttuu" eli ei tarvitse aina käydä vaikka täälläkin on niin väitetty.
Ei tarvitse käydä edes silloin, vaikka osoite muuttuisi, ellei muuta paikkakunnalta toiselle.
Kun maa lähenee, niin vitsit vähenee.
Vastaa Viestiin